Goedendag allemaal,
Sinds afgelopen maandag ben ik de blije bezitter van een Volvo XC60 D4 (5-cylinder) uit 2012 met een handbak en voorwielaandrijving.
Mooie auto!
Nadeel; vanaf 105km/h gaat de auto trillen. Maar niet altijd. Soms stopt het even, soms wordt het heftiger, ondanks dat de snelheid niet veranderd (cruise control). Ook, als ik over een klinker weggetje rij, hoor ik linksvoor een rammel.
De auto staat op 18” wielen, met centreerringen gemonteerd.
- Ik dacht aan balanceren banden, maar omdat het trillen niet constant aanwezig is denk ik dat dat het niet is?
- Aandrijfassen zaten in m’n gedachten, maar ik denk dat het trillen dan erger moet worden tijdens accelereren. Ook als ik de koppeling indruk blijft het trillen aanwezig.
- Ik hoor bij beide achterwiel lagers tijdens het ronddraaien van het wiel (op de bandenbrug) een heel klein tikje. Beide wielen hetzelfde. Kan dat iets zijn (wiellager)?
Vandaag heb ik de voorkant even opgekrikt en het linker voorwiel wat heen en weer bewogen. De auto stond op stuurslot. Er kwam een flink luide bonk vanuit het midden van de auto.
Ik heb een filmpje gemaakt en op YouTube gezet.
Geluid even aanzetten, dan is het hopelijk goed te horen.
https://youtu.be/nr4DsScEtK0?si=hNHtlKv5wGpCV6wy
Wat zou dit kunnen zijn, en kan dit het trillen veroorzaken (bij voorbeeld omdat er speling ergens zit en de sporing dus iets wijzigt tijdens rijden?)
Bedankt voor jullie tips!
Groetjes, Pim
[XC60 D4 2012] Trilling, rammel linksvoor en geluid voorwiel terwijl opgekrikt
- Dahhri
- 2nd Gear member
Je bent net eigenaar: dit heb je niet gemerkt tijdens de proefrit denk ik?
Ik zou zeggen, terug naar de garage en overleggen?
Ik zou zeggen, terug naar de garage en overleggen?
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
- Rene64
- 3rd Gear member
Niet originele velgen dus, aangezien er ringen in zitten.
Dat kan problemen geven.
Komen de velgen ( binnenkant) tegen de remklauwen? bv het balanceer plaklood kan wel eens net te weinig ruimte hebben en aanlopen, dat hoor je als een tikje.
Die speling die je voor laat zien is niet normaal, afgaande op het filmpje kapotte fusee of stuurkogel, het zit duidelijk los, dat is een serieus probleem waar je ook niet mee door de apk komt.
Zou er snel mee terug gaan naar de verkopende partij
Dat kan problemen geven.
Komen de velgen ( binnenkant) tegen de remklauwen? bv het balanceer plaklood kan wel eens net te weinig ruimte hebben en aanlopen, dat hoor je als een tikje.
Die speling die je voor laat zien is niet normaal, afgaande op het filmpje kapotte fusee of stuurkogel, het zit duidelijk los, dat is een serieus probleem waar je ook niet mee door de apk komt.
Zou er snel mee terug gaan naar de verkopende partij
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
- Starter
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb de auto gekocht op een online veiling dus ik heb geen proefrit kunnen maken. Risico, ja wellicht, maar afgezien van de trilling is de auto geweldig.
Terug naar de garage kan dus ook niet.
Gelukkig vind ik sleutelen leuk, zie ik het als een uitdaging om dit probleem te tackelen en zijn er fora zoals dit waar veel informatie te krijgen is.
De niet originele velgen zijn 18” en lopen niet aan tegen de remklauwen.
Ook zonder velg is het geluid (achter) te horen.
Ik haal van de week even de remklauwen eraf om het geluid beter te kunnen lokaliseren.
Verder kijk ik uit naar meer tips!
Ik heb de auto gekocht op een online veiling dus ik heb geen proefrit kunnen maken. Risico, ja wellicht, maar afgezien van de trilling is de auto geweldig.
Terug naar de garage kan dus ook niet.
Gelukkig vind ik sleutelen leuk, zie ik het als een uitdaging om dit probleem te tackelen en zijn er fora zoals dit waar veel informatie te krijgen is.
De niet originele velgen zijn 18” en lopen niet aan tegen de remklauwen.
Ook zonder velg is het geluid (achter) te horen.
Ik haal van de week even de remklauwen eraf om het geluid beter te kunnen lokaliseren.
Verder kijk ik uit naar meer tips!
-
- Starter
Net nog eens even wat gekeken. Het tikkende geluid van het filmpje van gister was gewoon het stuurslot.
Het bonkende geluid daarentegen komt van de veerpoten!
Vooral links maakt best geluid.
Ik heb weer een filmpje gemaakt, want iedereen vind filmpjes leuk, toch?
https://youtube.com/shorts/ix5TUhiwdnY ... vIsGtHP9a5
Hoort dit geluid? Of wordt het tijd om de veerpootlagers te vervangen?
Bedankt!
Het bonkende geluid daarentegen komt van de veerpoten!
Vooral links maakt best geluid.
Ik heb weer een filmpje gemaakt, want iedereen vind filmpjes leuk, toch?
https://youtube.com/shorts/ix5TUhiwdnY ... vIsGtHP9a5
Hoort dit geluid? Of wordt het tijd om de veerpootlagers te vervangen?
Bedankt!
- Rene64
- 3rd Gear member
Ik zou er even mee naar een garage gaan, ik verwacht dat er heel veel achterstallig onderhoud is...
Fusee's, stuurstangen, veerpoten laten controleren.
Geluiden en speling horen niet.
Fusee's, stuurstangen, veerpoten laten controleren.
Geluiden en speling horen niet.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
-
- Starter
Bedankt voor de reactie; echter kan ik niet zoveel met “naar de garage”.
Ik begrijp dat ik naar een garage kan, maar ik doe het onderhoud al sinds jaar en dag zelf, omdat ik dit leuk vind en omdat ik de auto’s waarin ik rijd goed wil leren kennen.
Of er achterstallig onderhoud is kan ik zelf prima beoordelen.
Ik was wel onder de veronderstelling dat Fora zoals deze bedoeld zijn om ervaringen van gebruikers te delen. Daarom heb ik mijn vraag gesteld.
Inmiddels heb ik de nieuwe veerpootlagers binnen. Wanneer ze gemonteerd zijn zal ik nog even laten weten of dat het probleem heeft geëlimineerd.
Wellicht heeft iemand anders er nog niets aan.
Ik begrijp dat ik naar een garage kan, maar ik doe het onderhoud al sinds jaar en dag zelf, omdat ik dit leuk vind en omdat ik de auto’s waarin ik rijd goed wil leren kennen.
Of er achterstallig onderhoud is kan ik zelf prima beoordelen.
Ik was wel onder de veronderstelling dat Fora zoals deze bedoeld zijn om ervaringen van gebruikers te delen. Daarom heb ik mijn vraag gesteld.
Inmiddels heb ik de nieuwe veerpootlagers binnen. Wanneer ze gemonteerd zijn zal ik nog even laten weten of dat het probleem heeft geëlimineerd.
Wellicht heeft iemand anders er nog niets aan.
- Dahhri
- 2nd Gear member
Volgens mij zegt men gewoon "ik zou naar de garage gaan". Kan toch? Zou ik zelf ook doen. Mogelijk leest er een technisch iemand mee die wel een inhoudelijk idee heeft.Pillem01 schreef:Bedankt voor de reactie; echter kan ik niet zoveel met “naar de garage”.
Maar zonder de context die je eerst niet gaf vind ik de reacties eigenlijk heel logisch...
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW