advies voor een s90 t5 inscription 2018

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Joev40
1st Gear member

Goedemorgen allemaal,

Momenteel ben ik in het bezit van een Volvo s60 t5 2015.5. door een recente gezinsuitbreiding erachter gekomen dat de kofferbak en achterbank toch wel wat krap zijn.
Ons gezin bestaat nu uit een (nog) heel klein kind en een Golden Retriever, welke altijd in speciale hoezen op de achterbank zit, dus daar hoeft niet perse een kofferbak voor.V90.)
Nu zitten we te kijken naar een nieuwere/grotere Volvo. Ik heb een zwak voor de 90 serie. Nu heb ik een s90 t5 gezien en was even benieuwd of mensen hier ervaring hebben met de s90 met een gezin of de kinderwagen+ bak en alles in de kofferbak past en dit een beetje makkelijk gaat.

Daarnaast was ik benieuwd of mensen tips en tricks hebben waar op te letten bij de s90. Volgens de advertentie heeft die 110k gelopen echter de foto van de dashboard toont 91k. Is dat een km stand om het nog aan te durven om deze auto te kopen?( De meest auto's die ik heb gehad kocht ik met een km stand rond de max 50k km.)

Kijkend naar afgelopen jaar ligt mijn aantal km per jaar rond de 33k. Zit er dan snel groot onderhoud aan te komen bij de s90 of andere mankementen?(koffiedik kijken natuurlijk, maar even van uitgaand dat de auto technisch in orde is. Zijn er dingen bekend die rond deze km stand sowieso vervangen moeten worden/kapot gaan?

Ik heb al veel op s90/v90 sub forum rond gelezen en zag dat er mensen zijn die ook een s/v90 hebben gekocht met 150k km. dus dat is ergens wel gerust stellend maar voor mijn eigen gevoel behoorlijk veel..
Bedankt alvast voor jullie hulp.
S60 T5 Summum 2015

V40 t3 aut. polar+ sport
eddoussi
Starter

Dat klinkt als een mooie upgrade!

- S90 en V90 zijn redelijk vergelijkbaar qua dingen om op te letten. Natuurlijk 'the usual', kijk of alle onderhoudshistorie compleet is en alle beurten netjes zijn gevolgd (liefst natuurlijk bij de dealer). Kijk naar eventuele recalls of die allemaal zijn uitgevoerd en of er nog iets open staat. De benzine T5 is redelijk beproefde VEA techniek.
- Ik heb zelf een v90 (MY2019) tot 150K km gereden gereden. Buiten de reguliere onderhoudsbeurten, bandenwissels, geen bijzondere mankementen. Is weggegaan omdat ik een plugin hybrid V90 nog prettiger vond rijden.
- Specifiek voor de V90/S90, let vooral goed op eventuele trillingen tijdens het proefrijden. Het hele onderstel is namelijk toch wel gevoelig voor onbalans en hoogteslag van de banden, hier is genoeg van op te vinden op het volvo-forum.
- Let op rubber sluiting van een eventueel panoramadak. De rubberen sluitingen willen wel eens krimpen in de loop der tijd waardoor er bij de overgangen een kier ontstaat waardoor allerlei afval direct in de drainage goot terecht kan komen en deze kan verstoppen, met lekkage van het panoramadak (en soms zelfs verscheidene elektrische storingen) tot gevolg.
- Ik weet niet naar welk bouwjaar auto je kijkt, maar weet dat er verschillende OS zijn ; de oudere auto's hebben nog Sensus en de nieuwere ik meen vanaf MY2022 hebben AAOS. Kijk vooral wat je prettig vindt werken. Er zijn mensen die zweren bij Sensus, maar net zoveel mensen die ook tevreden zijn over Google. Google heeft full screen Carplay/AndroidAuto. Bij Sensus is dat maar 1/3 van het scherm.
- De nieuwere plugin-volvo's vanaf 2022 hebben een elektrische heater "high voltage auxilliary coolant heater" in plaats de beproefde Webasto benzine standkachel die voorheen werd gebruikt voor het extra verwarmen van het interieur (als je in Pure EV mode rijdt). De high voltage auxilliary coolant heater gaf vooral in de beginjaren vaak de geest.
- Het standaard audiosysteem van de V90/S90 vond ik eigenlijk best ondermaats, evenals de upgrade naar Harman Kardon die wel weer een tikkeltje beter is/af te stemmen. Mocht een B&W in je budget liggen en op je wensenlijstje staan, go for it, je krijgt er geen spijt van.
- Waarom overweeg je een S90 boven een V90 ? Wat betreft de praktische ruimte is de V90 echt veel prettiger, zeker omdat je een hondenrek in de kofferbak kan plaatsen. Daar past hier nog een kinderwagen naast. Mijn ervaring is, als je kind wat ouder wordt, moet er alleen maar meer zooi mee in de kofferbak ....
Volvo V90 T6 Recharge AWD R-design B&W 4C (2021) Volvo V90 T4 Business Sport R-Design (2019), Volvo V70 Nordic+ (2014), Volvo V70 Summum (2011)
Rogier64
5th Gear member

Ik zou ook kijken naar een V90 of V60, die is handiger in jou situatie. Ga eens rijden in beide modellen en kijk wat het beste bevalt. Persoonlijk vind/vond ik de V60 mooier qua lijnen, de V90 is een stukje groter. Dat is zowel een voordeel (ruimte en comfort) als nadeel (parkeren)
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Hans oet Twent
8th Gear member

De 90 serie is supermooi. Zowel de S als de V. Waarbij we kunnen vaststellen dat de S een ondergewaardeerde auto is. Kofferbak is mega groot en ruim en ik geloof dat je daar wel blij van gaat worden. Persoonlijk denk ik dat je met de V90 NOG blijer gaat worden omdat het jullie hondje een een zee aan ruimte geeft. Ik heb een Labrador en 2x een V90 gehad. een auto waarbij je na 1000km nog heerlijk, dus niet extreem vermoeid, uitstapt. Een cruiser een km vreter.
Ga je voor een S of V kijk dan ook naar wat je mooi en fijn vindt rijden. Ik heb een Momentum gereden en een R-Design. Waarbij de R-Design strakker stuurde, er fraaier uitziet zowel van binnen als van buiten en zelfs met 20" wiel zeer aangenaam stuurde.

Succes met het zoek naar JOUW/JULLIE iedeale '90 serie of het nu een S of V wordt het zijn super fijne echte rijders wagens.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo". Een auto met inmiddels een “verhaal”.
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
MickaR
1st Gear member

Zelf in het bezit van een S90 D4 en een klein kind van 6 maanden oud. Zowel de wagenbak als het onderstel (in elkaar geklapt) kunnen naast elkaar in de kofferbak. Er blijft nog een heel klein beetje ruimte over om spullen mee te nemen, maar echt grote voorwerpen worden lastig. Zelf merk ik wel dat de kofferbak echt heel erg ruim is, maar spullen in de hoogte stapelen kan gewoon niet. In een V90 zou je de wagenbak nog op het onderstel kunnen laten zitten waardoor de nog veel ruimte overhoud voor bagage of iets dergelijks. Voor mij zelf gaat de volgende wel echt een V90 worden, puur voor de extra ruimte die hij biedt.

Ik heb de S90 gekocht bij de volvo dealer met 102k op de teller, 2 jaar geleden. Laatst voor het eerst echt problemen gehad met een kapotte turboslang en daarbij een hoes van de aandrijfas die kapot was (wel een diesel dus). Verder nooit problemen naast regulier onderhoud. Teller staat nu op net geen 170k
Volvo V40 2.0 D2 (321.058) -> Volvo S90 D4 Inscription 104K +
Joev40
1st Gear member

Bedankt voor jullie reacties en de tips. Vandaag zijn we even wezen kijken bij de dealer naar een S90. De kofferbak is inderdaad mega. De bak van de kinderwagen pasten er met gemak in. Alleen de opening is wel wat kleiner dan bij een V versie. De vrouw vind de V versie mooier en handiger dan de S. Spullen meenemen in de auto voor vakanties is bij ons niet echt een probleem, aangezien we er dan een sleurhut(van 1700kg)achter hebben hangen waar de meeste spullen in kunnen. :)

Zoals ik het tot nu toe een beetje zie en lees kan een 90 serie makkelijk wat meer km hebben.

Ik heb inderdaad meerdere dingen gelezen over onder andere de problemen met trillingen in de auto. Echter de jaartallen waarbij de update aan het subframe zou zijn uitgevoerd vallen grotendeels buiten ons budget of je zit met een kale variant.
Qua bouwjaar kijken we rond 2018 tot... het niet meer in het budget valt.:lol:

Qua Sensus of google systeem maakt het ons niet zoveel uit.

Qua motor kijken we wel naar een PHEV of anders minimaal een T5/B5. Dit lijkt mij gezien het gewicht van de auto en het trekken van de caravan wel beter. Ik denk dat een t4 of (v60 B3) te licht is maar weet niet wat andere voor ervaringen er mee hebben.
S60 T5 Summum 2015

V40 t3 aut. polar+ sport
PGV90
6th Gear member

De T4 is prima voor de V90, eventueel met een Polestar tuning (nu in de aanbieding) heb je meer koppel.
Zelf heb ik een T5 wat uiteraard net wat fijner is, maar is geen zuinigheids winnaar. Lange afstanden op snelweg met constante snelheid gaat het best.

90 serie inderdaad goed ruim, merk je vooral tijdens vakanties (met grote kinderen), zelf zit ik nu ook af en toe achterin 8)

Mijn auto staat inmiddels op ruim 155.000 km en is nog zo goed als nieuw. Alleen normaal onderhoud en banden en remmen, preventief de automaat laten flushen. Veel kms kan juist beter zijn, is er vaak langere afstanden mee gereden en dus ook warme motor.
S90 is ook fraai, denk dat je bij de V90 ruimer aanbod hebt.

Er is wat verschil in uitrusting, als je er gevoelig voor bent, de voorstoelen met zitverlengers zijn wel echt super.
De standaard audio wat mij betreft voldoende, panoramabak is fijn, 360 camera, full active led, stoel- stuur verwarming, standkachel, etc. allemaal fijn om te hebben.

Succes!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”