Onze huidige v60 met 300k op de teller is aan vervanging toe. Nu heb ik mijn oog op een Skoda Octavia 1.5 (2022) laten vallen of toch weer een v60 b3 uit 2020. Beide met rond de 90 op de teller. Beide ongeveer hetzelfde geprijsd.
Op het gevaar af dat het advies hier Volvo zal zijn zet ik mijn twijfels even op een rijtje:
- onderhoud en verbruik van de Skoda is voordeliger
- Gaat de B3 lang genoeg mee om de komende 5 jaar zo'n 25k per jaar te rijden
- Wat is jullie ervaring met stoffen bekleding in de Volvo (heb nu leer)
- Hoe bevalt het infotainment systeem van de Volvo
En ja de Volvo rijdt wel prettiger, minder pit onder de motorkap maar voelt robuuster.
keuzestress
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
-Onderhoud zal waarschijnlijk meer zijn, verbruik vraag ik me af.
-De B3 is gezien de statistieken toch de veel betere motor, die vag 1.5 zijn juist motoren waar veel ellende mee is (niet elk type, dus zoek dat even uit
-bekleding weet ik niet
-ik vond het sensus systeem echt meer dan prima.
-De B3 is gezien de statistieken toch de veel betere motor, die vag 1.5 zijn juist motoren waar veel ellende mee is (niet elk type, dus zoek dat even uit
-bekleding weet ik niet
-ik vond het sensus systeem echt meer dan prima.
-V60 B4 7dct R design wit
-
Emmevi
- 5th Gear member
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
De V60 MY 2020 heeft (als het goed is) nog Sensus ipv Google en dat werkt bij ons probleemloos. Ook de B3 voldoet bij ons prima, zelfs afgelopen zomer met een enkelasser-aanhanger met betonbandjes kwam hij prima vooruit.
Ik zie geen reden waarom een V60 B3 niet probleemloos twee ton zou kunnen lopen (en een Skoda wel).
Stoffen bekleding heb ik geen ervaring mee, zou wel een pré zijn maar een occasion zou ik er niet om laten staan als de auto mij verder past.
Verbruik vindt ik wel meevallen, wij rijden niet vooraan in de file en kunnen ruim 850km op een tank.
Ik zie geen reden waarom een V60 B3 niet probleemloos twee ton zou kunnen lopen (en een Skoda wel).
Stoffen bekleding heb ik geen ervaring mee, zou wel een pré zijn maar een occasion zou ik er niet om laten staan als de auto mij verder past.
Verbruik vindt ik wel meevallen, wij rijden niet vooraan in de file en kunnen ruim 850km op een tank.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10952
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Je geeft het antwoord zelf al op de vragen….. lijkt mij toch?
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo". Een auto met inmiddels een “lang verhaal”.......
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo". Een auto met inmiddels een “lang verhaal”.......
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Lees vooraf even dit topic viewtopic.php?t=97601 als je voor de B3 wilt gaan. Een T4 of T5 zijn minder complexe motoren. Sensus infotainment bevalt mij prima.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
Fvd
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 02.11.2025 - 14:31
-
volvo440special
- 5th Gear member
- Berichten: 1067
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
TS moet zichzelf de vraag stellen of hij verlangt naar iets anders. Als het antwoord 'nee' is, kun je inderdaad beter door met deze wagen rijden en de onderhoudspuntjes aanpakken.
-
hen123drik
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09.04.2018 - 15:48
Wat voor motor heb je nu in je huidige V60 zitten (4 of 5 cilinder en welk jaartal)? Op basis daarvan kun je ook overwegen hoeveel er nog aankomt. De 5 cilinder diesels zou ik bij 3 ton nog best in durven investeren, maar bij een 4 cilinder uit die periode zou ik daar minder toe geneigd zijn.
Wat betreft het verbruik: Ik ben zelf van een XC60 op diesel (5 cilinder) naar een v90 T5 gegaan, en qua verbruik valt het echt reuze mee. Ik doe gemiddeld 6,5 L/100km met die V90 (800km op een tank) en dat deed ik met een zelfde rijstijl ook met de XC60. Overigens zijn de 'nieuwe' modellen van volvo (SPA platform) wel echt een stap vooruit ten opzichte van de voorgaande platformen. Wat betreft betrouwbaarheid van de motoren en versnellingsbakken maak ik me niet zoveel zorgen, echter is de kwaliteit van een aantal zaken (deurrubbers, dakrubbers panoramadak, software en nog een paar dingen) in mijn optiek wel minder dan bij bijvoorbeeld een v70 uit 2000-2007.
Een punt wat betreft de skoda octavia: ik vind dat ook erg geslaagde auto's, goed doordacht, van binnen lekker ruim, net verbruik enzovoorts. Maar je maakt mij niet wijs dat een motor met een kleinere inhoud die hard moet werken een even lang leven beschoren is als een grotere motor die eenzelfde vermogen moet leveren. En staar je bij VAG ook niet blind op 'kwaliteit'; de DSG bakken zijn een bekend zwak punt maar er zullen er zeker nog wel meer zijn.
Moderne auto's, of het nu Volvo, VAG (Audi/VW/Skoda/Seat), BMW of Mercedes en zelfs de japanners en koreanen zijn, zitten vol met elektronica en engineering-beslissingen worden hoofdzakelijk op kostentechnisch niveau genomen en minder op kwaliteitsniveau. Duur onderhoud voor moderne auto's is dus geen loterij, maar een garantie.
Wat betreft het verbruik: Ik ben zelf van een XC60 op diesel (5 cilinder) naar een v90 T5 gegaan, en qua verbruik valt het echt reuze mee. Ik doe gemiddeld 6,5 L/100km met die V90 (800km op een tank) en dat deed ik met een zelfde rijstijl ook met de XC60. Overigens zijn de 'nieuwe' modellen van volvo (SPA platform) wel echt een stap vooruit ten opzichte van de voorgaande platformen. Wat betreft betrouwbaarheid van de motoren en versnellingsbakken maak ik me niet zoveel zorgen, echter is de kwaliteit van een aantal zaken (deurrubbers, dakrubbers panoramadak, software en nog een paar dingen) in mijn optiek wel minder dan bij bijvoorbeeld een v70 uit 2000-2007.
Een punt wat betreft de skoda octavia: ik vind dat ook erg geslaagde auto's, goed doordacht, van binnen lekker ruim, net verbruik enzovoorts. Maar je maakt mij niet wijs dat een motor met een kleinere inhoud die hard moet werken een even lang leven beschoren is als een grotere motor die eenzelfde vermogen moet leveren. En staar je bij VAG ook niet blind op 'kwaliteit'; de DSG bakken zijn een bekend zwak punt maar er zullen er zeker nog wel meer zijn.
Moderne auto's, of het nu Volvo, VAG (Audi/VW/Skoda/Seat), BMW of Mercedes en zelfs de japanners en koreanen zijn, zitten vol met elektronica en engineering-beslissingen worden hoofdzakelijk op kostentechnisch niveau genomen en minder op kwaliteitsniveau. Duur onderhoud voor moderne auto's is dus geen loterij, maar een garantie.
Volvo V90 Inscription 2018
- Karic
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 10.04.2020 - 23:27
Mijn vorige was een S60 uit eind 2011, was werkelijk waar een topauto en doordat ik een kind kreeg ben ik opzoek gegaan naar een andere auto.
Wat ik ook vergeleek en opzocht ik kwam altijd uit op een Volvo.
Mijn S60 had bijna 3 ton gelopen maar liep nog als een zonnetje, na het chippen tot 270 pk bij Rica liep hij nog lekkerder!
Nu sinds mei dit jaar trotse eigenaar van een V60 met T5 motor uit 2019. Heb voor deze motor gekozen om dezelfde reden dat @Rogier64 aangeeft, het is een simpele 4 cilinder met turbo.
Het is een 2.0 dus lekker groot en prima in verhouding met de 250 pk die erin zit. En ooh ja, het infotainment systeem bevalt uitstekend. Als audio belangrijk voor je is dan wel een auto met B&W systeem want dat schijnt echt lekker te klinken
Als je per se iets anders wilt dan zou ik voor een T4/T5 kiezen.
Wat ik ook vergeleek en opzocht ik kwam altijd uit op een Volvo.
Mijn S60 had bijna 3 ton gelopen maar liep nog als een zonnetje, na het chippen tot 270 pk bij Rica liep hij nog lekkerder!
Nu sinds mei dit jaar trotse eigenaar van een V60 met T5 motor uit 2019. Heb voor deze motor gekozen om dezelfde reden dat @Rogier64 aangeeft, het is een simpele 4 cilinder met turbo.
Het is een 2.0 dus lekker groot en prima in verhouding met de 250 pk die erin zit. En ooh ja, het infotainment systeem bevalt uitstekend. Als audio belangrijk voor je is dan wel een auto met B&W systeem want dat schijnt echt lekker te klinken
Als je per se iets anders wilt dan zou ik voor een T4/T5 kiezen.
Rogier64 schreef: ↑25.11.2025 - 21:30 Lees vooraf even dit topic viewtopic.php?t=97601 als je voor de B3 wilt gaan. Een T4 of T5 zijn minder complexe motoren. Sensus infotainment bevalt mij prima.
Volvo S60 (2010) - 2.0T 200 PK --> Rica 270 PK
Volvo V60 (2019) - 2.0T 250 PK
Volvo V60 (2019) - 2.0T 250 PK
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Dat denk ik wel een T4 zou ook mijn ligte voorkeur hebben.Rogier64 schreef: ↑25.11.2025 - 21:30 Lees vooraf even dit topic viewtopic.php?t=97601 als je voor de B3 wilt gaan. Een T4 of T5 zijn minder complexe motoren. Sensus infotainment bevalt mij prima.
De B3 en 4 worden pas echt zuinig met de 7dct met de 8 traps is dat minder. Al zou ik een mooie B3 er zeker niet om laten staan.
Het is niet snel maar een B3 komt prima mee in het verkeer. 10 jaar terug waren we al blij met 120pk
-V60 B4 7dct R design wit
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2387
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
heb je met de skoda proefgereden? in 2023 mocht ik een andere auto kiezen(reed toen met een 2021 v60 d3 en de v60b4 diesel was eigenlijk buiten budget) en was naar Skoda gegaan omdat ik dacht dat mijn wensenlijstje volledig in het budget zou passen(werkgever heeft torenhoge korting bij VAG groep in België), een diesel hadden ze niet staan(logisch is particulier niet meer interessant, ook in B) dus met de 1.5tsi 150pk gaan testrijden... conclusie: je hoort de motor constant wanneer je rijdt, daarmee vergeleken is de v60 muisstil, je hebt ook meer last van windgeluiden(van buitenaf, de andere winden tellen niet mee) en rolgeluiden vergeleken met de v60.
dus toch maar voor de v60 gegaan,een jonge ex collega had de Octavia gekozen en toen ze meereed met mij vond ze het een verademing hoe stil de Volvo wel is. enige waar de skoda in uitblonk(wel de 2.0tdi150pk) is zijn laag verbruik, dit kwam op 5.2L/100km uit tov 5.85l/100 voor de v60 d3(de b4 diesel zit na 73000km & 16 maanden op 5.99l/100km)
dus toch maar voor de v60 gegaan,een jonge ex collega had de Octavia gekozen en toen ze meereed met mij vond ze het een verademing hoe stil de Volvo wel is. enige waar de skoda in uitblonk(wel de 2.0tdi150pk) is zijn laag verbruik, dit kwam op 5.2L/100km uit tov 5.85l/100 voor de v60 d3(de b4 diesel zit na 73000km & 16 maanden op 5.99l/100km)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- vvmark
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37
Een Octavia is ook wel een stuk lichter, weet je gelijk waar die kilo’s bezuinigd zijn.Philken schreef: ↑27.11.2025 - 17:25 heb je met de skoda proefgereden? in 2023 mocht ik een andere auto kiezen(reed toen met een 2021 v60 d3 en de v60b4 diesel was eigenlijk buiten budget) en was naar Skoda gegaan omdat ik dacht dat mijn wensenlijstje volledig in het budget zou passen(werkgever heeft torenhoge korting bij VAG groep in België), een diesel hadden ze niet staan(logisch is particulier niet meer interessant, ook in B) dus met de 1.5tsi 150pk gaan testrijden... conclusie: je hoort de motor constant wanneer je rijdt, daarmee vergeleken is de v60 muisstil, je hebt ook meer last van windgeluiden(van buitenaf, de andere winden tellen niet mee) en rolgeluiden vergeleken met de v60.
dus toch maar voor de v60 gegaan,een jonge ex collega had de Octavia gekozen en toen ze meereed met mij vond ze het een verademing hoe stil de Volvo wel is. enige waar de skoda in uitblonk(wel de 2.0tdi150pk) is zijn laag verbruik, dit kwam op 5.2L/100km uit tov 5.85l/100 voor de v60 d3(de b4 diesel zit na 73000km & 16 maanden op 5.99l/100km)
Ik zou zelf denk ik zelf effe doorsparen voor een v60 met leer (kan natuurlijk niet bij je in de knip kijken). Je krijgt daardoor gelijk een stuk luxere uitstraling in het interieur, doordat deur panelen ook mooier zijn uitgevoerd.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue















