XC70 2016 uit VS met 5 cilinders!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Tot mijn grote verrassing heb ik een XC70 uit 2016 gevonden met een van de laatste vijfcilinderblokken. Dus geen 2.0 VEA met de verkeerde zuiger- en schraapveren. Weliswaar een hoger brandstofverbruik en een.hogere utstoot van 235 g/km maar daarvoor wel een ‘roffel’. Wie kan iets vertellen over deze blokken, bijvoorbeeld: wat is de B-code, bekende storingsgevoeligheden? Ben reuzebenieuwd naar julie ervaringen met deze blok, die volgens mij nooit in de V70/XC70 lll in Nederland is geleverd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1607
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

In Nederland is de 5 cilinder in 2012 voor het laatst geleverd. In Noord Amerika werden in 2016 de laatste Volvo's met 5 cilinder geleverd. In de XC70 T5 awd en de V60CC T5 awd. De B5254T12 en B5254T14 met respectievelijk 254 en 249pk.
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Dus dat zou dan de B5254T12 met 254 pk worden. Nu heb ik de V70 uit 2016 met de B4204T19 met 190 pk en gelukkig het goede motornummer ( > 1501327). AWD zit ik niet op te wachten maar het risico (eventuele Haldex-defect, spreek ‘kosten’) wil ik wel lopen. Wil ook wel geloven dat vierwielaandrijving de wegligging ten goede komt. Heeft die T12 goede recensies?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Wordt voorlopig niet blij van de berichten die verschijnen nadat ik ‘B5254T12 engine problems’ intik. Hier geldt vanaf 2012 hetzelfde schraapveerprobleem als bij de vroege 2.0 VEA-motoren (< 1501327). Als dat zo is, ga ik dat risico zeker niet lopen. Sta er wel van te kijken: dacht eigenlijk dat ik te maken had met de oerdegelijke vijfcilinder roffel die ik 20 jaar met veel genoegen gereden heb in mijn S70 uit 1997. :'(
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
BertZ64
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Hopelijk heb jij zo’n uitzondering! 🙏🏼
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
Gebruikersavatar
vvmark
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

Geen ervaring met dit blok, maar er staat me wel een topic bij waar een uit de VS geïmporteerde auto zeg maar Total loss was en ergens in het Oostblok opgelapt werd en dan hier op de markt gebracht was.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28118
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

rkr schreef: 27.11.2025 - 00:10 Sta er wel van te kijken: dacht eigenlijk dat ik te maken had met de oerdegelijke vijfcilinder roffel die ik 20 jaar met veel genoegen gereden heb in mijn S70 uit 1997.
De 2.5 10 en 20 klepper zijn hele andere blokken dan de latere 5 cilinders.

Zoals aangegeven komen er helaas wel vaak schadeauto's uit Amerika over waarvan niet altijd even gemakkelijk is te controleren of jij zo'n auto op het oog hebt of niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Helemaal mee eens, Fredhead! Veel Amerikaanse import gaat in Litouwen als schadeauto aan land en wordt daar weer opgelapt. Grootste voorzichtigheid is geboden. Ben in het verleden al eens een Amerikaanse auto via het VIN-nummer met foto’s als (Amerikaans) total loss-object tegengekomen! Dank aan een Amerikaanse VIN-checker site. Werd in Nederland door een handelaar bij een veiling aangeboden. Zal je maar gebeuren. Daarom is het altijd zaak om via de VIN de hele geschiedenis te verifiëren. Ga maar van het slechtste in de mens uit, dan kan het alleen maar meevallen.

Wat jammer dat die late vijfcilinders andere blokken zijn. Wie weet daar iets meer van?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

De B5254T12 was een late update met een kortere slag zodat die net onder de 2.5l blijft (2497 ipv 2521cc) en wat maatregelen om ‘m zuiniger te maken zoals hogere compressie en andere zuigerveren. Dat laatste was niet zo handig.
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Helemaal duidelijk, Volvolof. Toch vraag ik mij af hoe het kan gebeuren dat een volwassen automerk als Volvo zo’n misstap kan maken met het zuigerverenverhaal dat, zoals we allen weten, voor een jarenlange (olieverbruik)problematiek heeft geleid. Veel eerder erkenning dat men zich vergaloppeerd had, dus compensatie voor bezitters van betroffen Volvo’s, had veel negatieve berichtgeving kunnen vermijden. Jammer van dat jarenlange vertrouwen in het merk Volvo dat op zo’n momenten te paard gaat, spreek achteruitholt. Met deze misstap in ons achterhoofd blijven we dan maar het ‘motornummer > 1501327’ als uitgangspunt houden bij een zoektocht.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28118
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

rkr schreef: 28.11.2025 - 13:20 Volvolof. Toch vraag ik mij af hoe het kan gebeuren dat een volwassen automerk als Volvo zo’n misstap kan maken met het zuigerverenverhaal dat, zoals we allen weten, voor een jarenlange (olieverbruik)problematiek heeft geleid.
Welk merk heeft er geen misstap gemaakt?
Naarmate de eisen strenger werden en de marges kleiner zijn er weinig merken die probleemloos zijn gebleven.
VAG met z'n TFSI motoren die meerdere problemen kenden, BMW met z'n krukaslagers en zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”