Raadsel koelvloeistof V50 1.8

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

Beste Volvo liefhebbers,

Vorig jaar april kwam ik in Portugal erachter dat het tankje bijna leeg was. Geen idee hoelang dit al was maar geen probleem geconstateerd. Bijgevuld en okay verder.
Sindsdien controleer ik het nivo met regelmaat en deze blijft netjes op peil.
Deze zomer weer naar Portugal en na lange warme rit in augustus (zo'n 500km met 35 a 40 graden) was het tankje wederom bijna leeg. Geen probleem geconstateerd.
Wederom koelvloeistof bijgevuld en tot op heden nog gewoon op max. Nu weer in NL btw.
Maar ik begrijp niet hoe dit tot nu toe 2x kan gebeuren. Voor mij is dit echt een raadsel! Olie ververs ik elke 10.000km en daar is verder niets aan te zien.
Is er iemand die hier misschien wel een verklaring voor heeft hoe dit kan gebeuren?

Gr. Robert
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Tien
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

Logisch antwoord zou zijn dat er toch ergens een lekje zit. Ik heb het een keer met een radiator gehad; niets aan de hand bij normaal gebruik, maar bij hitte drupte er af en toe wel wat uit. Mijn antwoord zou zijn dat het lekje z'n werk doet als de druk toeneemt, en dat is in jouw geval in Portugal lijkt me. Maar wie weet heeft iemand dit exact meegemaakt en is er een oplossing gevonden.

Zat je trouwens veel in de bergen met lagere snelheden die 500km?
Compu al uitgelezen?
Systeem al onder druk gezet om lek te vinden?
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

Ja, dat is uiteraard ook mijn gedachte maar vind het dan toch raar dat het peil gedurende het jaar normaal blijft.
Ook op de terugweg zijn er behoorlijk wat bergen en de volvo met 125pk moet dan echt hard werken om boven te komen als er ook nog aanhanger met motor achter hangt :-) Terugschakelen is echt nodig om een vaartje van 80 erin te kunnen houden. Echt erg maar tis niet anders :-) Enne, de 2000km in 1 dag terug gereden maar dat maakt blijkbaar ook niks uit. Maar misschien verkeerder redenering zo....
Je vragen:
- nee, was grotendeels snelweg
- ja en niks geconstateerd
- nee, want zie er eigenlijk de noodzaak niet van in
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Mastiff
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Als de motor normaal/goed warm is, en hij draait een minuut of 5 stationair, komt er dan bij gasgeven een wit wolkje uit de uitlaat?
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Kan ook dat er ergens een hardnekkige luchtbel zit waardoor de vloeistof niet goed doorstroomt. Als eens goed in alle buizen geknepen met dopje eraf?
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
redracer
4th Gear member
Berichten: 795
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Expansievaatje met haarscheurtjes , zet uit bij hitte en kan er dan uit. Neem aan dat je echte koelvloeistof gebruikt met bijvullen , puur water zal nog sneller verdampen.
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Je dop is kapot: zit een overdruk ventiel op. Als die kapot is blijft hij open staan en verdampt de koelvloeistof langzaam.

Heb het nu al 2x gehad bij twee auto’s.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

Mastiff schreef: 21.09.2025 - 07:02 Als de motor normaal/goed warm is, en hij draait een minuut of 5 stationair, komt er dan bij gasgeven een wit wolkje uit de uitlaat?
Nee, gelukkig niet. Motorisch helemaal OK
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

RZA schreef: 21.09.2025 - 08:17 Kan ook dat er ergens een hardnekkige luchtbel zit waardoor de vloeistof niet goed doorstroomt. Als eens goed in alle buizen geknepen met dopje eraf?
Nee, maar zal ik eens doen!
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

redracer schreef: 21.09.2025 - 09:16 Expansievaatje met haarscheurtjes , zet uit bij hitte en kan er dan uit. Neem aan dat je echte koelvloeistof gebruikt met bijvullen , puur water zal nog sneller verdampen.
Tja, dat zou kunnen. Zie in ieder geval niks raars bij het tankje. Bijvullen idd met echte koelvloeistof.
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

pjdamen schreef: 21.09.2025 - 10:32 Je dop is kapot: zit een overdruk ventiel op. Als die kapot is blijft hij open staan en verdampt de koelvloeistof langzaam.

Heb het nu al 2x gehad bij twee auto’s.
De 2de keer was de tank leeg na 1 rit. Daarna verder gewoon ok gebleven. Als de dop kapot zou zijn, dan zou ik denken dat ik vaker moet bijvullen.
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

treborv schreef: 21.09.2025 - 17:55
RZA schreef: 21.09.2025 - 08:17 Kan ook dat er ergens een hardnekkige luchtbel zit waardoor de vloeistof niet goed doorstroomt. Als eens goed in alle buizen geknepen met dopje eraf?
Nee, maar zal ik eens doen!
Je kunt de dop eraf halen en dan de motor aanzetten, en tijdens opwamen dan wat knijpen in de slangen (je ziet dan luchtbellen in je reservoir). Niet eerst warm laten worden en dan dop eraf, want dan staat er druk op het systeem en kan het eruit spuiten als je de dop eraf haalt, wat erg gevaarlijk is.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Sport
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.04.2022 - 11:19
Contacteer:

pjdamen schreef: 21.09.2025 - 10:32 Je dop is kapot: zit een overdruk ventiel op. Als die kapot is blijft hij open staan en verdampt de koelvloeistof langzaam.

Heb het nu al 2x gehad bij twee auto’s.
Ik 1 keer.
v50 2.4i 2006
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 865
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Nieuwe dop en tank kosten niet zo heel veel in mijn ogen:
https://www.estateservices.nl/volvo-mot ... 5B%5D=Alle
Ik heb ze ook beiden vervangen van wege een klein scheurtje in het tankje.

In ieder geval nooit een oude dop op een nieuw tankje zetten, dat kostte me bij een andere auto een 2e nieuwe tank.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”