940 , snelheids meter duikt, lichtjes inhouden. af en aan.

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Hoi,

De laatste paar dagen valt de snelheidsmeter ineens terug. Daar weet ik wat oorzaken voor, connector op het differentieel , bedrading, slechte condensators in de meter zelf, of een te lage boordspanning.

Maar wat me nu opvalt doordat de snelheidsmeter steeds langer 'blijft liggen' is op het moment dat deze wel weer oppakt, er ook een kleine 'boost' voelbaar is tijdens het rijden. Totdat de snelheidsmeter weer terugvalt naar 0 , dan houdt de motor ook weer wat in.

Dus er lijkt een verband te zijn. Het enige wat ik me theoretisch kan bedenken is dat de benzinepomp het af en toe zwaar heeft waardoor hij meer stroom trekt en wat minder benzinedruk geeft. Door de stroompiek trekt hij de boortspanning dan naar beneden waar de snelheidsmeter gevoelig voor is.
De pomp in de tank hoor ik meer dan vroeger en harder bij stationair lopen (dus bij meer terugloop), vandaar dat ik daar aan denk als mogelijke oorzaak

Iemand hier nog andere ideëen ? Doordat het af en aan is, is het ook een beetje lastig om zaken te meten als amperage trekken of benzinedruk..

940 2.3 zonder turbo uit 1993. nieuwe accu en dynamo.
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
stinus
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
Locatie: Antwerpen

heb je de obvious en goedkoopste check bij fluctuerende gremlins al gedaan, een nieuwe spanningsregelaar?
redracer
4th Gear member
Berichten: 816
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

exact mijn gedachte de accu en dynamo , alleen toen las ik dat deze nieuw waren . Ga er vanuit dat die regelaar op de dynamo nieuw is en dan verdenk ik de tussenliggende kabels of de massa ( niet groen etc .)
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

De nieuwe dynamo is er in eerste instantie gekomen omdat de gelijkrichter in de oude kapot was.

topic daarover : viewtopic.php?p=1871913#p1871913

Dus ik hoop dat die nog goed is. Het acculampje brand in ieder geval bij op contact zetten, dat was bij de defecte gelijkrichter niet meer het geval.
redracer schreef: 09.12.2025 - 21:20 .. de massa ( niet groen etc .)
Wat bedoel je precies met groen ? , aangetast / roest ?
Ik heb dat ook allemaal los gehad en schoongemaakt toen ik die lekstroom in dat vorige topic aan het zoeken was,
maar ik denk dat ik het hele spel nog maar eens ga uitvoeren .
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”