Hoi allemaal,
Wie in nederland heeft nog echt kennis van het awd systeem (Haldex).
Even de casus:
V70 2.5T awd mj 2007 (=gen 3 haldex)
Auto op bokken, in D, stationair -> achterwielen daaien mee maar niet van harte.
Fluitend geluid vanuit Haldex lijkt het (niet de pomp iig)
Op natte, gladde ondergrond (berm bijv) doen achterwielen niet mee lijkt het.
Pomp is trouwens vervangen, net als filter en olie
Bij volvo specialist geweest en die gaven aan dat de pomp en haldex unit best veel kabaal kunnen maken.
Als pomp goed is en olie goed bijgevuld zou het goed moeten zijn. Ze wisten het ook verder niet.
Als er geen foutcodes zijn kunnen ze niet veel....
Ze gaven aan dat de achterwielen sowieso niet veel doen.
Gen 3 zou 50-50 moeten doen, dus toch echt wel wat.
Dealers hebben hier geen zin in (bijna 20 jaar oud nl)
Achterasrevisie . Nl heeft pas ergens in nieuwe jaar een gaatje en weet ook niwt wat het zou kunnen zijn.
Fluiten of hard zoemen was voor hem niet herkenbaar voor een Haldex.
Een andere specialist gaf aan dan maar met fwd door te rijden. Niet echt behulpzaam..
Wat zou het kunnen zijn?
Zijn er in nederland nog echt specialisten op gebied van haldex? En dan beetje in de buurt van Meppel.
En is elke haldex gen 3 unit over te zetten?
Iedereen wil een onderdeelnummer hebben van de haldex unit zelf, die staat op de unit aan de bovenkant. Dus eerst demontage om te kijken welke erop zit....
Kan de auto dan niet rijden.
Hoor het graag
Groet ruben
Awd systeem, wie weet er alles van?
-
Ruspek
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31
Groet Ruben
V70 2.5T AWD summum 2007
Xc60 2.0 D4 Summum, polar, R design, 2017 ( vrouwlief)
Xc60 2.0 D3 summum 2017, door fransoos van de weg getikt[/s]
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
V70 2.5T AWD summum 2007
Xc60 2.0 D4 Summum, polar, R design, 2017 ( vrouwlief)
Xc60 2.0 D3 summum 2017, door fransoos van de weg getikt[/s]
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
In de buurt van Meppel vond ik wel aardig
" Ze gaven aan dat de achterwielen sowieso niet veel doen. " Humor kan geen kwaad.
Waarom zou Volvo AWD aanbieden wanneer de achterwielen "niet veel doen" ?
Stuur maar een PM wanneer je niet opziet tegen twee uurtjes rijden voor een bedrijf dat met Haldex wel raad weet.
" Ze gaven aan dat de achterwielen sowieso niet veel doen. " Humor kan geen kwaad.
Waarom zou Volvo AWD aanbieden wanneer de achterwielen "niet veel doen" ?
Stuur maar een PM wanneer je niet opziet tegen twee uurtjes rijden voor een bedrijf dat met Haldex wel raad weet.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- gero
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52
Ruspek schreef: ↑23.11.2025 - 22:11 Hoi allemaal,
Wie in nederland heeft nog echt kennis van het awd systeem (Haldex).
Even de casus:
V70 2.5T awd mj 2007 (=gen 3 haldex)
Auto op bokken, in D, stationair -> achterwielen daaien mee maar niet van harte.
Fluitend geluid vanuit Haldex lijkt het (niet de pomp iig)
Op natte, gladde ondergrond (berm bijv) doen achterwielen niet mee lijkt het.
Pomp is trouwens vervangen, net als filter en olie
Bij volvo specialist geweest en die gaven aan dat de pomp en haldex unit best veel kabaal kunnen maken.
Als pomp goed is en olie goed bijgevuld zou het goed moeten zijn. Ze wisten het ook verder niet.
Als er geen foutcodes zijn kunnen ze niet veel....
Ze gaven aan dat de achterwielen sowieso niet veel doen.
Gen 3 zou 50-50 moeten doen, dus toch echt wel wat.
Dealers hebben hier geen zin in (bijna 20 jaar oud nl)
Achterasrevisie . Nl heeft pas ergens in nieuwe jaar een gaatje en weet ook niwt wat het zou kunnen zijn.
Fluiten of hard zoemen was voor hem niet herkenbaar voor een Haldex.
Een andere specialist gaf aan dan maar met fwd door te rijden. Niet echt behulpzaam..
Wat zou het kunnen zijn?
Zijn er in nederland nog echt specialisten op gebied van haldex? En dan beetje in de buurt van Meppel.
En is elke haldex gen 3 unit over te zetten?
Iedereen wil een onderdeelnummer hebben van de haldex unit zelf, die staat op de unit aan de bovenkant. Dus eerst demontage om te kijken welke erop zit....
Kan de auto dan niet rijden.
Hoor het graag
Groet ruben
viewtopic.php?f=20&t=78099&p=1563595#p1563595
Ik heb de R van Bram overgenomen , hij had toen zijn AWD systeem laten reviseren .
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7179
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ruspektloze opmerking vind ik dit. Best mogelijk dat dealers er te weinig kennis van hebben, maar dat is iets anders dan dat ze er geen zin in hebben.
Achterasrevisie.nl heeft veel ervaring met de Volvo haldex (ooit ook mijn XC90 2007 daar laten reviseren via de Volvo dealer).
Misschien hier maar eens lezen: https://www.awdwiki.com/en/haldex/
De opmerking van de dealer dat de achterwielen niet zo veel doen is op zich namelijk wel correct (standaard 10% is niet zo veel in mijn beleving).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
Ruspek
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31
De gen3 zou roch echt 50% moeten doen volgens FCP
https://www.fcpeuro.com/blog/volvo-awd- ... -explained
En dat de dealer er niet veel zin in heeft kan natuurlijk aan mijn dealer in de buurt liggen.
Kennis zit er sowieso niet heel veel meer van de " oudjes" of je moet net een monteur hebben die er veel aan geklust heeft. Bij ons in de regio vooral jinge jongens die net van school af zijn en goed zijn met de laptop. Dat is ook het "probleem" er zijn geen foutcodes. Dus zal het iets mechanisch zijn dat verder geen fouten oplevert.
De grote vraag is dus wat er mis kan zijn?
Haldexunit eraf halen en gewoon eens kijken was het afvies van Danny (achterasrevisie). Ik zou dan graag alvast een vervangend exemplaar hebben liggen zodat niet alles weer los moet.
Alleen kan ik niet achterhalen welk nummer de haldexunit heeft. Dat zou op een sticker staan die aan de bovenkant op de unit zit. En daar kan ik pas kijken als de unit eraf is....
Dus: past elke unit zolang het maar gen3 is?
https://www.fcpeuro.com/blog/volvo-awd- ... -explained
En dat de dealer er niet veel zin in heeft kan natuurlijk aan mijn dealer in de buurt liggen.
Kennis zit er sowieso niet heel veel meer van de " oudjes" of je moet net een monteur hebben die er veel aan geklust heeft. Bij ons in de regio vooral jinge jongens die net van school af zijn en goed zijn met de laptop. Dat is ook het "probleem" er zijn geen foutcodes. Dus zal het iets mechanisch zijn dat verder geen fouten oplevert.
De grote vraag is dus wat er mis kan zijn?
Haldexunit eraf halen en gewoon eens kijken was het afvies van Danny (achterasrevisie). Ik zou dan graag alvast een vervangend exemplaar hebben liggen zodat niet alles weer los moet.
Alleen kan ik niet achterhalen welk nummer de haldexunit heeft. Dat zou op een sticker staan die aan de bovenkant op de unit zit. En daar kan ik pas kijken als de unit eraf is....
Dus: past elke unit zolang het maar gen3 is?
Groet Ruben
V70 2.5T AWD summum 2007
Xc60 2.0 D4 Summum, polar, R design, 2017 ( vrouwlief)
Xc60 2.0 D3 summum 2017, door fransoos van de weg getikt[/s]
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
V70 2.5T AWD summum 2007
Xc60 2.0 D4 Summum, polar, R design, 2017 ( vrouwlief)
Xc60 2.0 D3 summum 2017, door fransoos van de weg getikt[/s]
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7179
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Standaard onder normale condities 10%, maximaal (as de voorwielen gaan slippen) 50% op de achteras zegt ook jou link.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
Ruspek
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31
Ik lees alleen maar dat er 50% naar de achterwielen gaat. Bij de 1e generaties was het standaarf 10% tot 50% bij wielspin. Bij de gen3 is het anders lees ik. Of lees ik het verkeerd?
Maar hoedan ook zou toch bij wielspin vd voorwielen de achterwielen ook mee moeten gaan doen?
Of is dat snelheidafhankelijk?
Dat kan ik nergens terugvinden nl.
Zou wel raar zijn want je hebt toch juist de awd nodig als je in een zachte, gladde berm staat en weg wilt rijden.
Maar hoedan ook zou toch bij wielspin vd voorwielen de achterwielen ook mee moeten gaan doen?
Of is dat snelheidafhankelijk?
Dat kan ik nergens terugvinden nl.
Zou wel raar zijn want je hebt toch juist de awd nodig als je in een zachte, gladde berm staat en weg wilt rijden.
Groet Ruben
V70 2.5T AWD summum 2007
Xc60 2.0 D4 Summum, polar, R design, 2017 ( vrouwlief)
Xc60 2.0 D3 summum 2017, door fransoos van de weg getikt[/s]
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
V70 2.5T AWD summum 2007
Xc60 2.0 D4 Summum, polar, R design, 2017 ( vrouwlief)
Xc60 2.0 D3 summum 2017, door fransoos van de weg getikt[/s]
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28096
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Volgens mij is die 10 tot 50% altijd hetzelfde gebleven.
De AWD modellen zijn in feite normaal gesproken gewoon aangedreven op de voorwielen en de achterkant springt bij zodra dit nodig is.
De AWD modellen zijn in feite normaal gesproken gewoon aangedreven op de voorwielen en de achterkant springt bij zodra dit nodig is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2487
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Bij haldex gen3 gaat (wat ik in het verleden heb kunnen vinden) standaard altijd ca. 5% aandrijving naar de achteras. ‘Dreigen’ de voorwielen door te gaan slippen dan gaat tot max 50% naar achteren. Dreigen tussen aanhalingstekens omdat bij gen3 er al aanpassing plaats kan vinden als een voorwiel 1/7e omwenteling doorslipt (sneller draait dan de ander wielen, bij nieuwe generaties is dat nog minder slip voordat AWD ingrijpt).
Verder heb ik heb wel eens gelezen dat die 5% aandrijving naar achteren nodig is om het iets langzamer (mee)draaien van de niet aangedreven achterwielen te compenseren. In het algemeen draaien niet aangedreven achterwielen net wat minder vaak rond dan de aangedreven voorwielen, dan zou die minimale aandrijving naar de achteras er zijn om ervoor te zorgen dat de alle wielen dezelfde omwentelingssnelheid hebben.
Nogmaals heb het eens proberen uit te zoeken toen we onze XC70 MY07 D5 reden (is al even geleden).
Ik heb nooit helder kunnen krijgen vanaf welke generatie er ook in bepaalde standaard situaties meer aandrijving naar achteren gaat, bij nieuwere generaties gaat er b.v. bij wegrijden vanuit stilstand altijd meer aandrijfkracht naar achteren.
Verder wellicht goed te weten waar het geluid vandaan komt, zit het bij de achteras of meer aan de voorzijde?
En ik weet dat de getande mof (waarmee cardanas aangedreven wordt) wel eens wil verslijten, dat uit zich eerst in speling op deze aansluiting/de cardanas, maar als de tanden verder slijten is er geen aandrijving naar achter meer. Mogelijk speekt dit hier ook en zit je er net tussen in? Dus vertanding net niet ver genoeg afgesleten om met de hand de cardanas te kunnen draaien (achter draait op pokken zonder weerstand nog wel mee) maar bij meer kracht/weerstand (dus bij wielen op de grond) slipt ie wel door, met bijkomende geluid en dus geen aandrijving achter? Maar of dat het kan zijn weet ik dus ook niet.
Verder heb ik heb wel eens gelezen dat die 5% aandrijving naar achteren nodig is om het iets langzamer (mee)draaien van de niet aangedreven achterwielen te compenseren. In het algemeen draaien niet aangedreven achterwielen net wat minder vaak rond dan de aangedreven voorwielen, dan zou die minimale aandrijving naar de achteras er zijn om ervoor te zorgen dat de alle wielen dezelfde omwentelingssnelheid hebben.
Nogmaals heb het eens proberen uit te zoeken toen we onze XC70 MY07 D5 reden (is al even geleden).
Ik heb nooit helder kunnen krijgen vanaf welke generatie er ook in bepaalde standaard situaties meer aandrijving naar achteren gaat, bij nieuwere generaties gaat er b.v. bij wegrijden vanuit stilstand altijd meer aandrijfkracht naar achteren.
Verder wellicht goed te weten waar het geluid vandaan komt, zit het bij de achteras of meer aan de voorzijde?
En ik weet dat de getande mof (waarmee cardanas aangedreven wordt) wel eens wil verslijten, dat uit zich eerst in speling op deze aansluiting/de cardanas, maar als de tanden verder slijten is er geen aandrijving naar achter meer. Mogelijk speekt dit hier ook en zit je er net tussen in? Dus vertanding net niet ver genoeg afgesleten om met de hand de cardanas te kunnen draaien (achter draait op pokken zonder weerstand nog wel mee) maar bij meer kracht/weerstand (dus bij wielen op de grond) slipt ie wel door, met bijkomende geluid en dus geen aandrijving achter? Maar of dat het kan zijn weet ik dus ook niet.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue















