xc70 T6 start niet meer

Plaats reactie
Pieter1970
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 15.04.2013 - 10:27

Beste lezer,

Ik zal het probleem uitleggen waar ik tegenaan loop en het nu echt niet meer weet. Ik heb een xc70 T6 met motorprobleem gehad. kromme klepstoters was de oorzaak, Dit is allemaal gereviseerd, nieuw uitlaatspruit, nieuwe turbo erop. Nieuwe accu geplaatst.
auto heeft roest aan de onderzijde en dit behandeld met fluid film en perma film.

Auto savonds uit de garage starten ging normaal en auto loopt als een zonnetje weer.
Maar NU.
volgende ochtend wilde ik starten niets. Ik hoor wel de bendix uitslaan en dat is het dan ook wel.
samen met een vriend op onderzoek geweest polen van de accu schoon gemaakt en nog wat kleine dingetjes en de auto startte weer als normaal.
maar Nu
Volgende dag exact hetzelfde probleem weer. je hoort wel de bendix maar verder niets. hij wil niet aanslaan.
Weer op onderzoek uit geweest. startmotor sepraat getest met een andere accu en het relais werkt en draait goed. Dus startmotor is volgens ons goed.
Wel geconstateerd dat er wel veel corrosie en olie in de PLUS kabel van de start motor zit. kabel met contactspray schoon gemaakt.
vliegwiel gedraaait dus de motor zit niet vast .
Maar vervolgens doet hij het niet

Auto via Vida en D5T5 uitgelezen en geen foutcodes behoudens een raamsluiting.

Uiteindelijk nieuwe startmotor eronder gemonteerd om echt uit te sluiten dat dit het niet is.

Ik heb nog een klein vermoeden dat het de PLUS kabel op de startmotor toch uiteindelijk is dit omdat hij de Bendix wel uitslaat meer verder niets.

Mijn vraag is:
- zou dit het kunnen zijn dat de PLUS draad toch een probleem geeft?
- is er een mogelijkheid om deze PLUS draad te overbruggen en hoe?
- zijn er andere aspecten die ik/wij over het hoofd zien en waar we aan kunnen denken.?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er een beetje moedeloos van ben geworden dus hoop dat iemand van jullie mij weer op weg kan helpen om het uiteindelijk te vinden.

Alvast heel veel dank.

groet Pieter.
Rikky
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48

Hoi Pieter,

Heb je de zekering PF2 goed bekeken? Deze zit dicht bij de pluspool. 150 Amperé. Het lijkt me een overgangsweerstand en de keer dat hij het doet net voldoende stroom kan geven, maar als gevolg van het slechte contact ook de weerstand gelijk groter maakt.

Na de zekering gaat de dikke draad naar de dynamo en startmotor. Er zit dus nog ergens een vertakking. Zie schema.

Je kunt de stroomsterkte eenvoudig meten met een stroomtang rond de plus kabel. Ik gebruik zelf de AstroAI CM4KOR 4000. Dit is tevens een goede multimeter.

Je kunt de + draad overbruggen door een startkabel te leggen van de startmotor naar de accu. Wel heel goed weten wat je doet en geïsoleerde klemmen gebruiken. Goed op de startmotor aansluiten (zonder tegen massa te komen) en als laatste op de startaansluiting die daarvoor bedoeld is bij de accu.

Ik zou eerst de bekabeling nog eens goed controleren. Groene aanslag/zwarte bedrading is al een teken dat de kabel teveel weerstand heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.5T 2007 (mj2008)
Gebruikersavatar
Rene64
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Een slechte massakabel van chassis naar het blok?
Ik denk aan een rotte accu in eerfste instantie.
De eerste stap is een DMM ( digitale meter) op de accu pus en min.
Dan (iemand laten) starten en kijken wat de meter aangeeft, moet ruim 12 volt zijn en mag niet heel erg zakken als de startmotor niet inkomt.
Zakt het wel heel veel, accu probleem.
Is en blijft de spanning 12 volt dan achtereenvolgens meten:
Meter op plus van de startmotor en massa van het BLOK.
Meter op de plus en de min van de accu.
Meten over de pluskabel ( van de plus accu naar plus startmotor) , daar mag je maar heel weinig spanning over meten.
Zo kan je systematisch zoeken.

Overigens uitkijken met contactspray, dat is agressief en trekt in de kabels.

Over die bovengenoemde zekering kan je ook de meter zetten, mag ook hooguit een paar millivolt overheen staan bij starten.
Ik zou eerst meten en niet meteen gaan overbruggen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Pieter1970
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 15.04.2013 - 10:27

Beste Rikky en Rene,

Super bedankt voor de snelle reactie, ik ga ermee aan de slag. ik ben geen Elektronica man maar duidelijk omschreven en ga alles testen zoals jullie hebben omschreven.
Ik heb overigens contactspray op de volgende wijze trouwens gebruikt. ingespoten en laten intrekken vervolgens met koperborstel alles gereinigd en doek schoon gemaakt en daarna met luchtdruk direct schoon geblazen.
De pluskabel van de startmotor heeft/had corrosie aan de binnenzijde van de klem en in de kabel zit/zat en olie.
Jullie horen dit weekend wat ik heb kunnen traceren. Nogmaals dank.
Pieter1970
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 15.04.2013 - 10:27

Hoi Eiiky en Rene,

klein stukje verder ermee.
Ik heb de 150A zekering doorgemten in rust met de accu eraf.
Deze geeft 126 Ohm aan. Terwijl hij dus eigelijk 0 ohm moet aangeven .
De andere zekering naar de zekeringkast geeft wel keuring 0 Ohm aan.
Het lijkt er dus op dat de zekering de boosdoener is.

De accu is nieuw dus daar zit het probleem niet. Eerder gemeten bij starten en blijft ruim boven de 12V staan.

Rene moet ik steeds starten en dan meten of bij rust meten?
ik wil de rest van de kabels nu ook doormeten
Gebruikersavatar
Rene64
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Belasten dus ( proberen te) starten inderdaad.

126 ohm is absurd hoog voor een zekering.
Die zou ik als eerste vervangen.
Je kan tijdens starten ook de spanning even meten over de zekering, die moet bijna 0 volt zijn.
Meet je daar een paar volt over dan weet je het ook.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De aangegeven waarde van 126 Ohm lijkt sterk op een meetfout. Is de zekering doorgebrand dan is de weerstand oneindig hoog.
150 Ampère is niet echt een normaal voorkomende waarde, bij een goed werkende start motor blijft de waarde onder de 100 A.
De zekering zal inclusief overgangsweerstand van de contacten een waarde hebben onder 0,01 Ohm.

Nog even iets over het gebruik van contactspray.
Dat soort middelen is ontwikkeld voor contacten in elektronische circuits waar zeer kleine stromen lopen.
Voor kabelverbindingen die rond de 80 Ampere stroomsterkte moeten verwerken heeft contactspray geen enkele zin.
Bij verbindingen die corrosie vertonen de contactvlakken schoonmaken met een schuurmiddel, opnieuw aanbrengen en afdekken met een beetje tectyl.

Afhankelijk van het merk contactspray kan het middel een agressieve chemische samenstelling hebben die tot nieuwe problemen leidt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Rikky
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48

Heb je de zekering overbrugt? Dit is de makkelijkste test. Ook omdat je aangeeft dat wanneer je met de kabel bezig bent geweest hij het een keer wel gedaan heeft. Massakabel aan blok ook goed controleren. Desnoods aansluitpunten opnieuw schoonmaken.

Bekijk ook deze even ;) :

of deze:

Zie ook de comments bij de laatste.

Reparatieset is Partnr. 31343764. Zelf goed checken bij bv Skandix op basis van VIN.
V70 2.5T 2007 (mj2008)
Gebruikersavatar
Rene64
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

WillyWortel2 schreef: 19.11.2025 - 01:23 De aangegeven waarde van 126 Ohm lijkt sterk op een meetfout. Is de zekering doorgebrand dan is de weerstand oneindig hoog.
150 Ampère is niet echt een normaal voorkomende waarde, bij een goed werkende start motor blijft de waarde onder de 100 A.
De zekering zal inclusief overgangsweerstand van de contacten een waarde hebben onder 0,01 Ohm.

Nog even iets over het gebruik van contactspray.
Dat soort middelen is ontwikkeld voor contacten in elektronische circuits waar zeer kleine stromen lopen.
Voor kabelverbindingen die rond de 80 Ampere stroomsterkte moeten verwerken heeft contactspray geen enkele zin.
Bij verbindingen die corrosie vertonen de contactvlakken schoonmaken met een schuurmiddel, opnieuw aanbrengen en afdekken met een beetje tectyl.

Afhankelijk van het merk contactspray kan het middel een agressieve chemische samenstelling hebben die tot nieuwe problemen leidt.

Helemaal mee eens, schoonschuren en afdekken, tectyl is prima.
Contactspray zou eigenlijk uit de handel moeten 8)
Dat sloopt alleen maar.
Ik ben elektronicus en heb al zat "verwoeste"apparaten gezien.
Krakende contactjes op potmeters met IPA ( Isopropyl alcohol) behandelen ( in spuitbis te koop) dat reinigt.
Een versleten contact of potmeter is niet te repararen met spray...
Als je toch een contactreiniger wil gebruiken dan is tunerspray de meest veilige.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”