Geen LTE-verbinding meer.,

Over Sensus, Sensus Connect, Sensus Connet Touch etc
Plaats reactie
Willem XC60
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 05.10.2025 - 14:08

Hallo allemaal,

Over dit onderwerp is al herhaaldelijk gesproken. Maar toch waag ik het erop het nog maar eens aan de orde te stellen.

Sinds een ruime maand rijd ik in een Volvo XC60 MY26. Het nieuwste model dus met de laatste facelift.

De eerste weken maakte mijn auto een keurige LTE-verbinding met Internet. Ik heb geen idee via welke provider maar de meesten op fora als dit en Internet zeggen dat de verbinding wordt geleverd door T-mobile (Odido?). Ik weet niet of gebruikt wordt gemaakt van een Nederlandse of buitenlandse SIM-kaart.

Wel nog de mededeling dat de auto is uitgerust met AAOS, versie 3.7. Dit zou de laatst uitgegeven versie zijn en volgens de info in mijn auto is de software up to date.

Sinds begin deze week krijg ik in mijn auto geen betere verbinding dan 3G. Ik heb al meerdere keren resets van het totale systeem en een reset van de connectiviteitsmodule (TCAM) uitgevoerd.

De eerste reset is de thuisknop onder in de display vasthouden totdat het scherm zwart wordt waarna een herstart plaatsvindt en het Volvo-logo in beeld komt. Deze reset biedt geen enkel resultaat. Wel weet ik zeker dat de reset is uitgevoerd omdat ik na deze reset mij opnieuw moet aanmelden bij Spotify.

De reset van de TCAM ook herhaaldelijk uitgevoerd. De knop van de voorruitontwaseming indrukken en vasthouden totdat de VOLVO On Call SOS-knop rood begint te knipperen waarna de TCAM-module opnieuw wordt opgestart. Ik zie op de display dat de verbinding zou zijn weggevallen en weer is hersteld met 3G als de best mogelijke verbinding. Maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt weet ik niet. Vreemd is dat Spotify gewoon muziek blijft afspelen maar dat kan uiteraard ook het geval zijn omdat Spotify af te spelen nummers in het geheugen buffert. Ook de navigatie van Google maps gaat ongehinderd door.

Op zich zou ik me over het geheel dus geen zorgen hoeven te maken. Alles werkt gewoon. Ik meen echter te weten dat OTA-updates alleen tot stand komen over een LTE-verbinding. En updates wil ik uiteraard niet missen.

En de ergernis dat het LTE moet kunnen zijn maar het dus nu niet meer is.

Heeft hier nog iemand een idee? Loop zelf nog te spelen met de gedachte een eigen data simkaart van KPN in de auto te plaatsen.

Voor jullie mogelijke suggesties houd ik mij aanbevolen.

Willem
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
XC60 - T5 AWD Inscription Luchtvering
XC60 - T6 Full Options incl. wederom Luchtverng
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31505
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij onze XC60 identiek probleem, alleen 3G en geen LTE. Soms zelfs helemaal geen internetverbinding en is de auto offline.
Het is en blijft tamelijk hopeloos.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
BertZ64
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Ik zou hiermee teruggaan naar de dealer, vooral met zo’n jonge auto. Garantie gevalletje toch…?

Informeer dan ook meteen naar het type abonnement dat Volvo hiervoor heeft ingekocht. Het kan zijn dat er na het overschrijden van een bepaalde hoeveelheid data wordt teruggeschakeld naar een lagere bandbreedte.
Als je bijvoorbeeld Spotify gebruikt over de Volvo verbinding, kan het snel gaan.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
adderoos
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44

Ik kijk er eigenlijk nooit naar of het wel of geen LTE is, als alles werkt vind ik het wel goed.
En die updates brengen weinig nieuws of verbeteringen. Gewoon lekker gaan rijden.
Eventueel via Bluetooth tethering of wifi spot een verbinding maken.
Plaats reactie

Terug naar “Communicatie”