Ervaring EX90

Full Electric vanaf MY2023
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21350
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik haal op stroom dagelijks woon-werk met 50km snelweg die ik altijd met 106km/u doe op maximaal 65km range.
Tjoemp ik binnendoor dan staat hij de volgende dag op 75km range, het is de weerstand van lucht die je grootste vijand is.
Daarnaast kost verwarmen erg veel kw, die airco valt best mee.
Maar goed, tijdens mijn V90 D5 avontuur ben ik eens om 19:00 weggereden uit Bunde(aan de A31 Dld) deze snelweg was bijna leeg en het doel was Bad Bentheim net voorbij Kreuz Schuttorf wat 111km is.
Tank zat met 60liter helemaal vol, 35min later was de tank half vol en had ik dus 30 liter verbrand op 111km, ook dit komt niet helemaal overeen met de 5.4/100km van de fabrikant.
De opgave van de fabrikant heb ik met de D5 ook nooit gehaald, 8.4/100km komt eerder, het is de rechtervoet en luchtweerstand.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

Leuk om een beetje de verhalen te volgen over de EX90. Ik lees jammer genoeg nog steeds niets over V2H oftewel van batterij naar huis levering. Zou beschikbaar worden met nieuwe versie. Dealer durft er niets meer over te zeggen :-) die weet zelf ook niet meer waar ze aan toe te zijn op dat punt.
Gosz72
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08.09.2025 - 19:38

stefspecial schreef: 30.09.2025 - 21:12 Leuk om een beetje de verhalen te volgen over de EX90. Ik lees jammer genoeg nog steeds niets over V2H oftewel van batterij naar huis levering. Zou beschikbaar worden met nieuwe versie. Dealer durft er niets meer over te zeggen :-) die weet zelf ook niet meer waar ze aan toe te zijn op dat punt.
Hier zal de Belastingdienst eerst iets van moeten gaan vinden denk ik.

Anders krijg je van die gevallen dat de auto van de zaak, net voor thuiskomst nog even bij Fastned (ozd) wordt 'volgetankt' en 's-avonds wordt thuis de jacuzzi verwarmd op kosten vd zaak.

Gewoon als voorbeeld ;)
Peugeot 309 - Seat Cordoba - Golf stationcar 90pk
Range Rover P38 V8 4.6 - Land Rover Discovery I
Land Rover Discovery II - Land Rover Discovery 3 V6
Range Rover L322 Supercharged V8 - Aston Martin DB9 V12
Range Rover 3.0 TDV6 - Corvette C1 1962 V8
Porsche 911 993 - Volvo XC90 T8 - Porsche Taycan 4S

Land Rover Defender L663 MHEV
Volvo EX90 Twin Motor Ultra
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 779
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Je kunt ook allemaal jerrycans vullen met de tankpas en thuis de prive auto ermee vullen, dat is ook gewoon diefstal van de baas en daar zal de baas ook wel iets van vinden.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7185
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Edgecrusher schreef: 03.10.2025 - 18:32 Je kunt ook allemaal jerrycans vullen met de tankpas en thuis de prive auto ermee vullen, dat is ook gewoon diefstal van de baas en daar zal de baas ook wel iets van vinden.
Juist. Misbruik moet daarom hard worden aangepakt. Geef je sommige mensen een vinger, ben je achteraf heel je arm kwijt. :police:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7018
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gosz72 schreef: 03.10.2025 - 17:41 ......Hier zal de Belastingdienst eerst iets van moeten gaan vinden denk ik....
Ik denk niet dat de belastingdienst hier nu al iets van vindt, maar sluit zeker niet uit dat ze dat in de toekomst wel gaan doen als dit echt op grote schaal gemeengoed gaat worden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3772
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bidirectioneel laden is wettelijk niet toegestaan.

https://www.100procentzon.nl/blog/bidir ... landse-wet
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

DB200 schreef: 04.10.2025 - 18:48 Bidirectioneel laden is wettelijk niet toegestaan.

https://www.100procentzon.nl/blog/bidir ... landse-wet
In dit artikel staat: Bidirectioneel laden, ook wel Vehicle-to-Grid (V2G) genoemd, houdt in dat je elektrische auto niet alleen stroom van het net kan opnemen, maar ook terug kan leveren aan het net.

Ik ben benieuwd naar V2H (vehicle to home) dus de auto gebruiken als thuisbatterij. Heb 20 panelen op dak en kan vaak overdag opladen omdat ik vooral vanuit huis werk en kan die energie ook direct gebruiken en 's nachts.
Overigens zal ik niet vooraf tanken op kosten van de baas want dan zou ik mezelf in de maling nemen. Ik zag wat 'bezorgdheid' daarover :-)
We gaan wel zien wanneer er eens wat meer over bekend wordt. Moet binnenkort naar de dealer en vraag ik weer even na.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1257
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Zo heb je wel een hele dure thuisaccu. Ik zou de accu van m'n dure auto niet laten slijten door dagelijks vele kWh's te laden en er weer uit te halen zonder een meter te rijden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

-KJ- schreef: 08.10.2025 - 23:00 Zo heb je wel een hele dure thuisaccu. Ik zou de accu van m'n dure auto niet laten slijten door dagelijks vele kWh's te laden en er weer uit te halen zonder een meter te rijden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ach, misschien heb ik het wat te overdreven uitgedrukt. We rijden wel bijna dagelijks met de auto. Als de mogelijkheden er zijn voor zoiets (gebruik als thuisbatterij) dan vind ik het prima, zoveel Kw verbruiken we momenteel dagelijks ook weer niet. Ik vermoed dat dit (V2H) voorlopig niets wordt. Was bij andere Volvo dealer en die kon mij enkel vertellen over vehicle to grid terugleveren en dat dat voorlopig niet kan, het verhaal van vehicle to home was persoon in kwestie niet bekend. Zal allemaal wel weer met de regeltjes te maken hebben. De auto is hardware en softwarematig voorbereid (sinds begin), er is een speciale laadpaal voor om dit tot stand te brengen maar verder staat het stil. Ook bij andere merken. Jammer. We zien wel waar het naar toe gaat. Ik weet in ieder geval waar ik aan toe ben en dat is ook een resultaat uiteindelijk.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20907
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volgens mij al eerder gezegd maar V2H en V2G is in Nederland in elk geval (nog) niet toegestaan. Ergens loopt wel een proef met deelauto's en speciale laadpalen die daar wel voor zijn toegerust. Lijkt nog niet zo'n succes te zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30962
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Op termijn, als de prijzen dalen, is een thuisaccu een betere keus dan een dure EV daarvoor gebruiken.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

lint schreef: 16.10.2025 - 11:13 Op termijn, als de prijzen dalen, is een thuisaccu een betere keus dan een dure EV daarvoor gebruiken.
Correct. Heb geen haast.
Plaats reactie

Terug naar “EX90”