Computer Motormanagement vervangen

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Reetegoed
1st Gear member

Een vraag voor de techneuten.
Ik heb een V50 uit 2006 in prima staat.
Om op de toekomst voorbereid te zijn kijk ik regelmatig of er leuke aanbiedingen vwb tweedehands onderdelen voorbijkomen op MP
Nu kan ik een motormanagement computer van een 2.4 i kopen voor weinig.( Denso p30650677)
Ik heb de 2.4 versie 140 pk.
Als ik mijn management computer door deze vervang heb ik dan ook 170 pk?
Of werkt dan niet zo?
Ik heb niet persé die 170 pk nodig , ik wil grwoon een reserve computer hebben.
Iemand die dit weet?
JeroenSpock
7th Gear member

Ik heb vorig jaar een motorblok gekocht omdat de mijne kapot was gelopen. Blok vervangen en de ECU over gehouden, daar zat Rica tuning in en die hoef ik niet in mijn auto.
Via marktplaats verkocht, dat zou moeten werken in een auto met hetzelfde blok.
Heb hem er bij verteld dat de start onderbreker in de ECU zit, heb ik hier gelezen lang geleden. Geen idee of hij alles weer werkend heeft gekregen.
Denk dat je beter naar een tuner kan gaan die je de 180 pk software in je eigen ECU zet.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Jelmer de Jong
6th Gear member

Dit gaat helaas niet werken zonder softwarematig geknutsel van iemand die het vaker gedaan heeft en over de juiste gereedschappen beschikt.
Eerst moet je van beide ECU een backup maken in software zoals vdash. Dan de startonderbreker van de oude ECU klonen naar de nieuwe ECU, anders start de auto nooit meer. Om dit te doen moeten beide ECU open en via een USB-adapter aan een stukje software gehangen worden. V50 kan dit helaas niet via de OBD-poort.
Daarna moet je backup van de getunde ECU mogelijk weer terugzetten omdat die tijdens het klonen de weg kwijt is geraakt. Daarna nog de ABS-controller resetten omdat die door het veelvuldig wisselen van de ECU in de auto ook aan het protesteren is.
Daarna een rondje rijden van een kilometer of tien, met hier en daar wat slippen of blokkerend remmen, om de ABS-controller weer te laten wennen aan zijn nieuwe ECU, uiteindelijk gaat de "ABS storing, service vereist" dan vanzelf weg.

Als alles weer doet zoals het voorheen werkte kan je nog een keer de PC aan de OBD-poort hangen om alle storingen uit het verleden te wissen en heb je weer een 'schone' auto.

Als je iemand zoekt die het vaker gedaan heeft moet je www.obbetuning.nl hebben. Maar die kan je waarschijnlijk voor minder geld de 170PK in je huidige motor activeren. Iets waarvan ik mij af vraag of het nut heeft want je hebt er alleen boven de 5000 rpm profijt van.
Reetegoed
1st Gear member

Aha bedankt voor de duidelijke uitleg.
Dan ga ik er maar van uit dat die ecu nooit kapot gaat.
JeroenSpock
7th Gear member

Alles kan kapot natuurlijk, maar om nou een ECU op de reservebank te leggen... Mocht hij echt een keer kapot gaan kan je tegen die tijd op zoek naar eentje. Zijn genoeg slopers waar ze nog in zitten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”