Verlengkabel voor de laadkabel of gewoon een langere?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
PeterSoestV70
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.11.2006 - 17:07
Locatie: Soest

Goedemiddag!

Ik ga onze XC90 T8 Recharge 2022 in de winter iets verder weg van het laadstation zetten (namelijk: lekker overdekt). Betekent wel dat de standaard laadkabel net iets te kort is. Hebben jullie ervaring met een verlengkabel (+/- 3m) en zo ja, welke kunnen jullie aanbevelen? Of indien een langere kabel de oplossing is, welke beetje betaalbare, suggesties hebben jullie voor een type 2 kabel van ongeveer 8m?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
2022 Volvo XC90 T8 AWD Recharge Inscription Exclusive
2024 Volvo EX30 ER
2005 Saab 9-3 2.0t Vector Cabrio

2018 Volvo XC60 T5 R design
2019 BMW i3 120ah Executive
2018 Volvo XC40 T4 R-design
2012 Volvo XC70 D5 AWD Summum+
2008 Volvo V70 2.0D Ocean Race
2001 Volvo V70 2.4
1998 Volvo S70 2.5 Exclusive
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31663
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een langere laadkabel is de beste oplossing. Ik heb een kabel van Voldt.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7214
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volgens mij raadt elke fabrikant af om met een verlengsnoer te werken. Er zijn namelijk wel risico's en door meer weerstand heb je een groter laadverlies: https://stroomloods.nl/elektrische-auto ... lengsnoer/
Uit je vraag meen ik te begrijpen dat je met "laadstation" een thuislader bedoelt met een Mennekes type 2 aansluiting en niet een "thuislader" met shuko aansluiting?
Een verlengkabel Mennekes type 2, om een bestaande kabel op te lengen met 2 meter of zo, bestaat namelijk volgens mij helemaal niet. Dus met een type 2 kabel verlengen gaat niet, dan zit je vast aan een nieuwe, langere kabel.
Checkvraag: de laadkabel type 2 zit bij jou los van het laadstation? Anders wordt het lastig om een langere kabel aan te sluiten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
badjakker
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.07.2014 - 21:05

Een verlengkabel type 2-type 2 bestaat wel en wordt o.a. via Amazon aangeboden. Of het verstandig is om zo’n kabel buiten te gebruiken, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Het zijn forse stromen die daar lopen en of zo’n verbinding voldoende waterproof is?
Daarnaast zal jhet ook minder efficiënt zijn.
Volvo XC60 PHEV 2024/07
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7214
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Weer wat geleerd, maar zelf begin ik er ook niet aan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BertZ64
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

badjakker schreef: 01.12.2025 - 15:38 Een verlengkabel type 2-type 2 bestaat wel en wordt o.a. via Amazon aangeboden. Of het verstandig is om zo’n kabel buiten te gebruiken, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Het zijn forse stromen die daar lopen en of zo’n verbinding voldoende waterproof is?
Daarnaast zal jhet ook minder efficiënt zijn.
Ik vraag mij af of die kabel van Amazon een CE keurmerk heeft. Dat durf ik te betwijfelen…
Ik raad een verlengkabel ook af. Het koppelstuk komt dan op de grond te liggen, of je moet hem ophangen. Risico’s op vocht in het koppelstuk, kortsluiting en hogere weerstand.
Niet doen dus dus.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
Gebruikersavatar
BertZ64
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Je hebt bovendien genoeg aan een 1 fase kabel, die zijn minder duur. (Tenzij je een kabel wilt die toekomstvast is, dan kan je beter een 3 fase kabel nemen.)
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
PeterSoestV70
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.11.2006 - 17:07
Locatie: Soest

Dank allemaal! Langere vaste kabel de beste oplossing lees ik. Heb een driefasenlader aan de muur met losse kabel type 2. Dus een langere hierop passende kabel lijkt het beste. Nu zoeken naar de meest economische optie :-)
2022 Volvo XC90 T8 AWD Recharge Inscription Exclusive
2024 Volvo EX30 ER
2005 Saab 9-3 2.0t Vector Cabrio

2018 Volvo XC60 T5 R design
2019 BMW i3 120ah Executive
2018 Volvo XC40 T4 R-design
2012 Volvo XC70 D5 AWD Summum+
2008 Volvo V70 2.0D Ocean Race
2001 Volvo V70 2.4
1998 Volvo S70 2.5 Exclusive
Gebruikersavatar
BertZ64
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

PeterSoestV70 schreef: 02.12.2025 - 08:39 Dank allemaal! Langere vaste kabel de beste oplossing lees ik. Heb een driefasenlader aan de muur met losse kabel type 2. Dus een langere hierop passende kabel lijkt het beste. Nu zoeken naar de meest economische optie :-)
👍🏼 Goed besluit.
Let wel op dat je een kabel met CE keurmerk koopt. Dus geen goedkope troep bij Ali o.i.d…
(Liever een paar tientjes meer uitgeven dan ⚡️🔥)
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”