Foute kachel unit in de auto?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

2004 (mei) S60.
Aangezien de kachelunit wel een parkeersensor knop heeft, maar de auto geen parkeersensoren, wel een alarm uit knop, maar geen alarm en stoelverwarming knopjes, maar geen stoelverwarming ben ik er vrij zeker van dat deze unit ooit gewisseld is :-)

Is dat mogelijk de oorzaak van een afwijkend functionerende kachel?
Bij aanvang wil de kachel wel warme lucht geven, maar na een halfuurtje wordt de lucht koud, tenzij ik m warm zet op 25° bijv. Allemaal geen ramp dus, maar toch.
De sensor op de unit heb ik schoon geblazen, dat was het niet.
Foute hardware batch voor dit voertuig?
VDash geeft de huidige nummers wel, hoe herken ik de kachelunit en hoe achterhaal ik welke hardware nummer er origineel in zat? Is daar een overzicht van ergens?

Of is er iets anders wat dit veroorzaakt?

Bvd

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Checken of het fannetje achter de sensor nog wel draait
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28229
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En of het roostertje waar de sensor achter zit ook niet vol met stof zit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Dit roostertj toch?
Daar zit geen stof achter,
zie ook geen fannetje trouwens
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14193
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gewoon de stofzuiger opzetten
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9507
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Stroomt de unit wel door?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Fannetje zit erachter, ga je niet zien zonder demontage. Heel licht papier zoals vloeipapier, zou aangezogen moeten worden. Soms hoor je hem ook draaien (zoemend geluidje vanuit de unit)
Kan stof zijn of een defect/verstopt fannetje. Na een tijdje rijden, gaat de sensor de temperatuur van de unit zelf meten, die wordt steeds warmer. Daardoor gaat de klimaatregeling koude lucht blazen.
Althans dat is mijn ervaring met een S80 een aantal jaar geleden.
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Urbexpeditie schreef: 03.12.2025 - 10:37 Stroomt de unit wel door?
Als in of er überhaupt wel warme lucht uitkomt?
Jawel alleen niet zo lang
volvo440special schreef: 03.12.2025 - 11:29 Fannetje zit erachter, ga je niet zien zonder demontage. Heel licht papier zoals vloeipapier, zou aangezogen moeten worden. Soms hoor je hem ook draaien (zoemend geluidje vanuit de unit)
Kan stof zijn of een defect/verstopt fannetje. Na een tijdje rijden, gaat de sensor de temperatuur van de unit zelf meten, die wordt steeds warmer. Daardoor gaat de klimaatregeling koude lucht blazen.
Althans dat is mijn ervaring met een S80 een aantal jaar geleden.
Heldere uitleg, dank.

Sowieso iedereen bedankt

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Helaas
Papiertje blijft op t roostertje zitten, ook als de auto (al een nacht) uitstaat trouwens maar niet elders op de unit dmv statische kleefkracht oid
Roostertje met de Dyson (dus aan zuigkracht ontbrak heb niet) uitgezogen, daar zit geen stof meer in
Evengoed geen verandering in werking.
De kachel wordt warm om na verloop koud te worden tenzij ik m op 26+ graden zet

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
Rene64
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Dat gele puntje achter het roostertje is de sensor.
Ik zou zelf een test doen met wat koudespray ( spuitbus) maar dat zal je niet hebben denk ik , dat gebruiken reparateurs in de werkplaats.
Als alternatief zou je , zodra de kachel uit gaat, eens een aantal keren met een fietspompje in het roostertje kunnen blazen, dan koelt de sensor af en gaat de verwarming weer warme lucht geven als het goed is.
Dan is het fannetje waarschijnlijk kapot.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9616
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam

Maar wat is het probleem dan? En was dat er al of is het ineens mis?
Links en rechts even warm? Hoor je de kleppen ook ratelen als je boven/midden/onder uitstroom selecteerd?

Je hebt een modeljaar 2004 S60. Dat is het enige pre-facelift jaar met de zwarte ECC unit, dus mocht iemand hem gewisseld hebben dan heb je in ieder geval het juiste MY er weer in zitten.

Edit: zie nu staan dat hij na een tijdje koud wordt. Dat deed mijn S60 (ook 2004) ook, D5 motor. Ik vermoed door lekkage van koelwater achter het blok maar ben er nooit naar op zoek gegaan.
Heater control valve is ook in orde? Foutmeldingen in Vida? Kleppen al eens gekalibreerd in Vida?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2830
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Het ventilatortje zit achter op de ECC unit geschroeft, maar is het niet normaal dat als eenmaal de ingestelde temp bereikt is dat de kachel dan geen warme lucht meer geeft, bij de mijne voelt dat soms ook zo terwijl toch de temperatuur in de auto de ingestelde temp is.
Ik zou eens proberen met een losse temp. meter te meten wat de werkelijke temp is in de auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”