Hallo mensen, hopelijk gaat alles goed met jullie.
Ik wil binnenkort de olie vervangen van onze V40 1.5 T3 uit 2019.
Weet iemand wat het aanhaalmoment is van de olieplug? Ik lees regelmatig 35Nm, klopt dit feitelijk?
De filterdop is 25Nm? Hoeveel is het kleine aftapplugje in deze filterdop?
En daarnaast heb ik de Kroon Presteza 0W20 besteld, wat is jullie ervaring hiermee? In mijn vorige auto (ander merk) had ikzelf goede ervaringen met Kroon 5W30.
Alvast bedankt.
Aanhaalmoment olieplug V40 1.5 T3
- sequence
- 5th Gear member
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Ik gebruik hier zelf geen momentsleutel voor, gebruik altijd een nieuwe afdichtring en dan aandraaien tot de ring opgesloten is en dan nog iets verder zodat de ring iets kan vervormen.
Sleutel of ratel dicht bij de plug vastpakken zodat je niet teveel kracht kunt zetten. En dan is het vast = vast zeg maar.
Filterhuis handvast, met twee handen goed vastpakken en goed vastdraaien. Bij twijfel kun je nog heel iets vastzetten met gereedschap. Dat gereedschap (gebruik zelf een ketting met een dop) heb je wel nodig bij losdraaien want dat ding kan goed vast zitten. Niet vergeten het afdichtrubber in de smeren met een beetje motorolie.
Kroon Presteza 0w20 gebruik ik zelf ook, is ook de fabrieksopgave dus niet zomaar overstappen op 5w30. Dan komt 0w30 nog eerst denk ik.
Het is even wennen want die 0w20 is bijna zo dun als water vergeleken met 5w30.
Edit: Nog een tip, de fabrieksopgave voor de 1.5T3 is 5,9 liter motorolie benodigd (incl oliefilter). Er zit geen fysieke peilstok op de motor dus je gooit er in wat aangegeven is.
Echter niet alle olie loopt bij een oliewissel uit de motor. Daarom vul ik 5,7 / 5,8 liter en dan gok ik dat 100 tot 200 ml achterblijft in de motor.
Sleutel of ratel dicht bij de plug vastpakken zodat je niet teveel kracht kunt zetten. En dan is het vast = vast zeg maar.
Filterhuis handvast, met twee handen goed vastpakken en goed vastdraaien. Bij twijfel kun je nog heel iets vastzetten met gereedschap. Dat gereedschap (gebruik zelf een ketting met een dop) heb je wel nodig bij losdraaien want dat ding kan goed vast zitten. Niet vergeten het afdichtrubber in de smeren met een beetje motorolie.
Kroon Presteza 0w20 gebruik ik zelf ook, is ook de fabrieksopgave dus niet zomaar overstappen op 5w30. Dan komt 0w30 nog eerst denk ik.
Het is even wennen want die 0w20 is bijna zo dun als water vergeleken met 5w30.
Edit: Nog een tip, de fabrieksopgave voor de 1.5T3 is 5,9 liter motorolie benodigd (incl oliefilter). Er zit geen fysieke peilstok op de motor dus je gooit er in wat aangegeven is.
Echter niet alle olie loopt bij een oliewissel uit de motor. Daarom vul ik 5,7 / 5,8 liter en dan gok ik dat 100 tot 200 ml achterblijft in de motor.
Laatst gewijzigd door sequence op 24.10.2025 - 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T3 Polar+ Sport
-
A_Audax
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 22.10.2025 - 23:35
Bedankt voor de reacties. Ik dacht, ik vraag het even, met de hand kan altijd inderdaad. Mochten jullie desondanks te weten komen wat Volvo aan aanhaalmoment voor deze motor opgeeft, laat het me svp weten. Aandraaien met een momentsleutel geeft mij altijd wat meer rust van geest.
Nee nee, ik wil niet overstappen op 5W30 of 0W30, wilde enkel aangeven dat ik tevreden was met Kroon olie als merk in het verleden.
Dus ik kan met een gerust hart 0W20 Kroon Presteza in deze motor gooien. Goed om te horen! Voor de filters gebruik ik Mann.
Bedankt voor de 5.7 / 5.8l tip. Inderdaad, je kunt er beter iets te weinig ingooien en later evt bijvullen dan overvullen.
Vullen jullie de oliefilterbehuizing incl oliefilter vol met olie voordat jullie het weer erop draaien? Ik heb dit altijd wel gedaan bij onze vorige auto, al was dat een metalen opdraaifilter. Ik denk dat dit beter is voor de motor, anders heb je misschien een fractie van een seconde geen oliedruk.
Nee nee, ik wil niet overstappen op 5W30 of 0W30, wilde enkel aangeven dat ik tevreden was met Kroon olie als merk in het verleden.
Dus ik kan met een gerust hart 0W20 Kroon Presteza in deze motor gooien. Goed om te horen! Voor de filters gebruik ik Mann.
Bedankt voor de 5.7 / 5.8l tip. Inderdaad, je kunt er beter iets te weinig ingooien en later evt bijvullen dan overvullen.
Vullen jullie de oliefilterbehuizing incl oliefilter vol met olie voordat jullie het weer erop draaien? Ik heb dit altijd wel gedaan bij onze vorige auto, al was dat een metalen opdraaifilter. Ik denk dat dit beter is voor de motor, anders heb je misschien een fractie van een seconde geen oliedruk.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27995
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Of het kwaad kan zijn de meningen over verdeeld maar ikzelf vul een behuizing of filter altijd met olie.
Al is het maar voor het idee.
Al is het maar voor het idee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
Sammmyvannorel
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Elke momentsleutel is goed, als hij maar ge-ijkt is (jaarlijks, maar dat doe ik ook niet met de mijne hoor
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
- Berichten: 1392
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Je zult verbaasd zijn hoeveel momentsleutels afwijken van de ingestelde waarde.
Snap On is een van de weinige die echt voldoet.
Met Stahlwille heb ik ook goede ervaringen.
Aldi verkoopt nu en dan ook momentsleutels of die dingen betrouwbaar zijn weet ik niet.
Een ervaren sleutelaar met gevoel in zijn handen en een goed oog voor de bouten en de
schroefdraad waar hij mee omgaat komt zonder momentsleutel meestal goed uit.
Kopbouten van een cilinderkop meestal 100 Nm.
Tot je een oude Engelse sportwagen treft die 126 Nm vraagt.
Snap On is een van de weinige die echt voldoet.
Met Stahlwille heb ik ook goede ervaringen.
Aldi verkoopt nu en dan ook momentsleutels of die dingen betrouwbaar zijn weet ik niet.
Een ervaren sleutelaar met gevoel in zijn handen en een goed oog voor de bouten en de
schroefdraad waar hij mee omgaat komt zonder momentsleutel meestal goed uit.
Kopbouten van een cilinderkop meestal 100 Nm.
Tot je een oude Engelse sportwagen treft die 126 Nm vraagt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.















