Wel heel bijzonder dat allemaal te lezen.
Het metalen geluid door b.v. over een putdeksel te rijden had mijn fabrieks nieuwe volvo ex40 ook al vanaf de eerste 50 meter hoorde ik het al gelijk.
Er was bij mij ook niet vooraf proef mee gereden, er stond 200 meter op de teller.
Na 3 weken op de brug te hebben gestaan bleken het de draagarmen te wezen.
Ik gaf aan deze fabriek nieuwe volvo ex40 uitgerust met (prothesen) nu niet meer te willen.
Bestel maar een nieuwe gaf ik aan bij de directeur of mijn geld en Lexus terug.
Ze hebben toch maar gekozen voor geld en Lexus terug.
Nu 4 maanden later staat deze Volvo nog steeds te koop voor €41900,-.(Nieuw € 42995,-) Met 1550 km op de teller.
Een eerlijke prijs zou naar mijn mening moeten wezen € 37995,-.
Ik ben alleen nu na 25 jaar Volvo te hebben gereden niet meer welkom.
Zo gaan ze bij Bluekens Volvo met vaste klanten om.
Zelfs als je aangeeft volvo te willen blijven rijden want dit is gewoon pech wat je bij elk merk kunt hebben.
Ik weet exact hoe een Volvo ex40 hoort te rijden en dat vinden ze maar niets.
Bijzonder jammer.

Problemen toplager veerpoot
- S80 Executive
- 5th Gear member
Ook welkom hier. Waarom heb je de draagarmen niet laten repareren?

- 
				Daymio
- Starter
Hallo beste forumleden.
Hopelijk kunnen jullie mij (en de dealer) verder helpen. Ik heb een Volvo XC40 EV van mei 2024. In de voortrein zitten (helaas) een subtiele metaalachtig klinkend geluid (wordt waarschijnlijk veroorzaakt door resonantie in een component de voorophanging keten). Mijn dealer (Henk Scholten) heeft al meerdere keren gezocht naar het euvel en is er tot op de dag van vandaag niet in geslaagd om het euvel te vinden. Wat er wel geconstateerd is is dat de ophanging resoneert. Dit kunnen ze nabootsen door op de voorwielen te slaan. Het probleem is echter welk component is is de boosdoener? Het zal waarschijnlijk een component zijn waar rubber en metaal bij elkaar komen en dat het rubber de trilling niet voldoende dempt. (rubber ontkoppeld vaak en in mijn geval is een een component of meerdere componenten niet dit niet adequaat doen).
Ik begrijp dat het voor een dealer/monteur ook een spelt in een hooiberg zoeken is. Ik moet er wel bijzeggen dat er tot nu toe geen enkel component vervangen is.
Binnenkort ga ik overigens met een gelijk Volvo rijden om te kijken of het geluid daar ook aanwezig is. Dit om vast te stellen dat het niet om een product eigenschap is van een XC40/EX40.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen (samen weten we meer dan een).
Ik houd jullie verder wel op de hoogte van het proces zodat andere forumleden ook wat hebben aan mijn toegevoegde ervaring/informatie.
Alvast bedankt.
Owja, verder ben ik heel erg tevreden over de Volvo (op de software na ).
).

Hopelijk kunnen jullie mij (en de dealer) verder helpen. Ik heb een Volvo XC40 EV van mei 2024. In de voortrein zitten (helaas) een subtiele metaalachtig klinkend geluid (wordt waarschijnlijk veroorzaakt door resonantie in een component de voorophanging keten). Mijn dealer (Henk Scholten) heeft al meerdere keren gezocht naar het euvel en is er tot op de dag van vandaag niet in geslaagd om het euvel te vinden. Wat er wel geconstateerd is is dat de ophanging resoneert. Dit kunnen ze nabootsen door op de voorwielen te slaan. Het probleem is echter welk component is is de boosdoener? Het zal waarschijnlijk een component zijn waar rubber en metaal bij elkaar komen en dat het rubber de trilling niet voldoende dempt. (rubber ontkoppeld vaak en in mijn geval is een een component of meerdere componenten niet dit niet adequaat doen).
Ik begrijp dat het voor een dealer/monteur ook een spelt in een hooiberg zoeken is. Ik moet er wel bijzeggen dat er tot nu toe geen enkel component vervangen is.
Binnenkort ga ik overigens met een gelijk Volvo rijden om te kijken of het geluid daar ook aanwezig is. Dit om vast te stellen dat het niet om een product eigenschap is van een XC40/EX40.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen (samen weten we meer dan een).
Ik houd jullie verder wel op de hoogte van het proces zodat andere forumleden ook wat hebben aan mijn toegevoegde ervaring/informatie.
Alvast bedankt.
Owja, verder ben ik heel erg tevreden over de Volvo (op de software na
 ).
).- Hans Eilander
- 7th Gear member
Daymio, al heb ik dan geen Plug-in, of EV, maar nog gewoon een echte benzine XC40. ik kan je vertellen vanuit mijn ervaring, (na 5 jaar en 64.000 km) dat dit beslist geen product eigenschap is. Wanneer je over drempels rijd, moet er geen extra rammel geluid binnenkomen. Geen metaal achtig of schrapend geluid. Helemaal niks. Wel is het algemeen bekend, dat de XC40, en de EX40 in nieuwstaat, de eerste kms wat kraken op veerpoten en remmen. Maar dit hoort weer snel te verdwijnen.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
						- 
				Daymio
- Starter
Dank voor je reactie.
Ik heb er inmiddels 25k opzitten. Wat voor mij vervelend is, is dat het een resonerend geluid is tijdens het rijden dat af en toe flink versterkt wordt als je over een oneffenheid rijd. Het klinkt een beetje als een knarsend geluid (metaal achtig). Als de radio aan staan hoor je het niet. Wat wel is is dat de klacht erger wordt als het de temp omhoog gaat.
Al met al wel vervelend om dat ik er dagelijks last van heb (als ik er op let).
De monteur heeft trouwens geconstateerd dat de voorophanging resoneert alleen is de boosdoener niet gelokaliseerd.

Ik heb er inmiddels 25k opzitten. Wat voor mij vervelend is, is dat het een resonerend geluid is tijdens het rijden dat af en toe flink versterkt wordt als je over een oneffenheid rijd. Het klinkt een beetje als een knarsend geluid (metaal achtig). Als de radio aan staan hoor je het niet. Wat wel is is dat de klacht erger wordt als het de temp omhoog gaat.
Al met al wel vervelend om dat ik er dagelijks last van heb (als ik er op let).
De monteur heeft trouwens geconstateerd dat de voorophanging resoneert alleen is de boosdoener niet gelokaliseerd.
- 
				dimitripb
- 4th Gear member
Vreemd antwoord Hans, aangezien je zelf ook al vaker hier aan discussies hebt meegedaan waarin dit soort problemen besproken werden. Er is wel degelijk een probleem met veerpootlagers en dat heeft Volvo ook erkend. Dat is niet als de auto net nieuw is maar manifesteert zich na enige tijd. Juist bij het nemen van drempels is dit hoorbaar.Hans Eilander schreef: ↑20.10.2025 - 14:50 Wanneer je over drempels rijd, moet er geen extra rammel geluid binnenkomen. Geen metaal achtig of schrapend geluid. Helemaal niks. Wel is het algemeen bekend, dat de XC40, en de EX40 in nieuwstaat, de eerste kms wat kraken op veerpoten en remmen.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Nee , Dimitri, dat is geen vreemd antwoord, want @Daymio vroeg: of het hier mogelijk een product eigenschap betrof. En al komt het bij sommigen voor, het hoort niet. En dat gekraak is is ook niet bij alle XC40,s aanwezig. Daarom schreef ik: Bij het inrijden (dus nieuw) had ik het ook in het begin. Dus over drempels, en bij het remmen naar stilstand. Maar dat verdween na een tijd automatisch. En ik ontken hier dus zeker niet, dat er geen probleem is bij de veerpootlagers van sommige Volvo rijders.dimitripb schreef: ↑24.10.2025 - 18:05Vreemd antwoord Hans, aangezien je zelf ook al vaker hier aan discussies hebt meegedaan waarin dit soort problemen besproken werden. Er is wel degelijk een probleem met veerpootlagers en dat heeft Volvo ook erkend. Dat is niet als de auto net nieuw is maar manifesteert zich na enige tijd. Juist bij het nemen van drempels is dit hoorbaar.Hans Eilander schreef: ↑20.10.2025 - 14:50 Wanneer je over drempels rijd, moet er geen extra rammel geluid binnenkomen. Geen metaal achtig of schrapend geluid. Helemaal niks. Wel is het algemeen bekend, dat de XC40, en de EX40 in nieuwstaat, de eerste kms wat kraken op veerpoten en remmen.
						- 
				dimitripb
- 4th Gear member
Een kraak is natuurlijk nooit een producteigenschap. Wat Daymio m.i. hier bedoelt is of het een bekend probleem is bij de XC40. En ja, dat is het. Jij gaf aan dat die veerpootlagers alleen in het begin even kunnen kraken. Dat is gewoon niet zo. Het probleem begint bij een paar duizend kilometer en is een bekend probleem bij Volvo.Hans Eilander schreef: ↑24.10.2025 - 18:50 of het hier mogelijk een product eigenschap betrof. En al komt het bij sommigen voor, het hoort niet.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Dat zeg jij. Ik ging alleen van mijn ervaring uit, en dat was zo, dat het kraken van in het begin, later vanzelf verdween. En dat dit niet pas begon na een aantal duizend kilometers. Dus het was bij mij "wel" zo.dimitripb schreef: ↑25.10.2025 - 10:22 Een kraak is natuurlijk nooit een product eigenschap. Wat Daymio m.i. hier bedoelt is of het een bekend probleem is bij de XC40. En ja, dat is het. >>Jij gaf aan dat die veerpootlagers alleen in het begin even kunnen kraken. Dat is gewoon "niet" zo. << Het probleem begint bij een paar duizend kilometer en is een bekend probleem bij Volvo.
						- S80 Executive
- 5th Gear member
Heb je mijn post van april gelezen? Het betreft in mijn geval een EC40 van mei 2024 (MY25) via Nieuwenhuijse (Harrie Arendsen) Doetinchem. Misschien kun je er wat mee.
S80 Executive schreef: ↑08.04.2025 - 08:41 Nog even een update van mijn kant. Even jullie geheugen opfrissen. We rijden een van de eerste EC40's uit mei 2024. Daarvoor 2 jaar een C40 gehad, dus goed vergelijkingsmateriaal. De EC40 had vanaf het begin een metalige rammel in de voortrein. Eerst een tijdje aangezien, toen toch maar aangekaart bij de dealer. De dealer is er voortvarend mee omgegaan en gelukkig heb ik niet een keer het woord 'producteigenschap' gehoord, want daar ben ik allergisch voor. Ik heb de data even niet scherp, maar wat hebben ze gedaan:
- februari: vervangen toplagers. Monteur ontevreden, dus verzoek naar Volvo Nederland om de veerpoten te vervangen
- maart: vervangen complete veerpoten voor. Monteur nog steeds ontevreden, al was het geluid al wel minder. Verzoek naar Volvo Nederland om de stabilisatoronderdelen te vervangen en/of verder onderzoek te doen
- 7 april: het probleem lijkt opgelost. De bevlogen monteur is een groot deel van de dag bezig geweest met zoeken. Intern hebben ze een schrijven van Volvo Nederland over het hoofd gezien waarin beschreven staat dat een inwendig onderdeel van de schokdemperpoten de oorzaak kan zijn. Daarmee dus aan de slag gegaan. Het zijn rubber cilinders met een stalen randje. Het lijkt een beetje alsof ze in de veerpoot zitten als aanslagrubbers. Die kunnen er volledig uitgehaald worden en de interne delen verder goed invetten (ik hoop dat ik het verhaal van de monteur goed begrepen heb en juist weergeef). Ik heb het gisteren nog niet goed kunnen testen, maar inderdaad is het geluid zo goed als weg. Dat werd de afgelopen weken trouwens wel steeds hoorbaarder, dus blij met deze oplossing.
O ja. Ik had als vervangend vervoer een EX30 extended range (GRN-96-D) mee. Ik moest van Doetinchem naar Den Bosch, dus een mooie rit gemaakt. Conclusie is duidelijk. Blij dat ik vorig jaar gewoon voor de EC40 ben gegaan en niet voor de EX30. Zitcomfort is beduidend minder. Het interieur maakt een wel heel uitgeklede indruk. Als je al een beetje premium wilt rijden (voor zover Volvo premium genoemd mag worden), dan gaat dat zeker niet op voor de EX30. Hier krijg je de indruk dat er op alles bespaard is om maximale marge te halen op het voertuig. Alles behalve premium dus. De auto was wel iets stiller, qua windruis. Dat is ook niet het sterkste punt van de EC40. Er stond overigens ook een Polestar 4 bij Harrie Arendsen op de parking. Lekker!
- 
				WillyWortel2
- 5th Gear member
Soms worden modellen ook wat kariger uitgerust om de autokoper te verleiden wat meer geld uit te geven aan een luxer model.
Verschil moet er zijn!
Wie de luxe van oudere modellen kent zal nog steeds met wat weemoed naar recentere Volvo's kijken.
Laten we het maar op de vooruitgang houden. Wie nu in auto's stapt van 30-40 jaar geleden is ook niet altijd blij.

Verschil moet er zijn!
Wie de luxe van oudere modellen kent zal nog steeds met wat weemoed naar recentere Volvo's kijken.
Laten we het maar op de vooruitgang houden. Wie nu in auto's stapt van 30-40 jaar geleden is ook niet altijd blij.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
						- 
				dimitripb
- 4th Gear member
Dat ging niet over de veerpootlagers, maar over de remblokken. Er zijn hier allerlei discussies gevoerd over de veerpootlagers. Je ging niet uit van je eigen ervaring want je beweerde dat er geen probleem zou mogen zijn. Dat probleem is er dus wel met de veerpootlagers.Hans Eilander schreef: ↑25.10.2025 - 10:31 Ik ging alleen van mijn ervaring uit, en dat was zo, dat het kraken van in het begin, later vanzelf verdween.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Allebei dus! Het mogelijk kraken in het begin van de nieuwe remblokken. En het kraken over verkeersdrempels van de veerpoten, of waar het ook vandaan mocht komen. Enniewee, bij mij was na een paar maanden rijden, het lichte kraken helemaal verdwenen. Mijn conclusie is dus, dat een auto van pakweg €45K, in geen geval moet kraken, of andere irritante geluiden produceert tijdens de rit.dimitripb schreef: ↑27.10.2025 - 22:42Dat ging niet over de veerpootlagers, maar over de remblokken. Er zijn hier allerlei discussies gevoerd over de veerpootlagers. Je ging niet uit van je eigen ervaring want je beweerde dat er geen probleem zou mogen zijn. Dat probleem is er dus wel met de veerpootlagers.Hans Eilander schreef: ↑25.10.2025 - 10:31 Ik ging alleen van mijn ervaring uit, en dat was zo, dat het kraken van in het begin, later vanzelf verdween.
						- 
				Daymio
- Starter
Even een update.
Heb inmiddels met een Ex40 gereden om te kijken of het metalige geluid daar ook is.
Niet gehoord. Helaas is het bij mijn exemplaar wel het geval. Het valt vooral op wanneer je wat lange ritten maakt op de snelweg.
Heb nu de afspraak gemaakt met de dealer om het te proberen op te nemen met de telefoon. Mijn eerste poging daarin is mislukt doordat het geluid via de Volvo Mic is gedaan (door de bluetooth verbinding). Komende week zal ik het proberen met de mic van de telefoon. Hopelijk is die opnamen beter.
Ik ga ook een opsomming maken van alle mogelijke oplossingen. Ben vooral benieuwd naar het intern bericht vanuit Volvo NL over de rubberen cilinder s in de veerpoot. Ik heb overigens wel de all-season banden 20 inch van Pirelli standaard geleverd. Deze optie wordt inmiddels niet meer aangeboden via de site dus daar zijn misschien ook wat problemen mee geweest (in combinatie met de 20 inch velgen).
Tot zover.
The story continues maar er zal een eind goed al goed komen . ( en anders ruil ik de Volvo in voor een Polestar 2
. ( en anders ruil ik de Volvo in voor een Polestar 2 

Heb inmiddels met een Ex40 gereden om te kijken of het metalige geluid daar ook is.
Niet gehoord. Helaas is het bij mijn exemplaar wel het geval. Het valt vooral op wanneer je wat lange ritten maakt op de snelweg.
Heb nu de afspraak gemaakt met de dealer om het te proberen op te nemen met de telefoon. Mijn eerste poging daarin is mislukt doordat het geluid via de Volvo Mic is gedaan (door de bluetooth verbinding). Komende week zal ik het proberen met de mic van de telefoon. Hopelijk is die opnamen beter.
Ik ga ook een opsomming maken van alle mogelijke oplossingen. Ben vooral benieuwd naar het intern bericht vanuit Volvo NL over de rubberen cilinder s in de veerpoot. Ik heb overigens wel de all-season banden 20 inch van Pirelli standaard geleverd. Deze optie wordt inmiddels niet meer aangeboden via de site dus daar zijn misschien ook wat problemen mee geweest (in combinatie met de 20 inch velgen).
Tot zover.
The story continues maar er zal een eind goed al goed komen