Beste forumleden,
Mijn S90 D4 uit 2018 heeft een standkachel die soms gigantisch rookt als hij draait of wanneer ik net de motor start terwijl deze nog liep. Dit is in de afgelopen 2 jaar vaker gebeurd, hij is er een aantal keer voor naar zowel de dealer als een volvo specialist voor geweest maar die konden er elke keer niks aan vinden. Als deze witte rook komt dan hangt er ook een hele penetrante diesel lucht in het interieur, waarbij echt alle ramen open moeten en rijden om dit weg te krijgen.
De afgelopen weken heb ik de standkachel vaker gebruikt en was er niks aan de hand, geen witte rook, geen penetrante geur maar vandaag was het weer heel erg. De rook komt daarbij voornamelijk uit het rechtervoorwiel maar af en toe ook van onder de motorkap richting de voorruit en de voorkant.
Is dit nou een kwaaltje van een diesel webasto of hoort dit gewoon niet? Linkje naar een filmpje waarin te zien is wat er gebeurd nadat de auto gestart was.
Standkachel die rookt
Standkachel rookt heel erg
- Rene64
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Er zit een gloeibougie en een nozzle voor de diesel.
Als een van de 2 slechter wordt kunnen die dingen vreselijk roken en stinken omdat de verbranding niet goed op gang komt.
Ik heb zakelijk een tijd terug een VW touran gehad die zo erg rookte dat ik de zekering er uit heb getrokken.
Een goede (Bosch) dieselservice kan dat prima nakijken en herstellen is een specialisten klusje.
Bel er eens een om te vragen.
Die webasto's zitten in bijna iedere vrachtwagen.
Ik heb er ook een in de XC60 D4 , maar nog niet aan gehad.
Als een van de 2 slechter wordt kunnen die dingen vreselijk roken en stinken omdat de verbranding niet goed op gang komt.
Ik heb zakelijk een tijd terug een VW touran gehad die zo erg rookte dat ik de zekering er uit heb getrokken.
Een goede (Bosch) dieselservice kan dat prima nakijken en herstellen is een specialisten klusje.
Bel er eens een om te vragen.
Die webasto's zitten in bijna iedere vrachtwagen.
Ik heb er ook een in de XC60 D4 , maar nog niet aan gehad.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
hen123drik
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 09.04.2018 - 15:48
bij de oudere standkachels (niet van webasto maar van artik oid in de P2 volvo's) was het inderdaad ook bekend dat er 5 zaken die kunnen zorgen voor een slechte werking; 1- waterpomp, 2- ventilator (in de standkachel), 3- nozzle (membraan), 4 gloeibougie, 5- vlamsensor. Als het ding veel rookt, dan is het vaak onverbrande diesel die is achtergebleven in de kachel of wordt er teveel diesel ingespoten (vanwege slechte nozzle). Wat je nog wel kunt proberen is om een of andere injectorreiniger in je brandstoftank te gooien en je standkachel daar flink wat van te laten verbruiken. En het schijnt belangrijk te zijn om (ook in de zomer) de standkachel minimaal een keer per maand te gebruiken om de diesel door de leidingen te spoelen, die diesel blijft namelijk niet eeuwig goed.
Volvo V90 Inscription 2018
-
MickaR
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27.06.2023 - 17:34
- Locatie: Hoorn
Dat is inderdaad nog wel een goeie tip. Het valt mij op dat het alleen gebeurd als ik de standkachel aan heb, deze zijn cyclus nog niet afgerond heeft en dan de motor start. Ik zie dan zelfs de witte rook uit mijn ventilatorroosters de cabine in komen.
Heeft er verder iemand goede ervaringen in de buurt van Hoorn met een garage die eventueel kan helpen bij dit probleem?
Heeft er verder iemand goede ervaringen in de buurt van Hoorn met een garage die eventueel kan helpen bij dit probleem?
Volvo V40 2.0 D2 (321.058) -> Volvo S90 D4 Inscription 104K +
- Volverik
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
- Locatie: NH
Tvk in Hoorn. Nordicar in Heerhugowaard.
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
- Rene64
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Even een andere gedachte, is je startaccu nog goed?
Als die minder gaat worden en de motor start terwijl de standkachel aan het opstarten is zou die wel eens uit kunnen gaan en herstarten, en dat geeft penetrant stinkende rook.
Dit omdat je aangeeft dat het specifiek gebeurt bij de motor starten.
Een diesel heeft behoorlijk veel stroom nodig om te gloeien en voor de startmotor en dan kan de spanning best inzakken.
Als die minder gaat worden en de motor start terwijl de standkachel aan het opstarten is zou die wel eens uit kunnen gaan en herstarten, en dat geeft penetrant stinkende rook.
Dit omdat je aangeeft dat het specifiek gebeurt bij de motor starten.
Een diesel heeft behoorlijk veel stroom nodig om te gloeien en voor de startmotor en dan kan de spanning best inzakken.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
MickaR
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27.06.2023 - 17:34
- Locatie: Hoorn
Daar is wel al eens uitgekomen dat die wat minder aan het worden is ja. Vond het op dat moment nog niet nodig om die te vervangen maar kan dan inderdaad wel een goede zijn om te vervangen.Rene64 schreef: ↑10.11.2025 - 22:57 Even een andere gedachte, is je startaccu nog goed?
Als die minder gaat worden en de motor start terwijl de standkachel aan het opstarten is zou die wel eens uit kunnen gaan en herstarten, en dat geeft penetrant stinkende rook.
Dit omdat je aangeeft dat het specifiek gebeurt bij de motor starten.
Een diesel heeft behoorlijk veel stroom nodig om te gloeien en voor de startmotor en dan kan de spanning best inzakken.
De auto is gekocht bij Tvk, daar is hij ook 2 keer naartoe geweest al voor dit probleem en elke keer kwam eruit dat alles er goed uit zag en ze het zelf niet konden herproduceren. Zelfde geldt voor Nordicar, waar de auto nu ook in onderhoud is.
Deze tip is ondertussen opgevolgd, heb de standkachel ook al even laten draaien en zal morgen eens kijken als ik naar werk ga of het al verbetering heeft opgeleverd.hen123drik schreef: ↑10.11.2025 - 15:13 bij de oudere standkachels (niet van webasto maar van artik oid in de P2 volvo's) was het inderdaad ook bekend dat er 5 zaken die kunnen zorgen voor een slechte werking; 1- waterpomp, 2- ventilator (in de standkachel), 3- nozzle (membraan), 4 gloeibougie, 5- vlamsensor. Als het ding veel rookt, dan is het vaak onverbrande diesel die is achtergebleven in de kachel of wordt er teveel diesel ingespoten (vanwege slechte nozzle). Wat je nog wel kunt proberen is om een of andere injectorreiniger in je brandstoftank te gooien en je standkachel daar flink wat van te laten verbruiken. En het schijnt belangrijk te zijn om (ook in de zomer) de standkachel minimaal een keer per maand te gebruiken om de diesel door de leidingen te spoelen, die diesel blijft namelijk niet eeuwig goed.
Volvo V40 2.0 D2 (321.058) -> Volvo S90 D4 Inscription 104K +















