Het valt me de laatste maanden op dat het vermogen van de auto regelmatig een stuk minder is, alsof hij zo'n 100 a 150 pk mist. Het geluid van de motor is op die momenten ook duidelijk rustiger (minder agressief). Soms komt ineens het volle vermogen terug (dat voel je direct als je wat harder gas geeft) maar dat is meestal tijdelijk.
Voor de volledigheid: Om te testen heb ik het gaspedaal volledig ingedrukt in de sportstand en dan is het vermogen in de meeste gevallen ook minder.
Ik geef trouwens alleen wat meer gas als de motor goed warm is (na ongeveer een half uur rijden), dus meestal merk ik het niet meteen.
Heeft iemand ditzelfde ervaren?
Ik maak sowieso een afspraak bij de dealer, maar ben benieuwd of dit een bekend probleem is.
Regelmatig verminderd vermogen V60 T6 2021
- raspaardje
- 6th Gear member
Geen bekend probleem.
Kun je wat specifieker omschrijven hoe je je problemen merkt?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
Niet bekend mee, nee. Zou het kunnen dat je een probleem hebt met de ERAD waardoor je het elektrische vermogen mist?
Zeker even mee naar de dealer.
Zeker even mee naar de dealer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
__Mark__
- Starter
Het is een beetje lastig te omschrijven, maar dit is wat ik ervaar:raspaardje schreef: ↑27.10.2025 - 09:45 Geen bekend probleem.
Stel, je rijdt 30 en drukt het gas volledig in terwijl de auto in de sportstand staat.
De ene keer word je in je stoel gedrukt en hoor je dat de motor flink aan het werk is.
De andere keer word je niet in je stoel gedrukt, trekt hij een stuk rustiger op en klinkt de motor ook wat rustiger.
V60 T6 (2021)
- fmulders
- 2nd Gear member
Er loopt bij jou nog een riem van de motor naar de compressor. Als je voor de auto staat zit de riem aan de linkerkant. De compressor zit dan bovenin vlak bij de voorruit. Die riem draait dus altijd en alleen als je vermogen vraagt wordt er door een elektro koppeling de compressor in gang gezet. Die koppeling wil nog wel eens versleten zijn met dit gedrag als gevolg. (grijpt soms niet goed aan en slipt dan)
In de latere T6 is de riem verdwenen en zit er een elektrisch aangedreven compressor gemonteerd. Dat geeft al aan dat het een bekend issue is/was wat ze dus hebben verbeterd!
Hier wat meer info: https://youtu.be/nZa0IxoChG0?si=BuGsIAPrf7QunGjK
Succes, en laat je nog even weten wat het was?
In de latere T6 is de riem verdwenen en zit er een elektrisch aangedreven compressor gemonteerd. Dat geeft al aan dat het een bekend issue is/was wat ze dus hebben verbeterd!
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
-
__Mark__
- Starter
Bedankt voor de tip!fmulders schreef: ↑27.10.2025 - 21:21 Er loopt bij jou nog een riem van de motor naar de compressor. Als je voor de auto staat zit de riem aan de linkerkant. De compressor zit dan bovenin vlak bij de voorruit. Die riem draait dus altijd en alleen als je vermogen vraagt wordt er door een elektro koppeling de compressor in gang gezet. Die koppeling wil nog wel eens versleten zijn met dit gedrag als gevolg. (grijpt soms niet goed aan en slipt dan)
Ik zal iets laten weten zodra het probleem gevonden is.
V60 T6 (2021)