Controleren automatisch dimmende achteruitkijkspiegel

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Ebe66
2nd Gear member

Ik heb in mijn V90 2025 een digitale achteruitkijkspiegel en deze werkt perfect, ik zou eigenlijk niet meer anders willen!
Maar... als ik omschakel neer de "normale" achteruitkijkspiegel stand dan vind ik die behoorlijk donker. Dan bedoel ik ook gewoon overdag met een zonnetje.
Ik heb een beetje het gevoel alsof hij altijd op de dim stand staat zeg maar.

Is er een, makkelijke, manier om te testen of de dim functie werkt?
V90 T8 Ultra Executive Edition Polestar 2025 (MY26)

V40 2.0T Europa Prestige 2003
440DL 1.8i
BertZ64
4th Gear member

Volgens mij zit er een lichtsensor in de spiegel. Je zou kunnen proberen of hij reageert als je er met een (led) zaklamp op schijnt.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Jers3n
6th Gear member

Dimfunctie werkt met sensoren aan voor- en achterzijde van de binnenspiegel. Valt er aan de voorzijde weinig licht op de sensor en aan achterzijde veel/meer (b.v. door koplamp achterligger of heel laagstaande zon van achteren) zal er gedimd worden. Dus als je dat kan na bootsen of beïnvloeden (sensor voorzijde afdekken, lampje van achter op spiegel) ,zou je ook moeten kunnen zien of de dimfunctie werkt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Ebe66
2nd Gear member

Dank! Ik ga het morgen proberen, ik heb een zaklamp(je) in de auto liggen

440DL 1.8i
Ebe66
2nd Gear member

Word denk een ritje naar de dealer. Ik kan niet zien waar de sensor aan de ruit zijde zit, maar aan beide zijden mijn hand er op gehouden terwijl het al aardig donker was buiten en vervolgens met een zaklampje op de spiegel geschenen, er veranderd dan helemaal niets.

440DL 1.8i
BertZ64
4th Gear member

De dim functie zou je eigenlijk moeten testen bij helder weer overdag. Dan dimt hij niet. Als je dan een eventuele lichtsensor aan de voorkant afdekt (kan ook bij de camera zitten achter de binnenspiegel) en met een felle ledlamp in de binnenspiegel schijnt, zou hij moeten dimmen.

Maar een bezoekje aan de dealer is wellicht makkelijker 🙂
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Jers3n
6th Gear member

Is automatisch dimmen wel geactiveerd?
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
Ebe66
2nd Gear member

Jers3n schreef: 19.11.2025 - 11:53 Is automatisch dimmen wel geactiveerd?
Goeie, maar zou niet weten waar/hoe ik het zou moeten (de)activeren? Op de spiegel zelf kan ik de helderheid en de hoogte veranderen, that's it.
Maar morgen in de pauze als het hopelijk licht is nog eens keer proberen.

Misschien valt het mee, maar bezoek aan dealer wil ik proberen te vermijden aangezien ik 4 maanden geleden schijnbaar de eerste ooit was daar die een digitale achteruitkijkspiegel had besteld :-)

Over het algemeen erg tevreden met mijn keus. Groot blikveld, daardoor wel moeilijker daadwerkelijke afstand in te schatten. Maar, zoals camera's eigen is schijnbaar, in het donker weer minder.

440DL 1.8i
Jers3n
6th Gear member

Ebe66 schreef: 19.11.2025 - 15:22 Goeie, maar zou niet weten waar/hoe ik het zou moeten (de)activeren?
RTFM?
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... men&page=0
Henry82
6th Gear member

https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... men&page=0

In het menu is het in te schakelen.
Ik herken wel wat je zegt, ik heb ook de digitale spiegel. Even wennen, maar werkt prima. Goed zicht, alleen in donker en nat weer is het wat minder. Maar ik schakelde ook even over naar gewone spiegel, en vond het beeld ook wel heel erg donker.
Life is what happens while you're busy making other plans
Ebe66
2nd Gear member

Ha ha ha, Je wilt niet weten hoe vaak ik de handleiding al gelezen heb en dan toch dit missen.

Maar niet dat het iets uitmaakt.Ik heb de licht sensor gevonden, rechterkant van de spiegel aan de onderkant van de voorzijde, daar zit een reces. Als ik mijn vinger daar op houd word, in de digitale mode, het scherm gedimd. In de analoge modus doet het niets. Ook niet als ik met een zaklampje op het scherm schijn. Ook als ik in het menu het automatisch dimmen uitzet zie ik geen enkel verschil. De spiegel werkt dan maar is behoorlijk donker.

Gezien de soortgelijke ervaring van Henry82 ga ik toch een beetje denken dat het een software dingetje is. Ga ik morgen wel op zoeken.

En ja, zo'n digitale spiegel is wennen. De eerste keer dat je er een vlek op ziet en je even later beseft dat het een druppel voor de camera is :-)
Het feit dat niet even kan kijken of je haar goed zit zeg maar. Je ziet jezelf uiteraard niet. Maar merendeel van de tijd ideaal naar mijn mening.

440DL 1.8i
Rene64
3rd Gear member

Ik ben wel benieuwd wat de voordelen zijn.
Waar zit die camera dan, buiten achter de auto?
Zelf zou ik er weinig aan hebben, ik rijd bijna alleen op de buitenspiegels, ben vrachtwagen en bestelauto's gewend.
Ik heb op de XC60 zelfdimmende binnen en buitenspiegels, de V70 had dat alleen op de binnenspiegel en zeker op de buitenspiegels is wel een zeer welkome optie.
Je ziet ze donker worden op een gegeven moment met flink licht achter,
Zeker met de huidige gruwel ledverlichting van met name de heftig wiebelende elektriek-bakken.
Die led heeft een hele scherpe scheidingslijn en dat is nogal irritant.
Ik vraag mij af of zo'n digitaal geval dan niet volledig verblind wordt?
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Ebe66
2nd Gear member

@Rene64, het is geen van beide zaligmakend zeg maar.
De voordelen van de digitale modus is dat het beeld veel helderder is (kan zijn) en dat de kijkhoek ongeveer 3x zo groot is als een traditionele spiegel.
Hierdoor heb je de bliss haast niet meer nodig bijvoorbeeld. Tegen de tijd dat een auto uit je achteruitkijkspiegel verdwijnt zie je hem allang naast je rijden. Je zit ook niet tegen het "oog" van je achterruit of de hoofdsteunen van de achterpassagiersstoelen aan te kijken. Dus kortweg, erg veel zicht naar achter. De camera zit trouwens bovenaan aan de binnenzijde van de achterruit.
Wat is minder? Zoals te verwachten het zicht in het donker of zoals nu in deze tijd van het jaar de zon op de camera schijnt. Dan krijg je in het donker witte halo's of met de zon dichtgeslagen vlekken/glare.
Maar deze condities zijn ook met een normale spiegel niet ideaal . In het donker zie je dan alleen de puntjes van de koplampen.

Voor mij komt het erop neer dat ik 95% plus van de tijd met de digitale modus rijd. Voornamelijk vanwege het blikveld, maar het toch ook wel erg fijn is dat je af en toe kunt terugschakelen naar een standaard spiegel (als die niet zo donker zou zijn)

440DL 1.8i
Rene64
3rd Gear member

Ok, interessant om te horen.
Bij vrachtwagens zijn de digitale buitenspiegels ook in opmars.
Ik heb er niet zelf mee gereden op een stukje op een parkeerplaats na.
Dat is wel heel anders als je gewone spiegels gewend bent op een vrachtwagen.
Ook daar veel meer en breder zicht, dat zeker.

Die donkere spiegel, daar begon het eigenlijk mee in dit topic.
Zou dat kunnen komen door de opbouw van de spiegel.
Ik kan mij voorstellen dat er een LCD scherm voor de gewone spiegel zit en dat , vanwege de polariserende filter die er in moet zitten, een deel donkderder maakt?
Je zou eens met een polariserende zonnebril ( als je die hebt) kunnen kijken of het beeld van de gewone spiegel bij draaien anders word.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”