In Nedrerland werkt TMC ook maar alleen als je NPO 3FM, NPO Radio 4, Sky Radio of Veronica als radiozender hebt ingeshakeld (bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel) Voor TMC is geen internetverbinding nodig. Voor RTTI heb je wel internet nodig. Het zijn twee totaal verschillende technieken voor verkeersinformatie en hebben onderling ook niets met elkaar te maken. Uitsluitend en alleen als je INRIX bij verkeersinformatieprovider ziet staan heb je RTTI met een actieve internetverbinding. Staat daar wat anders dan heb je geen RTTI en vrij zeker ook geen internetverbinding in de auto, eventuele verkeersinformatie is dan TMC.
Geen verkeersinfo bij Sensus - update 23/7/25 - lijkt opgelost.
- Rogier64
- 5th Gear member
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V70 2.5 Europa, MY1998
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Voorheen stond er (wat ik weleens gezien heb en als mijn gatenkaas-geheugen mij niet nog verder in de steek heeft gelaten) ipv INRIX: Radio538 Be Mobile
zonder ooit Radio538 of wat voor popzender ook aan te hebben gehad. (als radio staat slechts NPO Klassiek heel soms aan, als ik alleen rijd)
En toch had ik altijd prachtige files in beeld
Ben blij dat ik door jullie er iets meer van begrijp, ook al is de 'verbinding' nu anders dan voorheen.
zonder ooit Radio538 of wat voor popzender ook aan te hebben gehad. (als radio staat slechts NPO Klassiek heel soms aan, als ik alleen rijd)
En toch had ik altijd prachtige files in beeld

Ben blij dat ik door jullie er iets meer van begrijp, ook al is de 'verbinding' nu anders dan voorheen.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- BertZ64
- 1st Gear member
Ik heb Chat GPT even geraadpleegd. RTTI zou via de Volvo On Call module (4G met eSim) moeten werken. Ik zal morgen alle instellingen even controleren.BertZ64 schreef: ↑26.09.2025 - 19:57Dat blijkt…Ab S schreef: ↑26.09.2025 - 19:09RTTI heeft wifi nodig. Je kan op je fone een hotspot aanmaken, dan werkt het overalBertZ64 schreef: ↑26.09.2025 - 18:01 Mijn XC60 is gratis geupgrade door Volvo Nieuwenhuijse Raalte. Zeer goede service! Ik heb de auto niet bij hen gekocht en ook (nog) niet bij hen in onderhoud.
Wat mij nu ook opvalt, is dat de auto een wifi verbinding nodig heeft voor RTTI. Dat heeft hij op de oprit van thuis of via m’n iPhone. Als ik thuis wegrij werkt RTTI prima. Maar als ik ergens anders wegrij niet…
Dit is mijn eerste Volvo, dus ik heb daar nog weinig ervaring mee, maar de Volvo app op m’n iPhone kan altijd contact maken met de auto. Dan heeft de auto toch een internet verbinding? Werkt RTTI niet met die verbinding?
Wat gebruikt de Volvo dan om te communiceren met de app. Dat zal toch ook een mobiele verbinding via 4G zijn? Waarom kan die niet gebruikt worden voor RTTI?
(Dat doet m’n BMW wel…)
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
BertZ64 schreef: ↑26.09.2025 - 19:57Dat blijkt…Ab S schreef: ↑26.09.2025 - 19:09RTTI heeft wifi nodig. Je kan op je fone een hotspot aanmaken, dan werkt het overalBertZ64 schreef: ↑26.09.2025 - 18:01 Mijn XC60 is gratis geupgrade door Volvo Nieuwenhuijse Raalte. Zeer goede service! Ik heb de auto niet bij hen gekocht en ook (nog) niet bij hen in onderhoud.
Wat mij nu ook opvalt, is dat de auto een wifi verbinding nodig heeft voor RTTI. Dat heeft hij op de oprit van thuis of via m’n iPhone. Als ik thuis wegrij werkt RTTI prima. Maar als ik ergens anders wegrij niet…
Dit is mijn eerste Volvo, dus ik heb daar nog weinig ervaring mee, maar de Volvo app op m’n iPhone kan altijd contact maken met de auto. Dan heeft de auto toch een internet verbinding? Werkt RTTI niet met die verbinding?
Wat gebruikt de Volvo dan om te communiceren met de app. Dat zal toch ook een mobiele verbinding via 4G zijn? Waarom kan die niet gebruikt worden voor RTTI?
(Dat doet m’n BMW wel…)
Hi Bert, ergens eerder in dit topic staat volgens mij hoe dat ongeveer werkt, dat contact van de uto met je app.BertZ64 schreef: ↑26.09.2025 - 19:57Dat blijkt…Ab S schreef: ↑26.09.2025 - 19:09RTTI heeft wifi nodig. Je kan op je fone een hotspot aanmaken, dan werkt het overalBertZ64 schreef: ↑26.09.2025 - 18:01 Mijn XC60 is gratis geupgrade door Volvo Nieuwenhuijse Raalte. Zeer goede service! Ik heb de auto niet bij hen gekocht en ook (nog) niet bij hen in onderhoud.
(Dat doet m’n BMW wel…)
Wat jij ervaart met 'als ik ergens anders wegrij...' heb ik ook gehad. Ik heb uit mijn wifi lijstje mijn thuis wifi verwijderd (lijstje in menu van de auto onder Communicatie) en alleen de iPhone(s) in dat lijstje laten staan. Check dat op je iPhone ook bij persoonlijke hotspot 'maximaliseer comptabiliteit' aan staat. Als je start kijk dan of je links boven in je scherm na een tijdje 'het wereldbolletje' ziet. Dan heb je een internet connectie via de telefoon (is je enige wifi station dat in je lijst staat, dus.....) Dan werkt INRIX en alle andere app software van de auto, inclusief kaart updates. Met deze instellingen werkt het bij mij al jaren als een trein ( op het verkeersinfo probleem na, maar dat lag aan Volvo intl)
Hopelijk werkt het bij jou zo ook. Succes.
Volvo nr 9: V90 Safire Black - 2019
- Rogier64
- 5th Gear member
ChatGPT heeft het fout, RTTI in een Sensus auto werkt niet via de VOC eSim.
V70 2.5 Europa, MY1998
V70 2.5 Europa, MY1998
- BertZ64
- 1st Gear member
Nu probeer ik via de hotspot van m’n iPhone een verbinding te maken, maar dat lukt niet. De wifi connectie met thuis heb ik verwijderd, toen connectie gemaakt met m’n iPhone en wachtwoord ingevoerd. Hij staat nu bij opgeslagen netwerken, maar maakt geen verbinding. Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt niet. Iemand tips?
Bert
- Jers3n
- 5th Gear member
een iPhone kan via de Sensus instellingen op 2 manieren een internet verbinding maken. De iPhone als wifi-punt of via Bluetooth-wifi. Dat is in Sensus een andere instelling.BertZ64 schreef: ↑27.09.2025 - 18:09 Nu probeer ik via de hotspot van m’n iPhone een verbinding te maken, maar dat lukt niet. De wifi connectie met thuis heb ik verwijderd, toen connectie gemaakt met m’n iPhone en wachtwoord ingevoerd. Hij staat nu bij opgeslagen netwerken, maar maakt geen verbinding. Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt niet. Iemand tips?
Daarnaast moet je ook nog in Sensus aangeven dat de verbonden telefoon ook gebruikt mag worden voor een internet verbinding.
Onze instelling staan als volgt (zie ook onderstaande foto’s):
- via menu ‘instellingen -> communicatie’ heb je de keuze uit 1 - ‘Bluetooth apparaten’ en 2 - ‘WI-FI’
- bij 2 - ‘WI-FI’ moet het vinkje (omcirkeld) uit staan.
- bij 1 - ‘Bluetooth apparaten’ (als je er op klikt het het scherm alleen ‘Bluetooth’) moet het vinkje (omcirkeld) aanstaan, vervolgens moet je ook bij de verbonden telefoon(s) die je wil gebruiken voor een internet-verbinding dat nog aangeven.
- klik op de gewenste telefoon en je krijgt 4 aan te vinken opties, daar moet dan ook optie ‘internetbron’ (omcirkeld) aangevinkt zijn. (Berichten doet bij mij overigens niks cq. heb nog niet uitgevonden hoe dat werkt).
En dan moet uiteraard op de iPhone ook de hotspot aanstaan (en dat kan dan eventueel weer geautomatiseerd zodra de iPhone verbinding maakt met de auto)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- BertZ64
- 1st Gear member
Dank. Had ik allemaal al geprobeerd, maar geen internet op het Sensus systeem.
Mijn iPhone hotspot werkt prima met andere devices, dus daar lijkt het niet aan te liggen…
Mijn iPhone hotspot werkt prima met andere devices, dus daar lijkt het niet aan te liggen…
Bert
- IzzyT6
- 2nd Gear member
Mogelijk is het probleem dat de auto alleen met 3g overweg kan. Maar je provider geen data via 3 g meer doet.
Zo begreep ik het een jaar geleden toen ik tegen hetzelfde aanliep.
Ik heb sindsdien bluetooth aan (met aangevinkt internet via bluetooth) en ook hotspot in mijn iphone aan. Dat geeft bij mij een wereldbolletje en data voor de verkeersinformatie op de sensus kaart.
Misschien heb je hier iets aan. Ik hoop dat ik helder ben….
Mijn provider is kpn.
Zo begreep ik het een jaar geleden toen ik tegen hetzelfde aanliep.
Ik heb sindsdien bluetooth aan (met aangevinkt internet via bluetooth) en ook hotspot in mijn iphone aan. Dat geeft bij mij een wereldbolletje en data voor de verkeersinformatie op de sensus kaart.
Misschien heb je hier iets aan. Ik hoop dat ik helder ben….
Mijn provider is kpn.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
- BertZ64
- 1st Gear member
3G is al een tijd niet meer beschikbaar in Nederland. Maar dat staat volledig los van WiFi via een hotspot of Bluetooth…
En de auto werkt wel via m’n thuisnetwerk. Dat is het rare… het lijkt erop dat m’n auto en iPhone niet compatible zijn, ondanks dat ik de functie ‘Maximaliseer compatibliteit’ aan heb staan.
En de auto werkt wel via m’n thuisnetwerk. Dat is het rare… het lijkt erop dat m’n auto en iPhone niet compatible zijn, ondanks dat ik de functie ‘Maximaliseer compatibliteit’ aan heb staan.
Bert
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
BertZ64 schreef: ↑28.09.2025 - 00:19 3G is al een tijd niet meer beschikbaar in Nederland. Maar dat staat volledig los van WiFi via een hotspot of Bluetooth…
[/quote
Dat is echt vervelend! Ik heb exact zoals zo mooi beschreven door Jers3n de verbinding met een iPhone 16. Ik doe het momenteel via bluetooth, maar net ff geprobeerd, ook wifi werkt en geeft de wereldbol bij mij. Ik heb een 2019 V90.
wellicht nog een keer de iphone verwijderen en weer opnieuw linken met sensus?
Heb net ook de iphone 11 van mn echtgenote gepaird met Volvo en krijg via Bluetooth ook goeie hotspot verbinding met de iPhone 11.
Volvo nr 9: V90 Safire Black - 2019
- BertZ64
- 1st Gear member
Vandaag ben ik een tijd mee bezig geweest en van alles uitgeprobeerd. De auto maakt wel contact met de hotspot van m’n iPhone 13, maar geen internet…. Ik heb toen weer contact gemaakt met de thuis wifi, en voila: meteen internet en RTTI.
Daarna m’n iPhone weer als wifi bron geselecteerd en toen kwam de internet verbinding wel tot stand. Nog wat getest door op m’n iPhone de wifi thuis connectie te verbreken en op 5G over te schakelen, en ook toen werkte het internet en RTTI via m’n hotspot. Opgelost, dacht ik….
Toen ik vanavond even wegging werkte het helaas weer niet. Wel contact met de hotspot, maar geen internet en RTTI…
Mijn opties zijn op en ik ga morgen de dealer maar even bellen. Wordt vervolgd.
Daarna m’n iPhone weer als wifi bron geselecteerd en toen kwam de internet verbinding wel tot stand. Nog wat getest door op m’n iPhone de wifi thuis connectie te verbreken en op 5G over te schakelen, en ook toen werkte het internet en RTTI via m’n hotspot. Opgelost, dacht ik….
Toen ik vanavond even wegging werkte het helaas weer niet. Wel contact met de hotspot, maar geen internet en RTTI…
Mijn opties zijn op en ik ga morgen de dealer maar even bellen. Wordt vervolgd.
Bert
- Rogier64
- 5th Gear member
Hier is het netjes uitgelegd, wellicht kom je daar verder mee:
V70 2.5 Europa, MY1998
V70 2.5 Europa, MY1998
- BertZ64
- 1st Gear member
Dank voor de video Rogier!
Helaas werkt dat ook niet. Ook hier maakt de auto wel contact met de iPhone, maar geen internet...
Ik heb alles ook met de iPhone 14 van m'n vrouw uitgeprobeerd, maar dat geeft helaas hetzelfde resultaat. Ik ga binnenkort langs de dealer, misschien heeft die een oplossing.
Helaas werkt dat ook niet. Ook hier maakt de auto wel contact met de iPhone, maar geen internet...
Ik heb alles ook met de iPhone 14 van m'n vrouw uitgeprobeerd, maar dat geeft helaas hetzelfde resultaat. Ik ga binnenkort langs de dealer, misschien heeft die een oplossing.
Bert
- Rogier64
- 5th Gear member
Het wil wel eens helpen om in de iPhone de BT-koppeling met de Volvo te verwijderen en dit ook in Sensus van je auto je iPhone verwijderen. Dan helemaal opnieuw beginnen met koppelen volgens het filmpje. Maar kan me ook voorstellen dat je van alles al hebt geprobeert en het even laat voor wat het is.
V70 2.5 Europa, MY1998
V70 2.5 Europa, MY1998
- BertZ64
- 1st Gear member
Dat had ik inderdaad ook al geprobeerd, maar dank voor het advies.
Maar goed nieuws: vandaag werkte het via de iPhone van m’n vrouw. Ik ga morgen ook nog even testen met mijn toestel. Mogelijk blokkeert mijn firewall thuis het dataverkeer dat via een hotspot op een telefoon binnenkomt.
Maar goed nieuws: vandaag werkte het via de iPhone van m’n vrouw. Ik ga morgen ook nog even testen met mijn toestel. Mogelijk blokkeert mijn firewall thuis het dataverkeer dat via een hotspot op een telefoon binnenkomt.
Bert
- Rene64
- 3rd Gear member
Nu ben ik wel benieuwd...
In mijn XC60 ( 2017) viel mij al op dat ik een file in reed en geen enkele info kreeg.
Ik heb tethering aangezet naar mijn Samsung, dat werkt .
Maar nog geen verkeersinfo.
Ik heb RTTI uitgezet.
Nog niet veel info, maar wel af en toe een zwart vak met VERKEERSINFO kies exit , maar daar staat geen enkele info in verder...
Moet de sensus ik laten updaten bij de dealer ?
Via TMC zou het toch iets moeten doen?
En zit er standaard een GSM kaarthouder in, of was dat een optie?
In het handschoenenkastje zit er geen.
Maar wel de optie om RTTI aan te zetten in het menu.
In mijn XC60 ( 2017) viel mij al op dat ik een file in reed en geen enkele info kreeg.
Ik heb tethering aangezet naar mijn Samsung, dat werkt .
Maar nog geen verkeersinfo.
Ik heb RTTI uitgezet.
Nog niet veel info, maar wel af en toe een zwart vak met VERKEERSINFO kies exit , maar daar staat geen enkele info in verder...
Moet de sensus ik laten updaten bij de dealer ?
Via TMC zou het toch iets moeten doen?
En zit er standaard een GSM kaarthouder in, of was dat een optie?
In het handschoenenkastje zit er geen.
Maar wel de optie om RTTI aan te zetten in het menu.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- BertZ64
- 1st Gear member
Hoi René, lang verhaal kort: er zit een issue in het RTTI systeem, waardoor jouw auto een software update nodig heeft. Zie eerdere info in dit onderwerp. Er zijn 2 verschillende systemen voor file info: 1 via TMC, dat signaal komt via de radio binnen. 2 via RTTI en daarvoor heb je een internet verbinding nodig. Dat kan via je mobiel of via een extra data sim voor het 4G modem in de auto. Die simkaart zit naast de voetruimte van de passagiersstoel.
Die software upgrade moet door de dealer uitgevoerd worden.
Die software upgrade moet door de dealer uitgevoerd worden.
Bert