Navigatie en batterijgebruik XC60 MY2026

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
hhav
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 04.12.2020 - 13:39

Ik heb sinds vorige week een nieuwe T6 MY2026 (hiervoor een V60CC B5 AWD, dus geen ervaing met hybrid) en probeer een aantal zaken helder te krijgen. Ik heb na het doorzoeken van dit forum nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wanneer ik in Google maps een bestemming ingeef, dan zie ik naast mijn electrische range een tekentje, zoals ik het begrijp, wordt de batterij dan in Hybrid Mode zo optimaal mogelijk ingezet tot de bestemming. Klopt dit?

Maar stel dat ik naar een bestemming navigeer waar ik niet kan laden en daarna weer (bijvoorbeeld) terug naar huis rij, hoe kan ik er dan voor zorgen dat de batterij ook op de terugweg nog lading heeft?

Als ik alleen in Hybrid Mode rij en geen bestemming ingeef, wordt de batterij dan eerst leeggereden en daarna overgegaan naar de verbrandingsmotor?

En als laatste, ik kan via carplay navigeren met bijvoorbeeld Waze, maar dan werkt Google navigatie niet en wordt er dus niet optimaal "gereden" naar de bestemming. Klopt deze aanname en zijn hier nog tips voor?

Alvast heel veel dank voor jullie antwoorden en mogelijke tips.
Volvo XC60 T6 MY 2026
renezijl
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 10.12.2024 - 12:06

Je kunt het beste je volledige traject ingeven in de navigatie, dus als je op de 1ste bestemming geen laadmogelijkheid hebt geef je dat als waypoint in en dan als eindbestemming thuis zodat er evt stroom overblijft voor de terugweg

Hiervoor moet je wel gebruik maken vd ingebouwde Google Maps, dus geen Waze oid

Mijn ervaring is dat in Hybride mode eerst de batterij volledig leeggereden wordt, ook als je dan bv op de snelweg rijdt waar het m.i. beter zou zijn als de auto op benzine zou rijden
Gebruikersavatar
Henry82
6th Gear member
Berichten: 2596
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Gefeliciteerd met je nieuwe V60!
Er loopt een mooi topic over het hele hybride gebeuren: viewtopic.php?t=96283
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7259
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gefeliciteerd met de T6 en lekker alles gaan ontdekken. Heerlijk zo'n PIH!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3318
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

renezijl schreef: 19.12.2025 - 12:53 Je kunt het beste je volledige traject ingeven in de navigatie, dus als je op de 1ste bestemming geen laadmogelijkheid hebt geef je dat als waypoint in en dan als eindbestemming thuis zodat er evt stroom overblijft voor de terugweg

Hiervoor moet je wel gebruik maken vd ingebouwde Google Maps, dus geen Waze oid

Mijn ervaring is dat in Hybride mode eerst de batterij volledig leeggereden wordt, ook als je dan bv op de snelweg rijdt waar het m.i. beter zou zijn als de auto op benzine zou rijden
Inderdaad: een route aanmaken waarbij je bestemming een tussenstap is en je thuisadres de eindbestemming. Dan wordt de acculading over het hele traject zo efficiënt mogelijk uitgesmeerd

En voor een optimale range, thuis voor vertrek als de auto nog aan de kabel hangt, de auto voorverwarmen. Een koude auto opwarmen kost namelijk meerdere kw’s aan stroom.
En onderweg als je elektrisch rijdt gebruikt de (electrische) kachel veel stroom. Dus de temperatuur niet te hoog zetten en stuur- en stoelverwarming ( wat maar kleine verbruikers zijn) wat hoger zetten om toch comfortabel te reizen. Dan kom je het verst met je accu.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31845
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

mga1600 schreef: 19.12.2025 - 19:03
renezijl schreef: 19.12.2025 - 12:53 Je kunt het beste je volledige traject ingeven in de navigatie, dus als je op de 1ste bestemming geen laadmogelijkheid hebt geef je dat als waypoint in en dan als eindbestemming thuis zodat er evt stroom overblijft voor de terugweg

Hiervoor moet je wel gebruik maken vd ingebouwde Google Maps, dus geen Waze oid

Mijn ervaring is dat in Hybride mode eerst de batterij volledig leeggereden wordt, ook als je dan bv op de snelweg rijdt waar het m.i. beter zou zijn als de auto op benzine zou rijden
Inderdaad: een route aanmaken waarbij je bestemming een tussenstap is en je thuisadres de eindbestemming. Dan wordt de acculading over het hele traject zo efficiënt mogelijk uitgesmeerd

En voor een optimale range, thuis voor vertrek als de auto nog aan de kabel hangt, de auto voorverwarmen. Een koude auto opwarmen kost namelijk meerdere kw’s aan stroom.
En onderweg als je elektrisch rijdt gebruikt de (electrische) kachel veel stroom. Dus de temperatuur niet te hoog zetten en stuur- en stoelverwarming ( wat maar kleine verbruikers zijn) wat hoger zetten om toch comfortabel te reizen. Dan kom je het verst met je accu.
Zo doen wij het ook en dat gaat prima
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”