Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4418
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dit onderzoek werd al eerder aangehaald hier.
Gebaseerd op veel aannames en ook gemiddelden.

Sommige berijders doen het fantastisch en stekkeren veel om de vwb stroomverbruik inefficiënte PHEV voort te laten bewegen. Veel in de Pure stand, zoals Volvo dat noemt. Korte afstanden betekent bijna alles op stroom kunnen doen.
Anderen rijden de auto voornamelijk in wat Volvo Hybrid mode noemt. Als de stroom dan op is en er wordt nauwelijks gestekkerd dan wordt de brandstofmotor veel gebruikt om de zwaardere auto voort te bewegen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ongenuanceerde stemming makerij van mensen die zich beter zouden kunnen inspannen om een WLTP testcyclus te ontwikkelen die meer op de praktijk is geïnspireerd. Stop daar aub ook een aantal onafhankelijke ritten van ca 20 km in met koude motor en vergelijk dan nog eens een keer.

"Zelfs in de elektrische rijmodus verbruiken PHEV’s volgens de EEA-data gemiddeld 3 liter benzine per 100 km. Dat betekent een uitstoot van 68 g/km, ruim 8,5 keer hoger dan de officiële testwaarde. De oorzaak: de elektromotor heeft vaak onvoldoende vermogen voor hogere snelheden of steile hellingen, waardoor de brandstofmotor alsnog meehelpt. Gemiddeld draait de verbrandingsmotor tijdens ongeveer een derde van de rit mee."

1: de "officiele" testwaarde is gebaseerd op een methode die niet klopt
2: Alle PHEV's die ik heb gereden rijden prima puur electrisch en hebben de ICE niet nodig tenzij je harder wilt rijden dan 120-140 kmh ik zou de oorsprong van die "data" wel eens willen weten alsook wie deze heeft geïnterpreteerd.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15370
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ja ja autoweek...uw onafhankelijk autoblad.... dont shoot the messenger O.O

Niels een goed punt.
Dat is gelijk de kern: Hoe en met welke parameters komt men tot een conclusie en hoe ver staat die conclusie van de gemiddelde dagelijkse praktijk af. Je zou een boeteclausule moeten afspreken voor fabrikanten die met verbruikscijfers een loopje nemen. Of iets als disclaimer "getest onder ideale laboratorium condities. Verbruikscijfers zullen zeker in de praktijk 25% hoger liggen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7225
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bover schreef: 05.12.2025 - 20:25 .... Je zou een boeteclausule moeten afspreken voor fabrikanten die met verbruikscijfers een loopje nemen. Of iets als disclaimer "getest onder ideale laboratorium condities. Verbruikscijfers zullen zeker in de praktijk 25% hoger liggen
Verbruikscijfers worden bepaald onder gelijke voor alle fabrikanten gelijke, gestandaardiseerde omstandigheden. Elke (WLTP) test is maar een model en een model is nooit de werkelijkheid. Zeker met een PHEV niet en dan kan het werkelijke vebruik zo maar honderden procenten meer bedragen dan volgens de testuitslag.
NielsPHEV schreef: 05.12.2025 - 13:00 Ongenuanceerde stemming makerij ......"Zelfs in de elektrische rijmodus verbruiken PHEV’s volgens de EEA-data gemiddeld 3 liter benzine per 100 km. Dat betekent een uitstoot van 68 g/km, ruim 8,5 keer hoger dan de officiële testwaarde.
De quote die je aanhaalt is inderdaad zo'n bizarre uiting van stemmingmakerij. Die PHEV rijdt dus nog steeds wel 1:33! Probeer dat eens te halen met je ICE.......
Oftewel, zelf blijven nadenken en niet alles voor zoete koek slikken wat er wordt gezegd en geschreven is wat ik mijn kinderen geprobeerd heb te leren.

Back on topic: een PIH kan heel veel zuiniger zijn dan een ICE, mits je de techniek gebruikt/kan gebruiken op de manier die hiervoor bedacht is. Zoals raspaardje ook al zegt: ik ben een Pure rijder, Hybrid is vooral een gemakstand maar levert zeker niet gegarandeerd de beste verbruikscijfers op.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3816
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

vergeet niet dat in de pure-stand je maar weinig comfort hebt, wat eigenlijk niet bij zon auto als de xc60/90 past.
schakel je de hulpverwarming in, dan verbruikt hij (in mijn geval) nog een aanzienlijke hoeveelheid benzine.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

toppertje schreef: 06.12.2025 - 17:25 vergeet niet dat in de pure-stand je maar weinig comfort hebt, wat eigenlijk niet bij zon auto als de xc60/90 past.
schakel je de hulpverwarming in, dan verbruikt hij (in mijn geval) nog een aanzienlijke hoeveelheid benzine.
Wat bedoel je met ‘weinig comfort’?
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3816
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

BertZ64 schreef: 06.12.2025 - 17:52
toppertje schreef: 06.12.2025 - 17:25 vergeet niet dat in de pure-stand je maar weinig comfort hebt, wat eigenlijk niet bij zon auto als de xc60/90 past.
schakel je de hulpverwarming in, dan verbruikt hij (in mijn geval) nog een aanzienlijke hoeveelheid benzine.
Wat bedoel je met ‘weinig comfort’?
Volvo zelf zegt dit erover.

Bij activering van de rijmodus Pure worden enkele parameters in de instellingen van de klimaatregeling gewijzigd en gelden functiebeperkingen voor bepaalde elektrische verbruikers. Bepaalde instellingen zijn handmatig te herstellen, maar de volledige functionaliteit is alleen te verkrijgen door de rijmodus Pure te verlaten of de rijmodus Individual aan te passen maximale functionaliteit op klimaatregelingsgebied.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

De elektrische kachel werkt dan inderdaad minder hard. Maar dat merk je alleen in de winter als je de auto niet voorverwarmd hebt.
Verder merk ik dat de luchtvering de auto iets laat zakken, maar het comfort neemt niet merkbaar af.

Dus waar je dat ‘weinig comfort’ vandaan haalt, snap ik niet helemaal.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7225
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik rijd in ieder geval in Pure in individuele modus, met volledig werkende (ipv eco stand) airco. Geen last van "minder comfort" i.i.g.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Inderdaad, in Pure de eco stand van klimaat uit want als het beetje condens binnen is worden de ramen niet droog/schoon. Verder geen idee waar je op doelt met minder comfort.
Het gaspedaal is juist prettiger want je kan meer gas (elektriciteit) geven voordat de ICE aanslaat.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10984
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

De kleine ritjes in en rondom de kerk in pure zonder dat de auto voorverwarmd is geeft in deze periode wat uitdaging. In de auto wordt het niet of minder snel warm. De stoelverwarming doet wat hij moet doen. Soms geeft het wat meer condens, but so what. Zijn immers de rondjes rondom de kerk. Brandstof motor inschakelen dat kan ook, dan is de condens snel verdwenen.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1056
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Gouwe schreef: 08.12.2025 - 04:55 Ik rijd in ieder geval in Pure in individuele modus, met volledig werkende (ipv eco stand) airco. Geen last van "minder comfort" i.i.g.
Hier idem, geen eco geneuzel en de (brandstof)bij-verwarming staat bij mij ook aan en doet zijn werk, tenminste ik ruik hem zodra ik de auto stilzet en uitstap.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design (in afwachting van een Volvo XC60 T8 Ultra Black Edition MY25)
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4186
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik leer weer, van jullie ervaringen.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15370
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

mees schreef: 08.12.2025 - 09:07 Ik leer weer, van jullie ervaringen.
Ik ook Mees maar mogelijk anders dan jij.....voor mij hier lekker door dieselen... :-D
Echter wordt EV rijden in France nu inmiddels stevig gepromoot en laadstations overal te vinden en zie ze ook al bij ons in de omgeving. Dat doen ze wel weer goed hier.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3816
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

E.T. schreef: 08.12.2025 - 08:46
Gouwe schreef: 08.12.2025 - 04:55 Ik rijd in ieder geval in Pure in individuele modus, met volledig werkende (ipv eco stand) airco. Geen last van "minder comfort" i.i.g.
Hier idem, geen eco geneuzel en de (brandstof)bij-verwarming staat bij mij ook aan en doet zijn werk, tenminste ik ruik hem zodra ik de auto stilzet en uitstap.
ik hou doorgaans ook niet van eco geneuzel, maar de winkel is hier 2 km verderop. om daar nou iedere keer de hulpverwarming op benzine te laten starten en stoppen lijkt mij voor de verbranding van het ding niet helemaal goed. ga je verder van huis en kun je hem langer laten branden, dan gebeurd dat hier ook.

overigens kan ik ik ook in de pure stand de hulpverwarming (standkachel) wel laten draaien, dus individual stand met hulpverwarming voegt mi. niks toe.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21458
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Naar de winkel doe ik op de fiets of aansluitend van werk/woonverkeer.
Verder staat de auto elke ochtend aan de eigen stekker en tegenwoordig 15min de kachel aan.
Google gaat aan naar het werk en als 2e stop huisadres, zo weet de techniek wat het moet doen.
Afgelopen zaterdag de aanhanger er even achter gehad, eerst in de behouden stand, dat vinden de voorbanden niet leuk net als de powerstand, met plassen op de weg en modder van de boeren word het gewoon schaatsen, awd is dan het meest veilig.
Ik weiger om in de kou te zitten en de bilgrill met stuur staat altijd aan, de temperatuur is 22 in de auto met ecc aan.
Hij staat nu op 26km range stroom en het kan zijn dat ik vanmiddag even 14km bij laadt zodat we ook weer elektrisch via de snelweg naar huis kunnen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”