Mijn auto (s40 uit 2008) kwam niet door de APK. De reden hiervoor, was dat de wiel lagers voor slecht waren. Ik heb bijde vervangen. Nu ik dat gedaan heb is mijn rem linksvoor aan aanlopen. Ik denk zelf dat dit niet komt door het wiellager dat scheef zit. Het trilt niet en als je goed hard remt voelt het ook allemaal goed aan. Maar het gekke is als ik mijn motor start is het weg. Maar dan is hij nog steeds niet goed voor de apk. Ik heb zelf al de rem los gehad de glijpenen schoongemaakt, remleiding vervangen(alleen het rubberen gedeelte), remblokken geschuurd. Ik weet op dit moment echt niet meer wat ik kan doen zonder dat het in eens heel duur wordt.
Ik denk zelf dat ik nu eigenlijk moet gaan experimenteren met nieuwe onderdelen maar dat kost veel tijd en geld.
Ik heb er een filmpje van gemaakt zodat jullie een beetje inzicht krijgen van wat het kan zijn.
Rem loopt licht aan.
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
Ik heb dat al geprobeerd. Rond mijn rem zuiger zit ook een rubber voor het afschermen van water en zand. Die is nog in hele goeie staat. Toen ik daar mee bezig was had ik het rubber aan de kant geduwd en de rem zuiger zag er als nieuw uit. Ik heb alsnog wd40 er tussen gespoten en een paar keer de zuiger in en er uit lopen drukken.
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
Zonder succes helaas!
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Loopt de metalen beschermplaat achter de rem niet aan?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
FvD ik zal zodra ik weer thuis ben even een foto maken. Corsa_gsi het zou altijd kunnen maar dat verklaart nog steeds niet waarom het stopt zodra ik de motor start.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28105
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zolang de zuiger met de hand naar binnen gedrukt kan worden kan je wel uitsluiten dat deze blijft hangen.Midas Lageschaar schreef: ↑06.11.2025 - 07:26 Ik heb dat al geprobeerd. Rond mijn rem zuiger zit ook een rubber voor het afschermen van water en zand. Die is nog in hele goeie staat. Toen ik daar mee bezig was had ik het rubber aan de kant geduwd en de rem zuiger zag er als nieuw uit. Ik heb alsnog wd40 er tussen gespoten en een paar keer de zuiger in en er uit lopen drukken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
Dan denk ik toch wel dat je gelijk hebt. Ik kon na dat ik het een paar keer heb gedaan de rem niet met de hand terug drukken!
Fredhead schreef: ↑06.11.2025 - 09:10Zolang de zuiger met de hand naar binnen gedrukt kan worden kan je wel uitsluiten dat deze blijft hangen.Midas Lageschaar schreef: ↑06.11.2025 - 07:26 Ik heb dat al geprobeerd. Rond mijn rem zuiger zit ook een rubber voor het afschermen van water en zand. Die is nog in hele goeie staat. Toen ik daar mee bezig was had ik het rubber aan de kant geduwd en de rem zuiger zag er als nieuw uit. Ik heb alsnog wd40 er tussen gespoten en een paar keer de zuiger in en er uit lopen drukken.
-
Bob Boiten
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
- Locatie: Flevoland
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het vierkanterubber kan zijn werking verloren hebben zonder de zuiger te laten 'hangen'Fredhead schreef: ↑06.11.2025 - 09:10Zolang de zuiger met de hand naar binnen gedrukt kan worden kan je wel uitsluiten dat deze blijft hangen.Midas Lageschaar schreef: ↑06.11.2025 - 07:26 Ik heb dat al geprobeerd. Rond mijn rem zuiger zit ook een rubber voor het afschermen van water en zand. Die is nog in hele goeie staat. Toen ik daar mee bezig was had ik het rubber aan de kant geduwd en de rem zuiger zag er als nieuw uit. Ik heb alsnog wd40 er tussen gespoten en een paar keer de zuiger in en er uit lopen drukken.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
Ik heb mijn remklauw vervangen en het heeft NIETS gedaan.
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Al gekeken of het niet aan de flexibele remslang ligt? Die kan intern dichtslibben en druk vasthouden. Even na het remmen kort het ontluchtingsnippeltje opendraaien:
Spuit er een klein beetje vloeistof uit?
Draait het wiel daarna direct vrij?
→ Dan houdt de slang of hoofdremcilinder druk vast.
→ Draait het nog steeds niet vrij? Dan ligt het echt aan de klauw/afdichting.
Spuit er een klein beetje vloeistof uit?
Draait het wiel daarna direct vrij?
→ Dan houdt de slang of hoofdremcilinder druk vast.
→ Draait het nog steeds niet vrij? Dan ligt het echt aan de klauw/afdichting.
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
ja dit ben ik vergeten te vertellen. Die heb ik ook al vervangen.Urbexpeditie schreef: ↑08.11.2025 - 19:41 Al gekeken of het niet aan de flexibele remslang ligt? Die kan intern dichtslibben en druk vasthouden. Even na het remmen kort het ontluchtingsnippeltje opendraaien:
Spuit er een klein beetje vloeistof uit?
Draait het wiel daarna direct vrij?
→ Dan houdt de slang of hoofdremcilinder druk vast.
→ Draait het nog steeds niet vrij? Dan ligt het echt aan de klauw/afdichting.
-
Bob Boiten
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
- Locatie: Flevoland
misschien een gek idee, maar heb je het nieuwe wiellager niet perongelukt kapot gedrukt waardoor de wiel nu niet vrij draait?
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ik denk ook dat de remzuiger blijft hangen ik heb dat laatst ook gehad, zelf een nieuw rev set incl. nieuwe zuiger (want deze kunnen flink roesten) erin, en remt weer als een nieuwe.
Op het moment dat de motor loopt lijkt het het over maar door inwendige wrijving vd bak, drijft ie het wiel aan, waardoor het lijkt alsof ie vrij draait.
Als je dat te ver gaat kun je ook een complete remklauw kopen.
Op het moment dat de motor loopt lijkt het het over maar door inwendige wrijving vd bak, drijft ie het wiel aan, waardoor het lijkt alsof ie vrij draait.
Als je dat te ver gaat kun je ook een complete remklauw kopen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
Lijkt mij van niet. Want het verklaart niet dat mijn wiel wel weer vrij draait zodra de motor start. Ik heb al een brake test gedaan. Van 100 tot 0. Ik heb dit extra zonder handen aan het stuur gedaan om te kijken of hij naar links of naar rechts ging trekken. Hij bleef mooi in het midden, gelukkig. Bij 100 hoorde ik ook niks qua geluiden en je voelde ook niets.Bob Boiten schreef: ↑08.11.2025 - 23:11 misschien een gek idee, maar heb je het nieuwe wiellager niet perongelukt kapot gedrukt waardoor de wiel nu niet vrij draait?
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
Er zit al een nieuwe remklauw op.Johan s60 schreef: ↑08.11.2025 - 23:49 Ik denk ook dat de remzuiger blijft hangen ik heb dat laatst ook gehad, zelf een nieuw rev set incl. nieuwe zuiger (want deze kunnen flink roesten) erin, en remt weer als een nieuwe.
Op het moment dat de motor loopt lijkt het het over maar door inwendige wrijving vd bak, drijft ie het wiel aan, waardoor het lijkt alsof ie vrij draait.
Als je dat te ver gaat kun je ook een complete remklauw kopen.
-
Midas Lageschaar
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.11.2025 - 20:53
Ik heb mijn auto al eens terug gebracht voor de apk. De garage zij dat de wiellagers goed waren alleen dat de rem aanloopt. En daar zit ik nu mee.Bob Boiten schreef: ↑08.11.2025 - 23:11 misschien een gek idee, maar heb je het nieuwe wiellager niet perongelukt kapot gedrukt waardoor de wiel nu niet vrij draait?
-
volvo440special
- 5th Gear member
- Berichten: 1067
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Vanwaar laat je de garage geen diagnose stellen?
-
RAPVADA
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01
Blijft een bijzonder probleem....
In het kader van deductie:
Als je nou eens de remklauw losmaakt en even opzij weg hangt; loopt het wiel dan nog steeds aan?
Zo ja, moet het ergens in het lager oid zitten, zo nee, zit het toch echt in de remklauw en/of remslangen.
In het kader van deductie:
Als je nou eens de remklauw losmaakt en even opzij weg hangt; loopt het wiel dan nog steeds aan?
Zo ja, moet het ergens in het lager oid zitten, zo nee, zit het toch echt in de remklauw en/of remslangen.















