XC60 - T6 PiH - kleine of grote accu?

De Nieuwe XC60
Tractor
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2025 - 11:13

Hallo,

Ik heb een mooie XC60 op het oog, maar ik twijfel over de kleine accu. Het is geen Long Range. Met wat ik echter her en der lees val ik ook niet achterover van de prestaties van de Long Range. Kan iemand me het significante voordeel uitleggen? Zij er bv naast 'elektrisch gereden km' ook grote voordelen in rijgedrag etc.?

Ik ben een totale leek op dit gebied en zie vooral veel extra kg's van de accu's die een beperkt rendement lijken te hebben, maar vanaf 2026 wel een grotere rol gaan spelen in de MRB

Voorts andere tips? Optioneel kijk ik ook naar een V60

Dank
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7146
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De LR heeft naast een grotere accu inhoud ook een sterkere elektromotor. E.e.a. zou kunnen betekenen dat je net iets lekkerder rijdt. Hier al jaren een tevreden PIH rijder met de kleine accu en minder E-vermogen.
Ga vooral eens proefrijden met beide modellen.
Uit je reactie meen ik te begrijpen dat je het voordeel van een PIH niet helemaal begrijpt. Puur even inzoomen op de range en het verbruik:
Het daadwerkelijke verbruik van een PIH wordt heel erg bepaald door je rij- en laadomstandigheden. Rijd je alleen maar langere (zeg enkele reis 150-200 km) dan zal een PIH minder renderen. Rijd je vooral korte afstanden en kun je veel laden dan wordt het interessant.
Zonder PIH haal je met een XC60 (T5/B5) maximaal een 1:12, met PIH is een gemiddelde van 1:20 of beter haalbaar. Hier nu een mix van rondjes om de kerk en langere afstanden en het verbruik op een tank schommelt tussen de 1:20 en 1:40.
Verder is het vermogen van de PIH echt heel fijn (zeker met caravan) en het comfort van elektrisch rijden rond de kerk is ongeëvenaard.
Veel succes met afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Tractor
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2025 - 11:13

Dank! Mijn vraag zou zijn: hoe ver is het naar (en om?) de kerk? Wat is je ervaring met de kleinere accu qua bereik?
Ronnie88
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 08.09.2024 - 13:36

Tractor schreef: 03.10.2025 - 14:46 Dank! Mijn vraag zou zijn: hoe ver is het naar (en om?) de kerk? Wat is je ervaring met de kleinere accu qua bereik?
Mijn ervaring met een XC90 “long range” is in de praktijk zo’n 50-60km afhankelijk van de temperatuur en snelweg of binnendoor. De XC60 zou wat verder moeten komen, ongeveer 10km. Met de kleinere batterij zou je ongeveer de helft moeten halen, mogelijk net een paar km meer. Persoonlijk vind ik het extra vermogen van de elektromotor wel prettig, hij komt hiermee lekker vlot mee in het verkeer. Ik heb overigens geen praktijkervaring met de minder krachtige motor maar op papier scheelt het een hoop (85pk VS 145pk). Zoals Gouwe zegt, maak een proefrit met beide en kijk of het je waard is.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21424
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Met een V90 long range waarvan 50km snelweg met 106 in het uur en 15 binnendoor, ik zit dus op 65km max.
Straks als het echt frisser word gaat daar nog eens 10km vanaf want ik weiger een koude auto, kacheltje pakt behoorlijk kw.
Laat ik de snelweg voor wat het is en doe alleen binnendoor met respect voor de maximum snelheid dan gaat de range ineens naar 75km.
Het rijd wel fijn en ik heb nu veel vaker de "maak je niet zo druk stemming"
Maar vergis je niet, zet je hem in powerstand dan word de T6 en T8 ineens een hooligan, helaas loopt hij bij mij dan binnen een paar tellen in de begrenzer, de Long range hebben allemaal een begrenzer op 185km/u de pre-longe range hebben deze niet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31416
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met onze XC60 is de beloofde actieradius 81 km. In de praktijk is rond de 70 km goed haalbaar.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7146
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tractor schreef: 03.10.2025 - 14:46 Dank! Mijn vraag zou zijn: hoe ver is het naar (en om?) de kerk? Wat is je ervaring met de kleinere accu qua bereik?
Kleine accu zal doorgaans een 35km zijn, LR wordt hier door anderen al aangegeven.
Maar focus je niet alleen op de range. Het voordeel van de PIH is m.i. dat je die kunt inzetten op momenten dat een benzinemotor mega inefficiënt is, lees met koude motor en korte ritjes voor de boodschappen etc.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3307
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

lint schreef: 03.10.2025 - 16:29 Met onze XC60 is de beloofde actieradius 81 km. In de praktijk is rond de 70 km goed haalbaar.
Exact, 70-74 km is ook wat ik ervaarde mijn LR. De electromotor van de LR is echt heel krachtig en daarmee is de auto heel soepel en zul je vaker elektrisch rijden (dus stiller). LR- Modellen na ergens in het jaar 2023 laden desgewenst op 2 fasen en dus veel dan eerdere exemplaren,. Of dat allemaal van belang is, is natuurlijk persoonlijk.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

diesel01 schreef: 03.10.2025 - 15:29 Met een V90 long range waarvan 50km snelweg met 106 in het uur en 15 binnendoor, ik zit dus op 65km max.
Straks als het echt frisser word gaat daar nog eens 10km vanaf want ik weiger een koude auto, kacheltje pakt behoorlijk kw.
Laat ik de snelweg voor wat het is en doe alleen binnendoor met respect voor de maximum snelheid dan gaat de range ineens naar 75km.
Het rijd wel fijn en ik heb nu veel vaker de "maak je niet zo druk stemming"
Maar vergis je niet, zet je hem in powerstand dan word de T6 en T8 ineens een hooligan, helaas loopt hij bij mij dan binnen een paar tellen in de begrenzer, de Long range hebben allemaal een begrenzer op 185km/u de pre-longe range hebben deze niet.
Dat laatste klopt niet. Ook de latere pre-longe range hebben een begrenzer. Ik heb een MY. 2022 met kleine accu (ca. 30-35 km) en begrenzer op 180 km/uur.
Overigens hebben deze versies met de kleinere accu en kleinere electromotor naast een turbo nog een compressor. Bij de longe range met sterkere electomotor is die vervallen. Dus totaal vermogen is bij beiden ongeveer gelijk.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Tractor
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2025 - 11:13

Dank allemaal. Iemand zei mij dat de reserve-sleutel gebruiken de begrenzer ontwijkt? Klopt dat??
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Was het maar zo simpel...
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31416
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nee dat is niet zo. Je kan wel bepaalde instellingen toekennen aan de reservesleutel zoals bijvoorbeeld een verdere snelheidsbeperking.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Tom_XC60
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23

T6, MY22 en kleine accu. Gaat prima. Rond de kerk rijdt ik altijd volledig op de accu, 35km prima haalbaar. Ik verwarm hem wel vóór, scheelt toch weer 5km denk ik.
Langere afstanden is voor mij al snel 200km en dan maakt de LR accu het verschil niet denk ik.

Ik ben wel blij dat ik Sensus heb. Bevalt erg goed.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Tom_XC60 schreef: 04.10.2025 - 22:38 T6, MY22 en kleine accu. Gaat prima. Rond de kerk rijdt ik altijd volledig op de accu, 35km prima haalbaar. Ik verwarm hem wel vóór, scheelt toch weer 5km denk ik.
Langere afstanden is voor mij al snel 200km en dan maakt de LR accu het verschil niet denk ik.

Ik ben wel blij dat ik Sensus heb. Bevalt erg goed.
Ik heb dus ook een T6, MY22 (oktober 2021) met kleine accu maar AAOS.
Ik dacht dat vanaf MY22 (start ca. juni 2021) de T6 met AAOS werd geleverd maar jij hebt Sensus?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
AmazonesXC60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01.02.2025 - 12:31

Ik rij nu een half jaar een XC60 met de “kleine” accu. Maximaal 35/36 km met volle accu. Het rijcomfort is wel heerlijk en de combinatie geeft een heel mooi verbruik.
Tractor
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2025 - 11:13

Ok, dank je
Gebruikersavatar
BertZ64
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Wij rijden nu 9 maanden in een XC60 T8 met kleine accu en dat bevalt heel goed. Zakelijk rijd ik een lease auto waardoor de Volvo vooral voor korte ritten en de vakantie wordt gebruikt.
We hebben een laadpaal op de oprit en laden de Volvo zeer regelmatig op. (liefst op zonne-energie, lekker goedkoop ;)) Met volle accu halen we ruim 30 km. Niet heel veel, maar voldoende voor het grootste gedeelte van de korte ritten.
De elektromotor geeft veel extra koppel, wat erg lekker rijdt. En stil bovendien!
Met de caravan erachter is dat helemaal fijn. Met 640 nm is geen bergpas te stijl! Dat hebben we afgelopen zomer ervaren tijdens onze vakantie in Noorwegen.

Vorig jaar hebben we een XC60 T6 met grote accu gehuurd in Noorwegen. Qua rijden kan ik mij geen grote verschillen herinneren, maar die grotere elektrische actieradius was wel erg fijn.
Tractor
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2025 - 11:13

👍 dank
Gebruikersavatar
giso
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Ik heb nu ca. 1,5 jaat een T8 met kleine accu en mijn bereik in de hybride stand is inmiddels gezakt bvan 35 naar 33 km. En aangezien ik een gebruiker ben van een rondje om de kerk ben ik er tevreden mee. De afstand van huis naar "werk" (actieve pensionado) is 36 km. Maar aangezien ik daar gratis mag laden ben ik daarmee spekkoper.
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
VW Tiguan 2.0 TSI 4Motion 2017
Veel Opel Zafira's diesel als lease


't Is altied moar ff
Tom_XC60
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23

XC60silverdawn schreef: 05.10.2025 - 08:06 Ik dacht dat vanaf MY22 (start ca. juni 2021) de T6 met AAOS werd geleverd maar jij hebt Sensus?
Mijn auto is van augustus 2021, en inderdaad nog Sensus.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”