Chiptuning

wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1395
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Gouwe schreef: 02.11.2025 - 12:36
wasbeer2006 schreef: 02.11.2025 - 11:57 ....Maar een puur benzine of puur EV rijd fijner dan een hybrid.
In welk opzicht dan precies? En heb je het dan over de mild hybrid of de plug-in?
Nou een Plug in heeft in EV mode vaak maar 100 of iets meer PK, waardoor de auto vrij traag is in die EV mode. Tuurlijk gas bij en de ICE gaat aan maar toch. Qua benzine als je daarop rijd sleep je weer onnodig gewicht mee.

Let wel zeker de Volvo plug ins waren hun tijd ver voorruit, pas nu komt de concurrentie met iest verglijkbaars als de passat en A5.
Daarnaast is de plug in ook heel lang voordelig geweest met de NL regels. Maar als ik puur mee rijd en naar de beleving kijk is de B4 echt prettiger dan een T6 of 8.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7190
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kom eens een keer proefrijden met me in een plug-in, misschien kan ik je overtuigen dat een PIH in de verschillende rijmodi toch echt anders rijdt dan jij vermoedt :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Zeker de Long Range modellen zijn rap in EV-only mode. Ik kreeg nog een opmerking van de monteur toen ie de auto terug kwam brengen, hoe onder de indruk ie was mbt vermogen in EV-only. Ik weet niet of je ergens kunt nagaan hoe rap een T6 is met alleen EV power, maar zeker sneller dan het gemiddelde ICE torretje op de NL wegen...

En een B4 prettiger... hou toch op :D Alleen al de AWD met een snelweg oprijden, kan een B4 nooit aan tippen hoe grote glimlach je krijgt als je de kont er recht onder zet in de Power stand.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dit klinkt als een mening alleen toegespitst op rechtuitbranden/hard rijden rechtdoor... :-D
Gewoon lekker sturen en op de hoogst haalbare snelheid bochten ronden; ik vermoed dat wasbeer daar (ook) zijn uitspraken over beleving op gebaseerd heeft.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

raspaardje schreef: 06.11.2025 - 10:40 Dit klinkt als een mening alleen toegespitst op rechtuitbranden/hard rijden rechtdoor... :-D
Gewoon lekker sturen en op de hoogst haalbare snelheid bochten ronden; ik vermoed dat wasbeer daar (ook) zijn uitspraken over beleving op gebaseerd heeft.
Ook dat klinkt als een mening en laat ik nu net wel dat vergelijk kunnen maken. De kont eronder zetten is niet echt bepaald rechtdoor rijden, maar ik volg wel op een klaverblad, geen probleem ;)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ja, jij kan dat goed.
En toch zal die extra 300 kg zich ergens wreken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1395
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Gouwe schreef: 05.11.2025 - 15:21 Kom eens een keer proefrijden met me in een plug-in, misschien kan ik je overtuigen dat een PIH in de verschillende rijmodi toch echt anders rijdt dan jij vermoedt :-).
Dat is niet nodig, maar wel heel aardig :-) ik heb in vrijwel alles gereden.V en XC T6'en T8, 330E 300E en ik vond de 330E de enige die bijna geen nadelen had, behalve dat je dan echt geen bagage ruimte meer over hebt.

Ik vind de B4 echt de fijnere auto, leuk het vermogen, maar de wegligging is echt wel ff een ander ding, collega heeft een T6 en die heeft de mijne een keer meegehad en die had dezelfde mening.

Natuurlijk gaat een T6/8 hard van zijn plek en heb je veel tractie, maar een paar mooie bochten vind ik leuker dan hard rechtdoor maar dat is smaak.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 06.11.2025 - 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
hnsclmns
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.03.2025 - 16:18
Locatie: omg. Eindhoven

wasbeer2006 schreef: 05.11.2025 - 14:04 Nou een Plug in heeft in EV mode vaak maar 100 of iets meer PK, waardoor de auto vrij traag is in die EV mode.
De mijne heeft in EV modus 145 pk beschikbaar en 309 Nm op de achterwielen, welke bijna direct beschikbaar zijn bij het optrekken.
Veel gangbare modellen, zoals de Volvo V60 B4, Ford Focus, Volkswagen Golf of de Peugeot 3008, hebben motoren met een koppel dat in de buurt van de 300 Nm ligt. Die komt echter pas bij een bepaald toerental beschibaar.

Dus traag is de V60 PIH in Ev modus niet bepaald. En als de ICE meeschakelt, ben zeker zo snel (of sneller) als een Tesla model 3 of Y.
Volvo V60 Ultra, dark T8, Forest lake (my2026)
VW 1500 Karmann Ghia Typ 14, 1968 (kirschrot, zwart dak)
Gebruikersavatar
hnsclmns
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.03.2025 - 16:18
Locatie: omg. Eindhoven

raspaardje schreef: 06.11.2025 - 11:32 En toch zal die extra 300 kg zich ergens wreken.
jazeker, in de motorijtuigenbelasting...
en soms in bochten (ben nog zoekende)
Volvo V60 Ultra, dark T8, Forest lake (my2026)
VW 1500 Karmann Ghia Typ 14, 1968 (kirschrot, zwart dak)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Aangezien het topic over chiptuning gaat en niet hoe hard je door een bocht kan, kunnen we ook weer ontopic. Die paar keer dat je op randje van uitbreken zit met een stationwagen (en ja dat gebeurt iets eerder met 300 kg extra) kan ik op 1 hand tellen en zijn bewust opgezocht in dezelfde bochten waar ik mooi kan vergelijken. Het leuke begint pas als je de bocht uit accelereert en dan iedereen voorbij gaat, maar dat is smaak ;)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het doorduwen van kilo's voelt nooit fijn.
Bij remmen en langzamere bochten voel je dat extra goed.
Wasbeer en ik hebben een R-Design met sportchassis, daarmee is het verschil met een PHEV nog groter.

Over chiptuning: met de komst van EV's vind ik rechtdoorsnelheid in ICE auto's minder relevant geworden, helemaal als je al een behoorlijke hoeveelheid pk's hebt.
Voor mij dus Polestar tuning voor een fijnere beleving met de auto, niet zozeer meer snelheid. Soepeler, een betere driveability zoals de Engelsen zeggen.
Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de andere auto; ik wil gemakkelijker schakellui kunnen rijden en versnellen. Dat extra vermogen in de hoogste toeren interesseert me niet veel, ik gewoon een lekkerder rijdende auto.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

En daarom moet je ook appels met appels vergelijken en peren met peren. Er wordt hierboven gesuggereerd dat de beleving prettiger is in een B4 tov een T6/T8. Is != vind. Daarbij komt dus ook nog eens naar voren (nu pas) dat er met een sportchassis wordt vergeleken. Ik kan bijvoorbeeld weer niet oordelen over een normale PHEV uitvoering want die heb ik nog nooit gereden. Tijdens de proefrit al met Heico sportveren en daarna ook meteen met Heico sportveren. Idem met de voorganger. In een T4 met sportchassis proefgereden en vervolgens een B3 met sportchassis.

Verder eens dat een Polestar optimalisatie finesse brengt, fijn. De PHEV aandrijving doet dat ook, want de EV motor vangt heel veel op waardoor je het schakelen amper/niet meer voelt en lekker veel vermogen tot je beschikking hebt. Leuk als je het volledige potentieel kan unlocken in de ruimste zin van het woord.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7190
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zo te lezen is iedereen hier heel blij met wat hij heeft, helemaal top toch!
hnsclmns schreef: 06.11.2025 - 16:26 [....en soms in bochten (ben nog zoekende)
Moet je er andere sportievere bandjes onder zetten voor minder zoekerig gedrag :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41690
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Gechipte bandjes ? :whistle:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31611
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ook daar is vast vraag naar😂
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9325
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ben schreef: 06.11.2025 - 19:14 Gechipte bandjes ? :whistle:
Die herken je aan de witgeverfde text op de wangen...
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2387
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik kan sinds een maandje van beide proeven: b4d met verlaagde ophanging en 20" (sinds 15 maanden & 70.000km) en een t6 dark plus waar ik sporadisch mag mee rijden ik heb met de t6 naar een vriend(Volvo specialist) gereden om de wagen een check up te laten ondergaan alsook om een parkeersensor te laten vervangen(mooi op kosten van de verkoper) en onderweg is er een bocht waar je echt de auto kan testen , met de b4d doe ik dit makkelijk aan 120 en dan voel je de auto eventjes 'verspringen' op de oneffenheden maar blijft mooi in zijn vak. met de t6 van mijn dochter mooi aan 120 dezelfde bocht genomen, door de standaard ophanging en niet verlaagd(en 'maar' 18") blijft de auto mooi stabiel, springt niet, de oneffenheden worden beter verwerkt door de ophanging en de wagen blijft ook in het vak, ze zal wel een ietsje meer naar de buitenkant van de bocht gaan dan de b4d(dat gevoel had ik toch) zonder gevaar op te leveren, bij beide had ik het gevoel nog over een ruime marge te beschikken(bleek achteraf wel want de vriend -Volvo specialist pakt deze bocht met zijn T8p* aan een veel hogere snelheid maar ik ben mijn rijbewijs nog niet beu... om dit ook te proberen) het meergewicht van de t6 wordt imbo voor een groot deel gecompenseerd doordat dat extra gewicht centraal en onderaan de auto zit waardoor ze stabieler op de weg ligt dan de b4d, ze verliest wel wat speelsheid maar dat wordt dan ook weer grotendeels gecompenseerd door het extra(zeg meer een BERG meer) koppel tov de b4d.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1395
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Let wel ik ben niet voor en tegen ik geef de verschillen. Ik wilde of een B4 of een T8PE. Bij voorkeur werd het de T8PE maar die was toen 15K duurder in de bijtelling en dat ging me iets te ver. Het gaat er dus niet om wat ik mooier of beter vind. Bij prive keuze zou ik echt serieus goed gaan zoeken voor een T8PE.

Maar dat laat onverlet dat een T6 met zomerbanden hetzelfde aanvoelt als mijn B4 op winterbanden en dat vind ik nog al een verschil in bochtensnelheden en stuurprecisie.
Bepaalde bochten hier kan ik niet meer met zomerbanden snelheden door met een winterband ligt dat gewoon 5 tot 10% lager, hij wordt er wel wat speelser van op de grens maar of ik dat perse leuk vind :-)

Maargoed gisteren was de laatste dag V60 B4, vandaag naar een 100% EV ophalen, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen...... Ik heb enorm van de V60 genoten en er superleuke trips in gemaakt met als hoogtepunt de roadtrip van mijn zoon via Duitsland door de alpen naar Garda, vervolgens monaco en naar huis. Wat was dat een gave trip! Met iets meer dan 85K gaat een collega er nog een jaar van genieten, die kwam gisteren meteen op de app, &^%$ wat een fijne auto en wat een stoelen!
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Leuk, wasbeer, veel plezier met het ophalen van je nieuwe auto vandaag!

En echt de grenzen van een auto opzoeken doet bijna niemand. En toch merk je die extra kg, laat staan 300 kg, bijna overal. Natuurwetten laten zich niet belazeren.
Hoe een auto zich gedraagt op een hobbel in de weg heeft ook weer veel met onafgeveerd gewicht te maken (remmen en wielen), weer die natuurwetten.

Conclusie?
Denk dat in dit draadje wel alle zaken benoemd zijn waar je rekening mee moet houden wanneer je je auto wil laten chiptunen. En voor puur rechtuitbranden kan je sowieso beter een T6 of T8 nemen...;)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7190
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

wasbeer2006 schreef: 07.11.2025 - 09:27 ...Maargoed gisteren was de laatste dag V60 B4, vandaag naar een 100% EV ophalen, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen......
Leuk! Wat is het geworden? Veel plezier er mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”