Knelpunten objectiveren

In dit board verzamelen we nieuws en tips & tricks over Volvo software
Plaats reactie
Willem XC60
1st Gear member

Beste mensen,

Sinds medio oktober berijden mijn vrouw en ik een fabrieksnieuwe Volvo XC60 MY26.

Mechanisch ben ik over de auto wel tevreden. Hoewel,…… ik kan niet begrijpen waarom er af fabriek helemaal niets is gedaan met het oplossen van de problemen onder de achterdeuren vanwege opspattend vuil en water. De oplossing is er, kost een paar tientjes maar in het veen zou Volvo toch niet op een paar turfjes moeten letten. Maar okay dan, daar kan en wil ik nog wel over heen stappen.

Nee, mijn knelpunt zit in de software. Die moet echt snel en afdoende verbeteren. Ik wil niet lopen “zeiken” maar wil gedocumenteerd proberen te werken aan verbetering.

Ik ben daarom voor mijzelf begonnen aan een Excel-sheetje met een paar hele simpele kolommen:

Kolom 1: datum waarop een reset heeft moeten plaatsvinden
Kolom 2: welk deel is gereset: hele systeem of alleen tcam (de communicatie module)
Kolom 3: waarom was een reset nodig?

Heel simpel dus, niets moeilijks.

En waarom doe ik dit. Ik heb als doel Volvo Nederland en verder waar nodig te voeden met de feiten waar klanten tegenop lopen. En dat met maar 1 doel voor ogen te weten productverbetering.

Graag hoor ik of jullie dit ook wat vinden. Zo ja, doe je dan mee. Zo neen, wat is een betere oplossing?

Mijn auto heeft AAOS-software release 3.7.0

Ben benieuwd naar jullie reactie.
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
XC60 - T5 AWD Inscription Luchtvering
XC60 - T6 Full Options incl. wederom Luchtverng
Urbexpeditie
7th Gear member

Succes!
Onbegonnen kans.
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 04.12.2025 - 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Willem XC60
1st Gear member

Hier gezamenlijk blijven kniezen lost ook niets op
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
XC60 - T5 AWD Inscription Luchtvering
XC60 - T6 Full Options incl. wederom Luchtverng
Urbexpeditie
7th Gear member

Ik vind het een dappere stap. Maar bespaar jezelf een illusie. Wat je beschrijft is niks nieuws en dat weten ze bij Volvo ook.
Dit is al lang zo. En daar gaat een brief met opsomming van problemen echt niks bij helpen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
-KJ-
5th Gear member

Bij Volvo Nederland zelf en de dealers zijn heel veel Volvo's in gebruik. Ook die gebruikers zijn echt wel op de hoogte van wat er mis is en zij zitten dicht bij het vuur. Een berichtje van een klant gaat geen veranderingen brengen.
WillyWortel2
5th Gear member

Dit voornemen lijkt mij een ambitieus plan. Dat vraagt om een toelichting.
Volvo is niet bijzonder gestructureerd bij het uitdelen van upgrades. Dat is een understatement.

Urb maakt duidelijk dat het, Volvo kennende, vrijwel kansloos is.

Ik wens je veel succes met dit voornemen.
Laat ons nog even weten of Volvo gereageerd heeft op het plan.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
raspaardje
6th Gear member

Mooi idee en goed om met een echt dossier je onvrede te kunnen onderbouwen.

Zodat je in de toekomst wellicht ook andere stappen kan nemen. Of is het tegenwoordig de standaard dat je een product van tienduizenden euro's moet blijven resetten? Kan me niet voorstellen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
EVV
5th Gear member

Het blijft wonderbaarlijk hoeveel verschil er blijkbaar per auto is tussen de software stabiliteit. Als ik een excel bij zou houden van resets van afgelopen jaar/30.000 km zou die leeg zijn. Alles werkt gewoon, zelfs na updates heb ik de boel niet hoeven resetten. Het kan dus wel prima functioneren.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software voor Volvo's”