Beste forumleden,
Eerst ter info, de auto betreft een;
Volvo v40 1.8 uit 2001
351719km op de klok op het moment van schrijven.
Gisteravond had ik een vrij lange rit (zo een 150km) waar ik bijna constant 130 - 140 heb gereden, na deze rit toen ik van de snelweg afging begon ik ineens een vreemd geluid op te merken. Eenmaal bij bestemming aangekomen even de motorkap open om te luisteren en kijken waar het vandaan kwam, dit leek vanaf de kant van de multiriem af te komen.
Toen ik weer weg ging daar was het geluid nog erger dan eerst en nu was het er ook stationair, maarja om nou 250 euro te betalen voor een ANWB check terwijl de auto nog rijd vond ik nogal overdreven, dus op goed geluk besloten om toch maar naar huis te rijden maar dan gewoon cruise control op 100 teller.
Eenmaal een km of 10 de rit in was het geluid zo snel als het gekomen was ook weer compleet verdwenen, alsof het er nooit geweest was. Dit is zo een 130km goed gegaan en toen was het geluid ineens weer terug, maar wel in mindere mate dan het eerst was en lijkt het alleen tussen 1500 en 2500 toeren zich voort te doen (alleen is dit natuurlijk een geluid dat mogelijk overstemt word door de motor dus pin mij er niet op vast)
Ik heb gezocht op internet maar kan dit exacte geluid niet zo snel vinden, of alleen video's waar het ging om een turbo geluid, wat wel verdacht hetzelfde klonk maar vreemd zou zijn aangezien dit een 1.8 met atmospherische motor is.
Ik zou hulp zeer waarderen, verder loopt de motor ook gewoon eigenlijk perfect zonder rare andere dingen, en ik merk ook geen vermogensverlies of iets in die trant op, dus het moet dan iets buiten de motor zijn lijkt mij.
Ik heb hieronder een filmpje van het geluid zodat jullie het zelf kunnen beoordelen en mogelijk tips kunnen geven;
Met vriendelijke groet
Bas
Raar geluid multieriem kant
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.08.2025 - 01:33
Ik heb dus even wat getest, namelijk de motor in zijn vrij doortrappen naar 5000 rpm en dan het contact uitzetten. Als het iets is dat direct aan de motor is gekoppeld dan moet het dus direct stoppen bij uitzetten contact en stilstaan van de motor.
Dit eenmaal geprobeerd was het geluid er dus nog steeds, wat blijkt nou, het geluid is er tot de dynamo stopt met draaien, gezien deze natuurlijk een vrijloop poulie heeft en daardoor langer doordraait dan de motor. Als de dynamo stil staat is het geluid in een keer verdwenen.
Ik ga er morgenavond een nieuwe dynamo inzetten, kost toch de wereld niet en anders kan die weer lange tijd mee.
Ik laat hier weten hoe en wat.
Dit eenmaal geprobeerd was het geluid er dus nog steeds, wat blijkt nou, het geluid is er tot de dynamo stopt met draaien, gezien deze natuurlijk een vrijloop poulie heeft en daardoor langer doordraait dan de motor. Als de dynamo stil staat is het geluid in een keer verdwenen.
Ik ga er morgenavond een nieuwe dynamo inzetten, kost toch de wereld niet en anders kan die weer lange tijd mee.
Ik laat hier weten hoe en wat.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.08.2025 - 01:33
Beste forumleden,
Het probleem is inmiddels opgelost. Wat bleek, de dynamo zijn vrijlooplager was inderdaad stuk gegaan tijdens mijn rit.
Dynamo bij obdam gehaald voor 50 hele euro's, erin gezet en het probleem is verholpen.
In onderstaande video laat ik de kapotte dynamo nog eens zien zodat mensen die hetzelfde probleem hebben zelf een diagnose kunnen stellen.
Met vriendelijke groet
Bas
Het probleem is inmiddels opgelost. Wat bleek, de dynamo zijn vrijlooplager was inderdaad stuk gegaan tijdens mijn rit.
Dynamo bij obdam gehaald voor 50 hele euro's, erin gezet en het probleem is verholpen.
In onderstaande video laat ik de kapotte dynamo nog eens zien zodat mensen die hetzelfde probleem hebben zelf een diagnose kunnen stellen.
Met vriendelijke groet
Bas