Na een rits V70's is het met de afbouw van de youngtimer regeling tijd voor iets 'nieuw' nieuws. Mijn huidige volledig uitgeruste V70 III 3.2 is nogal dorstig dus leek het me een leuke uitdaging om eens fling zuiniger te gaan rijden maar wel nog steeds in een grote station (werk/ pubers) Snel wat zoeken en ik kwam tot een mooie V90 uit 2021 met 145dkm- accu nog 12KwH model. Even proefgereden en haalde 1:20. Kon niet zien of het gecombineerd was op de trip meter.
Vond online een review van de nieuwe generatie T6 met 18 KwH(iets boven mijn budget)met de volgende verbruiks cijfers: 2000 km- 400KwH geladen (terugwinst er al af) en 23 liter benzine. Snel sommetje met mijn huidig energie tarief kom ik op 146 euro voor 2000km. Grof gezegd met 2 euro per liter zit je dan op 73 liter oftwel 1:27.
Ik rij grofweg helft van de tijd stad en helft snelweg- totaal 20.000km per jaar. Kan thuis laden.
Nu mijn vraag want deze krijg ik al klikkend niet beantwoord: Is 1:18-1:20 haalbaar met een niet te zware rechtervoet met het vroegere model met 12KwH?
vraag: gecombineerd verbruik V90 T6 recharge 12kw accu
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
1:18 gemiddeld is zeker wel haalbaar op basis van wat je aangeeft. Tot begin dit jaar reed ik 30K/jaar en deed 1:18. Per jaar toen een 2200kWh aan stroom (eigen laadpaal grotendeels).
Nu rijd de auto vooral rond de kerk en haal ik soms beter dan 1:30 gemiddeld op een tank.
Gisteren enkele reis van 111KM, verbruik elektra 7,4kWh en benzine 7,4 liter. Snelheid grotendeels snelweg met 135km/uur (was na 19:00 en wilde na een lange dag naar huis
).
Gemiddeld dus bijna 1:15 op deze rit.
Ik heb hier al vaker beschreven dat in de 160K die ik met de T8 gereden heb, rond de 17K aan brandstofkosten heb gespaard t.o.v. een non-hybride T5:
viewtopic.php?p=1935292#p1935292
Hier lees je dat je naast voordelen ook nadelen kunt hebben met een PIH als het gaat om kosten. Mijn mening is dat de kosten en opbrengsten zeker tegen elkaar opwegen en dat de T8 gewoon de fijner rijdende auto is tov een normale ICE.
Misschien ook informatief voor je om te lezen: viewtopic.php?p=1938963#p1938963
Succes met afwegen en als je vragen hebt kun je ze hier gewoon stellen.
Nu rijd de auto vooral rond de kerk en haal ik soms beter dan 1:30 gemiddeld op een tank.
Gisteren enkele reis van 111KM, verbruik elektra 7,4kWh en benzine 7,4 liter. Snelheid grotendeels snelweg met 135km/uur (was na 19:00 en wilde na een lange dag naar huis
Gemiddeld dus bijna 1:15 op deze rit.
Ik heb hier al vaker beschreven dat in de 160K die ik met de T8 gereden heb, rond de 17K aan brandstofkosten heb gespaard t.o.v. een non-hybride T5:
viewtopic.php?p=1935292#p1935292
Hier lees je dat je naast voordelen ook nadelen kunt hebben met een PIH als het gaat om kosten. Mijn mening is dat de kosten en opbrengsten zeker tegen elkaar opwegen en dat de T8 gewoon de fijner rijdende auto is tov een normale ICE.
Misschien ook informatief voor je om te lezen: viewtopic.php?p=1938963#p1938963
Succes met afwegen en als je vragen hebt kun je ze hier gewoon stellen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Welkom op het forum.
Het praktijk gebruik is natuurlijk sterk afhankelijk van het laadgedrag.
Wij laden vaak en de meeste ritten binnen een straal van 20km rijden we volledig elektrisch.
Gemiddeld halen we ongeveer 1 op 24 met de T8.
Het praktijk gebruik is natuurlijk sterk afhankelijk van het laadgedrag.
Wij laden vaak en de meeste ritten binnen een straal van 20km rijden we volledig elektrisch.
Gemiddeld halen we ongeveer 1 op 24 met de T8.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Welkom,
Eea is inderdaad sterk afhankelijk van je rijstijl en afstanden.
Ik haal zomers 1:33, in de winter 1:17-18.
In de zomervakantie naar Italië, heerlijk hele stukken 180km/h door Duitsland, heb ik op de heenreis van 1200km gemiddeld 1:15 gereden. Die 180km/h zijn maar korte afstanden natuurlijk.
Eea is inderdaad sterk afhankelijk van je rijstijl en afstanden.
Ik haal zomers 1:33, in de winter 1:17-18.
In de zomervakantie naar Italië, heerlijk hele stukken 180km/h door Duitsland, heb ik op de heenreis van 1200km gemiddeld 1:15 gereden. Die 180km/h zijn maar korte afstanden natuurlijk.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km















