Weet iemand hier iets meer over het smeersysteem van de M56 versnellingsbak? De motor van een auto werkt met spatsmering. (Het snellopende drijfwerk slaat door het carter). Maar door het ontbreken van krukwangen zal de smering van een versnellingsbak anders werken, lijkt mij althans?? Maar hoe dan? Is er een pompje?
Ik heb meer met schepen en die hebben geen versnellingsbak (Het is geen raadseltje waar Teknik dan het antwoord van weet...). Alle links die ik kan vinden gaan over olie verversen in de bak. Nergens vind ik hoe de olie wordt rondge.. uh.. "pompt"? Misschien kan iemand links posten naar filpjes over dit onderwerp.
Ik ben heel benieuwd of iemand meer weet!?
M56 Versnellingsbak constructie
- Nosegear
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 23.01.2024 - 12:43
- Locatie: Zeewolde
- Contacteer:
De motor werkt wel met meer dan spatsmering hoor. De oliepomp circuleert de olie via de galerij door de hele motor. Omdat het een wet sump is dwaalt de olie daarna vanzelf via verschillende wegen weer naar het carter.
De versnellingsbak heeft naar mijn weten géén oliepomp, maar is wel spat- en contactsmering. De secundaire as draait door de olie onderin de versnellingsbak en spat olie, maar draagt die door ingrijping op de andere assen ook over. Daarom geldt ook voor veel versnellingsbakken een beperkte sleepafstand: door het slepen draait de hoofdas (want via wat omwegen direct verbonden met de wielen), maar de secundaire draait as niet. Dat brengt de lagering van de hoofdas in gevaar van drooglopen. Bij de vrachtauto wordt zelfs aangegeven de cardanas los te nemen voor het slepen om dezelfde reden.
De versnellingsbak heeft naar mijn weten géén oliepomp, maar is wel spat- en contactsmering. De secundaire as draait door de olie onderin de versnellingsbak en spat olie, maar draagt die door ingrijping op de andere assen ook over. Daarom geldt ook voor veel versnellingsbakken een beperkte sleepafstand: door het slepen draait de hoofdas (want via wat omwegen direct verbonden met de wielen), maar de secundaire draait as niet. Dat brengt de lagering van de hoofdas in gevaar van drooglopen. Bij de vrachtauto wordt zelfs aangegeven de cardanas los te nemen voor het slepen om dezelfde reden.
Blue skies,
Marcel
Rijdt een hele mooie donkergrijze C70 mk 1 2.0 uit 2003.
Marcel
Rijdt een hele mooie donkergrijze C70 mk 1 2.0 uit 2003.
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Er werd al op gewezen dat de smering en circulatie an de olie in een automotor worde verzorgd door de oliepomp.
Die olie gaat naar de lagers van de krukas en de nokkenas en wordt ook gebruikt om de zuigers te koelen.
Het is echt een misvatting dat de krukaswangen door de olie slaan in het carter.
Zo komt de smering niet tot stand. Sterker nog wanneer er te veel olie in het carter zit kan de krukas wel door de olie gaan.
Enig idee wat er gebeurt wanneer de krukas een paar duizend toeren maakt en zich door de olie heen slaat?
Die olie gaat naar de lagers van de krukas en de nokkenas en wordt ook gebruikt om de zuigers te koelen.
Het is echt een misvatting dat de krukaswangen door de olie slaan in het carter.
Zo komt de smering niet tot stand. Sterker nog wanneer er te veel olie in het carter zit kan de krukas wel door de olie gaan.
Enig idee wat er gebeurt wanneer de krukas een paar duizend toeren maakt en zich door de olie heen slaat?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
Teknik
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45
Allereerst dank voor de reacties. Ik focus even op de versnellingsbak. @Marcel. Wat bedoel je precies met de "sleepafstand"? Is dit een beperking inzake de afstand waarover het voertuig een aanhanger/ ander voertuig mag/kan slepen? Of is dit een term in versnellingsbak jargon? In welke boeken zou ik hier iets meer over kunnen lezen? Vreemd dat er (voor zover ik kan zien...) geen filmpjes of info op internet staat over de constructie van zo'n bak.
- Nosegear
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 23.01.2024 - 12:43
- Locatie: Zeewolde
- Contacteer:
Sleepafstand is de afstand in km waarover je een voertuig mag slepen, waarbij de aangedreven wielen rollen. Zoals uitgelegd kan een bak dus stuk gaan als je te ver sleept. Bij veel vrachtauto's geldt bijvoorbeeld dat de cardanas losgekoppeld moet worden van het differentieel bij meer dan 10 km slepen.
Blue skies,
Marcel
Rijdt een hele mooie donkergrijze C70 mk 1 2.0 uit 2003.
Marcel
Rijdt een hele mooie donkergrijze C70 mk 1 2.0 uit 2003.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9576
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
Altijd al afgevraagd waarom dat is maar nooit echt het antwoord op gezocht. Dankje!Nosegear schreef: ↑18.11.2025 - 09:50Daarom geldt ook voor veel versnellingsbakken een beperkte sleepafstand: door het slepen draait de hoofdas (want via wat omwegen direct verbonden met de wielen), maar de secundaire draait as niet. Dat brengt de lagering van de hoofdas in gevaar van drooglopen. Bij de vrachtauto wordt zelfs aangegeven de cardanas los te nemen voor het slepen om dezelfde reden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MIIVolvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
gvz
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52
toevallig heb ik pas geleden een topic geopend over mijn lekkende.zwetende m56 bak, mogelijk veroorzaakt door een
lagerslijtage in de differentieel/as omgeving, die zou zijn gaan "dansen", in de oliekeerring, zegt men.
daarom kijk ik nu af en toe hoe het met het olienivo in de bak is gesteld.
even op de brug in de hobbyhal, en de vulmoer losdraaien.
het vulgat, dat dan open is, ligt net iets rechts [ horizontaal] boven de askeerring, , maar ónder de askeerring, zit nog ca 10 cm [schat ik] aan oliecarter.
De askeerring [die nu dus lekt] bevindt zich dus nog ruim boven een, [onder de keerring ]aanwezig oliereservoir.
Er kan totaal ca 2 liter in. Ik heb er de 1e keer dat ik de vulmoer er uit draaide, ca 100 cc olie, en 100 cc liquid moly antilek spul bij gespoten met een
flinke injectiespuit.
na nog een eens 1000 km ,weer gechecked, en na losdraaien kwam de olie er beetje uitgedruppeld. ik neem aan dat er dus nog genoeg inzat.
het blijft uitstekend en vloeiend schakelen, geen rare geluiden, mbt schakelen. wel dus die ene tik/klik bij gas terugnemen of juist meer gas en koppel geven., dat zou dus het differentieel probleem zijn.
de bak wordt dus gesmeerd, door de ronddraaiende tand -en wormwielen binnen de bak, vooral denk ik het grotere kranswiel van het differntieel,
en elders in het voorste gedeelte van de bak [ richting koppelingshuis], door de kleinere tandwielen en synchromessen.
dat is mijn verhaal, ik ben geen expert, maar ik heb wel eens gezien hoe zon bak in elkaar en uit elkaar er uitziet en werkt.
het zijn robuuste bakken werd mij verteld.
daar reken ik dus maar op, dat ik het zo nog even kan volhouden voor er naardere dingen en geluiden uit mijn bak gaan komen.
ik blijf het checken.
groet, gvz
lagerslijtage in de differentieel/as omgeving, die zou zijn gaan "dansen", in de oliekeerring, zegt men.
daarom kijk ik nu af en toe hoe het met het olienivo in de bak is gesteld.
even op de brug in de hobbyhal, en de vulmoer losdraaien.
het vulgat, dat dan open is, ligt net iets rechts [ horizontaal] boven de askeerring, , maar ónder de askeerring, zit nog ca 10 cm [schat ik] aan oliecarter.
De askeerring [die nu dus lekt] bevindt zich dus nog ruim boven een, [onder de keerring ]aanwezig oliereservoir.
Er kan totaal ca 2 liter in. Ik heb er de 1e keer dat ik de vulmoer er uit draaide, ca 100 cc olie, en 100 cc liquid moly antilek spul bij gespoten met een
flinke injectiespuit.
na nog een eens 1000 km ,weer gechecked, en na losdraaien kwam de olie er beetje uitgedruppeld. ik neem aan dat er dus nog genoeg inzat.
het blijft uitstekend en vloeiend schakelen, geen rare geluiden, mbt schakelen. wel dus die ene tik/klik bij gas terugnemen of juist meer gas en koppel geven., dat zou dus het differentieel probleem zijn.
de bak wordt dus gesmeerd, door de ronddraaiende tand -en wormwielen binnen de bak, vooral denk ik het grotere kranswiel van het differntieel,
en elders in het voorste gedeelte van de bak [ richting koppelingshuis], door de kleinere tandwielen en synchromessen.
dat is mijn verhaal, ik ben geen expert, maar ik heb wel eens gezien hoe zon bak in elkaar en uit elkaar er uitziet en werkt.
het zijn robuuste bakken werd mij verteld.
daar reken ik dus maar op, dat ik het zo nog even kan volhouden voor er naardere dingen en geluiden uit mijn bak gaan komen.
ik blijf het checken.
groet, gvz















