van n 3 cilinder een 4 cilinder geworden?EasyWim schreef: ↑11.11.2025 - 22:06 Ik denk dat de oplossing in een gekke hoek zit: tunen naar een T4. Ik heb mijn XC40 laten tunen van T3 naar T4 met als hoofdreden de klacht die jij noemt en niet het extra vermogen en koppel (alhoewel ik hier nu toch ook wel blij mee ben). Er werd van tevoren al gezegd dat de bak beter zou gaan reageren en dat is ook zo is mijn ervaring. Op de website van Obbe staat het volgende:
Het tunen van de automaat:
De software in de TCM (transmission control module) is bij de aisin warner automaten die volvo gebruikt eigenlijk niet echt aan te passen.
Bij aisin warner is de TCM adaptief, met andere woorden, de automaat past zich naar de berijder en waarden uit de ECM aan.
Het tunen van de automaten van aisin warner kan dus via de ECM.
Men kan dus in de software van de ECM (engine control module) de torque limiters van de automaat aanpassen naar andere waarden.
Door de limiters in de ECM b.v. mooier lineair te maken, krijgt men een soepeler schakel gedrag van de automaat.
Men kan de automaat ook eerder of later laten schakelen via deze limiters.
Bij sommige Engine Control Modules kan men zelfs per versnelling aangeven tot welke waarden deze mag gaan.
Helaas kan niet bij elke ECM de automaat limiters aangepast worden.
Merkwaardig schakelpatroon 1.5 T3 V40
- OGA244
- 8th Gear member
- sequence
- 5th Gear member
Andere motor dan wat?
Een 4 cilinder 1.5 T3 is voor zover ik heb begrepen het 2.0 blok met een kortere slag. Klopt dit?
V40 T3 Polar+ Sport