Verschillende topsnelheden

Gouwe
7th Gear member

Je focust je wel heel erg op letterlijk mijn woorden en niet het grote plaatje wat ik probeer duidelijk te maken.
De "kosten" die ik heb gemaakt voor een nieuwe accu is een keuze, niet een noodzaak. Ik zie dat dus ook niet als kosten maar als een investering (met een bepaald financieel en functioneel rendement).
Dus zelfs als je het zo graag als kosten ziet (én ik de aanname doe dat de vorige eigenaar net als ik bijna 12K heeft bespaard) dan is de totale besparing op 330K 24.000 euro.
Daar kan een nieuwe accu van 7,5K prima van betaald worden en heb je nog steeds een positief resultaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
raspaardje
6th Gear member

Volgens mij gaat het erom wat JIJ bespaart door een hybride te rijden. Met JOUW rijpatroon.
En dan mag je wmb prima alleen naar bespaarde "brandstofkosten" kijken.

Ik probeer echter het plaatje voor anderen duidelijk te maken dat er hele andere kosten bij een hybride komen kijken. Kosten waar je deels zelf ook mee te maken hebt (gehad).
Als toekomstig voorbeeld: voor een oudere T8 met veel km op de teller met originele batterij zal de SOH van de batterij best veel invloed hebben op de inruilwaarde en dus afschrijving.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
redracer
4th Gear member

Er worden hier 2 types aandrijving vergeleken met een kostenplaatje per type .

Met de hybride spaar je dus heel veel brandstof uit als je braaf stekkert maar heb je wel exotische techniek die de besparing op elk moment teniet kan doen welke berust op geluk/pech en niet eens zozeer op bouwjaar km/stand.

Dit moet je dus zeker wel ergens incalculeren als gemaakte kosten ( ondanks de accu een eigen keuze is , is het toch een slijtage onderdeel welke een T5 helemaal niet heeft ) .
Je zal dus het hybride systeem moeten onderhouden om de besparing te behouden .
De range word op een bepaald moment zo onbruikbaar dat er nog meer gestekkert moet worden of toch op brandstof wat de kosten verschuift . Gouwe heeft hierop tijdig op geanticipeerd en behoud zn brandstofbesparing door de ingecalculeerde investering .
Gouwe
7th Gear member

Ik denk dat je het goed samenvat. Door afname van de accucapaciteit als gevolg van degradatie zal inderdaad de potentiële besparing aan bandstof(kosten) over de loop van de tijd minder worden.
En ja, de meer complexe techniek betekent een risico (is dus niet zeker dat je die kosten ook gaat maken) dat je extra onvoorziene kosten moet maken en dat kan dan (een groot deel van) de besparing teniet doen.
Wat ik persoonlijk wel vind is dat er zo ontzettend lijkt te worden gefocust op dat risico bij een PIH en dat vind ik toch wel jammer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ben
Executive Member
Contacteer:

Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
redracer
4th Gear member

Gouwe schreef: 24.10.2025 - 12:52
Wat ik persoonlijk wel vind is dat er zo ontzettend lijkt te worden gefocust op dat risico bij een PIH en dat vind ik toch wel jammer.
Men denkt dan toch volgens het principe wat er niet op zit kan niet kapot blijkbaar .
De V60 D6 was ook een beer van een auto en daar waren nogal wat 'extra ' problemen mee .
Genoeg voorbeelden dat xc90 erad's er na 3 jaar en 50k mee kapten zelfs in de >'21 serie heb je toch een flink risico en zo zijn er nog wat dure 'extra' onderdelen wat dan weer deze denkwijze bevestigt.
raspaardje
6th Gear member

Gouwe schreef: 24.10.2025 - 12:52 Wat ik persoonlijk wel vind is dat er zo ontzettend lijkt te worden gefocust op dat risico bij een PIH en dat vind ik toch wel jammer.
De besparing kan ook een stuk minder groot zijn dan in jouw situatie. Door bijvoorbeeld rijpatroon maar ook door jaarkilometrage en wijze van opladen.
Kortom: voor iedereen pakt de situatie anders uit, inclusief de hoogte van de besparing.
Meer techniek betekent helaas meer kans op trammelant. Aan ieder de afweging of zijn besparingspotentieel opweegt tegen de kans daarop, toch?
Gouwe
7th Gear member

raspaardje schreef: 27.10.2025 - 17:34 ... Aan ieder de afweging of zijn besparingspotentieel opweegt tegen de kans daarop, toch?
Dat hoor je me toch ook nergens ontkennen of tegenspreken, toch?
Ik merk alleen de veelal negatieve sentimenten op. Tegelijkertijd besef ik ook heel goed dat niet iedereen de spreadsheet drift heeft zoals ik (zonder grondige berekening koop ik geen auto), maar roep dan ook niet zo maar wat denk ik dan. Zo was hier onlangs nog iemand op het forum die beweerde dat de MRB van zijn T5 de helft was van een T6.....
raspaardje
6th Gear member

Maar dan mag de kans op hybride relateerde issues ook gewoon benoemd worden.
Kan je ontzettende focus op risico noemen, sommige issues komen nu eenmaal best veel voorbij.
volvo xc90 010
2nd Gear member

Als je de topsnelheid van je auto laat wijzigen naar aanzienlijk sneller ben je bij een zwaar ongeval onverzekerd
Dat staat gewoon in de polis.
Beter is het gewoon te melden bij de verzekeraar, je zal dat wat meer premie moeten betalen maar je bent dan wel goed verzekerd
Besef dat een verzekering er alles aan zal doen om onder een schade uitbetaling uit te komen, zeker als het om een groot bedrag gaat en er letselschade is
En schade experts hebben er een neus voor gechipte auto's eruit te pikken
sinds 2020 : XC90 , 2500CC , 240PK , Handgeschakelde 6 bak . bjr. 2005
volvo dealerschap gehad in Schiedam tot ca 1990
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”