Spoelen powerschift
-
harry bRauns
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 14:56
- Locatie: Wassenaar
Ik vraag mij af of spoelen van de powershift van een xc60 t5 2012 zinvol is. Auto heeft 45000km gereden en nog nooit nieuwe olie in de automaat gekregen. Hij rijdt verder prima alleen wegrijden uit stilstand moet met beleid. Wij heeft advies of ervaring
Volvo for live !!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28206
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die zou ik niet spoelen maar enkele keren de olie van de bak vervangen met een tussenpozen van een x aantal kilometers.
Met spoelen is in dit geval de kans groot dat je juist problemen gaat krijgen.
Met spoelen is in dit geval de kans groot dat je juist problemen gaat krijgen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Beter bekend als de drain and fill methode. Zoek hier maar even.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
harry bRauns
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 14:56
- Locatie: Wassenaar
Heeft echt 45000km gereden wel af en toe met caravan . Ik las ergens spoelen of fluschen 1x6jaar. Vandaar mijn vraag
Volvo for live !!
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15414
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Er zijn hele topics over vol geschreven vwb het flushen op dit forum. . Vraag het anders eens aan een reparateur van automaat bakken... Er zijn ook flush tegen- en voorstanders.. Dus de waarheid of wat het beste is.....
Daarnaast heb je nog de. discussie originele Volvo olie of olie syntheet van Kroon in. Wel of niet Powerflush of fill zoals als Ferdi hierboven aangeeft....
Mijn ervaring: Ik flush elke 70-80K sinds 2012 en de bak doet het fantastisch zeker hier in de bergen. Vorige volvo heeft al 540K op de tgeller staan en mijn huidige XC70 2012 twee keer gespoeld vanaf de koop 142.642 bij https://www.gspowerflush.nl/ te Uden; Huidige stand 220K
Daarnaast heb je nog de. discussie originele Volvo olie of olie syntheet van Kroon in. Wel of niet Powerflush of fill zoals als Ferdi hierboven aangeeft....
Mijn ervaring: Ik flush elke 70-80K sinds 2012 en de bak doet het fantastisch zeker hier in de bergen. Vorige volvo heeft al 540K op de tgeller staan en mijn huidige XC70 2012 twee keer gespoeld vanaf de koop 142.642 bij https://www.gspowerflush.nl/ te Uden; Huidige stand 220K
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Maar jij hebt dan ook een echte automaat en geen powershift. TS wel, wat valt daar nu aan te spoelen?Bover schreef: ↑16.12.2025 - 20:27 Er zijn hele topics over vol geschreven vwb het flushen op dit forum. . Vraag het anders eens aan een reparateur van automaat bakken... Er zijn ook flush tegen- en voorstanders.. Dus de waarheid of wat het beste is.....
Daarnaast heb je nog de. discussie originele Volvo olie of olie syntheet van Kroon in. Wel of niet Powerflush of fill zoals als Ferdi hierboven aangeeft....
Mijn ervaring: Ik flush elke 70-80K sinds 2012 en de bak doet het fantastisch zeker hier in de bergen. Vorige volvo heeft al 540K op de tgeller staan en mijn huidige XC70 2012 twee keer gespoeld vanaf de koop 142.642 bij https://www.gspowerflush.nl/ te Uden; Huidige stand 220K
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28206
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Geen idee of dat met een Powershift anders is maar denk dat bijna alle automaten wel te spoelen zijn.
Vraag is alleen of je dat nog moet willen als het vanaf een bepaalde kilometerstand of x aantal jaren geleden nog nooit is gebeurd.
Vraag is alleen of je dat nog moet willen als het vanaf een bepaalde kilometerstand of x aantal jaren geleden nog nooit is gebeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9483
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Een powershift heeft geen koppelvormer maar een automatische dubbele-koppeling (DCT).Gouwe schreef: ↑16.12.2025 - 08:29 Beter bekend als de drain and fill methode. Zoek hier maar even.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.
Eén koppeling voor de oneven versnellingen en één voor de even. Als de eerste versnelling wordt aangezet, dan staat de opvolgende versnelling al klaar. Hierdoor kan een powershift sneller schakelen.
Powershift staat er wel om bekend dat het bij koude motor of stop/start verkeer wat schokkerig kan reageren.
Gezien de km-stand vraag ik mij af of wat je ervaart een eigenschap is of dat er vervuiling in de bak zit. Hoewel drain & fill geen kwaad kan.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Ik heb een keer een V60 2.0T mee gehad als vervangende auto, met powershift bak. De auto had 175.000 km gereden maar wat een onding was dat. Als het eenmaal reed viel het schakelen best mee, maar wegrijden ging echt zo belabberd, totaal niet te vergelijken met een echte automaat. Eerst niet willen aangrijpen om vervolgens ineens met een enorme schok alsnog in beweging te komen. Alsof je de eerste rijles hebt.Urbexpeditie schreef: ↑16.12.2025 - 22:00Een powershift heeft geen koppelvormer maar een automatische dubbele-koppeling (DCT).Gouwe schreef: ↑16.12.2025 - 08:29 Beter bekend als de drain and fill methode. Zoek hier maar even.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.
Eén koppeling voor de oneven versnellingen en één voor de even. Als de eerste versnelling wordt aangezet, dan staat de opvolgende versnelling al klaar. Hierdoor kan een powershift sneller schakelen.
Powershift staat er wel om bekend dat het bij koude motor of stop/start verkeer wat schokkerig kan reageren.
Gezien de km-stand vraag ik mij af of wat je ervaart een eigenschap is of dat er vervuiling in de bak zit. Hoewel drain & fill geen kwaad kan.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15414
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Mijn aanname is ondanks beweringen fabrikanten van sommoge auto s dat links of rechts om niet bestaat dat olie "levenslang" mee kan draaien. Het lijkt mij dat het vervangen van alle soorten olie/cardan/Haldex in een auto regelmatig moet gebeuren. Welke methode wenselijk wordt aangewend zal per auto verschillen...
zie uitleg:
https://www.autoweek.nl/onderhoud/verse ... elt-beter/
zie uitleg:
https://www.autoweek.nl/onderhoud/verse ... elt-beter/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9483
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Het is niet niet mijn keuze voor bak. Maar mits goed afgesteld.EVV schreef: ↑17.12.2025 - 06:26Ik heb een keer een V60 2.0T mee gehad als vervangende auto, met powershift bak. De auto had 175.000 km gereden maar wat een onding was dat. Als het eenmaal reed viel het schakelen best mee, maar wegrijden ging echt zo belabberd, totaal niet te vergelijken met een echte automaat. Eerst niet willen aangrijpen om vervolgens ineens met een enorme schok alsnog in beweging te komen. Alsof je de eerste rijles hebt.Urbexpeditie schreef: ↑16.12.2025 - 22:00Een powershift heeft geen koppelvormer maar een automatische dubbele-koppeling (DCT).Gouwe schreef: ↑16.12.2025 - 08:29 Beter bekend als de drain and fill methode. Zoek hier maar even.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.
Eén koppeling voor de oneven versnellingen en één voor de even. Als de eerste versnelling wordt aangezet, dan staat de opvolgende versnelling al klaar. Hierdoor kan een powershift sneller schakelen.
Powershift staat er wel om bekend dat het bij koude motor of stop/start verkeer wat schokkerig kan reageren.
Gezien de km-stand vraag ik mij af of wat je ervaart een eigenschap is of dat er vervuiling in de bak zit. Hoewel drain & fill geen kwaad kan.
Yep. Olie eruit en nieuw er in.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Hoe vaak vervang je de olie in een handbak? Uiteindelijk is een powershift meer een automatische handbak dan een echte automaat met koppelomvormer en allerlei inwendige koppelen.Bover schreef: ↑17.12.2025 - 14:23 Mijn aanname is ondanks beweringen fabrikanten van sommoge auto s dat links of rechts om niet bestaat dat olie "levenslang" mee kan draaien. Het lijkt mij dat het vervangen van alle soorten olie/cardan/Haldex in een auto regelmatig moet gebeuren. Welke methode wenselijk wordt aangewend zal per auto verschillen...
zie uitleg:
https://www.autoweek.nl/onderhoud/verse ... elt-beter/
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15414
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
De handbakken lees ik al rondkijkend op web staat minstens èèn keer per 150.000km handbak olie aflaten lopen en bijvullen...
Onder de link de ANWB over dit onderwerp en die geeft altijd risico vermijdende antwoorden ha ha
https://experts.anwb.nl/auto/post/verni ... TRV6wFF8vH
en de professional:
https://www.professionalautorepair.com/ ... id-a-guide
en nog speciaal advies voor de Volvorijders op die pagina: .https://www.professionalautorepair.com/ ... e-your-oil
( Ik doe Geartronic rond de 70K is elke Twee en half jaar en de motor olie ongeveer elke 12.000 full syntheet Castrol 0/40 )
Onder de link de ANWB over dit onderwerp en die geeft altijd risico vermijdende antwoorden ha ha
https://experts.anwb.nl/auto/post/verni ... TRV6wFF8vH
en de professional:
https://www.professionalautorepair.com/ ... id-a-guide
en nog speciaal advies voor de Volvorijders op die pagina: .https://www.professionalautorepair.com/ ... e-your-oil
( Ik doe Geartronic rond de 70K is elke Twee en half jaar en de motor olie ongeveer elke 12.000 full syntheet Castrol 0/40 )
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9483
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Iedere 80.000 tot 120.000 km. Dit is afhankelijk van of je veel stadsverkeer en/of files rijdt etc. Dus feitelijk eerder 80.000 km bij veel optrekken en schakelen.
Bij veel merken zit de bak rechtstreeks onder de krukas of er net achter. Dan wordt deze gesmeerd met de motorolie. Na iedere oliewissel dus ook verse olie in de bak.
















