Goedemiddag!
Ik ben al een aantal jaren lid van dit forum maar heb niet echt actief gepost, ik was voornamelijk te vinden op het 'andere' forum; ik begon mijn 'Volvo-carriere' namelijk met een V70 bifuel CNG uit 2006. Die auto heb ik een jaar of 4 gereden totdat de gasprijzen de pan uitrezen, de volgende was een XC70 D5 awd uit 2007. Ondanks dat die XC70 heerlijk reed áls ie reed, is die dus de deur uitgegaan omdat de jongens in Elst hem maar niet betrouwbaar kregen. Daarvoor in de plaats kwam een XC60 D4 AWD uit 2014, best een flinke stap vooruit qua bouwjaar, maar qua aandrijving eigenlijk identiek aan de XC70. Ondanks dat die laatste eigenlijk goed beviel, geen kik verkeerd gaf en ook niet weg hoefde, is ie er toch uitgegaan. Ik kon namelijk mijn 'droomauto' ;een V90 T5 inscription met bijna elk denkbare optie (o.a. B&W, etc.) én een gunstige kilometerstand en bekende historie aanschaffen. Ik ga even kijken of ik foto's kan uploaden maar het is een osmium grijs (of savile?) exemplaar met zwart lederen bekleding, eigenlijk dezelfde kleurstelling als mijn eerste volvo, de V70 bifuel.
Enfin, bij deze mijn voorstelpraatje. Ik ben benieuwd hoe mijn eerste 4 pitter van volvo zal bevallen. Ik ben wel nog op zoek naar een goed alternatief voor VIDA2014D qua software, iemand tips? Ik heb al Vdash en zit nog te dubben over OrBit (heb wel al een VOE kabel).
nieuwe aanwinst en voorstellen
-
- 1st Gear member
Volvo V90 Inscription 2018
-
- 1st Gear member
dankjewel! De eerste 500 kilometers met de V90 heb ik achter de rug en ik moet zeggen, wat een genot! De auto ligt als een blok op de weg, de stoelen zitten subliem (ik had niet anders verwacht, maar ik vond die in de XC60 toch een stuk minder) en het comfort van de pilot assist maken langere ritten makkelijk. Het is nog even zoeken en wennen aan de knoppen en het touchscreen maar dat komt wel goed. Alhoewel de motor krachtig genoeg is (de snelheidsbeleving is er niet, voordat je het doorhebt rijd je snelheden waarbij je je rijbewijs kwijt bent), moet ik wel even wennen aan de karakteristiek van een benzine met een 8-traps automaat; de vorige volvo's waren 6 traps automaten met een turbodiesel, en die reden meer op 'koppel' dan op toeren (beter kan ik het niet omschrijven). In de eco-stand lijkt het net of er een turbo-lag is, maar dat zal wel software zijn die het gewicht van een zware rechtervoet compenseert want in de dynamic of comfort stand merk ik dat niet. Dat gezegd hebbende valt het verbruik mij geheel niet tegen; tot nu toe 6,5 liter op 100 kilometer (90% snelweg).
Een minpuntje; dat verdomde start-stop systeem. Ik weet dat er workarounds zijn (eigen bestuurdersprofiel instellen etc.) maar ik wil gewoon dat het in geen enkele stand werkt, dus dat gaan we er nog een keer uittunen.
Verder heb ik het idee dat de auto in de pilot-assist modus relatief ver aan de rechterkant van de baan zit, terwijl ik zelf toch een stukje verder naar links zou rijden, heurt dat zo?
Een minpuntje; dat verdomde start-stop systeem. Ik weet dat er workarounds zijn (eigen bestuurdersprofiel instellen etc.) maar ik wil gewoon dat het in geen enkele stand werkt, dus dat gaan we er nog een keer uittunen.
Verder heb ik het idee dat de auto in de pilot-assist modus relatief ver aan de rechterkant van de baan zit, terwijl ik zelf toch een stukje verder naar links zou rijden, heurt dat zo?
- Fulaks
- 6th Gear member
Pilot assist kan gecalibreerd worden. Al had ik in het begin ook een beetje het idee dat jij hebt. Op een gewone weg rij je redelijk rechts, maar op het linker baanvak van de snelweg rij je eerder wat meer links. Daar had ik dan de indruk dat de V90 iets teveel rechts reed, maar als hij dan een auto inhaalt schuift hij wel een beetje naar links op. Althans, die (subjectieve ?) indruk heb ik en heb inmiddels al lang vrede met het systeem. Maar weet dat als het te veel is, een calibratie bij de dealer wel een mogelijkheid is.
Ik heb ook zo'n full option V90. Lekker hé
Ik heb ook zo'n full option V90. Lekker hé

V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 1st Gear member
Van de pilot assist ken ik het inderdaad ook wel, vind hem heerlijk om aan te hebben maar hij kan naar mijn mening soms een beetje veel de randen van de rijbaan opzoeken. Verder heel veel plezier met de prachtige wagen!
Volvo V40 2.0 D2 (321.058) -> Volvo S90 D4 Inscription 104K +
-
- Starter
Goedemiddag, Rica in Waalwijk kan het start-stop systeem uitschakelen.hen123drik schreef: ↑13.10.2025 - 13:01 Een minpuntje; dat verdomde start-stop systeem. Ik weet dat er workarounds zijn (eigen bestuurdersprofiel instellen etc.) maar ik wil gewoon dat het in geen enkele stand werkt, dus dat gaan we er nog een keer uittunen.
-
- 1st Gear member
Dank! En goed om te weten dat de PA gecalibreerd kan worden! Ik ken Rica inderdaad van de tuning op het P2 platform, maar heb contact met de man achter OrBit dus ga het op die manier doen (kan ik meteen de polestar instellingen op de TCM activeren). Maar eerst even goed wennen aan de auto voordat ik dingen ga veranderen.
Afgelopen weekend meteen een mooie set 5-triple spoke wielen met z.g.a.n. winterbanden opgehaald. Misschien vind ik die wel mooier dan de huidige r-design (?) velgen die er nu onder liggen…
Afgelopen weekend meteen een mooie set 5-triple spoke wielen met z.g.a.n. winterbanden opgehaald. Misschien vind ik die wel mooier dan de huidige r-design (?) velgen die er nu onder liggen…
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
nogmaals dank allen! Ik kijk er stiekem al een beetje naar uit om hem op winterwielen te zetten maar dat zal nog wel anderhalve maand wachten.
Wat betreft de winter; op de 'volvo-app' heb ik een knopje voor standkachel (en ik kan de standkachel ook inplannen voor verschillende momenten) en remote start. Ik zie echter geen uitlaatpijpje onder de voorbumper zoals ik bij mijn oude XC70 had, is het echt een standkachel of is het gewoon een ventilatiestand?
Stel dat het echt een standkachel is, wat is dan het voordeel van remote start tov de standkachel?
Zodra ik de kans heb om mooie plaatjes te schieten dan post ik ze!
Wat betreft de winter; op de 'volvo-app' heb ik een knopje voor standkachel (en ik kan de standkachel ook inplannen voor verschillende momenten) en remote start. Ik zie echter geen uitlaatpijpje onder de voorbumper zoals ik bij mijn oude XC70 had, is het echt een standkachel of is het gewoon een ventilatiestand?
Stel dat het echt een standkachel is, wat is dan het voordeel van remote start tov de standkachel?
Zodra ik de kans heb om mooie plaatjes te schieten dan post ik ze!
- Gouwe
- 7th Gear member
Als jij een inscription hebt ga ik er vanuit dat je een echte standkachel hebt (en anders even in de online oude prijslijst kijken).
Een standkachel in jou auto werkt op een aparte benzine gevoede motortje om het koelwater te verwarmen. Met remote start gaat je normale benzine motor draaien (en dat wil je niet lijkt me).
Met remote start zou je in jou geval ook kunnen koelen (in de zomer).
Een standkachel in jou auto werkt op een aparte benzine gevoede motortje om het koelwater te verwarmen. Met remote start gaat je normale benzine motor draaien (en dat wil je niet lijkt me).
Met remote start zou je in jou geval ook kunnen koelen (in de zomer).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Jers3n
- 5th Gear member
Op een T5 kan, als deze ook in te plannen of direct te starten is in de auto en app, enkel een klassieke brandstof gedreven standkachel zitten (staat in wezen los van het uitrustingsniveau, is een losse optie/onderdeel van een pakket, al kan het afhankelijk van uitrusting/uitvoering ook ‘standaard’ zijn)
Ik heb ik de app ook nog een losse keuze ‘luchtzuivering’ (naast de optie standkachel en remote start). Maar die heb ik nog nooit geprobeerd, nog geen idee wat er dan gebeurt…. maar zal niet de standkachel zijn die dan aangaat.
En zoals Gouwe al zegt, bij remote start gaat de gewone motor aan, fijn om bij hitte zo de auto alvast te koelen (airco gaat dan immers ook aan), maar zeker bij kou (maar anders in principe ook niet) technisch en m.b.t. het milieu niet meteen de beste optie.
Ik heb ik de app ook nog een losse keuze ‘luchtzuivering’ (naast de optie standkachel en remote start). Maar die heb ik nog nooit geprobeerd, nog geen idee wat er dan gebeurt…. maar zal niet de standkachel zijn die dan aangaat.
En zoals Gouwe al zegt, bij remote start gaat de gewone motor aan, fijn om bij hitte zo de auto alvast te koelen (airco gaat dan immers ook aan), maar zeker bij kou (maar anders in principe ook niet) technisch en m.b.t. het milieu niet meteen de beste optie.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 3rd Gear member
Een standkachel en Volvo oncall zit niet standaard in een Inscription, ik dacht dat namelijk eerst ook.
Maar mijn Inscription bleek het toch niet te hebben.
Maar welkom hier, en veel plezier met de V90, een heerlijke reisauto! Ben benieuwd naar de plaatjes!
Maar mijn Inscription bleek het toch niet te hebben.
Maar welkom hier, en veel plezier met de V90, een heerlijke reisauto! Ben benieuwd naar de plaatjes!
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
- Fulaks
- 6th Gear member
De uitlaat van de standkachel zit bij mij (een V90 D4 MY2020) in de rechter wielkast vooraan. Je ziet er niets van.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault