V40 1.5 T3 olie wisselen automaat Aisin TF-71SC

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
A_Audax
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.10.2025 - 23:35

Hallo allemaal,

Ik wil de olie van de automatische versnellingsbak vervangen, deze is inmiddels iets meer dan 6 jaar oud en heeft een halve ton gelopen.

Als het goed is de versnellingsbak een Aisin TF-71SC. Hier hoort AW1 olie in volgens het boekje. Ik wil de Liqui Moly Top Tec 1800 gebruiken. Deze voldoet aan de AW-1 en nog een lange rij aan specs.

Methode zou moeten zijn: olieplug onderin de bak los en olie eruit. Bovenin vullen, door alle versnellingen gaan en weer legen. Dit 2 keer doen en dan de derde keer terwijl de motor loopt de kleine aftapplug loshalen zodat het teveel aan olie kan wegdruipen. Olie moet tussen 50 graden C en 60 graden C zijn alvorens het af te tappen. Daarna klaar. Ik heb geen auto-scanner die dit kan lezen, kan ik gewoon een IR-temperatuur gun gebruiken om grofweg de temp te meten? Werkt dit?

Kan iemand aub bevestigen of dit alles bovenstaand klopt.

Mag ik deze Liqui Moly Top Tec 1800 probleemloos erin doen? Ik wil niet dat de bak stukgaat uiteraard ivm verkeerde olie. Originele Volvo automaatolie is enorm prijzig voor 12liters.

Thanks alvast.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Waarom nu al vervangen na 50.000km?
Olie zou levenslang kunnen blijven zitten. In de praktijk duidelijk beter schakel gedrag bij 200k. Dus iets eerder lijkt wel verstandig. 150k of zo. Maar onder de 100k lijkt toch echt wel verkwisting. En natuurlijk een kleine kans dat je een goed schakelende bak slechter maakt. Of heb je nu al problemen?
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1372
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Mijn V60 heeft ook AW-1 als specificatie, de dealer heeft de bak geflushed met BG315. Flushen wordt elke 100k aangeraden door deze dealer.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
A_Audax
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.10.2025 - 23:35

Levenslange olie is volgens mij een mythe. Olie degradeert met de tijd en om problemen in de toekomst te voorkomen, ben je met een oliewissel beter af. Zou ik althans zeggen.

De auto schakelt niet slecht, maar ik voel soms toch lichte schokjes bij het opschakelen. Ik weet niet of dit normaal is omdat ik nooit eerder een Volvo automaat (koppelomvormer) gereden heb. Overal adviseert men 60k km voor de automaatolie en vaak 5 a 6 jaar. Daarom mijn vraag.
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1372
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Met alleen olie en zelf doen bespaar je een paar honderd euro en is alleen een drain and fill. Zo grondig als met een flush krijg je dat nooit. Richtprijs: https://www.nordicar.nl/volvo-diensten/ ... ak/15.html
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
A_Audax
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.10.2025 - 23:35

Bedankt voor de Nordicar link. Mooi bedrijf lijkt het, handig voor in de toekomst. Nu een drain en fill en later bijvoorbeeld bij 100k km ofzo bij hen een grondige flush lijkt me wel een goed idee.
Plaats reactie

Terug naar “V40”