Op zoek naar een nieuwe V70

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veeeseventy
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 20.10.2012 - 10:01
Locatie: Elst

Nadat me een nieuw bestelde ID7Tourer Pro plus door de neus geboord is door een bezuinigingsronde op mijn werk, wordt me een elektrische SUV in mijn mik geschoven.
Mijn norm voor een geschikte auto heeft niets met kleur of fancy opties te maken maar meer met de vragen: is hij veilig en kan ik er een IKEA pax kast met gesloten achterklep in vervoeren?

Vloekend onderweg omdat de provisorisch vastgebonden klep van de voorloopwagen (een ex40) omhoog veert (de pax kast paste er niet helemaal in :-) ) weet ik het zeker: ik ga voor een eigen auto en laat leasebakken voortaan links liggen! Het wordt wel een benzine variant die - totdat de overheid weer gekke dingen gaat doen - nog niet uit de stad wordt geweerd.

Kijkend op de auto sites heb ik twee opties:
de bekende oerdegelijke maar dorstige 2,4 liter "roffel" of de wat modernere 1,6 of 2 liter viercilinder.

De laatste boezemt me - na wat waarschuwingen van nordic service (zeer open en prettig gesprek met de mannen daar!, much appreciated!) over versnellingsbakproblemen wat een nette prijs voor een wagen meteen verandert in een aderlating van 4-5 k€ bovenop de betaalde prijs van tussen de 10 en 15k€ voor een model uit 2013.

Wat zijn jullie ervaringen met (al dan niet automatische) 1,6 en 2 liter modellen en wat zouden jullie me aanraden?

De vanaf 2007 modellen zijn mooi maar hebben allen een (wel wat minder dorstige) vierpitter.
Na een 850 en een V70 die na 420.000 km nog steeds in het bezit is van familie ben ik licht geneigd om te kiezen voor dorstige blokken die niet uitvallen.
SMILE!!, You're driving a VOLVO!!
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1372
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Mijn laatste V70 was een Ford EcoBoost 1.6 T4 met PowerShift automaat. Hoewel deze bak mij nooit voor extra kosten heeft gesteld is die wel berucht. Met ruim 180pk kom je niets tekort maar is het ook geen stoplicht sprinter. Buiten een defecte injector (zwak puntje) een fijne auto geweest, zou dan wel een (zeldzamere) handbak nemen. Met gemiddeld vaak korte ritten lust die elke 11 km een liter E95. Latere modellen heb ik geen ervaring mee.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
veeeseventy
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 20.10.2012 - 10:01
Locatie: Elst

Denk dat ik toch maar voor de onverwoestbare 5cilinder ga maar alle input is welkom!
SMILE!!, You're driving a VOLVO!!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27982
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

veeeseventy schreef: 29.10.2025 - 21:12 De vanaf 2007 modellen zijn mooi maar hebben allen een (wel wat minder dorstige) vierpitter.
Overigens is de V70NN ook met een 5 cilinder geleverd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31109
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat waren toch alleen de dieselmotoren?
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27982
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 2.5T is ook in de NN geleverd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14053
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

T/m 2009, daarna kwamen de kleine 4 cilinders
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Die 2.4 van 2000-2007 is met handbak helemaal niet zo onzuinig op langere ritten. Ik reed gem 1:11.6 (bonnetjes) toen we nog geen 100 moesten. Wintersport was altijd tussen 1:12 en 1:13 hetzelfde als bij mijn huidige 1.6 T4. Alleen bij lage snelheden en stadsverkeer is de 1.6 duidelijk zuiniger. Boven de 150 zuipt de 1.6 meer dan de 2.4.
Ik heb 10 jaar een 2.4 gehad en ik kan me alleen loslatende spiegels herinneren. De 1.6 heb ik nu 11 jaar en alleen een keer een kapotte abs sensor. Mijn vader is verder gereden in mijn oude 2.4 en die is nog steeds redelijk probleemloos. Een paar keer een kapotte sensor voor het koppelingspedaal, waardoor de cc niet werkte. Verder staat me niets bij, behalve wat slijtage aan het onderstel.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2462
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

lint schreef: 30.10.2025 - 11:03 Dat waren toch alleen de dieselmotoren?
Fredhead schreef: 30.10.2025 - 11:05 De 2.5T is ook in de NN geleverd.
Voor TS waarschijnlijk niet interessant maar ook de 3.2L en T6 AWD 6-cyl zijn in de V70NN geleverd, T6 AWD zelfs t/m early MY15.

M.b.t. versnellingsbak problemen heeft vooral de powershift o.a. geleverd i.c.m. T4 1.6L 180 pk en T5 2.0L 240pk een slechte naam.
De latere GT8 (o.a. T4 2.0L 190pk en T5 245
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”