V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Dank u, dank je, dank jullie! :love:
"The most important part on a vehicle is the nut holding the steering wheel." Confusius, 500 v.Chr.
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Vandaag de achterste, onderste, rechter draagarm vervangen...pff dat is een mond vol...

Beetje vreemd verhaal, toen ik de linker bestelde bij Scandcar vertelde men dat de rechter ook nog bestelbaar was.
Maar deze zou wel binnenkort in prijs gaan stijgen, van €135 naar €150 oid.
Omdat ik ook al voor onze Colt wat onderdelen had besteld wilde ik toch even een maandje wachten.
Voordat we maand overhouden aan het eind van ons inkomen. :'(
Na een paar dagen kwam die linker binnen en heb ik die direct gemonteerd, zoals reeds eerder vermeld.


Gister een belletje dat de rechter binnen was... die ik dus niet had besteld.
Wel voor die €135 dus na goed overleg met het afdelingshoofd van onze residentie, heb ik die dan toch maar afgenomen. :-D

Bespaart dan wat centen en mooi geen wachttijd, omdat ik hem dus helemaal niet had verwacht.
En onze kinderen kunnen best even zonder eten. O)




Vervangen ging iets minder gemakkelijk (vooral vanwege het natte weer) dan bij de andere kant, maar uiteindelijk zit ook hier alles op z'n plekkie.

Wat me naderhand pas opviel toen ik beide oude draagarmen naast elkaar legde, was dat ze niet gelijk lijken te zijn.
De schaal van de linker, waar die veer van scheef schoot, lijkt beduidend ondieper dan van rechts.
Misschien ga ik dat binnenkort eens nameten en puzzelen wat daar het verhaal achter is.

Wederom na een proefritje zit alles daar waar ik het heb achtergelaten.
Verder merk ik geen verschil, wat ik eigenlijk ook niet had verwacht.

Voor nu geeft het deze gecertificeerde beunhaas in ieder geval weer een fijner gevoel.
Wetende dat er 2 correcte nieuwe draagarmen onder zitten met de modificatie. :love:
Daarmee is mijn laswerk ook verdwenen uit de opstelling.
Scheelt me op de lange termijn onthouden dat ik dat laswerk zou moeten blijven controleren. ^_^



- Eervolle bronvermelding voor DutchRiders voor de term "gecertificeerde beunhaas" :* :lol:
"The most important part on a vehicle is the nut holding the steering wheel." Confusius, 500 v.Chr.
Gebruikersavatar
JordyBrabantS60T5
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22.02.2025 - 21:32
Locatie: Noord-Brabant

Hey allemaal,

Als allereerste, respect voor alle werkzaamheden die je hebt gedaan aan de auto. Het resultaat is echt top!
Hier heeft echt een boel tijd ingezeten, petje af.

Verder een vraag aan Maarten of aan iemand die het ook kan beantwoorden uit ervaring;

Ik ben sinds een tijdje trotse eigenaar van een Volvo S60 T5 uit 2001, en binnenkort wil ik de voorwielophanging aanpakken. Een aantal onderdelen zijn inmiddels aan vervanging toe, dus ik wil het meteen goed doen met wat upgrades.

Onderdelenlijst:

Linker draagarm – Meyle Heavy Duty

Rechter draagarm – Meyle Heavy Duty

4x subframebussen (514 350 0001)

4x motorsteunen – Febi

2x stuurrubbers draagarm

4x Powerflex tussenbussen – PFF88-120


De keuze voor de Meyle HD draagarmen is bewust: ze staan bekend om hun verbeterde rubbercompound en langere levensduur.

Nu even een vraag aan jou, Maarten:
Heb jij destijds een merkbaar verschil gevoeld toen je die blauwe "Powerflex"-bussen in het subframe hebt geplaatst? En had je ze ook bij alle vier de bussen geplaatst? Ik twijfel nog een beetje of het de investering waard is, maar ik wil het rijgedrag graag wat strakker krijgen.

Op dit moment voelt de auto op nat of versleten asfalt soms wat “sponzig” aan — een beetje alsof je met een natte dweil de bocht doorgaat 😅

P.S. Weet jij nog of de motor bij jou door Rica was aangepast? En wat was destijds de reden om dat wel of niet te doen?

Groet,
Jordy
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Hoi Jordy,

Dank je wel!

Mijn subframe bussen bleken bij controle prima in orde.
Toch heb ik de inserts ter ondersteuning van de orginele rubbers er wel ingezet.
Ik heb toen een behoorlijke waslijst aan onderdelen vervangen en kan je niet precies zeggen in hoeverre alleen de inserts versteviging brengen.
Wel kan ik zeggen dat de boel er niet heftig van is gaan trillen, dus dat is in ieder geval prettig.

Zijn jouw schokdempers en aanbouwdelen (top lagers, enz) nog wel fris en fruitig?
Dat is toch een beetje de eerste verdachte bij sponzige weggedrag.

Zelf heb ik de aluminium hd-draagarmen van IPD maar ook daarvan kan ik je niet echt zeggen of het het waard is.
De mijne zijn ongeveer 2 jaar oud en ik heb al licht ingescheurde bussen zien zitten, dus erg HD lijken me deze ook niet.
Alleen denk ik dat het in mijn geval komt door de lange stilstand op 2 bokken.


Bij mijn weten is mijn T5 niet softwarematig getuned.
Bovendien is het gasklephuis in mijn bezit vervangen en vervolgens ingeleerd door Volvo.
Waarschijnlijk is daarbij de orginele software weer (terug) geplaatst.
Er zat wel al een 18t turbo op en dat doe je doorgaans niet zonder te tunen, lijkt me.
Maar of ze voorheen getuned was is mij dus onbekend.
Mijn plan is om onder andere eerst de motor inwendig aan te pakken en dan eens naar een digitaal kuurtje te gaan zoeken.

Voorheen heb ik wel al contact gehad met Rica en die beweren de tuning in ieder geval niet op een rollenbank te kunnen uitvoeren.
Dit doordat volgens hen de geartronic niet in 1 versnelling vast te zetten is.
Best vaag want naar mijn idee kan dat wel.
Maakt verder ook niet zoveel uit, ze zouden haar namelijk wel "gewoon" op de weg kunnen tunen.

Wat ik eigenlijk wil is eerder optimalisatie van het geheel dan een beoogde berg pk's.
Sinds ons bezit (7 jaar nu) werk ik al aan de zo genaamde stage 0 van de gehele auto.
Eerst weten of alles wel op orde is voordat die extra paardjes vrij worden gelaten.
"The most important part on a vehicle is the nut holding the steering wheel." Confusius, 500 v.Chr.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28031
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had in de S60 IPD HD veerpootrubbers zitten, in combinatie met een B12 onderstel hebben die het nog geen 30.000 kilometer volgehouden.
Daarna vervangen voor origineel en nooit meer problemen gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9524
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam

Die HD veerpootrubbers van IPD heb ik ook in de S60 gehad, dat duurde inderdaad niet lang. Had meer verwacht van IPD maar ik hoef het er niet meer onder.
Tegenwoordig gewoon de rubbers en lagers van Sachs.

Meyle HD heb ik wel onder, draagarmen van staal kan je aftermarket alleen van hun krijgen. Net vervangen, vorige zijn ruim een ton mee gegaan dacht ik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JordyBrabantS60T5
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22.02.2025 - 21:32
Locatie: Noord-Brabant

Tijdens de aanschaf van m’n S60 afgelopen februari heb ik onder andere de voorste schokdempers met alle aanbouwdelen vervangen, en meteen een vers setje Michelin Primacy 4 S1 eronder gelegd.

Twee maanden geleden heb ik ook het gasklephuis van m’n T5 vervangen, omdat die oude Italiaanse troep weer stuk was (Actronics had daar bij de vorige eigenaar ook al eens mee lopen klooien in de vorm van revisie). Het nieuwe gasklephuis kwam gelukkig met originele Volvo-software, dus dat was echt plug & play.

Verder ben ik ook flink bezig met Stage 0. Sinds februari al drie oliewissels gedaan en inmiddels 20.000 km verder — eentje bij aankoop en daarna netjes elke 10.000 km. In die tijd is er al een hoop vervangen, maar er blijft ook genoeg over dat aandacht wil. De lijst met draagarmen en andere onderdelen groeit weer, want binnenkort zijn de carterventilatie en automaatbakolie aan de beurt.

Volgens de voorschriften gaat die carterventilatiebox zo’n 50.000 km mee, dus kan dat hierna weer 2 jaar mee. De automaatolie wil ik preventief vervangen, want die is in 24 jaar tijd maar één keer gedaan… 😅 Hopelijk heb ik daarna het grootste deel van het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar weggewerkt, want inmiddels zijn er in de afgelopen 9 maanden al meer dan 40 onderdelen vernieuwd. Niet dat de auto verwaarloosd was, maar hij werd gewoon van beurt tot beurt gereden — meestal met intervallen van 6.000 à 8.000 km en af en toe wat nieuwe bandjes tussendoor.

Qua olie- en koelvloeistofverbruik ben ik trouwens supertevreden: na 20.000 km hoefde er pas een klein beetje koelvloeistof bij, en na zo’n 10.000 km heeft ’ie nog geen halve liter olie verbruikt. Best knap voor een 24 jaar oude bak met rond de 250.000 km op de teller. 💪 Is het verbruik bij jouw motor ook hetzelfde? Over brandstofverbruik wil ik trouwens niet praten...........

Wat zijn jouw volgende stappen/plannen in het Stage 0 proces, als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Eigenlijk lees je maar zelden positieve geluiden over IPD, maar blijkbaar zijn we er allemaal toch een keer ingetrapt, lol!


De afgelopen periode heb ik gebruikt om onze halve miljonair rustig weer aan de gang te brengen.
Over het brandstofverbruik mag ik echt niet klagen en gaandeweg wordt het alleen maar beter.
Ik heb wat punten af kunnen strepen van mijn to-do lijstje, maar niet van alles foto's geschoten.
Om onbalans in het technisch universum te voorkomen, voegt de auto ook zelf weer wat nieuwe puntjes toe.

Het eerste punt dat ik heb afgestreept was in de eerste week na het vervangen van de draagarm.

De verlichting had letterlijk rondom aandacht nodig.
Ze knipoogde af en toe met haar linker dimlicht terwijl ze datzelfde sporadisch met een onbekend remlicht ook leuk vond.
Daarbij hing ook het rechter zij knipperlicht sinds de grote schoonmaak los in het zijscherm, oeps. O-)
Van de feestverlichting achter heb ik alle fittingen schoon gemaakt en overal nieuwe lampjes geplaatst.
De fitting van het rechter remlicht was wat wiebelig doordat het kunststof lamphoudertje was ontzet.
Het vertoonde verder geen scheurtjes en na wat overtuiging met het warme lucht pistool, liet het zich prima terug in de originele vorm drukken.
Remlicht storing opgelost.
Het zij knipperlicht heb ik tijdelijk met dubbelzijdige tape terug op locatie aangebracht.

Daarna heb ik aan de voorkant de lampen (behalve grootlicht) en de dimlicht stekkers vervangen.
De originele stekkers waren weg gesmolten en zaten vast aan de lampjes gefrituurd.
Dat wist ik stiekem al heel lang maar tot dusver hadden de lampen stabiel geschenen en was ik er niet aan toe gekomen. :-P

Afbeelding

Keramische stekkers die beter met de hitte om moeten kunnen gaan.
Ook heb ik nu een compleet voorraadje reserve lampjes in de auto, wel zo prettig.


Ongeveer een week later merk ik dat ze - vooral wanneer ze nog koud is - ietsjes luider begon te grommen.
Ze mag weer met haar kont omhoog, terwijl ik onder haar buik de uitlaat voor de verandering weer fatsoeneer.
Ze ademt uit via de flens verbinding tussen de katalysator en de tussendemper.
Daar zit recent een nieuw pakking tussen maar wanneer ik de boel los haal zie ik de oorzaak.
De flens van de katalysator is keurig maar dat valt niet te zeggen aan de kant van de midden demper.
Het was nieuw voor me maar hij was krom en er liepen diepe, bijna willekeurige, slijp sporen over het gehele oppervlak.
Niks wat dit kereltje niet in een dag kan oplossen met onder andere een slijptol, een vlakschuur machine en een hand schuurblok.


14-10-2025 Ondertussen is de herfst buiten in volle glorie haar ding aan het doen.
De voorste ruitenwissers beginnen de voorruit met strepen te versieren en die laat ik heel decadent vervangen door een medewerker van de Turck Automaterialen.
2 x Valeo wisser, incl. €27,94


17-10-2025 Het raam van de rechter voordeur gaat plots niet meer gemakkelijk omhoog. Bij nadere inspectie is te zien dat de ruit halverwege scheef schiet, tijd voor nieuwe geleide blokjes! :'(
Dit keer haal ik mijn waren in Moergestel bij Scandcar.
Met nog een uitdaging in mijn achterhoofd gooi ik een balletje op met de vraag naar hun gebruikte onderdelen voorraad.
Samen met de verkoper duiken we het magazijn in en ja hoor ze blijken aan mijn vraag te kunnen voldoen.
In onze Mitsubishi liggen die dag 2 nieuwe orgineel Volvo raamgeleide blokjes en een gebruikte wielkuipen set voor een totaal van €35, 85
Wielkuipen, wat ben jij nou weer van plan Maarten? Kalm aan, eerst vervang ik die raamgeleide krengen voordat ik op zoek mag naar een nieuw raam.
Het valt kwa werk allemaal reuze mee, zelfs de nieuwe kit van het vocht membraam op de binnen deur is prima herbruikbaar.
De oude geleide blokjes zijn inderdaad versleten, lachen man als ik die niet zo gek lang geleden nog visueel had goedgekeurd.
Al doende leert men.


Een paar dagen later lanceer ik mijn grote alles-rondom-de-wielen-reinig-en-update extravaganza!

Zo ga ik de voorste wielkuipen vervangen omdat ik de mijne wat lomp had ingesneden in een ver en duister verleden. :bandit:
Hierdoor zat er bij beide bovenin een gat en ik wilde daar onderhand weer fatsoenlijke bescherming.
Na verwijdering van het wiel verwijder ik de oude kuip en reinig diens vervanger.
De remmen demonteer ik en de stofplaten worden (eindelijk) vervangen voor de variant die bij het rem formaat hoort.
Daarna reinig ik de binnenkant van de wielkast, de complete voorwiel ophanging, het remsysteem en alles waar ik nu vanaf de zijkant bij kan kan pak ik ook even mee.
Het wiel heb ik even lekker gesopt van binnen en buiten en vervolgens aan de andere voorkant hetzelfde proces herhaald.
De achterkant van het slagschip kon natuurlijk niet achter blijven.
De achter wielen waren in de haast naar de apk ongewassen gemonteerd, en ik kan je zeggen dat ze van een jaar los in onze achter tuin ook niet bepaald florissanter waren gaan ogen.
Dus ook achter zijn de wielen gedemonteerd, volledig gewassen en gelijk ook de achterwiel ophanging enzovoorts, waarna de wielen weer zijn terug geplaatst.
Tegen dat ik klaar was, was het weer er niet naar om er foto's van te knippen. :-/

Mooi meegenomen is dat ze na de reiniging nog beter is gaan remmen.
Het voelt vertrouwder en steviger aan dan daarvoor, misschien dat de voorste remklauwen stiekem vervuild waren.


Om het me in deze weersomstandigheden wat makkelijker en misschien wel veiliger te maken heb ik de werkplaats een paar dagen later uitgebreid met 2 op-rij-bokken.
Onze V staat graag even model.

Afbeelding

Afbeelding

Deze bokjes zijn ideaal gebleken om de onderkant van de motor te inspecteren.
Terwijl ik zo de poetsmiep had uitgehangen was mij een nieuwe lekkage opgevallen en nu heb ik de oorsprong van de lekkage makkelijker kunnen herleiden.
Het blijkt namelijk dat de onderste radiateur slang ook graag vervangen wil worden.
Ook het linker zij knipper lichtje was helaas in afgelopen poets sessie gesneuveld, dus:

27-10-2025 via de Turck Automaterialen, de onderste radiateur slang van Gates en beide zij knipper lichten totaal €64,13

Afbeelding



Het is tussen al dat gepoets en gesleutel een fantastische wagen om mee onderweg te mogen zijn.
Zo waren we onlangs met het hele gezin een stukje door België onderweg toen van de achterbank klonk: "De snelwegen in België zijn helemaal zo slecht niet als men beweert"
Die veer steek ik dan zelf wel even waar ie hoort. ;)



Vorige week zondag heb ik een paar foto's geknipt van hoe het subframe er na zo'n 2000 km bij hangt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen ik de fotosessie eigenlijk had afgesloten deed moeder natuur nog een duit in het zakje die ik niet kon weerstaan.

Afbeelding

:] :] :]


Zo'n prachtig plaatje komt natuurlijk niet ongestraft.
Dus bungelde er afgelopen woensdag spontaan wat troebele, vettige druppels onder aan de geartronic.
Bij de aansluiting van de onderste olie leiding hing een druppeltje dat voor roodachtig door kon gaan.
Verder waren er geen duidelijke sporen te volgen.

Dus ik ben simpel begonnen, het rubbertje van die leiding had ik nog op de plank liggen.
De atf heb ik afgetapt, het rubbertje vervangen, de boel weer dicht gepunnikt en de olie retour afzender.
Daarna reinig ik de algehele omgeving voor een schone lei.

Terwijl mijn vrouw me geweldig assisteert door het gaspedaal te bedienen, controleer ik op nieuwe druppel vorming.
Onder viel niks nieuws te beleven en tevreden strekte ik mijn rug over de bovenkant.
Mijn vrouw deed nog eens vroem op mijn aanvraag en ik heb een kleine krachtterm vrij gelaten...
De radiateur had namelijk een klein stoom wolkje vrij gelaten, echt heel minimaal maar ik zag het gelijk.
Mijn vrouw zet het contact uit en ik ontdek dat de radiateur links boven, ongeveer rond de 4de gallerij, 3 druppies kvs kwijlt.
Misschien dat ikzelf toen wat grotere krachttermen heb gekwijld, want wat was ik er even klaar mee zeg. >_<


Afgelopen donderdag huppelde ik vol frisse tegenzin naar de ster van dit dagboek.
2 dingen zijn me die dag duidelijk geworden.

- Ten eerste dat de ophang rubbers waar heel het koel pakket mee bevestigd is, niet los verkrijgbaar zijn. Bij do88 zet je die van de orginele radiateur over. Nieuw komen ze, niet eens gegarandeerd, alleen bij een nieuwe radiateur... Raad eens waarom ik dit weet.

-Ten tweede heb ik mezelf figuurlijk in de vingers gesneden door de radiateur onder langs te demonteren. Het ging zo lekker en gecontroleerd tot ik hem bijna helemaal vrij had. Nu heb ik een nieuwe condensor aan de kosten toe mogen voegen, gewoon omdat het kan. O.O
De rest is gelukkig wel heel gebleven!


Gister heb ik de do88 radiateur voor de tweede maal in haar leven bij de Eindhovense Radiateuren Fabriek afgeleverd.
Ik baal zo dat ze stuk is, maar het is wel heerlijk om bij die fabriek binnen te wandelen.
De deur werd voor me open gehouden door een man, behoorlijk op leeftijd, die toevallig ook naar binnen liep.
Vervolgens gewoon voorbij de balie schuifelt en mij meld dat ie wel even een medewerker zal opsnorren.

De medewerker komt vlot aandraven, we groeten elkaar en het eerste wat ie zegt is "Volvo?".
Dan kijkt ie 3 tellen beter naar de radiateur en zegt "Die ken ik, die heb ik rechts boven een jaar of 2 geleden gerepareerd"
Bijzonder toch? Ik vind van wel in ieder geval.
Ze hebben al mijn vragen beantwoord en het is voor nu afwachten wat ze gaan vinden.



Toen ik gekeurd werd zei men regelmatig dat een hobby zoeken belangrijk was.
Eentje waar ik lekker wat tijd en energie in kwijt zou kunnen.
Nou ik geloof dat ik dat dubbel en dwars waar aan het maken ben. 8)
"The most important part on a vehicle is the nut holding the steering wheel." Confusius, 500 v.Chr.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28031
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Weer flink bezig geweest!
Hopelijk waren dit ook de laatste hindernissen voor dit jaar aangezien het nu het seizoen wordt dat je niet meer voor je lol onder de auto gaat liggen door de weersomstandigheden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Dat hoop ik met je mee Ferdi.
Sleutelen is leuk enzo maar om de komende jaargetijde eens alleen maar meters te maken, zou ik toch ook niet geheel afwijzend tegenover staan. :lol:
"The most important part on a vehicle is the nut holding the steering wheel." Confusius, 500 v.Chr.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”