Mijn norm voor een geschikte auto heeft niets met kleur of fancy opties te maken maar meer met de vragen: is hij veilig en kan ik er een IKEA pax kast met gesloten achterklep in vervoeren?
Vloekend onderweg omdat de provisorisch vastgebonden klep van de voorloopwagen (een ex40) omhoog veert (de pax kast paste er niet helemaal in
Kijkend op de auto sites heb ik twee opties:
de bekende oerdegelijke maar dorstige 2,4 liter "roffel" of de wat modernere 1,6 of 2 liter viercilinder.
De laatste boezemt me - na wat waarschuwingen van nordic service (zeer open en prettig gesprek met de mannen daar!, much appreciated!) over versnellingsbakproblemen wat een nette prijs voor een wagen meteen verandert in een aderlating van 4-5 k€ bovenop de betaalde prijs van tussen de 10 en 15k€ voor een model uit 2013.
Wat zijn jullie ervaringen met (al dan niet automatische) 1,6 en 2 liter modellen en wat zouden jullie me aanraden?
De vanaf 2007 modellen zijn mooi maar hebben allen een (wel wat minder dorstige) vierpitter.
Na een 850 en een V70 die na 420.000 km nog steeds in het bezit is van familie ben ik licht geneigd om te kiezen voor dorstige blokken die niet uitvallen.