Er staat nu bijna100.000 km op de klok, dus in 13 jaar tijd. We kochten hem in augustus 2014 met 21000 km. In Goes bij dealer aldaar. De eerste eigenaar was een man alleen. Hij kocht elke 4 jaar een nieuwe Volvo. De geur van zoals een nieuwe auto kan ruiken was nog aanwezig toen wij hem kochten.
Aankoop advies V50 T5 AWD
- wdo
- 3rd Gear member
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10.06.2008 - 21:30
264 GL
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T
V50 2.4
S40 T5 fwd
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T
V50 2.4
S40 T5 fwd
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
- Locatie: Utrecht
Van die kilometerstanden kan ik slechts dromen...wdo schreef: ↑11.03.2023 - 16:42 Er staat nu bijna100.000 km op de klok, dus in 13 jaar tijd. We kochten hem in augustus 2014 met 21000 km. In Goes bij dealer aldaar. De eerste eigenaar was een man alleen. Hij kocht elke 4 jaar een nieuwe Volvo. De geur van zoals een nieuwe auto kan ruiken was nog aanwezig toen wij hem kochten.
(Januari 2013 gekocht met 96.000 op de teller en nu 331.000. Maar wel bijzonder weinig issues met de auto gehad.)
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
- wdo
- 3rd Gear member
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10.06.2008 - 21:30
Dat zijn dan waarschijnlijk wel veel fijne kilometers geweest met een lekker dikke diesel die ik waarschijnlijk niet bij kan houden als er bijvoorbeeld even snel ingehaald moet worden. Veel fijne kilometers nog met deze dikke kilometervreter.
264 GL
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T
V50 2.4
S40 T5 fwd
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T
V50 2.4
S40 T5 fwd
-
Bjarnuhh
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24.01.2023 - 23:30
Hallo Iedereen,
Op advies van menig forumlid heb ik een jaartje gewacht met de aanschaf. (wat overigens geen slecht idee was).
Mijn financiële situatie is behoorlijk verandert en kan een mooie 5 cilinder onder mijn reet wel veroorloven. vandaar dat ik dit topic weer tot leven breng.
Ik ben dus weer opzoek, alle tips zijn welkom.
Hierbij ook meteen wat vraag.
- Is een gescheurd blok veel voorkomend in de realiteit. Op internet lees ik dit best veel
- Heeft er iemand ervaring met slims. En tuning in het algemeen
- Hoeveel vermogen kan de awd hebben. hoorde dat ze relatief kwetsbaar waren.
- Mocht er iemand een T5 awd hebben en aan verkoop denken. laat het gerust even weten.
Mvg,
Bjarnuhh
Op advies van menig forumlid heb ik een jaartje gewacht met de aanschaf. (wat overigens geen slecht idee was).
Mijn financiële situatie is behoorlijk verandert en kan een mooie 5 cilinder onder mijn reet wel veroorloven. vandaar dat ik dit topic weer tot leven breng.
Ik ben dus weer opzoek, alle tips zijn welkom.
Hierbij ook meteen wat vraag.
- Is een gescheurd blok veel voorkomend in de realiteit. Op internet lees ik dit best veel
- Heeft er iemand ervaring met slims. En tuning in het algemeen
- Hoeveel vermogen kan de awd hebben. hoorde dat ze relatief kwetsbaar waren.
- Mocht er iemand een T5 awd hebben en aan verkoop denken. laat het gerust even weten.
Mvg,
Bjarnuhh
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Zover ik weet heb je pas boven de 300 pk / 500 Nm die versterkingen nodig.
Geen idee of de AWD dat nog aankan, maar mijn automaat in ieder geval niet.
Dus als je de uitlaat vervangt voor een 3 inch vanaf turbo, je luchtfilter systeem aanpast en de Intercooler upgrade en daarna laat chippen, dan zit je nog goed.
Geen idee of de AWD dat nog aankan, maar mijn automaat in ieder geval niet.
Dus als je de uitlaat vervangt voor een 3 inch vanaf turbo, je luchtfilter systeem aanpast en de Intercooler upgrade en daarna laat chippen, dan zit je nog goed.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
Von Smallhausen
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 04.11.2022 - 16:30
Bjarnuh
Sinds november 2022 rijd ik een v50 t5 awd uit 2004 met toen 208000 km op de klok.
De auto is gechipt en rijd op lpg, aanrader!
In de tussentijd heb ik het onderstel aangepakt ,een onderste draagarm ,rubbers vd stabi ,een stuurkogel en een draagarm.
Dat zijn de dingen die je kan verwacht van een 20jarige auto.
Het awd dan , dat rijd niet zoals mn alfa q4.
Ik hoorde al vrij vlot een klak uit de transmissie, en dat was de speling van de splines in de haakse overbrenging op de bak. Dit is niet simpel te maken, de splines op de as en de bus zijn dan weg , de as moet door een gespecialiseerd bedrijf hersteld worden, ik kan behoorlijk wat zelf en heb een brug , maar daar waag ik me niet aan .
De haldex olie en filter moet ca elke 60000 km vervangen worden , anders slipt het filter dicht en blaas je het pompje op.
De spines kun je checken op slijtage door aan de cardanas te draaien met de achterwielen vd grond .
Ik ben nog steeds heel blij met mn vlotte t5 ondanks de problemen .
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Sinds november 2022 rijd ik een v50 t5 awd uit 2004 met toen 208000 km op de klok.
De auto is gechipt en rijd op lpg, aanrader!
In de tussentijd heb ik het onderstel aangepakt ,een onderste draagarm ,rubbers vd stabi ,een stuurkogel en een draagarm.
Dat zijn de dingen die je kan verwacht van een 20jarige auto.
Het awd dan , dat rijd niet zoals mn alfa q4.
Ik hoorde al vrij vlot een klak uit de transmissie, en dat was de speling van de splines in de haakse overbrenging op de bak. Dit is niet simpel te maken, de splines op de as en de bus zijn dan weg , de as moet door een gespecialiseerd bedrijf hersteld worden, ik kan behoorlijk wat zelf en heb een brug , maar daar waag ik me niet aan .
De haldex olie en filter moet ca elke 60000 km vervangen worden , anders slipt het filter dicht en blaas je het pompje op.
De spines kun je checken op slijtage door aan de cardanas te draaien met de achterwielen vd grond .
Ik ben nog steeds heel blij met mn vlotte t5 ondanks de problemen .
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
-
Bjarnuhh
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24.01.2023 - 23:30
Hallo allemaal,
We zijn inmiddels ruim een jaar verder sinds ik mijn V50 heb aangeschaft — en ik mag zeggen: wat een geweldige keuze is dat geweest. Het is me gelukt om een nette AWD handbak op de kop te tikken, mét R-Design pakket. Bij aankoop zat er alleen wat speling op de rechter aandrijfas, dus die heb ik meteen vervangen door een nieuwe van de Volvo-dealer.
De auto had toen 186.000 km gelopen, inmiddels staat de teller boven de 207.000. Buiten een setje bobines, injectoren en regulier onderhoud viel het qua sleutelwerk eerlijk gezegd alles mee. Daardoor bleef er gelukkig ook budget over om het één en ander aan te pakken.
Cees (zo heet ’ie dus) beschikt momenteel over de volgende mods:
- BSR 2.5" uitlaatsysteem met 3" downpipe + cat delete
- BSR luchtfilter
- BSR boost gauge
- Do88 intercooler met leidingwerk
- Voor & achter Focus RS MK3 remmerij met RVS remslangen (355mm voor, 302mm achter)
- Phase 3 R-Design grille
- Zelf gerestaureerde Nordic Oak interieurlijsten
- GFB blow-off valve
- Powerflex draagarmrubbers voorzijde
… en er staat nog héél wat meer op de planning
. Ondanks de dure 98 die erin moet, geniet ik van elke kilometer die ik met deze auto maak.
We zijn inmiddels ruim een jaar verder sinds ik mijn V50 heb aangeschaft — en ik mag zeggen: wat een geweldige keuze is dat geweest. Het is me gelukt om een nette AWD handbak op de kop te tikken, mét R-Design pakket. Bij aankoop zat er alleen wat speling op de rechter aandrijfas, dus die heb ik meteen vervangen door een nieuwe van de Volvo-dealer.
De auto had toen 186.000 km gelopen, inmiddels staat de teller boven de 207.000. Buiten een setje bobines, injectoren en regulier onderhoud viel het qua sleutelwerk eerlijk gezegd alles mee. Daardoor bleef er gelukkig ook budget over om het één en ander aan te pakken.
Cees (zo heet ’ie dus) beschikt momenteel over de volgende mods:
- BSR 2.5" uitlaatsysteem met 3" downpipe + cat delete
- BSR luchtfilter
- BSR boost gauge
- Do88 intercooler met leidingwerk
- Voor & achter Focus RS MK3 remmerij met RVS remslangen (355mm voor, 302mm achter)
- Phase 3 R-Design grille
- Zelf gerestaureerde Nordic Oak interieurlijsten
- GFB blow-off valve
- Powerflex draagarmrubbers voorzijde
… en er staat nog héél wat meer op de planning
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Bob Boiten
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
- Locatie: Flevoland
Wat een toffe auto!
Vraagje over die remmen. Zijn die upgrades plug&play? Ik ben recentelijk van 278mm naar 320mm gegaan aan de voorkant en dat bevalt zeer goed, maar 'bigger is better' als je het mij vraagt.
Vraagje over die remmen. Zijn die upgrades plug&play? Ik ben recentelijk van 278mm naar 320mm gegaan aan de voorkant en dat bevalt zeer goed, maar 'bigger is better' als je het mij vraagt.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
-
Bjarnuhh
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24.01.2023 - 23:30
Hey Bob,Bob Boiten schreef: ↑29.10.2025 - 07:45 Wat een toffe auto!
Vraagje over die remmen. Zijn die upgrades plug&play? Ik ben recentelijk van 278mm naar 320mm gegaan aan de voorkant en dat bevalt zeer goed, maar 'bigger is better' als je het mij vraagt.
Het is niet persee plug and play maar het is ook niet heel moeilijk monteren. Het probleem is vooral 18 inch velgen zoeken die over de remmen heen passen. De velgen onder die er op de laaste foto onderzitten passen eigenlijk ook niet.
-
Bob Boiten
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
- Locatie: Flevoland
Aah, dus met die 355mm voorremmen zit je vast aan 18" wielen, duidelijk.
Voor die achterremmen heb ik een topic over 'franken brakes' gevonden. Is dat wat jij gedaan hebt?
https://www.swedespeed.com/threads/302m ... st-7827835
Voor die achterremmen heb ik een topic over 'franken brakes' gevonden. Is dat wat jij gedaan hebt?
https://www.swedespeed.com/threads/302m ... st-7827835
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Mooie link met goede tips over de remmen upgrades.
Alleen mis ik iets.
Vroeger als ik op mijn Corsa over ging van standaard GSi naar Calibra Turbo remmen (256 naar 288 voor en trommels naar 267 achter) dan moest ik ook de hoordremcilinder vervangen (van 20 naar 22 mm) en het liefste ook de remservo (die trommel achter de hoofdremcilinder).
En dan ook nog remdrukbegrenzers op de leidingen naar achter toe (3/20), omdat hij achter anders over remde (achterkant kwam om).
Nu rijdt ik met die auto met een hoofdremcilinder en remservo van een Kadett GSi (21 mm), Wilwood 4pot 280mm voor en originele trommels achter.
Moet dat bij onze Volvo's niet dan, dat aanpassen van de hoofdremcilinder?
Alleen mis ik iets.
Vroeger als ik op mijn Corsa over ging van standaard GSi naar Calibra Turbo remmen (256 naar 288 voor en trommels naar 267 achter) dan moest ik ook de hoordremcilinder vervangen (van 20 naar 22 mm) en het liefste ook de remservo (die trommel achter de hoofdremcilinder).
En dan ook nog remdrukbegrenzers op de leidingen naar achter toe (3/20), omdat hij achter anders over remde (achterkant kwam om).
Nu rijdt ik met die auto met een hoofdremcilinder en remservo van een Kadett GSi (21 mm), Wilwood 4pot 280mm voor en originele trommels achter.
Moet dat bij onze Volvo's niet dan, dat aanpassen van de hoofdremcilinder?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
Jelmer de Jong
- 6th Gear member
- Berichten: 3191
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Alleen als de diameter van de remzuiger significant wijzigt heb je een grotere hoofdremcilinder nodig omdat er dan meer vloeistof moet bewegen. Electronic Brake Distribution (EBD) is prima in staat om 20% onbalans tussen voor/achter te corrigeren, ga je nog groter dan kan je dit achter oplossen met blokken die meer frictie leveren.
Volvo levert bijvoorbeeld standaard 316/300 bij de oude V60. De polestar variant heeft 367 aan de voorkant met Brembo 6-pot klauwen. Die vereisen een grotete hoofdremcilinder, aan de achterkant zitten er blokken met 30% meer frictie dan standaard.
In plaats van grotere remmen aan de voorkant kan je hier ook blokken met meer frictie plaatsen, alleen heb je aan de voorkant sneller last van warmteontwikkeling waardoor de pret van blokken met meer frictie van korte duur is en je beter af bent met grotere schijven die meer warmte kunnen weerstaan. Achter speelt het probleem met warmte minder.
Volvo levert bijvoorbeeld standaard 316/300 bij de oude V60. De polestar variant heeft 367 aan de voorkant met Brembo 6-pot klauwen. Die vereisen een grotete hoofdremcilinder, aan de achterkant zitten er blokken met 30% meer frictie dan standaard.
In plaats van grotere remmen aan de voorkant kan je hier ook blokken met meer frictie plaatsen, alleen heb je aan de voorkant sneller last van warmteontwikkeling waardoor de pret van blokken met meer frictie van korte duur is en je beter af bent met grotere schijven die meer warmte kunnen weerstaan. Achter speelt het probleem met warmte minder.
-
Bjarnuhh
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24.01.2023 - 23:30
Ja klopt inderdaad. Die 320mm remmen die jij nu voor hebt zijn alleen op de V50 T5 FWD en AWD en de S40 T5 AWD geleverd als ik het goed heb. terwijl achter voor elke auto het zelfde is. zeker met een voorwiel aangedreven auto doen je achterste remmen weinig en kom je daar meer weg al kan je ze prima upgraden.Bob Boiten schreef: ↑30.10.2025 - 08:42 Aah, dus met die 355mm voorremmen zit je vast aan 18" wielen, duidelijk.
Voor die achterremmen heb ik een topic over 'franken brakes' gevonden. Is dat wat jij gedaan hebt?
https://www.swedespeed.com/threads/302m ... st-7827835
Zelf heb ik op de sloop een setje remzadels van een mazda 5 gehaald. let we op dat ze niet allemaal 302mm schijven hebben.
Op terug te komen op @corsa_gsi. De ford focus RS gebruikt als het goed is de zelfde hoofd remcilinder vandaar dat dit niet nodig is. Zelf heb ik ook het idee dat de rembalans erg goed is.
-
Bjarnuhh
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24.01.2023 - 23:30
Ja minimaal 18 inch, en ik heb inmiddles 4 setjes 18 inch in de tuin liggen waarvan er maar eentje echt past. mijn winter set. Die ixion 4's lopen als je hard de bocht in rijd door het buigen van de velg. Ze liepen vrij op de brug met passen achter na een proefrit hoorde ik geluid en kwam ik er achter dat een dik papiertje al blijft hangen tussen de remklauw en de velg.Bob Boiten schreef: ↑30.10.2025 - 08:42 Aah, dus met die 355mm voorremmen zit je vast aan 18" wielen, duidelijk.
Voor die achterremmen heb ik een topic over 'franken brakes' gevonden. Is dat wat jij gedaan hebt?
https://www.swedespeed.com/threads/302m ... st-7827835
Daarnaast past ook het reserve wiel niet meer. Dit betekend dat als je voor een lekke band krijgt je he thuiskomertje achter moet zetten en het achterwiel vervolgens voor moet zetten. Niet echt ideaal als je langs de weg staat.
ondanks dat het er erg goed uit ziet, ik er heel veel vragen over krijg bij tankstations wat tot leuke gesprekjes leid en het remt alsof je op een betonblok rijd raad ik het af voor de volgende redenen.
- 320mm remmen zijn echt meer dan genoeg voor deze autos in combinatie met goed blokken (Ferodo racing DS2500 is mijn voorkeur)
- on omkeerbaar door het uitboren van je fusee
- Gelimiteerde keuze aan velgen
- niet passen van het reserve wiel
- erg duur
als je er voor kiest om het te doen moet je maar een PB'tje sturen. ik heb alles liggen om het te doen. en heb ook de samenstelling van de custom remslangen voor je
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Top!
Een Corsa met schijven achter zonder remkrachtbegrenzers etc. is gewoon levensgevaarlijk.
Trouwens ik rijd daar met Hawk blokken (https://www.hawk-remblokken.nl/) en DTC-30 als compound.
Deze remmen vanaf koud direct goed.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)















