aankoopadvies volvo V50 benzine

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
alfredgeel2
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 08.07.2013 - 12:36
Locatie: Belgisch Limburg (Kempen)

Ik heb enkele maanden terug een V50 1.8 van 2004 ( 175.000km) aangeschaft omdat ik dringend een auto nodig had als overgang naar een bedrijfswagen.
Het aanbod in België is op dat gebied heel gering en ik moet toegeven dat ik misschien wat overhaast te werk ben gegaan.
Niet op het rijgedrag , maar meer om het feit dat de auto heel basic is. Je kan er mee rijden , maar er zit weinig comfort in ( geen cruisecontrol, zwakke radio, airco moet gevuld worden en redelijk veel motorlawaai dat zich in het interieur voortplant).
Nu ik mijn EX40 heb wil mijn zoon graag de V50 overnemen omwille van zijn stages.

Ik ben echter van plan om de V50 over te laten aan een garage en ik heb ook nog een S80 2.0 in aanbieding.
Maar zelf zou ik heel graag terug naar een V50 gaan voor mijn zoon. Ik vind op marktplaats vrij veel V50's terug met een 2.0l of 1.8L motor. Die 2.0L zit ook in mijn S80 en ik heb daar nooit geen problemen mee gehad in de 350.000km dat ze nu heeft.
Maar als ik jullie lijst van hoogste km-standen kijk, kom ik geen 1.8 of 2.0 tegen als het gaat om hoge km-standen. Wil dat dan zeggen dat ze eigenlijk niet zo heel goed zijn?

Maw waar moet ik op letten mocht ik me een Nederlands V50 met opties wil aanschaffen waar mijn zoon toch enkele jaren mee verder kan? ik zoek in de bouwjaren 2010-2012. Lederen zetels, cruisecontrol, radio, airco, trekhaak,...
Volvo 340 1.6D 1986
Volvo 340 1.4 LPG 1984
Volvo 460 1.8 LPG 1992
Volvo 850 2.0 LPG 1996
volvo V70XC 2.5T LPG 1998
Volvo V70 2.5T LPG 2006
Volvo S80 2.0 LPG 2009
Volvo V90CC LPG 2018
Volvo EX40 ext Range 2025
volvo V50 1.8B 2004
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28105
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn ouders rijden nu heel wat jaren rond in een C30 met de 2.0 benzine motor.
Op laatst een haperend relais van de brandstofpomp na een probleemloze auto.

Wat wellicht mee telt voor de lijst die je hebt gezien, in Nederland hangt de wegenbelasting niet af van de inhoud van het motorblok maar van het gewicht.
Ik denk persoonlijk dat er genoeg 1.8/2.0 motoren rond rijden maar ook gewoon geen lid zijn op het forum en daardoor lijkt alsof de 2.4 motoren vaker voor komen.
Die 2.4 is wel zeer betrouwbaar, lust wat meer benzine maar draait ook minder toeren op de snelweg doordat de versnellingsbak wat langere verhoudingen heeft.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
vvmark
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

Een 2.0 is een prima blok voor de v50. (Net wat meer pit als de 1.8 en qua verbruik dacht ik ongeveer hetzelfde).
Zelf 9 jaar en ruim 100.000 km zonder problemen met veel plezier mee gereden.

Qua radio zou ik minstens voor een high performance gaan en als je ook muziek wil streamen vanaf je telefoon, dan zou ik een my2012 pakken. Dat is het enige bouwjaar met standaard een Bluetooth audio streaming mogelijkheid.
Voor oudere bouwjaren zijn er ook oplossingen te koop: https://vparts.se/nl/volvo-v50/teknik-t ... 33101.html

Wellicht dat de oude prijslijsten je ook kunnen helpen bij de zoektocht.
https://volvocarstools.nl/prijslijsten/volvo-v50
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

Ik heb in 2014 een 1.8 gekocht van 2009. Km. stand toen 78.000 en staat inmiddels op 230.000.
En eigenlijk zeer tevreden over de auto. Echt helemaal geen bijzonderheden. Doet wat tie moet doen en gewoon zonder problemen.
Olieverbruik is ook nihil. Ververs wel elke 10.000km olie en filter.
Wat ik eigenlijk alleen mis zijn wat meer pk's. 125 is echt niet veel. High performance audio is idd wel een feestje.
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Veenendaal

Ik heb zelf jaren een V50 2.0 gereden. Mijn ouders rijden een 1.8, een zwager reed ook 2.0. Ons aller conclusie is: de 2.0 is simpelweg een beter blok dan de 1.8. De 2.0 is zuiniger en kent minder/geen problemen, terwijl je juist meer pk's krijgt. Met de 2.0 liter kom je ook gewoon prima mee in het dagelijkse verkeer. Een ander voordeel is dat de 2.0 een distributieketting heeft in plaats van een riem. In normale omstandigheden heb je eigenlijk geen omkijken naar deze ketting.

Voor de V50 in het algemeen zou ik gaan voor het facelift model. Die is net iets beter afgewerkt, het interieur is in mijn beleving iets stiller, en die schakelt ook ook fijner dan de 1.8 van voor de facelift van mijn ouders.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo V70 2.3R 250pk - Bilstein B6
Bob Boiten
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
Locatie: Flevoland

vvmark schreef: 05.11.2025 - 10:13 Qua radio zou ik minstens voor een high performance gaan en als je ook muziek wil streamen vanaf je telefoon, dan zou ik een my2012 pakken. Dat is het enige bouwjaar met standaard een Bluetooth audio streaming mogelijkheid.
Voor oudere bouwjaren zijn er ook oplossingen te koop: https://vparts.se/nl/volvo-v50/teknik-t ... 33101.html
Heb jij zelf ervaring met deze set? Ik heb namelijk een MY2010 met bluetooth telefoon, maar geen audio. Dat laatste zou ik wel graag willen natuurlijk.
Shockwave schreef: 06.11.2025 - 19:21 Ik heb zelf jaren een V50 2.0 gereden. Mijn ouders rijden een 1.8, een zwager reed ook 2.0. Ons aller conclusie is: de 2.0 is simpelweg een beter blok dan de 1.8. De 2.0 is zuiniger en kent minder/geen problemen, terwijl je juist meer pk's krijgt. Met de 2.0 liter kom je ook gewoon prima mee in het dagelijkse verkeer. Een ander voordeel is dat de 2.0 een distributieketting heeft in plaats van een riem. In normale omstandigheden heb je eigenlijk geen omkijken naar deze ketting.

Voor de V50 in het algemeen zou ik gaan voor het facelift model. Die is net iets beter afgewerkt, het interieur is in mijn beleving iets stiller, en die schakelt ook ook fijner dan de 1.8 van voor de facelift van mijn ouders.
Zit er een andere versnellingsbak achter de 2.0 dan de 1.8?

Ik rijd sinds februari dit jaar een 1.8 benzine uit 2009 (MY2010) zonder problemen. Dit is een facelift model en hij bevalt me heel goed. km-stand was 246.000 bij aanschaf en heb er inmiddels bijna 20.000 bij op gereden. Net als bij alle voertuigen geld ook hier: onderhouden is overhouden. Mocht je er een kopen, zorg dat je alle onderhoudsitems vervangt. Gebruik vooral ook een flesje injector cleaner in de eerste tank én als je de olie zelf vervangt, gebruik daar dan de eerste keer ook een flesje 'engine-flush' bij. Op die manier heb je een goed startpunt en geef je de auto zijn beste kans op een lang en probleemloos leven.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
Gebruikersavatar
vvmark
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

Bob Boiten schreef: 08.11.2025 - 15:58
vvmark schreef: 05.11.2025 - 10:13 Qua radio zou ik minstens voor een high performance gaan en als je ook muziek wil streamen vanaf je telefoon, dan zou ik een my2012 pakken. Dat is het enige bouwjaar met standaard een Bluetooth audio streaming mogelijkheid.
Voor oudere bouwjaren zijn er ook oplossingen te koop: https://vparts.se/nl/volvo-v50/teknik-t ... 33101.html
Heb jij zelf ervaring met deze set? Ik heb namelijk een MY2010 met bluetooth telefoon, maar geen audio. Dat laatste zou ik wel graag willen natuurlijk.
Shockwave schreef: 06.11.2025 - 19:21 Ik heb zelf jaren een V50 2.0 gereden. Mijn ouders rijden een 1.8, een zwager reed ook 2.0. Ons aller conclusie is: de 2.0 is simpelweg een beter blok dan de 1.8. De 2.0 is zuiniger en kent minder/geen problemen, terwijl je juist meer pk's krijgt. Met de 2.0 liter kom je ook gewoon prima mee in het dagelijkse verkeer. Een ander voordeel is dat de 2.0 een distributieketting heeft in plaats van een riem. In normale omstandigheden heb je eigenlijk geen omkijken naar deze ketting.

Voor de V50 in het algemeen zou ik gaan voor het facelift model. Die is net iets beter afgewerkt, het interieur is in mijn beleving iets stiller, en die schakelt ook ook fijner dan de 1.8 van voor de facelift van mijn ouders.
Zit er een andere versnellingsbak achter de 2.0 dan de 1.8?

Ik rijd sinds februari dit jaar een 1.8 benzine uit 2009 (MY2010) zonder problemen. Dit is een facelift model en hij bevalt me heel goed. km-stand was 246.000 bij aanschaf en heb er inmiddels bijna 20.000 bij op gereden. Net als bij alle voertuigen geld ook hier: onderhouden is overhouden. Mocht je er een kopen, zorg dat je alle onderhoudsitems vervangt. Gebruik vooral ook een flesje injector cleaner in de eerste tank én als je de olie zelf vervangt, gebruik daar dan de eerste keer ook een flesje 'engine-flush' bij. Op die manier heb je een goed startpunt en geef je de auto zijn beste kans op een lang en probleemloos leven.
Ik had de bluetooth adapter zelf in de tijd bij volvotech gekocht, maar als ik me het goed herinner dan zag die versie er hetzelfde uit als deze. Geluid was een stuk beter als via de aux aansluiting. Naar het volgende nummer gaan, moest wel via het scherm van de telefoon en kon niet via de knoppen op het stuur of de middenconsole. (Ik heb dit nooit als een probleem ervaren)
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Veenendaal

Bob Boiten schreef: 08.11.2025 - 15:58 Zit er een andere versnellingsbak achter de 2.0 dan de 1.8?
Dat durf ik zo niet te zeggen. Dat ik de 2.0 fijner vind schakelen kan ook te maken hebben met het mechaniek van de schakelpook. Betere geleidebussen enzo.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo V70 2.3R 250pk - Bilstein B6
alfredgeel2
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 08.07.2013 - 12:36
Locatie: Belgisch Limburg (Kempen)

ondertussen kleine update.
Het motorlawaai is opgelost. De rechtermotorsteun was in die mate versleten/defect, dat die het geluid volledig doorgaf aan het interieur.
De motorsteun is vervangen en nu lijkt het dat ik een hele ander auto heb.
Mijn zoon gaat er gewoon mee verder rijden. Ondertussen doen we een aantal kleine reparaties zoals een mistlicht vervangen en de luidspreker linksvoor nakijken.
Volvo 340 1.6D 1986
Volvo 340 1.4 LPG 1984
Volvo 460 1.8 LPG 1992
Volvo 850 2.0 LPG 1996
volvo V70XC 2.5T LPG 1998
Volvo V70 2.5T LPG 2006
Volvo S80 2.0 LPG 2009
Volvo V90CC LPG 2018
Volvo EX40 ext Range 2025
volvo V50 1.8B 2004
Bob Boiten
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
Locatie: Flevoland

Goed om te horen Alfred. Veel veilige kilometers gewenst aan je zoon.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”