Upgrade voor Volvo EX90: nog sneller opladen en nieuwe functies.

Full Electric vanaf MY2023
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41660
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Persbericht

Volvo Cars opent de orderboeken voor de Volvo EX90, modeljaar 2026, die nu is vernieuwd met hardware- en software-upgrades. Aangedreven door Volvo’s nieuwe 800V elektrische systeem, kan de EX90 nog sneller opladen*, terwijl een upgrade van de core computer nieuwe veiligheids-, botsingsvermijdings- en bestuurdersondersteunende functies mogelijk maakt.

Nieuwe functies zijn onder meer verbonden veiligheidswaarschuwingen voor gladde wegen, gevaren en ongevallen op de route, samen met de integratie van automatische e-call**-functionaliteit met Emergency Stop Assist (ESA).

ESA is ontworpen om de auto gecontroleerd tot stilstand te brengen in zijn rijstrook als de bestuurder niet reageert op waarschuwingen om zich te focussen op het verkeer of de handen van het stuur te houden, bijvoorbeeld als gevolg van een plotseling onwel worden. Zodra de auto stilstaat, verbindt de nieuwe e-call-functie de auto automatisch met een alarmcentrale die is gekoppeld aan Volvo Cars. De centrale kan dan met de inzittenden spreken en indien nodig contact opnemen met de hulpdiensten.

Andere nieuwe functies zijn onder meer een uitgebreide automatische noodstuurfunctie in het donker en Park Pilot Assist voor parallel parkeren.

Toegenomen rekenkracht, snellere opstart en efficiënter energieverbruik bij parkeren
Met de upgrade naar een dubbele NVIDIA DRIVE AGX Orin-gebaseerde core computer heeft de EX90 nu een rekenkracht van 500 TOPS (triljoen bewerkingen per seconde), waardoor Volvo Cars de veiligheid en prestaties nog verder kan verbeteren door middel van data, software en AI.

Toegenomen rekenkracht, snellere opstart en efficiënter energieverbruik bij parkeren
Met de upgrade naar een dubbele NVIDIA DRIVE AGX Orin-gebaseerde core computer heeft de EX90 nu een rekenkracht van 500 TOPS (triljoen bewerkingen per seconde), waardoor Volvo Cars de veiligheid en prestaties nog verder kan verbeteren door middel van data, software en AI.

Dankzij de sterk toegenomen rekenkracht kan de EX90 razendsnel grote hoeveelheden data verwerken van sensoren zoals camera’s, radar en lidar. Dit resulteert in snellere en nauwkeurigere rijassistentiesystemen, en vormt tevens de technologische basis voor toekomstige functies zoals autonoom rijden en geavanceerde parkeermanoeuvres.

De vernieuwde core computer zorgt ervoor dat de auto sneller opstart na langere stilstand. Tegelijkertijd is het energiebeheer in parkeerstand geoptimaliseerd. Dankzij een verbeterde slaapstand blijft de actieradius beter behouden wanneer de auto langere tijd geparkeerd staat.

Met zijn toegenomen rekenkracht biedt de nieuwe core computer de ruimte voor verdere ontwikkeling van bestaande ADAS-functies (Advanced Driver Assistance Systems). Deze upgrade legt de fundering voor voortdurende softwarematige verbeteringen, waarmee Volvo de EX90 ook in de toekomst up-to-date en innovatief houdt.

Met deze nieuwe core computer onderstreept Volvo zijn toewijding aan technologische vooruitgang, veiligheid en duurzaamheid in zijn volgende generatie volledig elektrische modellen.


De upgrade is niet alleen beperkt tot nieuwe EX90's: berijders van de Volvo EX90 uit modeljaar 2025 krijgen een eenmalige gratis upgrade van de core computer van hun auto tijdens een gepland bezoek aan de Volvo-dealer. De uitvoering van deze service staat gepland voor begin 2026.


“Dankzij de extra rekenkracht kunnen we de kracht van AI, data en software benutten om de veiligheid en algehele prestaties van de EX90 verder uit te breiden”, zegt Anders Bell, Chief Technology & Engineering Officer bij Volvo Cars. “Dit betekent dat we onze klanten geavanceerde veiligheids- en rijhulpsystemen kunnen bieden, samen met voortdurende verbeteringen aan de infotainment- en batterijbeheersystemen – allemaal naadloos geleverd via de ether.”



Meer vermogen, sneller opladen

In vergelijking met het 400V-systeem van het vorige modeljaar vermindert de nieuwe 800V-architectuur de warmteontwikkeling tijdens het opladen, waardoor snellere laadsnelheden mogelijk zijn. De oplaadprestaties worden verder geoptimaliseerd door onze intern ontwikkelde batterijbeheersoftware. Met behulp van een slim algoritme werkt deze samen met het 800V-systeem om het opladen te optimaliseren, waardoor het aanzienlijk sneller gaat dan voorheen mogelijk was en er in slechts 10 minuten tot 250 km extra actieradius wordt toegevoegd.

Bovendien levert de 800V-technologie meer vermogen voor snellere acceleratie, terwijl energie efficiënter wordt gebruikt. Bovendien vermindert de verschuiving het materiaalgebruik, wat helpt om zowel de accu als de elektromotoren lichter te maken. Eén van de andere opvallende wijzigingen is het trekgewicht van de Single Motor, dat met 300 kg toeneemt tot 1.500 kg.



“De EX90 is nu uitgerust met ons meest geavanceerde elektrische systeem, dat sneller oplaadt en efficiënter is, zodat u zich zelfverzekerder voelt en meer controle hebt”, zegt Anders Bell.


Daarnaast wordt de EX90 nu geleverd met een elektrochromatisch panoramadak, dat voor het eerst werd geïntroduceerd in de onlangs gelanceerde Volvo ES90. Met dit nieuwe dak kan de transparantie van het glas aangepast worden, waardoor met één druk op de knop verblinding verminderd of de privacy juist vergroot kan worden. Het elektrochromatisch dak is alleen standaard voor de Ultra uitvoering, optioneel voor Plus. Core en Plus hebben standaard een normaal panoramadak.

Dit zijn enkele van de belangrijkste upgrades die de Volvo EX90 in modeljaar 2026 krijgt.

Introductie van nieuwe zes-zitsconfiguratie
Volvo breidt het aanbod van de EX90 uit met een nieuwe zes-zitsconfiguratie, voor een extra dimensie van comfort en luxe, met name op de tweede zitrij. De zeszitter is per direct beschikbaar voor meerdere varianten van de EX90, waaronder de Single Motor Core. Voor deze specifieke versie is de zevenzitter overigens niet langer leverbaar; deze wordt voortaan uitsluitend als zeszitter aangeboden. Alle overige uitvoeringen blijven beschikbaar in zowel zes- als zeven-zitsconfiguratie.

De nieuwe zes-zitter onderscheidt zich door twee afzonderlijke, ergonomisch gevormde stoelen op de tweede rij, voorzien van armleuningen en geïntegreerde bekerhouders. Dit verhoogt het zitcomfort en creëert tegelijkertijd een ruimtelijkere interieurbeleving.

Net als in de zeven-zitter zijn de stoelen op de tweede rij handmatig verstelbaar in lengte en rugleuninghoek. Dankzij de open doorgang tussen de stoelen is de toegang tot de derde zitrij bovendien eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. De flexibiliteit van het interieur blijft behouden: zowel de tweede als derde zitrij kunnen afzonderlijk worden neergeklapt, wat een praktische combinatie van passagiers- en bagageruimte mogelijk maakt. Met deze toevoeging speelt Volvo in op de groeiende vraag naar veelzijdige en comfortabele premium-SUV’s voor grotere gezinnen en veeleisende reizigers.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31245
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is eigenlijk de EX90 zoals het had moeten zijn bij de introductie.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

lint schreef: 23.09.2025 - 11:16 Dat is eigenlijk de EX90 zoals het had moeten zijn bij de introductie.
Idd, zit je dan met je MY25. Een vermogen voor betaald, 2,5 jaar op moeten wachten, ruim een jaar met problemen, frustraties en ellende...
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4350
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

The Mechanic schreef: 23.09.2025 - 12:56
lint schreef: 23.09.2025 - 11:16 Dat is eigenlijk de EX90 zoals het had moeten zijn bij de introductie.
Idd, zit je dan met je MY25. Een vermogen voor betaald, 2,5 jaar op moeten wachten, ruim een jaar met problemen, frustraties en ellende...
De upgrade is niet alleen beperkt tot nieuwe EX90's: berijders van de Volvo EX90 uit modeljaar 2025 krijgen een eenmalige gratis upgrade van de core computer van hun auto tijdens een gepland bezoek aan de Volvo-dealer. De uitvoering van deze service staat gepland voor begin 2026.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14073
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

The Mechanic schreef: 23.09.2025 - 12:56
lint schreef: 23.09.2025 - 11:16 Dat is eigenlijk de EX90 zoals het had moeten zijn bij de introductie.
Idd, zit je dan met je MY25. Een vermogen voor betaald, 2,5 jaar op moeten wachten, ruim een jaar met problemen, frustraties en ellende...
Buitengewoon teleurstellend allemaal
En nu moet je maar aannemen dat alles wel goed is ..
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4348
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Fulaks schreef: 23.09.2025 - 13:40
The Mechanic schreef: 23.09.2025 - 12:56
lint schreef: 23.09.2025 - 11:16 Dat is eigenlijk de EX90 zoals het had moeten zijn bij de introductie.
Idd, zit je dan met je MY25. Een vermogen voor betaald, 2,5 jaar op moeten wachten, ruim een jaar met problemen, frustraties en ellende...
De upgrade is niet alleen beperkt tot nieuwe EX90's: berijders van de Volvo EX90 uit modeljaar 2025 krijgen een eenmalige gratis upgrade van de core computer van hun auto tijdens een gepland bezoek aan de Volvo-dealer. De uitvoering van deze service staat gepland voor begin 2026.
MY2025 krijgt dus alleen de upgrade van de core computer. De 800V technologie blijft dus echt voor MY2026 en verder.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2785
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

En autonoom rijden hebben ze dus nog steeds niet aan de praat gekregen. Rij je toch mooi voor l#l met je taxi-bordje.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gosz72
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08.09.2025 - 19:38

Een 800v systeem kan max. met 350 kW laden geloof ik. In praktijk is dat bij een Porsche Taycan 270 kW. Hoger heeft deze nooit gehaald en dit was al onder ideale omstandigheden.

Dit artikel is trouwens ook interessant om te lezen en daar zie je dat vaak de snelladers de begrenzing zijn: https://www.evupdate.nl/rijtesten/artik ... 0-kw-haalt
Peugeot 309 - Seat Cordoba - Golf stationcar 90pk
Range Rover P38 V8 4.6 - Land Rover Discovery I
Land Rover Discovery II - Land Rover Discovery 3 V6
Range Rover L322 Supercharged V8 - Aston Martin DB9 V12
Range Rover 3.0 TDV6 - Corvette C1 1962 V8
Porsche 911 993 - Volvo XC90 T8 - Porsche Taycan 4S

Land Rover Defender L663 MHEV
Volvo EX90 Twin Motor Ultra
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14073
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

jalex_h schreef: 23.09.2025 - 23:07 En autonoom rijden hebben ze dus nog steeds niet aan de praat gekregen. Rij je toch mooi voor l#l met je taxi-bordje.
Zeg dan niks als fabrikant, dit straalt zo’n ongelofelijke incompetentie uit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4348
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gosz72 schreef: 25.09.2025 - 08:40 Een 800v systeem kan max. met 350 kW laden geloof ik. In praktijk is dat bij een Porsche Taycan 270 kW. Hoger heeft deze nooit gehaald en dit was al onder ideale omstandigheden.

Dit artikel is trouwens ook interessant om te lezen en daar zie je dat vaak de snelladers de begrenzing zijn: https://www.evupdate.nl/rijtesten/artik ... 0-kw-haalt
Hoe kijk jij eigenlijk tegen deze MY2026 update aan als MY2025 EX90 rijder?

En de kans dat snelladen met de MY2026 op 350kW laden gaat is dus groter dan de kans dat de MY2025 250kW haalt?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gosz72
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08.09.2025 - 19:38

raspaardje schreef: 25.09.2025 - 11:12
Gosz72 schreef: 25.09.2025 - 08:40 Een 800v systeem kan max. met 350 kW laden geloof ik. In praktijk is dat bij een Porsche Taycan 270 kW. Hoger heeft deze nooit gehaald en dit was al onder ideale omstandigheden.

Dit artikel is trouwens ook interessant om te lezen en daar zie je dat vaak de snelladers de begrenzing zijn: https://www.evupdate.nl/rijtesten/artik ... 0-kw-haalt
Hoe kijk jij eigenlijk tegen deze MY2026 update aan als MY2025 EX90 rijder?

En de kans dat snelladen met de MY2026 op 350kW laden gaat is dus groter dan de kans dat de MY2025 250kW haalt?
Heel prettig natuurlijk niet, want bij verkoop zal iedereen kijken naar de technische specs.

Van de andere kant geef ik weinig om de 800V wijziging. Ik rij zo'n 50dKM per jaar, maar de keren dat ik langs de autosnelweg sta te laden, zijn in 'n jaar, op één hand te tellen.

Ik kan laden op de zaak en thuis en dat zorgt ervoor dat ik dus eigenlijk nooit hoef 'te tanken'.
Peugeot 309 - Seat Cordoba - Golf stationcar 90pk
Range Rover P38 V8 4.6 - Land Rover Discovery I
Land Rover Discovery II - Land Rover Discovery 3 V6
Range Rover L322 Supercharged V8 - Aston Martin DB9 V12
Range Rover 3.0 TDV6 - Corvette C1 1962 V8
Porsche 911 993 - Volvo XC90 T8 - Porsche Taycan 4S

Land Rover Defender L663 MHEV
Volvo EX90 Twin Motor Ultra
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 429
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Ik heb eind 2022 een EX90 besteld, maar deze in het voorjaar gecanceld. Door de problemen die al door de pers gemeld werden en de geruchten over 800 V en Nappa Leer besloot ik de kat uit de boom te kijken.
De geruchten bleken dus waar te zijn, maar ik twijfel enorm of ik 'm nu wel durf te bestellen. Durf, want ik hoor niets anders dan over problemen en bugs. En voordat we weten òf dat in MY26 grotendeels is opgelost zijn halverwege volgend jaar. Jammer dat zo'n auto zo'n imago heeft gekregen.

Overigens is de MY26 precies even duur als in 2022 :)
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7239
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Conradi schreef: 25.09.2025 - 19:46 Ik heb eind 2022 een EX90 besteld, maar deze in het voorjaar gecanceld. ik twijfel enorm of ik 'm nu wel durf te bestellen. Durf, want ik hoor niets anders dan over problemen en bugs. Jammer dat zo'n auto zo'n imago heeft gekregen.
Dan ben je misschien toch beter af met een nieuwe XC90. Of je wacht even de komst van de nieuwe XC70 af.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3191
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

raspaardje schreef: 25.09.2025 - 11:12 Hoe kijk jij eigenlijk tegen deze MY2026 update aan als MY2025 EX90 rijder?

En de kans dat snelladen met de MY2026 op 350kW laden gaat is dus groter dan de kans dat de MY2025 250kW haalt?
Als je graag met 350kW wilt laden kan je het beste een vrachtwagen van Volvo met 500kWh accu kopen. Over het algemeen is een accu volledig laden in twee uur tijd veilig voor de accu. Dus max 50kW voor een 100kWh accu, je laadt dan op halve snelheid. Ga je sneller laden dan moet daar actieve koeling tegenover staan, die is bij factor 3.5 (350kW in een 100kWh accu) behoorlijk ingewikkeld. 800V in plaats van 400V helpt je wel iets in de warmte-ontwikkeling van bekabeling en dergelijke, maar je bent nog altijd de cellen warmt aan het stoken met 350kW aan energie.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4348
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Jelmer de Jong schreef: 26.09.2025 - 06:38
raspaardje schreef: 25.09.2025 - 11:12 Hoe kijk jij eigenlijk tegen deze MY2026 update aan als MY2025 EX90 rijder?

En de kans dat snelladen met de MY2026 op 350kW laden gaat is dus groter dan de kans dat de MY2025 250kW haalt?
Als je graag met 350kW wilt laden kan je het beste een vrachtwagen van Volvo met 500kWh accu kopen. Over het algemeen is een accu volledig laden in twee uur tijd veilig voor de accu. Dus max 50kW voor een 100kWh accu, je laadt dan op halve snelheid. Ga je sneller laden dan moet daar actieve koeling tegenover staan, die is bij factor 3.5 (350kW in een 100kWh accu) behoorlijk ingewikkeld. 800V in plaats van 400V helpt je wel iets in de warmte-ontwikkeling van bekabeling en dergelijke, maar je bent nog altijd de cellen warmt aan het stoken met 350kW aan energie.
Er hoeft minder Ampère door de accu heen bij 800V technologie dus volgens mij belast je de accu van een MY2026 bij snelladen minder dan bij een MY2025.
En ik begrijp natuurlijk dat je het beste helemaal niet moet snelladen maar in die paar autoreizen per jaar wil je natuurlijk wél lekker snel weg zijn bij het laadstation.

Wat mij betreft hoe sneller hoe beter want dan kan je tenminste weer een beetje doorrijden met je EV en een hoog reisgemiddelde halen ipv als slalom fungeren op de rechter rijstrook van de Autobahn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4348
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Conradi schreef: 25.09.2025 - 19:46 Ik heb eind 2022 een EX90 besteld, maar deze in het voorjaar gecanceld. Door de problemen die al door de pers gemeld werden en de geruchten over 800 V en Nappa Leer besloot ik de kat uit de boom te kijken.
De geruchten bleken dus waar te zijn, maar ik twijfel enorm of ik 'm nu wel durf te bestellen. Durf, want ik hoor niets anders dan over problemen en bugs. En voordat we weten òf dat in MY26 grotendeels is opgelost zijn halverwege volgend jaar. Jammer dat zo'n auto zo'n imago heeft gekregen.

Overigens is de MY26 precies even duur als in 2022 :)
Erg goede beslissing heb je dus genomen.
Als je de tijd hebt lekker wachten hoe MY2026 zich houdt?
Met deze start van de EX90 kan ik me niet voorstellen dat de verkoopprijs heel hard zal stijgen. Juist eerder dalen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4348
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gosz72 schreef: 25.09.2025 - 11:57
raspaardje schreef: 25.09.2025 - 11:12
Gosz72 schreef: 25.09.2025 - 08:40 Een 800v systeem kan max. met 350 kW laden geloof ik. In praktijk is dat bij een Porsche Taycan 270 kW. Hoger heeft deze nooit gehaald en dit was al onder ideale omstandigheden.

Dit artikel is trouwens ook interessant om te lezen en daar zie je dat vaak de snelladers de begrenzing zijn: https://www.evupdate.nl/rijtesten/artik ... 0-kw-haalt
Hoe kijk jij eigenlijk tegen deze MY2026 update aan als MY2025 EX90 rijder?

En de kans dat snelladen met de MY2026 op 350kW laden gaat is dus groter dan de kans dat de MY2025 250kW haalt?
Heel prettig natuurlijk niet, want bij verkoop zal iedereen kijken naar de technische specs.

Van de andere kant geef ik weinig om de 800V wijziging. Ik rij zo'n 50dKM per jaar, maar de keren dat ik langs de autosnelweg sta te laden, zijn in 'n jaar, op één hand te tellen.

Ik kan laden op de zaak en thuis en dat zorgt ervoor dat ik dus eigenlijk nooit hoef 'te tanken'.
Ja, je restwaarde zal (veel) minder zijn dan de MY2026 versie, dat is zeker.
En wellicht zullen allerlei updates in de toekomst problemen geven voor de MY2025 omdat het de versie is waar Volvo het liefst zo snel mogelijk afscheid van neemt/minder aandacht aan besteedt.

Omdenken dan maar? =)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gosz72
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08.09.2025 - 19:38

raspaardje schreef: 26.09.2025 - 10:43
Gosz72 schreef: 25.09.2025 - 11:57
raspaardje schreef: 25.09.2025 - 11:12

Hoe kijk jij eigenlijk tegen deze MY2026 update aan als MY2025 EX90 rijder?

En de kans dat snelladen met de MY2026 op 350kW laden gaat is dus groter dan de kans dat de MY2025 250kW haalt?
Heel prettig natuurlijk niet, want bij verkoop zal iedereen kijken naar de technische specs.

Van de andere kant geef ik weinig om de 800V wijziging. Ik rij zo'n 50dKM per jaar, maar de keren dat ik langs de autosnelweg sta te laden, zijn in 'n jaar, op één hand te tellen.

Ik kan laden op de zaak en thuis en dat zorgt ervoor dat ik dus eigenlijk nooit hoef 'te tanken'.
Ja, je restwaarde zal (veel) minder zijn dan de MY2026 versie, dat is zeker.
En wellicht zullen allerlei updates in de toekomst problemen geven voor de MY2025 omdat het de versie is waar Volvo het liefst zo snel mogelijk afscheid van neemt/minder aandacht aan besteedt.

Omdenken dan maar? =)
Altijd omdenken en daarnaast goed inkopen ...

Tja en hoe Volvo met zijn auto's omgaat mbt updates etc? Geen idee? Jij?

In het verleden hebben ze dat altijd correct gedaan, maar behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie in de toekomst. Haha

We gaan het beleven.

Fijn weekend.

PS; gisteren weer 350km probleemloos gereden ;)
Peugeot 309 - Seat Cordoba - Golf stationcar 90pk
Range Rover P38 V8 4.6 - Land Rover Discovery I
Land Rover Discovery II - Land Rover Discovery 3 V6
Range Rover L322 Supercharged V8 - Aston Martin DB9 V12
Range Rover 3.0 TDV6 - Corvette C1 1962 V8
Porsche 911 993 - Volvo XC90 T8 - Porsche Taycan 4S

Land Rover Defender L663 MHEV
Volvo EX90 Twin Motor Ultra
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3191
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

raspaardje schreef: 26.09.2025 - 10:34 Er hoeft minder Ampère door de accu heen bij 800V technologie dus volgens mij belast je de accu van een MY2026 bij snelladen minder dan bij een MY2025.
Er gaat alleen minder ampere door de stekker heen, per cel in de accu maakt het weinig uit.
Stel dat ik een accu hebt, bestaande uit twee stuks 12V cellen. Dan kan ik laden met 100 ampere, waarbij er 50 in de ene gaat en 50 in de andere. Maak ik hier een 24V accu van met dezelfde capaciteit door de twee cellen in serie te plaatsen dan trek ik nog maar 50 ampere uit de muur, maar die 50 ampere gaat wel door beide cellen heen want die staan in serie.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 794
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

raspaardje schreef: 26.09.2025 - 10:34
En ik begrijp natuurlijk dat je het beste helemaal niet moet snelladen maar in die paar autoreizen per jaar wil je natuurlijk wél lekker snel weg zijn bij het laadstation.

Wat mij betreft hoe sneller hoe beter want dan kan je tenminste weer een beetje doorrijden met je EV en een hoog reisgemiddelde halen ipv als slalom fungeren op de rechter rijstrook van de Autobahn.
En dan mijn kopje koffie mislopen omdat het zo snel gaat?
No way!
Ik ben top tevreden met de laadsnelheid van onze MY 2024.
CU bij de Van der Valk.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EX90”