Ik heb mijn nieuwe D5 een kleine maand geleden laten chippen. Er is nu 5500 km mee gereden, waarmee 1500 km met chip.
Het gemiddeld verbruik is inmiddels met 3 liter per honderd teruggelopen, dus dat is prettig. De acceleratie is ook verbluffend.
(ik wilde toch een beetje het gevoel van mijn voorgaande Saab Aero krijgen en dat is gelukt!)
Echter, als ik het gaspedaal helemaal in trap lijkt het alsof het te veel vermogen voor hem is. De auto 'stottert' een beetje de versnellingen door.
Het gaat met horten en stoten.
Heeft hier iemand ervaring mee?
chiptuning en stotteren
- toinev70
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 15:33
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
- MaXX99
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 03.03.2007 - 21:57
Ben zelf ook wel benieuwd naar andere ervaringen, want overwoog ook ernstig mijn D5 na aanschaf spoedig te laten chippen. Dus alle ervaringen zowel positief als negatief zijn zeker welkom.
Welke tuner heb je eigenlijk genomen ? RICA ?
Welke tuner heb je eigenlijk genomen ? RICA ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 00:46
- Locatie: Amersfoort
3 liter per 100 ??toinev70 schreef: Het gemiddeld verbruik is inmiddels met 3 liter per honderd teruggelopen, dus dat is prettig.
Mijn D5 doet gemiddeld 6.8 l/100, dus die van jou nu ca. 3.8 l/100 ?
Bedoel je misschien 0.3 l/100 minder?
2003 D5 Geartronic Edition II en.... een iMIV iPod multimedia adapter!
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
misschien een ander (open) lucht-filter monteren ... bij mij zat ie in het begin ook een beetje naar lucht te happen ... en dat is na de montage van een K&N veel minder ...
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Ik zit eigenlijk een beetje op een reactie van Bart Simpson te wachten.... 
mod-edit: niet flamen graag!

mod-edit: niet flamen graag!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- toinev70
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 15:33
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Precies. Ik zit nu op 8,7l/100 gemiddeld en begon met 11,7/100.B@rt_d@_M@n schreef:3 liter per 100 ??toinev70 schreef: Het gemiddeld verbruik is inmiddels met 3 liter per honderd teruggelopen, dus dat is prettig.
Mijn D5 doet gemiddeld 6.8 l/100, dus die van jou nu ca. 3.8 l/100 ?
Bedoel je misschien 0.3 l/100 minder?
6,8 ga ik volgens mij nooit halen. Maar misschien komt het wel omdat hij net nieuw is.
En ja, het is een geartronic om op een eerdere vraag antwoord te geven.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20769
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Oké een GT maakt wat uit op het gebruik. Maar 11,7/100 is heel erg slecht. Die 8,7 komt meer in de buurt bij een nieuwe auto maar is nog behoorlijk aan de verkeerde kant.toinev70 schreef: Precies. Ik zit nu op 8,7l/100 gemiddeld en begon met 11,7/100.
6,8 ga ik volgens mij nooit halen. Maar misschien komt het wel omdat hij net nieuw is.
En ja, het is een geartronic om op een eerdere vraag antwoord te geven.
Er lijkt mij toch iets fout te zitten want bij "inrijden" zit je normaal gesproken op 8,0/100 en na "inrijden" op circa 7,0/100
Dan heb ik wel een S60 maar ik haal heel gemakkelijk 6,45/100.
En dan rij ik daarmee door de stad (giga verbruik) en niet langzaam op de autoweg.
Bij alleen maar autosnelweg zit ik zelfs op gemiddeld 5,8/100.
(Alles echt gemeten met km en tankbeurten, niet op BC)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- toinev70
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 15:33
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Ik rij inderdaad veel kleine stukken, waardoor het verbruik wat hoger kan liggen maar daar ging deze topic niet over!
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Onze XC70 D5 die net zo oud is als die van Toine, reed eerst 10.5 gemiddeld, na 2000km stond hij op 8.8l/100km en na mijn wintersport met skibox en 4 mannen in de auto stond hij op 9.9l/100km
En nu staat hij weer op 9.6l/100km
Dit is dan wel eens waar met een XC70, maar die van Toine is een D5 AWD dat scheelt ook nog even
Dus redelijk te vergelijken met die van ons.
Maar bij ons zit er geen chipje in.
En nu staat hij weer op 9.6l/100km
Dit is dan wel eens waar met een XC70, maar die van Toine is een D5 AWD dat scheelt ook nog even

Maar bij ons zit er geen chipje in.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
't is dat het een zelfontbrander is anders zou ik mikken op de ontsteking...
Nu zou het de brandstofhoeveelheid kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat bij zo'n verbruik de druk eerder te hoog dan te laag staat afgesteld. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat alle diesel die je verstookt wordt gebruikt om erme ete rijden. Het lijkt wel of er "energie weglekt". Ik zou 'm eens laten uitlezen...
Nu zou het de brandstofhoeveelheid kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat bij zo'n verbruik de druk eerder te hoog dan te laag staat afgesteld. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat alle diesel die je verstookt wordt gebruikt om erme ete rijden. Het lijkt wel of er "energie weglekt". Ik zou 'm eens laten uitlezen...
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.02.2007 - 23:24
Toine,toinev70 schreef:Precies. Ik zit nu op 8,7l/100 gemiddeld en begon met 11,7/100.B@rt_d@_M@n schreef:3 liter per 100 ??toinev70 schreef: Het gemiddeld verbruik is inmiddels met 3 liter per honderd teruggelopen, dus dat is prettig.
Mijn D5 doet gemiddeld 6.8 l/100, dus die van jou nu ca. 3.8 l/100 ?
Bedoel je misschien 0.3 l/100 minder?
6,8 ga ik volgens mij nooit halen. Maar misschien komt het wel omdat hij net nieuw is.
En ja, het is een geartronic om op een eerdere vraag antwoord te geven.
Ik heb een V70 met dezelfde set-up (D5-AWD, RICA en Geartronic, apr 2007). Ik had ook wat problemen met inhouden van de motor, met name bij een koude start (weekeinde stilgestaan enzo). De dealer heeft eea nagekeken en een nieuwe update van de software voor de automaat erin gezet......probleem over en rijd als een zonnetje!
PS. wat is jouw verbruik nu? Na 7200 km zit ik op 7.0 l/100 km
-----------------------
nu : 2003 V70 - 2.4D - RICA - AT - EDITION 1
straks : 2007 V70 - D5 - AWD - GT - RICA - Inscription - Sports Edition - Active Driving
nu : 2003 V70 - 2.4D - RICA - AT - EDITION 1
straks : 2007 V70 - D5 - AWD - GT - RICA - Inscription - Sports Edition - Active Driving
- bleuriders
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 10.05.2007 - 20:49
- Locatie: in the middle of the Limburg Hills
probleem zit hem in de koppelingsplaten icm vliegwiel.
deze kunnen het koppel niet aan.
dit hebben wij ook bij een D5 gehad.
werdt niet echt verholpen na vervanging.
hebben toen besloten hem orgineel te laten zetten, echter het bleef toen ook bij normaal iets aanwezig.
Pas in iedergeval ermee op !!!
deze kunnen het koppel niet aan.
dit hebben wij ook bij een D5 gehad.
werdt niet echt verholpen na vervanging.
hebben toen besloten hem orgineel te laten zetten, echter het bleef toen ook bij normaal iets aanwezig.
Pas in iedergeval ermee op !!!