Plug in hybrid verhouding elc/ brandstof
- PSD69
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16.10.2025 - 19:46
- Locatie: Glimmen
Ik ben benieuwd of ik zien kan hoeveel de auto elektrisch en op de brandstof motor rijdt. Ik zie het alleen als ik tank hoeveel liter ik heb gebruikt. Is er in een menu zichtbaar hoeveel km de brandstof motor heft gedraaid. Wat ik mij voor kan stellen is dat onderhoud hier ook invloed op heeft
-
kistigun
- 2nd Gear member
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
- Locatie: Weert
Kun je dit niet terugzien in het ritten logboek in de volvo app?PSD69 schreef: ↑23.10.2025 - 11:12 Ik ben benieuwd of ik zien kan hoeveel de auto elektrisch en op de brandstof motor rijdt. Ik zie het alleen als ik tank hoeveel liter ik heb gebruikt. Is er in een menu zichtbaar hoeveel km de brandstof motor heft gedraaid. Wat ik mij voor kan stellen is dat onderhoud hier ook invloed op heeft
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
- hnsclmns
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 27.03.2025 - 16:18
- Locatie: omg. Eindhoven
Dealer kan dat wel zien. Laatst ergen een review van BYD gezien, waarop het wel via de trip computer te zien is.
Zelf hou ik de tankbeurten bij en reken met een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km. Momenteel zou ik dan 45 % benzine hebben gereden en 55% EV.
Omdat ik mijn auto net voor de zomervakantie heb gekregen zal de verhouding nog wel veranderen (meer EV-kms).
Zelf hou ik de tankbeurten bij en reken met een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km. Momenteel zou ik dan 45 % benzine hebben gereden en 55% EV.
Omdat ik mijn auto net voor de zomervakantie heb gekregen zal de verhouding nog wel veranderen (meer EV-kms).
Volvo V60 Ultra, dark T8, Forest lake (my2026)
VW 1500 Karmann Ghia Typ 14, 1968 (kirschrot, zwart dak)
VW 1500 Karmann Ghia Typ 14, 1968 (kirschrot, zwart dak)
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Dat is nu ineens een hot topic omdat er een autosite terecht kwam met deze opmerking. Dat werd heel groot gebracht maarja dan wil ik nog toen dingen weten.
Hoeveel zeggen kilometers, niet veel. In z,n 3 draait de motor twee keer zo veel.
Stel ivm hybrid draait die motor ook nog eens steeds maar een paar minuten wordt ie nooit warm. Dat zijn misschien wel belangrijkere parameters...
Hoeveel zeggen kilometers, niet veel. In z,n 3 draait de motor twee keer zo veel.
Stel ivm hybrid draait die motor ook nog eens steeds maar een paar minuten wordt ie nooit warm. Dat zijn misschien wel belangrijkere parameters...
-V60 B4 7dct R design wit
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1206
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Mijn redenatie: Stel je rijdt 40.000 km per jaar. het verbruik op je boordcomputer is 2,0 l / 100 km. Dan betekent dat dus dat je 800 liter brandstof hebt verbruikt. Als je op benzine rijdt is het verbruik ongeveer 1 op 15. Dus dat zou betekenen dat je van de 40.000 km 12.000 km op brandstof hebt gereden.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 14144
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Zinnige en simpele informatie die voor de eigenaar/bestuurder gewoon met een druk op de knop beschikbaar moet zijn…
Volvo acht dat alleen niet nodig..
alleen dealers kunnen het zien, waar hebben die deze voor hen volstrekt irrelevante info dan voor nodig?
Volvo acht dat alleen niet nodig..
alleen dealers kunnen het zien, waar hebben die deze voor hen volstrekt irrelevante info dan voor nodig?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7188
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
In de on call app kun je onder trips een export maken (CSV, Excel, HTML) van het laatste jaar. In die export heb je dan o.a. het aantal kilometers, het aantal liters benzine en accu verbruik/regeneratie. Paar formules en filters erop loslaten.....
Helemaal exact uitrekenen kun je het alleen niet volgens mij.
Helemaal exact uitrekenen kun je het alleen niet volgens mij.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 31609
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Iets met effect op de inruilprijs?
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- PSD69
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16.10.2025 - 19:46
- Locatie: Glimmen
Dank allemaal voor de reacties
Ik vroeg mij dat af omdat ik sinds juli 1 maal getankd heb en daar was het 2l op 100km. Ik rij bijna alles ev. Wat doet dat met de motor maar ook omdat ik alles in de B ( Braeke), wat doet dat met ed remmen en ed electromotive. Binnen kort naar Berlin. Ben benieuwd als ik de accu op behouden zet wat er dan voor waardes uitkomen op de Duitse Autobahn.. Zal de boel dan ook goed warm maken…. Of hebben jullie andere ideeën?
Ik vroeg mij dat af omdat ik sinds juli 1 maal getankd heb en daar was het 2l op 100km. Ik rij bijna alles ev. Wat doet dat met de motor maar ook omdat ik alles in de B ( Braeke), wat doet dat met ed remmen en ed electromotive. Binnen kort naar Berlin. Ben benieuwd als ik de accu op behouden zet wat er dan voor waardes uitkomen op de Duitse Autobahn.. Zal de boel dan ook goed warm maken…. Of hebben jullie andere ideeën?
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Mij ook op zo'n lange rit is de accu een druppel. Die zou ik lekker in de stad/op locatie gebruiken.
Hoe zuinig of onzuinig die is hangt vooral vanaf hoe hard je rijd.
Voor je remmen is het soweiso raadzaam deze met enige regelmaat goed te gebruiken. Hitte is de vriend van de schijfrem.
Dus ook als je one pedal rijd regelmatig even een afrit oid goed stevig remmen.
De rest is de vraag. Stel de benzine motor staat bijna nooit aan en kort. Dat is niet perse gunstig, maar hoe erg het echt is, geen idee.
Volgens mij zijn er weinig echt motor problemen met de 2.0 van Volvo
Hoe zuinig of onzuinig die is hangt vooral vanaf hoe hard je rijd.
Voor je remmen is het soweiso raadzaam deze met enige regelmaat goed te gebruiken. Hitte is de vriend van de schijfrem.
Dus ook als je one pedal rijd regelmatig even een afrit oid goed stevig remmen.
De rest is de vraag. Stel de benzine motor staat bijna nooit aan en kort. Dat is niet perse gunstig, maar hoe erg het echt is, geen idee.
Volgens mij zijn er weinig echt motor problemen met de 2.0 van Volvo
-V60 B4 7dct R design wit
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21438
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Mja, ik bespeur met stevig aanremmen een trilling in het stuur, hier overigens elke dag braaf stekkeren en gebruik van Bstand.
Wanneer het mij gaat irriteren dan gaan de blokken en schijven eraf, ben er nog niet uit of het dan oem Volvo of Ate gaat worden.
Ik denk dat de trilling komt uit het feit dat de schijven en blokken weinig worden gebruikt.
Wanneer het mij gaat irriteren dan gaan de blokken en schijven eraf, ben er nog niet uit of het dan oem Volvo of Ate gaat worden.
Ik denk dat de trilling komt uit het feit dat de schijven en blokken weinig worden gebruikt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7188
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
E.e.a. is ook een reden waarom ik altijd in Pure rijd en zelf met Hold de motor bijschakel. Ding wordt dus of warm of niet.wasbeer2006 schreef: ↑24.10.2025 - 12:55 ....De rest is de vraag. Stel de benzine motor staat bijna nooit aan en kort. Dat is niet perse gunstig, maar hoe erg het echt is, geen idee....
In Pure zal de ICE sowieso minder snel inschakelen (dan in Hybrid).
Verder heeft Volvo ook wel wat zaken ingebouwd om pendelen bij koude motor te voorkomen. Bij inschakelen merk ik vaak dat hij even een tijdje op 1500-2000 toeren stationair blijft hangen (tenzij je natuurlijk het pedaal naar de bodem drukt) en de aandrijving nog steeds elektrisch is.
Pas na enige tijd zal de ICE het daadwerkelijk overnemen.
Hier op die manier ruim 325K op de teller en 0,0 olieverbruik (volgens de BC).
@Tom: inderdaad af en toe even lekker remmen lost bij mij het eventuele trillen direct op.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Gelijk ff gedaan en idd ja kan dan met wat filters etc wat gegevens zien.Gouwe schreef: ↑23.10.2025 - 16:37 In de on call app kun je onder trips een export maken (CSV, Excel, HTML) van het laatste jaar. In die export heb je dan o.a. het aantal kilometers, het aantal liters benzine en accu verbruik/regeneratie. Paar formules en filters erop loslaten.....
Helemaal exact uitrekenen kun je het alleen niet volgens mij.
Zelf heb ik 6115km volledig EV afgelegd in ritten waarbij de ICE niet aangaat. En 18253km waarbij het gemengd is.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km















