Dag allemaal,
Ik heb recent een mooie Volvo V50 1.8 uit 2008 aangeschaft.
De auto is initieel in Zweden verkocht en in daar voorzien van een Calix systeem. Nu is dat voor mij onbekende materie dus ik hoop dat hier kennis aanwezig is.
Wat ik zeker weet is dat ik een stroomaansluiting in de voorbumper en een regulier stopcontact bij de voetenruimte van de passagier.
Ik heb de motorverwarmer nog niet gevonden, maar ook nog niet echt gezocht. Weet iemand wat ik precies zoek, en waar?
Het stopcontact is voor een interieur verwarming. Helaas zit die niet bij de auto. De kabel naar de voorbumper zit er helaas ook niet meer bij.
Eigenlijk heb ik meer vragen dan hardware… heeft iemand misschien meer informatie?
Alvast dank weer,
Martin
Calix motor en interieur verwarming
-
Bezemwagen
- 1st Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Bezemwagen
- 1st Gear member
En de bumper
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Sowieso hoort onderstaand in het interieur (bovenste foto).
Deze zit normaal rechts tegen de middenconsole gemonteerd half onder het dashbordkastje.
Wat betreft motorverwarming: Volg even de kabel. Als de motorverwarming gemonteerd is kom je vanzelf een pompje met verwarmingselement tegen. Daar gaat een slang in, en uit. Zit op de dunne koelvloeistofleiding.
Kabel voor de Calix is in Nederland vrij prijzig. Hier in Zweden bij de Biltema paar tientjes.
De motorverwarming ziet er ongeveer uit als onderste foto.
Deze zit normaal rechts tegen de middenconsole gemonteerd half onder het dashbordkastje.
Wat betreft motorverwarming: Volg even de kabel. Als de motorverwarming gemonteerd is kom je vanzelf een pompje met verwarmingselement tegen. Daar gaat een slang in, en uit. Zit op de dunne koelvloeistofleiding.
Kabel voor de Calix is in Nederland vrij prijzig. Hier in Zweden bij de Biltema paar tientjes.
-
Bezemwagen
- 1st Gear member
Goeie tip!!
Ik ben nog even gaan kijken maar helaas: een sleepoog, reservewiel, krik en gevarendriehoek. Geen kruissleutel oid. maar goed.. "ik krijg toch geen lekke band, heb ik al jaren niet gehad..."
Die vakantie is een prima idee. We hebben al jaren een leuke SAAB 93 Cabrio. Ik heb al een paar keer voorgesteld naar het Noorden te trekken voor 2 weekjes, een mooie roadtrip maken. Ik krijg het hier nog niet verkocht.
Vanwege werk ben ik 2 keer in Holmsund geweest, een keer met de trein over van Kopenhagen naar Malmo. En 2 of 3 keer Stockholm. Allemaal mooie ervaringen maar de natuur bij Holmsund springt eruit. Het was beide keren rond juni, dat maakte het ook bijzonder.
Martin
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Kan ik allemaal beamen...
-
Bezemwagen
- 1st Gear member
Urbexpeditie schreef: ↑11.11.2025 - 23:24 Sowieso hoort onderstaand in het interieur (bovenste foto).
Ik kom de interieurverwarmer niet tegen, die zit er niet in ingebouwd. De motorverwarmer herken ik ook niet direct. Zie jij hem op onderstaande foto's? Of zie je hem ook niet en is hij ooit verwijderd, of is er alleen interieurverwarming ingebouwd. Of zoek ik op de verkeerde plaats..
Gelukkig hebben we de foto's nog:
-
Bezemwagen
- 1st Gear member
Het is een flexifuel. Ik ga morgen eens kijken waar die 2e kabel naartoe gaat.
Omdat ik een regulier stopcontact in de auto heb, is er dan een belangrijke reden om geen generieke D'Longhi verwarmer oid. te kopen van een paar tientjes? In plaats van een Calix 2000 unit bij Trodo, de beste prijs lijkt tegen de 100 euro ex verzendkosten te zijn. Die dingen hebben ook een thermische beveiliging en een beveiliging tegen omvallen.
De V50 vervangt een Audi e-tron 55 met alle moderne gemakken zoals het timen van de verwarming. Al is wat meer basic dan besturing via een app, vind ik het toch leuk het weer werkend te krijgen...
Omdat ik een regulier stopcontact in de auto heb, is er dan een belangrijke reden om geen generieke D'Longhi verwarmer oid. te kopen van een paar tientjes? In plaats van een Calix 2000 unit bij Trodo, de beste prijs lijkt tegen de 100 euro ex verzendkosten te zijn. Die dingen hebben ook een thermische beveiliging en een beveiliging tegen omvallen.
De V50 vervangt een Audi e-tron 55 met alle moderne gemakken zoals het timen van de verwarming. Al is wat meer basic dan besturing via een app, vind ik het toch leuk het weer werkend te krijgen...
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Geen idee wat je bedoeld met een Delongi verwarmer. Maar een Calix kost hier in Zweden gemiddeld €75 tot €100.
-
Bezemwagen
- 1st Gear member
Iets als dit, normaliter gebruikt in woningen. Want wie heeft er nu 230v in zijn auto..
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Grote verschil is dat dit soort kacheltjes de warme lucht naar voren blazen. Gezien de beperkte ruimte zou die zomaar eea aan bekleding kunnen oververhitten en de boel in de fik kunnen zetten.
Een originele Calix richt schuin naar boven en blaast de warme lucht de vrije ruimte in.
Op de foto zie je een voorbeeld. Zo zit deze in mijn auto gemonteerd.
Een originele Calix richt schuin naar boven en blaast de warme lucht de vrije ruimte in.
Op de foto zie je een voorbeeld. Zo zit deze in mijn auto gemonteerd.
-
Bezemwagen
- 1st Gear member
Duidelijk!!!
Is dat niet een veel te mooie auto voor zo’n toch wat primitieve oplossing?
Ik neem aan dat de basisversie aan en uit gaat op het stopcontact? Niets met klokken of afstandsbediening gezien in mijn auto.
Geen zin in gezeur, zeker niet voor een paar tientjes. Ik ga het origineel bestellen.
Is dat niet een veel te mooie auto voor zo’n toch wat primitieve oplossing?
Ik neem aan dat de basisversie aan en uit gaat op het stopcontact? Niets met klokken of afstandsbediening gezien in mijn auto.
Geen zin in gezeur, zeker niet voor een paar tientjes. Ik ga het origineel bestellen.
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Klopt. Zit een schakelaartje op de Calix met stand "0, 1, 2" Meer is het niet. Auto staat hier in de winter altijd aan de kabel. Alleen hebben wij daar een tijdrelais achter gezet welk we via wifi kunnen bedienen. Dat maakt het wat makkelijker.
-
Bezemwagen
- 1st Gear member
Een linkje naar de verwarming voor het geval iemand anders dit nog eens nodig heeft
https://www.trodo.nl/verwarmingsventila ... eline-2000
https://www.trodo.nl/verwarmingsventila ... eline-2000