versnellingsbak M56 euvel

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Dag Beste mensen,

Mijn V70 classic, 1999 10 v. 2.5 lpi, begint nu echt wel een redelijk serieus probleem te ontwikkelen.
Er zat al een tijdje een tik in de aandrijflijn, vooruit een klik.tik, en weer achteruit ook zo'n geluid.
was even zoeken, ook door de experts, maar uiteindelijk bleek het een beginnend z.g. differentieeltje te zijn.
dus een versleten lager.
Kon de wagen oud mee worden, zegt men.
dit speelt al zeker 10 maanden ofzo, auto rijdt prima, schakelt heel soepel etc.

maar goed, nu begint sinds 1 maand ofzo, de as ingang [ bestuurders/bakkant] licht te zweten.
versnellingsbakolie dus.
De as is dus gaan "dansen"in de keerring en gaan lekken.
nou kan ik dat wel af en toe beetje bijvullen, via de vulplug, dat is niet zo'n probleem,
en dan maar zien hoelang het nog allemaal blijft werken etc.
een reparatie van de bak etc wordt denk ik te duur voor deze volvo.

ik rijdt niet zo heel veel km meer, ik ga niet meer naar het buitenland met de volvo enzo.
maar ik wil wel nog zo lang mogelijk blijven rijden.

nou zijn er additieven voor de versnelligsbakolie, die de betreffende keerring eventueel wat kan laten
opzwellen, of dichten.

weten jullie een goed merk/middel dat ik eventueel eens kan gebruiken, ik zag b.v iets van Bardahl of Kroonoil
Moly, etc op diverse sites voorbij komen.

bedankt voor eventuele suggeties

gerard
gvz
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

ik kijk nu dus wel uit naar eventuele goede 2e hands bak, ik weet dat het een M56 is via de VIN info, maar maakt het nog uit of het een M56 H of M56 L of gewoon alleen de M56 type vermelding heeft ?

bedankt
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1434
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik ben niet z'n liefhebber van allerlei additieven maar een lichte lekkage is vaak met succes te bestrijden met een toevoeging
aan de olie van de versnellingsbak. Succes hangt ook af van de ernst van de lekkage.

Voor stuurhuizen en automaatbakken bestaat er ook een toevoeging.
Onder andere verkrijgbaar bij Halfords.

Mocht je een andere versnellingsbak zoeken dan heb ik een goede bak uit een eerste eigenaar auto beschikbaar.
Dan ben je de bijgeluiden en de lekkage in één keer kwijt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31598
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een goede gebruikte versnellingsbak is de meest verstandige keuze.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Fvd
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 02.11.2025 - 14:31

Behalve als de speling ook in spiebanen van de aandrijfassen zit, dan zullen ze in de nieuwe bak ook gaan 'dansen'
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31598
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dan ook nieuwe aandrijfassen.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1434
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De bak uit de één eigenaar auto is compleet met een set goede originele aandrijfassen.
Ik kocht de auto voor de motor. Mijn auto heeft een automatisch bak die ik houd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
gvz
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Hallo, beste mensen,

Sorry ik had niet gezien dat er nog meer reacties waren, ik was door omstandigheden met medische dingen bezig.

maar bedankt voor jullie suggesties. ik denk dat de aandrijfassen wel goed zijn, er is een nieuwe [aftermarket] as ingezet, bestuurderszijde, omdat we dachten dat het geluid en getik uit de asaandrijving kwam.
de askeerring lkete toen ook nog niet.
na vervanging van de as, bleek het getik er nog steeds in te zitten, en begon ook de keerring te zweten.
ik heb er nu weer een paar duizend km meer gereden, en het schakelt prima allemaal, geen extra geluiden, behalve die tik af en toe dus, bij loslaten gas, en dan weer bij opnieuw gas geven., en de lichte lekkage dus.

ik heb na die 2000 km ofzo, wel de vulschroef losgedraaid, en er kwam nog steeds olie uitdrupplem, vervolgens toch maar 100cc moly Liqui Moly Pro-Line Transmissieolie-Verliesstop en nog 100cc febi bilstein versnellingsbak olie met spuit aan toegevoegd, voor de zekerheid., en snel de vulschroef er weer op gedraaid.
nu maar even zien hoe dit gaat.
ik zal met de mensen in Elst overleggen wat de kosten zijn om eventueel een goede gebruikte bak erin te zetten. ik meen te weten dat ze dat alleen doen als ze ook de koppeling etc. mogen/gaan vervangen, ivm al het werk.
ik moet nadenken over je aanbod van die gebruikte bak.
de auto is van 1999, en is euro 2, ik woon in amsterdam. als ik een andere auto zou moeten kopen, moet dat ivm de parkeervergunning daar minimaal euro 4 worden.

ik weet dus niet goed wat ik met deze auto aanmoet: laten repareren, [hoge kosten[. of gewoon naar de volgende apk doorrijden. dan zien wat er verder aan kosten bijkomen; en dan naar een andere volvo uitkijken [ doe ik nu al, maar op lpg 3 zijn ze nogal zeldzaam momenteel].

ik stuur je { aan willywortel2], een pm, ok?

dag, gvz
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”