Chiptuning

Plaats reactie
wasbeer2006
5th Gear member

Toch vind ik het ook wel vreemd van Volvo. Er hebben een stuk of vijf rijders in mijn V60 gereden die er zelf ook een hebben of hadden en allemaal vonden ze de heico pedal tuning super. Nu zijn 5 man er geen 100.000, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel zijn die het niet fijn vinden.

Er is ook vrijwel niemand die klaagt over zijn polestar optimalisatie. Gezien het geen vermogenstoename in cijfers is voor een aantal modellen, waarom zit het er niet standaard op.

De 2.0l 4 cilinder is echt een heel mooi blok, in de vier jaar heeft ie nooit iets raars of geks gemerkt, altijd super smooth van koud tot warm en van rustig tot volgas. Ik denk echt dat het de kwaliteit beleving enorm zou verhogen. Maargoed deze auto's is een uitservend ras, gezien de populariteit eigenlijk bizar dat de XC en V60 na bijna 10 jaar nog zo goed verkopen en nu echt wel achter beginnen te lopen in met name infotainment en ook looks.
-V60 B4 7dct R design wit
raspaardje
6th Gear member

Vermogenstoename is er bij Polestar optimalisatie wel degelijk natuurlijk, maar hoog in de toeren wordt het maximale vermogen gewoon geknepen.
Het zal dus best kunnen dat een Rica chip qua cijfers (lees: maximaal vermogen) een boel meer brengt maar dat het verschil met Polestar in de praktijk veel kleiner is; je moet die extra toeren wel draaien om dat extra vermogen te krijgen en rond de toeren waar je heel vaak zit zal het verschil tussen Rica en Polestar veel minder groot zijn.

Een lekker rijdende auto die zeker betrouwbaar is, zonder ECU gedoe? Neem Polestar.
Voor het maximale met wat extra gedoe kan je Rica overwegen; ook dan zal dat extra vermogen op den duur gewoon wennen. Moet je bijvoorbeeld octaan 98 tanken met Rica?

Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.
Laatst gewijzigd door raspaardje op 01.11.2025 - 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
arnoud
8th Gear member

Infotainment misschien, maar looks? Er rijdt niet veel nieuwers rond die ik mooier vind dan de V/XC60.

En mooi om te horen dat er nu ook een tuning is voor de T4. Maar ik ben niet meer de doelgroep daarvoor denk ik :-)
XC60 T6 AWD Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
raspaardje
6th Gear member

Qua looks vind ik de V60 in de juiste configuratie ook nog steeds de mooiste station die er nieuw te koop is.
Allemaal subjectief natuurlijk.
Dat geswipe door grote schermen lijkt heel wat natuurlijk maar blijft eigenlijk gewoon armoe en brengt werkelijk toch niks extra's?
Wat kan een 3-serie met opplakscherm nu echt meer vwb functionaliteit dan een V60 met AAOS?
MKLE
1st Gear member

raspaardje schreef: 01.11.2025 - 12:00 Vermogenstoename is er bij Polestar optimalisatie wel degelijk natuurlijk, maar hoog in de toeren wordt het maximale vermogen gewoon geknepen.
Het zal dus best kunnen dat een Rica chip qua cijfers (lees: maximaal vermogen) een boel meer brengt maar dat het verschil met Polestar in de praktijk veel kleiner is; je moet die extra toeren wel draaien om dat extra vermogen te krijgen en rond de toeren waar je heel vaak zit zal het verschil tussen Rica en Polestar veel minder groot zijn.

Een lekker rijdende auto die zeker betrouwbaar is, zonder ECU gedoe? Neem Polestar.
Voor het maximale met wat extra gedoe kan je Rica overwegen; ook dan zal dat extra vermogen op den duur gewoon wennen. Moet je bijvoorbeeld octaan 98 tanken met Rica?

Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.
Rica brengt qua cijfers een boel meer, maar in de praktijk ook. Koppel is veel belangrijker dan vermogen voor acceleratie, en dat verschil is gigantisch. Vanaf 2000-2500 toeren al minimaal 100Nm t.o.v polestar en 130Nm t.o.v. standaard.
Polestar is een lachertje in vergelijking. Maarja.. of het echt betrouwbaar is zal op den duur moeten blijken.

Afbeelding
Gouwe
7th Gear member

raspaardje schreef: 01.11.2025 - 12:00 ...Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.
Precies dat laatste, want zo zijn er ook weer BMW rijders die hun ZF bak laten tunen......
Kortom, 100% iedereen gelukkig maken met een standaard config gaat gewoon niet. Het is altijd een compromis waarbij BMW een ander DNA heeft dan een Volvo?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
raspaardje
6th Gear member

MKLE schreef: 01.11.2025 - 13:37
raspaardje schreef: 01.11.2025 - 12:00 Vermogenstoename is er bij Polestar optimalisatie wel degelijk natuurlijk, maar hoog in de toeren wordt het maximale vermogen gewoon geknepen.

Rica brengt qua cijfers een boel meer, maar in de praktijk ook. Koppel is veel belangrijker dan vermogen voor acceleratie, en dat verschil is gigantisch. Vanaf 2000-2500 toeren al minimaal 100Nm t.o.v polestar en 130Nm t.o.v. standaard.
Polestar is een lachertje in vergelijking. Maarja.. of het echt betrouwbaar is zal op den duur moeten blijken.

Afbeelding
Dit zal voor de T4 gelden? Die al een gedowntunede T5 is natuurlijk.
Met de T5 zijn de verschillen een stuk kleiner, lijkt me.
EVV
5th Gear member

Gouwe schreef: 01.11.2025 - 13:47
raspaardje schreef: 01.11.2025 - 12:00 ...Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.
Precies dat laatste, want zo zijn er ook weer BMW rijders die hun ZF bak laten tunen......
Kortom, 100% iedereen gelukkig maken met een standaard config gaat gewoon niet. Het is altijd een compromis waarbij BMW een ander DNA heeft dan een Volvo?
Ik snap eigenlijk het commentaar niet op de Aisin automaat niet zo. Ik heb een aantal weken terug een BMW 320d mee gehad als tijdelijke auto, ook met automaat. Kwa vermogen dus vergelijkbaar met mijn V90 en moet zeggen dat ik weinig verschil merkte tussen beide automaten. Beiden hebben zo hun nukken naar de Aisin doet eigenlijk niet onder voor de ZF.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
raspaardje
6th Gear member

Bij een diesel zou het schakelgedrag van de Aisin anders kunnen zijn dan bij een benzine.
Maar nogmaals, wat ook Gouwe zegt, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren of rijdt op een manier waarmee de automaat gewoon helemaal voldoet.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”