Software ellende 😒
- Bover
- 8th Gear member
Wat maakt dat mijn reactie dat" ... volvo met de onvolledige en regelmatige niet goed functionerende software de volvorijder/klant het ondernemers risico laat dragen" ;; verwijderd?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
Nou dat van die stoelen herken ik. De stoelen in de V60 zijn beter dan de toch ook niet goedkope stoelen inde A6.
Al heeft Audi ook de nodige software ellende. De V60 is op 1x na probleemloos geweest ruim 85K en 4 jaar.
BMW heeft ook problemen hoor en flink ook, niet minder dan bij Volvo, of Audi, sommige wel en sommige niet, je moet een beetje geluk hebben of pech.
Het voordeel is dat je bij BMW wel echt premium geholpen wordt en bij de andere twee iets minder.
Wat helpt bij problemen, doe niets meer draadloos, alles bedraad en geen sluetel via je telefoon etc, auto op de wifi op de oprit.
Dus carplay of AO bedraad! Er komen teveel invloeden van buitenaf die auto in en ipv dat ze bepaalde systemen scheiden zit alles in een.
-V60 B4 7dct R design wit
- TonH53
- 4th Gear member
Iedere tweede dinsdag van een maand is er een Windows update op mijn PC's;
Iedere maand is er een Android update op mijn telefoon;
Vanmorgen waren er 10 apps op mijn telefoon die bijgewerkt moesten worden;
Van de SaaS software die we gebruiken, krijgen we een paar keer per jaar de melding dat de site 's-avonds of 's-nachts niet bereikbaar zal zijn vanwege een update.
Alle software wordt dus continu verbeterd en aangepast.
Maar autosoftware moet volgens sommigen in 1 keer perfect zijn!!
Als software ontwikkelaar kan je nog zo veel testen, pas als de software (op grote schaal) gebruikt wordt, kom je achter alle onvolkomenheden die er nog in zullen zitten. En zelfs als de software doet wat gedaan moet worden, vindt de ontwikkelaar nog wel zaken die kunnen worden verbeterd of toegevoegd, waarna de cyclus weer van voor af aan begint.
Leer er mee leven.
Van de SaaS software die we gebruiken, krijgen we een paar keer per jaar de melding dat de site 's-avonds of 's-nachts niet bereikbaar zal zijn vanwege een update.
Maar autosoftware moet volgens sommigen in 1 keer perfect zijn!!
Als software ontwikkelaar kan je nog zo veel testen, pas als de software (op grote schaal) gebruikt wordt, kom je achter alle onvolkomenheden die er nog in zullen zitten. En zelfs als de software doet wat gedaan moet worden, vindt de ontwikkelaar nog wel zaken die kunnen worden verbeterd of toegevoegd, waarna de cyclus weer van voor af aan begint.
Leer er mee leven.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
2025 Polestar 4 (Pilot en Plus)
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
2025 Polestar 4 (Pilot en Plus)
- BertZ64
- 2nd Gear member
Zakelijk rij ik een nieuwe BMW, maar die is ook niet 100% vrij van software problemen. Die worden wel vaak snel opgelost op kosten van BMW. Minder te spreken ben ik over het onderstel van de iX 1. Die mist verfijning, is veel te stug en er zit een trilling in die de dealer er maar niet uit krijgt. Valt binnen de marges krijg je horen als ze het niet kunnen oplossen…
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
- Bover
- 8th Gear member
Wat ik in het topic lees is dat de software bij bijv Duitse merken redelijk probleemloos lijken te werken. Grappig is dat van de 1500 bussen in het autobus bedrijf hier, volgens de monteurs, van alle merken zeker de Mercedes de minste software problemen heeft en Renault en Iveco herhaaldelijk ingrepen nodig hebben. We hebben geen Volvo bussen.TonH53 schreef: ↑19.11.2025 - 10:23 Iedere tweede dinsdag van een maand is er een Windows update op mijn PC's;
Maar autosoftware moet volgens sommigen in 1 keer perfect zijn!
Leer er mee leven.
Dit zijn de 5 meest betrouwbare auto's volgens de Consumentenbond en daar staat de 40 serie bij dat wel..
Toyota Yaris (2017-heden): 9,5.
Lexus CT: 9,4.
Toyota Corolla (2018-heden): 9,4.
Volvo XC40 (2018-heden): 9,4.
Mitsubishi Space Star (2013-heden): 9,3.
Echter onder de volgende link staat dat Volvo en Audi 'onder aan de lijst zouden scoren in America. Zeg het maar, ik weet dat mijn auto nog geen elektronische storing heeft gegeven, echter dat is nog een ouderwetse bijna veertienjarige Volvo van 2012 en dus wat anders dan de EV en hybride aandrijflijn Volvo s
https://www.vroom.be/nl/informatie/lexu ... 5-jd-power
- BertZ64
- 2nd Gear member
4 Japanners waarvan 3 van het Toyota concern…
De XC40 vanaf 2018. Dat is deels Sensus en deels Google. Daar kan je weinig conclusies uit trekken.
Bert
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
Deels mee eens. maar we zitten wel in een auto, remmen die weigeren, zie dit forum!TonH53 schreef: ↑19.11.2025 - 10:23
Leer er mee leven.
Die door de onmogelijke integratie dus niet separaat werkte vind ik niet leer er mee leven......
En dat geld ook voor sommige andere bugs. Kijk als ik op de playstation een keer uit een spelletje wordt gegooid prima.
Er zit iets in vraag. Vroeger was iedereen beneiuwd hoe een auto reed, nu vragen mensen naar welke software. Ik zie het met mijn A6 etron, de best rijdende (niet RS) audi ooit, misschien wel de best rijdende EV en maar klagen dat de materialen onder het gezichtsveld niet Audi zijn. Wat moet je als fabrikant? Chinese SUV rijden gewoon gevaarlijk, remmen die het na 3 noodsstops begeven, dramatische wegligging, maar oh oh wat een fijne software.
De opties die ik nu in de A6 heb slaan nergens op. Ik denk echt dat ik tussen de 80 en 100 veiligheids instelling heb. Als je nog wat andere zaken meetelt rond de 200 denk ik. Dat slaat toch echt nergens op. Ik heb bv 5 instelling voor cross trafic, 1. crosstrafic van voren, 2. van achter, 3 andere optie met een aanhanger 4. van de zijkant bij stilstand, 5 van de zijkant rijdend. Serieus dat maakt het veiliger. Na een dag weet je niet meer wat je aan en uit hebt gezet. De ontwikkelaar veroorzaakt het ook zelf
- Bover
- 8th Gear member
Kijk hier zien we het
Inderdaad de waarheid ligt in het midden...
- mga1600
- 6th Gear member
Mijn broer heeft net een Mercedes GLC van 1 jaar oud ingeleverd die een bonk ellende was, en waarvsn de dealer zucht dat hij echt niet de enige is. Hij geeft mijn broer ondersteund met interne documenten van fabriek aan dealers waarin de problemen haarfijn beschreven staan, maar waarbij er geen oplossing wordt aangeboden. De koop is ontbonden en mijn broer rijdt nu in een ‘26 XC90., voorlopig erg tevreden!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Het is deels een kwestie van geld en deels een kwestie van het ontwikkelen van standaarden voor software.
Ik maak onderscheid tussen primaire functies die direct met veiligheid te maken hebben en de kerstboom
van ellende die al dan niet door overheden geëist wordt bij nieuwe auto's
Bij primaire functies moet de lat hoger gelegd worden. Het mag niet mogelijk zijn dat remmen weigeren omdat
het remsysteem gekoppeld is aan de hybride techniek.
Bij een Samsung telefoon kon ik door software updates veroorzaakte ellende vermijden door software nooit
te down loaden. Terug zetten naar fabrieksinstellingen en nooit iets downloaden ook geen Samsung account
gaf me twee jaar een probleemloos werkende telefoon.
Tot de Samsung telefoon zelf besloot de schermbeveiliging in te schakelen en onbruikbaar werd.
Ik had een recente back up zodat vrijmaken door terug te gaan naar fabrieksinstellingen geen probleem was.
Toch maar een iPhone aangeschaft omdat het vertrouwen in Samsung tot nul gedaald was.
Bij auto's is updates weigeren helaas geen optie.
Ik maak onderscheid tussen primaire functies die direct met veiligheid te maken hebben en de kerstboom
van ellende die al dan niet door overheden geëist wordt bij nieuwe auto's
Bij primaire functies moet de lat hoger gelegd worden. Het mag niet mogelijk zijn dat remmen weigeren omdat
het remsysteem gekoppeld is aan de hybride techniek.
Bij een Samsung telefoon kon ik door software updates veroorzaakte ellende vermijden door software nooit
te down loaden. Terug zetten naar fabrieksinstellingen en nooit iets downloaden ook geen Samsung account
gaf me twee jaar een probleemloos werkende telefoon.
Tot de Samsung telefoon zelf besloot de schermbeveiliging in te schakelen en onbruikbaar werd.
Ik had een recente back up zodat vrijmaken door terug te gaan naar fabrieksinstellingen geen probleem was.
Toch maar een iPhone aangeschaft omdat het vertrouwen in Samsung tot nul gedaald was.
Bij auto's is updates weigeren helaas geen optie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- BertZ64
- 2nd Gear member
Daarnaast moeten we niet vergeten dat tot voor kort bij de meeste autofabrikanten de focus lag bij het ontwikkelen van conventionele auto’s met brandstofmotoren. Door de komst van hybride en volledig elektrische auto’s is de ontwikkeling van IT systemen in auto’s (Automotive embedded systems) in een stroomversnelling gekomen.
Dat vereist een compleet nieuwe manier van denken en ontwikkelen.
Dat is de voornaamste reden dat de traditionele autofabrikanten hierop achterlopen op de generieke ICT industrie.
Dat vereist een compleet nieuwe manier van denken en ontwikkelen.
Dat is de voornaamste reden dat de traditionele autofabrikanten hierop achterlopen op de generieke ICT industrie.
Bert
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Ik keer het om. Software ontwikkelaars realiseren zich niet dat een auto geen computerspel is maar veiligheidsaspecten kent die niet kunnen wachten op een update wanneer er fouten in de software zitten.
De reactie op weigerende remmen bij hybride Volvo’s was veel zeggend. “Er komt een update”
Z’n defect is onbestaanbaar, mag gewoon niet voorkomen bij een auto.
De reactie op weigerende remmen bij hybride Volvo’s was veel zeggend. “Er komt een update”
Z’n defect is onbestaanbaar, mag gewoon niet voorkomen bij een auto.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- BertZ64
- 2nd Gear member
Helemaal mee eens!
Ik zeg ook niet dat ik het goedkeur, het is alleen een verklaring waarom er veel issues zijn met auto software.
Ik zeg ook niet dat ik het goedkeur, het is alleen een verklaring waarom er veel issues zijn met auto software.
Bert
- OGA244
- 8th Gear member
Ik heb na software updates auto’s ingeruild die ineens minder mooi liepen, minder prettig schakelenden of ander vreemd gedrag vertoonden..
Ik vond teveel software updates missers die onomkeerbaar blijken.. wacht een volgende update af is daarbij ook geen antwoord ..
Ik vond teveel software updates missers die onomkeerbaar blijken.. wacht een volgende update af is daarbij ook geen antwoord ..
- J33Bee
- 5th Gear member
En dan word ik een beetje moe van dat "ik heb geen problemen, dus Volvo is goed" in zo'n topic zoals dit. Het is gewoon niet goed. De patronen die ik zie zijn de OTA updates, die lijken (alhier) vaker gekke traagheden en/of bugs te introduceren dan de werkplaats updates. Op Swedespeed zie je precies dezelfde issues voorbij komen per release. Dat sommigen er dan geen last van hebben en/of de auto net iets anders gebruiken (zoals met maar 1 sleutel), maakt niet dat het dan goed te praten valt.
En IT gebruiken icm drivetrain, slaat ook nergens op kijkende naar de bugs die elke keer optreden. Dat is gewoon prutswerk als zaken zoals;
- interieurverlichting
- 360 camera PiP
- TCAM verbinding
- ETA berijdersdisplay
- stoelpositie terugzetten obv gekoppelde sleutel
niet meer werken na een update. Het duurt vervolgens maanden voordat er weer een fix is (met nieuwe bugs)... En dan laten we voor het gemak het bezuinigen op hardwarespecs maar even weg. Als je ineens een Snapdragon sock introduceert die "dubbel zo snel is", dat kun je niet goedpraten tussen een MY25 en MY26. Dan heb je te lang dezelfde meuk in de auto gestopt. Ook de beloftes in september 2024 mbt de nieuwe UX interface op AAOS <MY26 in 2025 is een lachertje. Het jaar is bijna voorbij, dus als het nog komt weet je nu al dat het wederom prijs is met issues. Anders was die release mid 2025 al lang gedaan. Zoiets is niet meer dan een nieuwe skin op oudere hardware dan de Snapdragon en/of een upgrade naar AAOS 13. AAOS 13 is al ruim 2 jaar beschikbaar...
En IT gebruiken icm drivetrain, slaat ook nergens op kijkende naar de bugs die elke keer optreden. Dat is gewoon prutswerk als zaken zoals;
- interieurverlichting
- 360 camera PiP
- TCAM verbinding
- ETA berijdersdisplay
- stoelpositie terugzetten obv gekoppelde sleutel
niet meer werken na een update. Het duurt vervolgens maanden voordat er weer een fix is (met nieuwe bugs)... En dan laten we voor het gemak het bezuinigen op hardwarespecs maar even weg. Als je ineens een Snapdragon sock introduceert die "dubbel zo snel is", dat kun je niet goedpraten tussen een MY25 en MY26. Dan heb je te lang dezelfde meuk in de auto gestopt. Ook de beloftes in september 2024 mbt de nieuwe UX interface op AAOS <MY26 in 2025 is een lachertje. Het jaar is bijna voorbij, dus als het nog komt weet je nu al dat het wederom prijs is met issues. Anders was die release mid 2025 al lang gedaan. Zoiets is niet meer dan een nieuwe skin op oudere hardware dan de Snapdragon en/of een upgrade naar AAOS 13. AAOS 13 is al ruim 2 jaar beschikbaar...
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
Eens.
Als we dan toch de software IT kant op gaan. In de IT wordt een update nooit meteen over de hele populatie uitgerold. waarom doen autofabrikanten dat niet.
Bij een update eerst 10% de eerste twee weken, komen daar grote dingen uit niet verder uitrollen.
Dat elektrisch een andere benadering is ben ik het niet mee eens. Het heeft te maken met integratie van allerlei bemoei systemen, waar niemand op zit te wachten. Maar met de generaties wordt het ook anders, mijn eerste autotje een suzuki alto met 64PK geen rem en stuurbekrachtiging. Wat heb ik er een lol om gehad en veel geleerd en wat keek je dan uit naar stuurbekrachtiging of meer vermogen.
Het is nu zo goed allemaal, dat we het slecht aan het maken zijn met teveel bemoei software.
En het is niet alleen Volvo, het is bijna elk merk en erger nog vooral de premium merken. Ik heb in 4 jaar tijd 1 probleem gehad met de V60 en waarschijnlijk is dat iets geweest met een reset na het achteraf installeren van de trekhaak. want stroom eraf en na 10 minuten erop en nooit meer maar ook 1 foutmelding gehad met de V60.
Als we dan toch de software IT kant op gaan. In de IT wordt een update nooit meteen over de hele populatie uitgerold. waarom doen autofabrikanten dat niet.
Bij een update eerst 10% de eerste twee weken, komen daar grote dingen uit niet verder uitrollen.
Dat elektrisch een andere benadering is ben ik het niet mee eens. Het heeft te maken met integratie van allerlei bemoei systemen, waar niemand op zit te wachten. Maar met de generaties wordt het ook anders, mijn eerste autotje een suzuki alto met 64PK geen rem en stuurbekrachtiging. Wat heb ik er een lol om gehad en veel geleerd en wat keek je dan uit naar stuurbekrachtiging of meer vermogen.
Het is nu zo goed allemaal, dat we het slecht aan het maken zijn met teveel bemoei software.
En het is niet alleen Volvo, het is bijna elk merk en erger nog vooral de premium merken. Ik heb in 4 jaar tijd 1 probleem gehad met de V60 en waarschijnlijk is dat iets geweest met een reset na het achteraf installeren van de trekhaak. want stroom eraf en na 10 minuten erop en nooit meer maar ook 1 foutmelding gehad met de V60.
- J33Bee
- 5th Gear member
Uh in de IT begin je met een OTA (Ontwikkel - Test - Acceptatie) als je dergelijke omvangen update zoals bij Volvo het geval is... Daarna ga je pas releasen en dan zou je er inderdaad voor kunnen kiezen door dit in fases te doen. Batches gebeurd al, want niet _iedereen_ krijgt meteen de update gepushed.