Iphone 17 koppelt niet altijd automatisch met de auto

Alle vragen en tips over het gebruik van de telefoon in de auto. Ook alles over Bluetooth en Parrot etc.
Plaats reactie
jalex_h
6th Gear member

Ik heb al een Android-mobiel sinds 2009 (dus bijna vanaf het begin).
Behalve wat geëtter met Android auto (dat steeds heel opdringerig op wil starten) in mijn huidige auto hebben alle exemplaren probleemloos met alle auto's samen gewerkt.
Instappen, de allereerste keer koppelen en verder deden ze het altijd het altijd.

Maar door omstandigheden was het nu handiger een Iphone te kopen en het werd de 17.
Bevalt het? Mwah, het voelt nog steeds als een worsteling, zullen we maar zeggen en ik kan nog niet ontdekken waarom mensen hiervoor in katzwijm vallen.

Eén van de ergernissen is dat het geregeld (schat zo'n 50% van de gevallen) voor komt dat als ik in stap, de telefoon wel koppelt maar dat het praten/luisteren bij het eerste gesprek via de telefoon zelf gaat, niet via de Sensus. Wel kan ik dan op de telefoon zelf kan kiezen voor de luidspeaker of de carkit. Kies ik dan de carkit, dan schakelt hij direct over op de Sensus. En gaan de volgende gesprekken tijdens de rit ook direct via de Sensus.
Hij koppelt in die gevallen wel degelijk direct bij instappen met de Sensus. Dat staat op het scherm van de auto en ik kan ook nummers kiezen van het scherm of via "ok google". Maar het geluid gaat dus in eerste instantie niet via de Sensus.

Inmiddels is de telefoon geupdated naar OS 26.1 maar het probleem blijft.
Wie heeft de gouden tip?
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
WillyWortel2
5th Gear member

"Bezint eer ge begint" Ik heb het al jaren gelden opgegeven enige logica te kunnen ontdekken in het IT gebeuren.
Zal deels wel veroorzaakt zijn doordat ik uit de tijd van analoge techniek kom die voor mij weinig geheimen heeft.

Na een stunt van Samsung ben ik ook recent overgestapt op een iPhone. De Samsung besloot zelf het display
te vergrendelen uiteraard zonder dat de code bij mij bekend was.
Gevolg alle gegevens in de telefoon zijn onbereikbaar geworden. Dit was de laatste stunt van Samsung.
Nooit meer z'n kreng van een bedrijf dat updates alleen gebruikt om je te dwingen Samsung laders te kopen.

De Iphone is een wonder van techniek die het de gebruiker toestaat het toestel helemaal op de gebruiker af te stemmen.

Sterkte met de strijd. Denk resultaat gericht en verbaas je vooral nergens over.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Jers3n
5th Gear member

Hoe neem je op? Rechtstreeks via IPhone of via een van de opties van de auto (stuurknop of knop op middenscherm)?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
jalex_h
6th Gear member

Met de knop op het stuur. Maar het probleem speelt ook als ik zelf bel.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Jers3n
5th Gear member

jalex_h schreef: 07.11.2025 - 21:42 Met de knop op het stuur. Maar het probleem speelt ook als ik zelf bel.
ah dan ligt het daar i.i.g. niet aan. Herken het niet van mijn huidige iPhone (16 pro) of voorgaande iPhones.
Wel zou het kunnen dat indien je de verbonden iPhone in de hand hebt het gesprek niet via auto/Sensus gaat. Dat gebeurt bij ons sporadisch als b.v. de telefoon van de bijrijder verbonden is met auto/Sensus (die heeft b.v. voorgaande rit gereden) en die de iPhone in de hand heeft.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “Telefoon in de auto”