Forse daling verkoopcijfers NL
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Waarbij BMW auto's maakt met veel minder software gedoe dan bij Volvo.
Auto kopers laten zich niet meer voorschrijven wat Volvo denkt dat ze moeten kopen.
Veel trouwe Volvo rijders kijken om zich heen en zien dat er interessante alternatieven zijn.
Volvo verliest veel trouwe klanten. Die trend is nog niet gestopt.
Over een jaar of tien, er van uit gaande dat Volvo dan nog bestaat, zal het kwartje wel vallen in Zweden en in China.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Idem voor de XC70
Ik vind het wel jammer van de hele gang van zaken bij Volvo en had het graag anders gezien.
Uitwijken van Volvo naar Geely zusje Lynk&Co of Zeekr wordt lastig aangezien niet elke verzekeraar deze wil verzekeren. Dus in de EV markt an sich heeft Volvo dan wel weer een streepje voor op de zustermerken.
https://na.nl/autoverzekering/veelgeste ... bij-jullie
Als badge-merk wellicht wel.
Ik vind het wel jammer van de hele gang van zaken bij Volvo en had het graag anders gezien.
Uitwijken van Volvo naar Geely zusje Lynk&Co of Zeekr wordt lastig aangezien niet elke verzekeraar deze wil verzekeren. Dus in de EV markt an sich heeft Volvo dan wel weer een streepje voor op de zustermerken.
https://na.nl/autoverzekering/veelgeste ... bij-jullie
We accepteren namelijk niet alle Chinese automerken. Er zijn momenteel elektrische auto’s van een aantal automerken waarvan wij zien dat er nauwelijks aan onderdelen is te komen. Ook zien we dat niet altijd alle informatie beschikbaar is om de auto te herstellen. Mocht je dan onverhoopt een keer pech hebben, of je hebt een autoschade, dan zorgt dat voor lange hersteltijd en vaak ook hoge kosten. Dat betekent ook dat wij je dan op dit moment met een van deze auto’s niet goed kunnen helpen. Daarom verzekeren wij momenteel geen elektrische auto van BYD, MG, Aiways, Honggqi, Xpeng, Lynk & Co, DongFeng, JAC, Nio, Seres, Voyah, Zeekr of Lotus.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41738
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 14179
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Net als bij Saab hebben de patenten grote waarde, de merknaam feitelijk niet…
Al die Chinese “meukmerken” die een hoofdkantoor in Zweden menen te moeten hebben liften mee op iets waar ze geen rechten op kunnen doen gelden.. ze zijn Chinees er is niets Zweeds aan
Een even “succesvolle” EX30 lijkt geen structureel succesnummer.. en de resterende modellen zijn aan het einde van hun lifecycle
Al die Chinese “meukmerken” die een hoofdkantoor in Zweden menen te moeten hebben liften mee op iets waar ze geen rechten op kunnen doen gelden.. ze zijn Chinees er is niets Zweeds aan
Een even “succesvolle” EX30 lijkt geen structureel succesnummer.. en de resterende modellen zijn aan het einde van hun lifecycle
Laatst gewijzigd door OGA244 op 12.12.2025 - 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
De sanering is begonnen en niet meer tegen te houden. Wanneer zelfs Merken als Mercedes moeite hebben zich aan te passen aan veranderende omstandigheden zie ik het voor Volvo somber in.
Volvo heeft problemen auto's met hybride techniek te maken die goed functioneren.
Volvo is te laat met het ontwikkelen van een goede ICE aandrijflijn voor mensen die daarvoor in de markt zijn.
Het terugkerende probleem van een software afdeling die niet in staat is software te ontwikkelen die in één keer goed functioneert
wordt niet aangepakt. Auto kopers zien dat het ook anders kan en kopen geen Volvo meer.
Volvo gaat richting rode cijfers zonder dat er zicht is op verbetering. Hoe lang gaat de Chinese eigenaar verlies financieren?
Volvo heeft problemen auto's met hybride techniek te maken die goed functioneren.
Volvo is te laat met het ontwikkelen van een goede ICE aandrijflijn voor mensen die daarvoor in de markt zijn.
Het terugkerende probleem van een software afdeling die niet in staat is software te ontwikkelen die in één keer goed functioneert
wordt niet aangepakt. Auto kopers zien dat het ook anders kan en kopen geen Volvo meer.
Volvo gaat richting rode cijfers zonder dat er zicht is op verbetering. Hoe lang gaat de Chinese eigenaar verlies financieren?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15406
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja als we dit bovenstaande lezen dan wordt de slogan ""volvo for life"" ingehaald...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41738
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Nee hoor, die van mij gaat al 20 jaar mee en kan nog wel 20 jaar 
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15406
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ben als iedereen blijft zitten in zijn huidige volvo voor de komende 20 jaar kan de Volvodealert wel inpakken... 
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Mijn 2ct
Er zijn twee tegenslagen;
De eerste is de regelgeving. Volvo is net te klein om een volledige hybride en elektrische lijn te voeren. Toen de overheid aangaf dat het binnenkort gedaan zou zijn met de verbrandingsmotor heeft Volvo gekozen om in de ontwikkeling vol in te zetten op het elektrisch vervoer. Dat de Duitsers en de Italianen daarna dwars zijn gaan liggen, omdat ze jaren lang nauwelijks hebben geïnnoveerd en te veel winst aan de aandeelhouders hebben overgemaakt (plus nog wat schandaaltjes) zijn deze regels versoepeld. Consument houdt niet van verandering, zo lang het oude bestaat wordt het oude gekocht, zelfs als het nieuwe op veel facetten beter is.
Dit is voor Volvo een probleem. Volledig terug naar hybride en dat weer terug naar elektrisch is een beweging die veel geld kost. Het zou wellicht kunnen met hulp van een Chinees platform.
De tweede is de software ontwikkeling. Hier is een inschatting gemaakt dat ze het op basis van het oude Sensus platform niet bij zouden kunnen houden en is de switch naar Google gemaakt. Volvo is geen partij voor Google. Te klein en niet in staat om de prioriteiten bij de gigant te beïnvloeden. Daarnaast kost de ontwikkeling nog steeds veel meer moeite dan vooraf was ingeschat.
Dit zal de ontwikkeling van nieuwe modellen niet versnellen. De XC40 P8 werd incompleet opgeleverd, dat was toen normaal voor alle merken. Alleen Tesla was al door de beweging heen. De concurrent heeft het nu beter voor elkaar, maar Volvo is nog niet bijgetrokken gezien de oplevering van de EX30 en EX90. Hopelijk gaat de ES90 beter.
Qua hardware is de XC40/EX40 een fantastische auto. Zeker in de laatste modeljaren een acceptabele range. Puike wegligging en goed comfort (althans, naar mijn smaak). Zelfs een hele goede trekauto als ik een collega met een paardentrailer moet geloven. Alleen als je ver weg gaat met de caravan is je uitdaging wat groter dan op benzine of diesel. Alleen jammer dat de software nog steeds niet helemaal stabiel is.
Voor het eerst sinds 2000 rijden wij nu geen Volvo meer. Er moest iets nieuws komen met een grotere achterbank dan de XC40, maar goedkoper dan de ES90. De Polestar 4 was de hoofdkandidaat, maar de rijhulpsystemen daarin bevielen zo slecht dat mijn wederhelft liever geen Polestar had. Nu is het een VW id.7. Rijdt ook fantastisch, met software die ons niet voor verassingen zet, behalve de deuren die wel eens een paar seconden niet mee willen werken.
Mis ik het Volvo rijden, jazeker wel. De XC40 rijdt als een sportwagen vergeleken met de meer op comfort afgestemde ID, maar nog veel belangrijker, wat Volvo heel goed voor elkaar heeft is de service. Heb je niet zo in de gaten, totdat ergens terechtkomt waar de service is ingeregeld volgens het helpdesk principe. Als ze de software netjes voor elkaar hadden gehad, was het een Polestar geweest en als Volvo meer haast had kunnen maken met de ontwikkelingen van nieuwe modellen hadden we gekozen voor de ES60.
Volvo kan nu maar een ding doen. Luiken dicht en de storm uitrijden. De regelgeving komt vanzelf weer naar ze toe, maar ik zou het wel fijn vinden als de volgende Volvo gewoon stabiele software heeft, waar een Amerikaan niet zomaar de stekker uit kan trekken.
Er zijn twee tegenslagen;
De eerste is de regelgeving. Volvo is net te klein om een volledige hybride en elektrische lijn te voeren. Toen de overheid aangaf dat het binnenkort gedaan zou zijn met de verbrandingsmotor heeft Volvo gekozen om in de ontwikkeling vol in te zetten op het elektrisch vervoer. Dat de Duitsers en de Italianen daarna dwars zijn gaan liggen, omdat ze jaren lang nauwelijks hebben geïnnoveerd en te veel winst aan de aandeelhouders hebben overgemaakt (plus nog wat schandaaltjes) zijn deze regels versoepeld. Consument houdt niet van verandering, zo lang het oude bestaat wordt het oude gekocht, zelfs als het nieuwe op veel facetten beter is.
Dit is voor Volvo een probleem. Volledig terug naar hybride en dat weer terug naar elektrisch is een beweging die veel geld kost. Het zou wellicht kunnen met hulp van een Chinees platform.
De tweede is de software ontwikkeling. Hier is een inschatting gemaakt dat ze het op basis van het oude Sensus platform niet bij zouden kunnen houden en is de switch naar Google gemaakt. Volvo is geen partij voor Google. Te klein en niet in staat om de prioriteiten bij de gigant te beïnvloeden. Daarnaast kost de ontwikkeling nog steeds veel meer moeite dan vooraf was ingeschat.
Dit zal de ontwikkeling van nieuwe modellen niet versnellen. De XC40 P8 werd incompleet opgeleverd, dat was toen normaal voor alle merken. Alleen Tesla was al door de beweging heen. De concurrent heeft het nu beter voor elkaar, maar Volvo is nog niet bijgetrokken gezien de oplevering van de EX30 en EX90. Hopelijk gaat de ES90 beter.
Qua hardware is de XC40/EX40 een fantastische auto. Zeker in de laatste modeljaren een acceptabele range. Puike wegligging en goed comfort (althans, naar mijn smaak). Zelfs een hele goede trekauto als ik een collega met een paardentrailer moet geloven. Alleen als je ver weg gaat met de caravan is je uitdaging wat groter dan op benzine of diesel. Alleen jammer dat de software nog steeds niet helemaal stabiel is.
Voor het eerst sinds 2000 rijden wij nu geen Volvo meer. Er moest iets nieuws komen met een grotere achterbank dan de XC40, maar goedkoper dan de ES90. De Polestar 4 was de hoofdkandidaat, maar de rijhulpsystemen daarin bevielen zo slecht dat mijn wederhelft liever geen Polestar had. Nu is het een VW id.7. Rijdt ook fantastisch, met software die ons niet voor verassingen zet, behalve de deuren die wel eens een paar seconden niet mee willen werken.
Mis ik het Volvo rijden, jazeker wel. De XC40 rijdt als een sportwagen vergeleken met de meer op comfort afgestemde ID, maar nog veel belangrijker, wat Volvo heel goed voor elkaar heeft is de service. Heb je niet zo in de gaten, totdat ergens terechtkomt waar de service is ingeregeld volgens het helpdesk principe. Als ze de software netjes voor elkaar hadden gehad, was het een Polestar geweest en als Volvo meer haast had kunnen maken met de ontwikkelingen van nieuwe modellen hadden we gekozen voor de ES60.
Volvo kan nu maar een ding doen. Luiken dicht en de storm uitrijden. De regelgeving komt vanzelf weer naar ze toe, maar ik zou het wel fijn vinden als de volgende Volvo gewoon stabiele software heeft, waar een Amerikaan niet zomaar de stekker uit kan trekken.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41738
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mooi relaas Roel.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Amen 
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Wat hier geïmporteerd wordt en typegoedkeuring krijgt moet voldoen aan CE voorwaarden.DB200 schreef: ↑12.12.2025 - 17:39
https://na.nl/autoverzekering/veelgeste ... bij-jullie
We accepteren namelijk niet alle Chinese automerken. Er zijn momenteel elektrische auto’s van een aantal automerken waarvan wij zien dat er nauwelijks aan onderdelen is te komen. Ook zien we dat niet altijd alle informatie beschikbaar is om de auto te herstellen. Mocht je dan onverhoopt een keer pech hebben, of je hebt een autoschade, dan zorgt dat voor lange hersteltijd en vaak ook hoge kosten. Dat betekent ook dat wij je dan op dit moment met een van deze auto’s niet goed kunnen helpen. Daarom verzekeren wij momenteel geen elektrische auto van BYD, MG, Aiways, Honggqi, Xpeng, Lynk & Co, DongFeng, JAC, Nio, Seres, Voyah, Zeekr of Lotus.
Levering en verkrijgbaarheid van onderdelen maakt deel uit van het CE kenmerk.
Worden de onderdelen niet geleverd dan gaat de auto terug naar de importeur tegen terugbetaling van de aankoopprijs.
Kan me niet voorstellen dat BYD dat hier ook veel als taxi wordt gebruikt de CE voorwaarden niet nakomt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Dat is ook alleen maar een papieren tijger…WillyWortel2 schreef: ↑13.12.2025 - 21:52 Wat hier geïmporteerd wordt en typegoedkeuring krijgt moet voldoen aan CE voorwaarden.
Levering en verkrijgbaarheid van onderdelen maakt deel uit van het CE kenmerk.
Worden de onderdelen niet geleverd dan gaat de auto terug naar de importeur tegen terugbetaling van de aankoopprijs.
Kan me niet voorstellen dat BYD dat hier ook veel als taxi wordt gebruikt de CE voorwaarden niet nakomt.
Telsa kon in de eerste jaren ook geen onderdelen leveren. Een collega was haar Model S bijna een jaar kwijt omdat er geen onderdelen leverbaar waren. Ook CE keurmerk.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Lijkt mij sterk. Auto's en auto onderdelen zijn geen CE producten. Die vallen onder een andere regeling.WillyWortel2 schreef: ↑13.12.2025 - 21:52 Wat hier geïmporteerd wordt en typegoedkeuring krijgt moet voldoen aan CE voorwaarden.
Levering en verkrijgbaarheid van onderdelen maakt deel uit van het CE kenmerk.
Worden de onderdelen niet geleverd dan gaat de auto terug naar de importeur tegen terugbetaling van de aankoopprijs.
Kan me niet voorstellen dat BYD dat hier ook veel als taxi wordt gebruikt de CE voorwaarden niet nakomt.
Enige wat mogelijk zou kunnen is electronica wat in de auto zit zoals media gebeuren, LED-verlichting, dat soort zaken.
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Zullen we weer on-topic gaan en het hebben over de verkoopcijfers van Volvo in Nederland?
Ik begon over sterk dalende cijfers 2025 tov 2024.
Als we wat verder terugkijken dan was 2024 vooral een uitschieter met dank aan de EX30.
Hieronder een grafiek van de RDW registraties over de laatste jaren. Als je de grootste pieken weglaat, is er nog steeds een licht dalende trend te zien.
Ik begon over sterk dalende cijfers 2025 tov 2024.
Als we wat verder terugkijken dan was 2024 vooral een uitschieter met dank aan de EX30.
Hieronder een grafiek van de RDW registraties over de laatste jaren. Als je de grootste pieken weglaat, is er nog steeds een licht dalende trend te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 14179
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Volvo gaat erg slordig om met trouwe klanten… in 2021/2022 bleken reeds verkochte Volvo’s vele duizenden euro’s duurder te zijn geworden bij de aflevering eind 2022, kan me gevallen van €15k meer herinneren…
Je dan nu afvragen waardoor men de kopersgunst kwijtraakt is naïef
Doe gewoon wat je beloofd hebt als merk
Je dan nu afvragen waardoor men de kopersgunst kwijtraakt is naïef
Doe gewoon wat je beloofd hebt als merk
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Waar baseer je dat op?OGA244 schreef: ↑14.12.2025 - 12:19 Volvo gaat erg slordig om met trouwe klanten… in 2021/2022 bleken reeds verkochte Volvo’s vele duizenden euro’s duurder te zijn geworden bij de aflevering .. kan me gevallen van €15k meer herinneren…
Je dan nu afvragen waardoor men de kopersgunst kwijtraakt is naïef
Doe gewoon wat je beloofd hebt als merk
Als je een auto koopt, sluit je een wederzijdse overeenkomst af. Daar kan en mag een leverancier niet meer van afwijken. Dat is gewoon de wet.
En 15k is wel heeeel erg veel…
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 14179
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
De klant mocht kosteloos annuleren..
VNL belaste de verhogingen gewoon door en de dealers mochten de shit oplossen..
Particulieren kregen idd prijsbescherming. Zakelijke klanten niet.. 15k meer is dan veel geld, maar ook 22% extra bijtelling…
VNL belaste de verhogingen gewoon door en de dealers mochten de shit oplossen..
Particulieren kregen idd prijsbescherming. Zakelijke klanten niet.. 15k meer is dan veel geld, maar ook 22% extra bijtelling…















