Hoi allemaal,
Ik overweeg om een Volvo V60 2.0 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus Dark (bouwjaar 2024, ca. 39.000 km) aan te schaffen.
Voordat ik de knoop doorhak, hoor ik graag jullie ervaringen met het onderhoud en de service van dit model.
Zou iemand mij kunnen vertellen:
- Hoe verloopt het reguliere onderhoud (bijv. service-intervallen, oliewissels, remmen, bandenwissel) bij deze uitvoering? Zijn er bepaalde aandachtspunten of veelvoorkomende problemen?
- Wat zijn jullie ervaringen met de kosten van jaarlijks of groot onderhoud? Bijvoorbeeld:
- Hoe vaak moet de olie ververst worden (in km of jaren)?
- Hoe lang gaan de banden gemiddeld mee (gezien het gewicht van de AWD + Plug-in)?
- Hoe vaak moeten remmen of vering worden gecontroleerd of vervangen?
- Zijn er specifieke onderhoudspunten die horen bij de T6 Plug-in Hybrid AWD?
- Hoe ervaren jullie de service bij Volvo-dealers of -servicecentra? Denk aan arbeidskosten, onderdelenprijzen, wachttijden en klantvriendelijkheid.
Hebben jullie tips om de gebruiks- en onderhoudskosten binnen de perken te houden of zaken waar ik op moet letten bij aankoop of onderhoud?
Alle ervaringen zijn welkom – positief én negatief.
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van Nederlandse Volvo-rijders, omdat onderhoudsschema’s en tarieven per land kunnen verschillen.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Met vriendelijke groet
Overweeg een Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid – wat zijn jullie onderhoudservaringen?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7124
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Korte reactie op je vragen:
- De onderhoudsinterval van een T6 wijkt niet af van een reguliere benzine uitvoering. Dus elk jaar of 30K een beurt. Elke twee jaar remvloeistof en elke 60K nieuwe bougies. Distributieriem elke 10 jaar of 240K.
- Banden slijten iets harder denk ik, maar zo'n 45K haal ik met de XC90T8 (en voorheen op de D6 ca. 60K).
- Remmen gaan juist veel langer mee. Hier voor het eerst de remmen vervangen met 270K (achter) en 300K (voor).
- De Volvo PIH heeft twee zwakkere punten: De OBC (kosten ca. 2000 euro) en de ERAD (meestal rond de 3500 euro). De ERAD komt vooral voor bij de XC modellen (bij mij houdt hij het inmiddels al ruim 200K vol).
- Ik heb een top dealer, maar dat is niet representatief voor elke dealer, net zoals elke specialist/universeel goede en zwakke broeders kent. Iedere dealer kampt met tekort aan personeel, dus voor beurten moet ik lang wachten, maar heb ik een probleem dan kan ik zonder afspraak naar binnen én wordt ik direct geholpen. Voor mij is het ook na bijna 10 jaar en 330K kilometer persoonlijk een no-brainer: ik ga naar de dealer.
- Voordeel van de dealer is tevens de levenslange garantie (dus je betaald de reparatie aan bijvoorbeeld een OBC nooit dubbel).
- Kosten voor onderhoud hangen heel sterk samen met hoe je de auto berijd. Ik rijd best lekker door, maar trap hem niet af en dat zie ik tot nu toe ook terug in de onderhoudsrekeningen.
- Lekkage panoramadak is een aandachtspunt: de afvoeren kunnen verstopt raken en/of er kan een opening ontstaan in de aansluiting. Beide zijn goed te voorkomen en op te lossen met een beetje TLC.
- Koop een auto met 100% onderhoudshistorie.
- PIH is vooral interessant als je veel korte ritjes rond de kerk maakt en veel (thuis) kunt laden. Verder is het een ideale caravan trekker. Mijn gemiddelde verbruik ligt nu rond de 1:30 en ik heb recent berekend dat ik rond de 10K aan brandstofkosten heb bespaard in 5,5 jaren en 170K.
- MRB voor een PIH is vanaf 1 januari 2026 fors hoger (de korting van 25% vervalt dan definitief).
- V60 PIH is gewoon een top auto!
- De onderhoudsinterval van een T6 wijkt niet af van een reguliere benzine uitvoering. Dus elk jaar of 30K een beurt. Elke twee jaar remvloeistof en elke 60K nieuwe bougies. Distributieriem elke 10 jaar of 240K.
- Banden slijten iets harder denk ik, maar zo'n 45K haal ik met de XC90T8 (en voorheen op de D6 ca. 60K).
- Remmen gaan juist veel langer mee. Hier voor het eerst de remmen vervangen met 270K (achter) en 300K (voor).
- De Volvo PIH heeft twee zwakkere punten: De OBC (kosten ca. 2000 euro) en de ERAD (meestal rond de 3500 euro). De ERAD komt vooral voor bij de XC modellen (bij mij houdt hij het inmiddels al ruim 200K vol).
- Ik heb een top dealer, maar dat is niet representatief voor elke dealer, net zoals elke specialist/universeel goede en zwakke broeders kent. Iedere dealer kampt met tekort aan personeel, dus voor beurten moet ik lang wachten, maar heb ik een probleem dan kan ik zonder afspraak naar binnen én wordt ik direct geholpen. Voor mij is het ook na bijna 10 jaar en 330K kilometer persoonlijk een no-brainer: ik ga naar de dealer.
- Voordeel van de dealer is tevens de levenslange garantie (dus je betaald de reparatie aan bijvoorbeeld een OBC nooit dubbel).
- Kosten voor onderhoud hangen heel sterk samen met hoe je de auto berijd. Ik rijd best lekker door, maar trap hem niet af en dat zie ik tot nu toe ook terug in de onderhoudsrekeningen.
- Lekkage panoramadak is een aandachtspunt: de afvoeren kunnen verstopt raken en/of er kan een opening ontstaan in de aansluiting. Beide zijn goed te voorkomen en op te lossen met een beetje TLC.
- Koop een auto met 100% onderhoudshistorie.
- PIH is vooral interessant als je veel korte ritjes rond de kerk maakt en veel (thuis) kunt laden. Verder is het een ideale caravan trekker. Mijn gemiddelde verbruik ligt nu rond de 1:30 en ik heb recent berekend dat ik rond de 10K aan brandstofkosten heb bespaard in 5,5 jaren en 170K.
- MRB voor een PIH is vanaf 1 januari 2026 fors hoger (de korting van 25% vervalt dan definitief).
- V60 PIH is gewoon een top auto!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
marsman
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
In aanvulling op Gouwe; als je onderhoud via de dealer laat doen, dan krijg je gratis het abonnement op Volvo Connect verlengd. Kosten voor basisonderhoud is redelijk (ik dacht een jaarbeurt standaard iets van 399 EUR), maar ik heb een paar kleine dingetjes gehad en dan loopt het toch wel snel op. Helaas ook de dure reparatie van de ERAD moeten slikken dit jaar. Ik heb overigens een XC60 T8. Maar verder geen noemenswaardige zaken.
-
regtur_k
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 10.03.2012 - 12:24
Ik rij nu bijna 5 jaar in een V60 T6 PIH. Probleemloze auto tot nu toe. Alleen de gasveren van de achterklep zijn onder garantie vervangen. Rij nog op de eerste set zomerbanden. Kilometerstand is nu circa 115K. Heb wel winterbanden, maar rij daar maar zeer kort op, gelet op de zachte winters tegenwoordig. Denk dat de zomerbanden er al wel 80K onder zitten, misschien wel meer.
Wat mij betreft een probleemloze auto.
@Gouwe: welke dealer is dat waar jij zo tevreden over bent?
Wat mij betreft een probleemloze auto.
@Gouwe: welke dealer is dat waar jij zo tevreden over bent?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7124
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Broekhuis Harderwijk.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
MikeVVV60
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12.11.2025 - 08:48
Goedemorgen, ik heb net een Volvo v60 hybride uit 2024 gekocht bij de dealer. Die boden mij een 3 jaar onderhoudsplan aan en dat heb ik erbij genomen.
Ff simpel, de auto wordt met een beurt en alles afgeleverd dat is dus jaar 1 dan jaar 2,3 en 4 vanuit het plan en jaar 5 ben ik dan weer aan de beurt.
Kosten hiervoor 1290 euro wat ik dus netjes vind.
Misschien heb je er wat aan, succes met je keuze.
@gouwe, als ik vragen mag, jij beschrijft iets over lekkage van het panorama dak. Ik ga ervanuit dat je met TLC beetje liefde bedoeld? Dus de rubbers en waterafvoer schoonhouden bedoel je?
Groet Mike
Ff simpel, de auto wordt met een beurt en alles afgeleverd dat is dus jaar 1 dan jaar 2,3 en 4 vanuit het plan en jaar 5 ben ik dan weer aan de beurt.
Kosten hiervoor 1290 euro wat ik dus netjes vind.
Misschien heb je er wat aan, succes met je keuze.
@gouwe, als ik vragen mag, jij beschrijft iets over lekkage van het panorama dak. Ik ga ervanuit dat je met TLC beetje liefde bedoeld? Dus de rubbers en waterafvoer schoonhouden bedoel je?
Groet Mike
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7124
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Kijk hier maar even voor het onderhoud van het panodak (doet de dealer niet voor je tenzij je er om vraagt of je meld met een klacht): viewtopic.php?t=91172
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor















