Iemand ervaring met deze banden?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 335
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Stoyanov schreef: 13.12.2025 - 21:47 Ow. Ik wist niet dat het zo weinig mocht zijn.
Kan gebeuren.
Het advies is wel om ze bij 2 mm te vervangen. Voor winterbanden is dat 4 mm.
Dus wat dat betreft is het niet onverstandig om nieuwe te monteren.

Tip: om de 10.000 km voor en achter wisselen.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

BertZ64 schreef: 14.12.2025 - 00:19
Stoyanov schreef: 13.12.2025 - 21:47 Ow. Ik wist niet dat het zo weinig mocht zijn.
Kan gebeuren.
Het advies is wel om ze bij 2 mm te vervangen. Voor winterbanden is dat 4 mm.
Dus wat dat betreft is het niet onverstandig om nieuwe te monteren.

Tip: om de 10.000 km voor en achter wisselen.

Dat ga ik zeker doen.
Moet dan het hele circus weer uitgebalanceerd worden?
Want dan wordt het weer 4x "ikweetniethoeveel"....
XC40 T3 R-Design 2021
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 335
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Nee, de volledige wielen van voor naar achteren wisselen. Rechts blijft rechts en links blijft links.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Gebruikersavatar
Jers3n
6th Gear member
Berichten: 2506
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

BertZ64 schreef: 14.12.2025 - 14:13 Nee, de volledige wielen van voor naar achteren wisselen. Rechts blijft rechts en links blijft links.
Ligt ook aan het profiel, bij directioneel profiel kan het niet anders dan alleen voor en achter wisselen aan de zelfde zijde. In geval van een ‘non-directioneel’ profiel, meestal met een verplichte binnen- en buitenzijde van de band zou het mogelijk zijn om (ook) links en rechts om te wisselen. Maar voor gelijkmatigere slijtage is wissel tussen voor en achter aan te raden (aangedreven vs. niet aangedreven as)

Balanceren van een wiel heeft te maken met de velg-band combinatie. Om die zo gebalanceerd mogelijk te krijgen (= zo min mogelijk trillingen). Dat staat geheel los van de positie op de auto waar (of zelfs op welke auto, zolang het wiel maar geschikt is) dat gebalanceerde wiel gemonteerd wordt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Edit: mijn keuze stuitte op fel verzet van Hare Majesteit.
Zij eiste All Season banden, daarbij uiteraard enkel genoegen nemend met het beste en duurste soort.
Het zijn dus uiteindelijk Michelin Cross Climate 2 banden geworden.
Voor het prijsverschil met de Conti's kan een gemiddeld gezin voor meer dan een week boodschappen in huis halen, maar wij zijn dan ook geen gemiddeld gezin, aldus Hare Majesteit.
Wordt vervolgd...
XC40 T3 R-Design 2021
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 335
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Stoyanov schreef: 15.12.2025 - 15:08 Edit: mijn keuze stuitte op fel verzet van Hare Majesteit.
Zij eiste All Season banden, daarbij uiteraard enkel genoegen nemend met het beste en duurste soort.
Het zijn dus uiteindelijk Michelin Cross Climate 2 banden geworden.
Voor het prijsverschil met de Conti's kan een gemiddeld gezin voor meer dan een week boodschappen in huis halen, maar wij zijn dan ook geen gemiddeld gezin, aldus Hare Majesteit.
Wordt vervolgd...
Ik kan en wil niet in jouw portemonnee kijken, dus slechts een advies geven.
De Michelin CC2 is geen slechte band, maar tegenwoordig zeker niet meer de beste. Er zijn inmiddels al twee opvolgers: de Cross Climate 3 en de Cross Climate 3 Sport.

De Pirelli en de Conti zijn echter nog beter.
Als Hare Majesteit voor het allerbeste wil gaan… 🙄

I rest my case 😉
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7239
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

BertZ64 schreef: 15.12.2025 - 15:41
Stoyanov schreef: 15.12.2025 - 15:08 Edit: mijn keuze stuitte op fel verzet van Hare Majesteit.
Zij eiste All Season banden, daarbij uiteraard enkel genoegen nemend met het beste en duurste soort.
Het zijn dus uiteindelijk Michelin Cross Climate 2 banden geworden.
Voor het prijsverschil met de Conti's kan een gemiddeld gezin voor meer dan een week boodschappen in huis halen, maar wij zijn dan ook geen gemiddeld gezin, aldus Hare Majesteit.
Wordt vervolgd...
Ik kan en wil niet in jouw portemonnee kijken, dus slechts een advies geven.
De Michelin CC2 is geen slechte band, maar tegenwoordig zeker niet meer de beste. Er zijn inmiddels al twee opvolgers: de Cross Climate 3 en de Cross Climate 3 Sport.

De Pirelli en de Conti zijn echter nog beter.
Als Hare Majesteit voor het allerbeste wil gaan… 🙄

I rest my case 😉
Plus 1 (hoewel ik dan nooit voor de conti zou gaan).
En de CC2 cupten onder mijn XC90 al binnen de 10K kilometer.....(en dat doen de Pirelli's niet voor de goede orde).

Maar he, je vrouw heeft altijd gelijk, ook als ze niet gelijk heeft :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”