Hoi mensen,
Ik heb een kort vraagje. Ik heb een XC70 2014 D5 met xenon koplampen. Is het mogelijk om de hoogte van de lichtbundel handmatig bij te stellen? En hoe?
(het valt me op dat beide armaturen volledig schuil gaan onder metalen plaat onder de motorkap - op internet en youtube verzeil ik in allerlei andere typen volvo's behalve de mijne).
bvd Christiaan
xenon hoogte instelling?
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 330.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
-
Rikky
- 2nd Gear member
Hoi Christiaan,
Dit is mogelijk. Zie de ronde gaten. 1 tussen de tentharingen en 1 aan buitenzijde net voor de buitenste tentharing. Volgens mij de middelste voor de hoogteverstelling.
Klein dopje, ik denk 6 mm. Is al een tijdje geleden dat ik ze heb afgesteld.
Het is zeskant. Even het juiste dopje uit de 1/4 inch ratelset gebruiken
.
Dit is mogelijk. Zie de ronde gaten. 1 tussen de tentharingen en 1 aan buitenzijde net voor de buitenste tentharing. Volgens mij de middelste voor de hoogteverstelling.
Klein dopje, ik denk 6 mm. Is al een tijdje geleden dat ik ze heb afgesteld.
Het is zeskant. Even het juiste dopje uit de 1/4 inch ratelset gebruiken
V70 2.5T 2007 (mj2008)
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
Hoi Rikky,
heel erg bedankt. Het is exact alles wat je zei en heel simpel te doen. 6 mm klopte ook nog
Nu zal ik komende tijd even finetunen of ik nu een juiste balans heb gevonden qua hoogte...
heel erg bedankt. Het is exact alles wat je zei en heel simpel te doen. 6 mm klopte ook nog
Nu zal ik komende tijd even finetunen of ik nu een juiste balans heb gevonden qua hoogte...
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
- The Mechanic
- 5th Gear member
Waarom zou je zelf gaan klooien met de hoogte? Er rijden al zoveel mensen rond met verblindende of verkeerd afgestelde verlichting. Rij gewoon even langs een garage en vraag even of ze hem netjes willen afstellen voor een koplamp apparaat.Chrizzle D5 schreef: ↑02.12.2025 - 16:29 Hoi Rikky,
-
Rikky
- 2nd Gear member
Jammer van deze kort door de bocht reactie.
De verblinding van de huidige verlichting op de weg heeft meerdere/andere oorzaken. De intensiteit van de LED verlichting is hoger (bij een auto die over een brug gaat wordt je kortstondig gemakkelijk even verblind). De koplampen zitten bij de vele SUV's op een hogere positie en dan nog adaptieve verlichting (zoek maar op) waarbij als de tegemoetkomende verlichting onder de vangrail zit er helemaal niet gedimd wordt en er dus altijd groot licht op staat bij de tegenligger (theorie anders dan praktijk). Let wel allemaal correct afgestelde verlichting, maar enorm verblindend en door de intensiteit veel meer last van dan vroeger.
Voor de volledigheid zal ik nog de link naar de wettelijke=APK eisen hier toevoegen, had ik er even bij moeten zetten natuurlijk, want ja "klooien" moet je niet gaan doen en als zelf respecterend professionele DIY hou je je ook aan de juiste wet- en regelgeving
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... g-dimlicht
Ik hou zelf 1cm daling per meter aan. Er is prima ergens een vlak stuk te vinden en een muur om tegen te schijnen. En van goed afgestelde verlichting heb je héél veel plezier deze dagen.
De verblinding van de huidige verlichting op de weg heeft meerdere/andere oorzaken. De intensiteit van de LED verlichting is hoger (bij een auto die over een brug gaat wordt je kortstondig gemakkelijk even verblind). De koplampen zitten bij de vele SUV's op een hogere positie en dan nog adaptieve verlichting (zoek maar op) waarbij als de tegemoetkomende verlichting onder de vangrail zit er helemaal niet gedimd wordt en er dus altijd groot licht op staat bij de tegenligger (theorie anders dan praktijk). Let wel allemaal correct afgestelde verlichting, maar enorm verblindend en door de intensiteit veel meer last van dan vroeger.
Voor de volledigheid zal ik nog de link naar de wettelijke=APK eisen hier toevoegen, had ik er even bij moeten zetten natuurlijk, want ja "klooien" moet je niet gaan doen en als zelf respecterend professionele DIY hou je je ook aan de juiste wet- en regelgeving
Ik hou zelf 1cm daling per meter aan. Er is prima ergens een vlak stuk te vinden en een muur om tegen te schijnen. En van goed afgestelde verlichting heb je héél veel plezier deze dagen.
V70 2.5T 2007 (mj2008)
-
diesel01
- Geartronic member
Ah, dus de hoogte instelling bij de garage op een vlakke vloer in het apparaat waar de lijnen in staan is een wassen neus, de lijn waar de koplampen onder moeten staan om mensen niet te verblinden, dat is een adviesje.Rikky schreef: ↑03.12.2025 - 16:10 Jammer van deze kort door de bocht reactie.
Voor de volledigheid zal ik nog de link naar de wettelijke=APK eisen hier toevoegen, had ik er even bij moeten zetten natuurlijk, want ja "klooien" moet je niet gaan doen en als zelf respecterend professionele DIY hou je je ook aan de juiste wet- en regelgeving![]()
Ik hou zelf 1cm daling per meter aan. Er is prima ergens een vlak stuk te vinden en een muur om tegen te schijnen. En van goed afgestelde verlichting heb je héél veel plezier deze dagen.![]()
Had er laatst 1 die ik een knippertje gaf omdat hij/zij de koplampen te hoog had staan, die was daar dus niet van gediend en deed grootlicht aan en dus ook niet weer uit.
Ook niet na 2x vriendelijk vragen...daar heb ik dan nog een speciaal knopje voor....
-
diesel01
- Geartronic member
Dat geknutsel aan dimlicht is k met peren, zeker wanneer je in een provincie woont waar je wegen hebt die niet verlicht zijn.
Je bent dan overgeleverd aan mensen die je tegemoet komen, wanneer die zelf met een natte vinger lampen gaan afstellen of lampen in behuizing drukken waardoor het hele lichtbeeld veranderd dan hebben ze zelf misschien perfect zicht maar tegenliggers zijn f.cked.
Maar zoals Rikky zegt, kan best hoor tegen een witte muur, lampafstelling bij de garage is achterhaald, draai maar omhoog die handel.
Je bent dan overgeleverd aan mensen die je tegemoet komen, wanneer die zelf met een natte vinger lampen gaan afstellen of lampen in behuizing drukken waardoor het hele lichtbeeld veranderd dan hebben ze zelf misschien perfect zicht maar tegenliggers zijn f.cked.
Maar zoals Rikky zegt, kan best hoor tegen een witte muur, lampafstelling bij de garage is achterhaald, draai maar omhoog die handel.
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Te laag is niet goed, dan zie je zelf te weinig.
Te hoog is ook niet goed dan verblindt je tegenliggers, je ziet zelf ook minder dicht bij de auto.
Bedrijven investeren in afstel apparatuur om het dimlicht netjes af te stellen.
Afstellen gebeurt door een vakman die de voorschriften kent.
Waarom mensen zelf gaan knoeien met de afstelling is me een raadsel.
De vakman heeft een paar minuten nodig om het goed te doen.
Kom je vaker bij de garage dan hoef je niet eens je knip te trekken.
Te hoog is ook niet goed dan verblindt je tegenliggers, je ziet zelf ook minder dicht bij de auto.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Te laag is niet goed, dan zie je zelf te weinig.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
Nou, nu mijn vraag beantwoord is, spreekt het onderwerp plots veel mensen aan merk ik. 
Nu ik weet waar de stelschroefjes zitten (waarvoor dank) , lijkt het me niet echt rocket science om dit even zelf te doen als je geen zin/tijd hebt om hiervoor speciaal naar je vakgarage te rijden:
- Als je regelmatig in parkeergarages komt (vlakke vloer, rechte wanden, beetje schemerig)
- zet de auto haaks met de neus tegen de muur, 2 kruisjes aftekenen
- rol auto 5, 10 of 15 m naar achteren, en kruisjes moeten dan respectiegelijk 5, 10 of 15 cm lager gaan uitvallen (oftewel 1% daling cf europese richtlijnen)
Kun je bijna niet fout doen lijkt me. En als je toch echt dronken bezig bent geweest, tref je daarna binnen 1-2 dagen wel een vriendelijke volvo-tegenligger die je een knipper geeft. Kun je evt. alsnog naar de garage als het te ingewikkeld is.
Nu ik weet waar de stelschroefjes zitten (waarvoor dank) , lijkt het me niet echt rocket science om dit even zelf te doen als je geen zin/tijd hebt om hiervoor speciaal naar je vakgarage te rijden:
- Als je regelmatig in parkeergarages komt (vlakke vloer, rechte wanden, beetje schemerig)
- zet de auto haaks met de neus tegen de muur, 2 kruisjes aftekenen
- rol auto 5, 10 of 15 m naar achteren, en kruisjes moeten dan respectiegelijk 5, 10 of 15 cm lager gaan uitvallen (oftewel 1% daling cf europese richtlijnen)
Kun je bijna niet fout doen lijkt me. En als je toch echt dronken bezig bent geweest, tref je daarna binnen 1-2 dagen wel een vriendelijke volvo-tegenligger die je een knipper geeft. Kun je evt. alsnog naar de garage als het te ingewikkeld is.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
- EVV
- 5th Gear member
Met fout afgestelde halogeen kan je net zo goed iemand verblinden. Sterker nog, daar heb je ook nog de prutsers tussen zitten die de lamp niet goed vervangen waardoor het lichtbeeld helemaal ruk is. Die categorie heb je gelukkig niet bij LED en Xenon lampen.
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Vooral zelf gaan prutsen. Koplampafstelling is een APK punt.
Laat dat je niet weerhouden.
Laat dat je niet weerhouden.
Laatst gewijzigd door WillyWortel2 op 04.12.2025 - 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rikky
- 2nd Gear member
Jammer dat je mijn bericht niet goed hebt gelezen/begrepen en de eisen gelezen. Daar laat ik het maar even bij.diesel01 schreef: ↑04.12.2025 - 11:06 Dat geknutsel aan dimlicht is k met peren, zeker wanneer je in een provincie woont waar je wegen hebt die niet verlicht zijn.
Misschien neem je de moeite om hem nog eens goed door te lezen (hint: let op de inhoud
De meeste mensen waarderen en begrijpen de inhoud wel, waaronder Christiaan. En zeker een hot topic deze dagen. De redenen heb ik reeds aangehaald. Je mag blij zijn met een verkeerd afgesteld halogeen koplampje die zijn/waren tenminste niet zo fel
Als je weleens een koplamp hebt afgesteld zie je snel wanneer deze omhoog staat.
Oja en waarom heb ik ze afgesteld? Omdat ze 10 meter voor me schenen daarna was het licht op
Maar zoals Christiaan al aangaf is er wel een vriendelijke Volvo rijder die even een knippertje geeft mocht er nog finetuning nodig zijn
V70 2.5T 2007 (mj2008)
-
diesel01
- Geartronic member
En daarom hobbel je even naar de garage en zetten ze hem kosteloos met het afstel apparaat op het maximum maar binnen de lijntjes voor je op niveau.
Tegenliggers zijn je dankbaar en zonder tegenliggers kan deze aan voor wolven, reeen en ander groot wild.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Hou toch op met die onzin.
Er is maar één juiste afstelling.
Die wordt met het afstel apparaat aangegeven en ingesteld door de APK keurmeester.
Die wordt met het afstel apparaat aangegeven en ingesteld door de APK keurmeester.
-
RAPVADA
- 2nd Gear member
Volgens mij is je standpunt duidelijk, maar je toonzetting kan echt wel wat vriendelijker....WillyWortel2 schreef: ↑06.12.2025 - 06:54 Hou toch op met die onzin.
@moderator: slotje er op?
- The Mechanic
- 5th Gear member
Zie toch nog wel mensen die de lampen hoger afstellen dan is toegestaan, met als excuus dat ze anders slecht zicht hebben. Kijk je vervolgens naar de koplampen, net zo dof en verweerd. Maarja de oorzaak aanpakken is dan weer te duur, dan maar liever de medeweggebruikers verblinden....