Sinds een tijdje ben ik (trots) eigenaar van een volvo 440 1.8i GLE uit 1994. Omdat het m'n eerste auto is, en ik er wel van houd om precies te weten wat er aan de hand is, heb ik er aardig wat uurtjes ingestoken, vaak met mooi resultaat. Ik rijd bijna dagelijks zo'n 80 km met de auto.
Echter, vanochtend gebeurde me iets raars: op de snelweg merkte ik dat er geen lichtstraal te zien viel vanuit mijn koplampen. 's middags gekeken (ik had niet eens door mogen rijden eigenlijk...) en geconstateerd dat de aarde van de beide koplampen door de hitte is gecorrodeerd!!!
Nu kan ik me van één lamp nog voorstellen dat zoiets gebeurd, maar beide tegelijk? En bovendien als ik 'm vanwege vakantie een week inet gebruikte?? Met enig frutsen ging de lamp trouwens wel weer aan. Wel is aan de linkerlamp het kapje waarin de draden steken (en dat over de lampvoet steekt) gedeeltelijk gesmolten!!! Eigenlijk kan ik met goed fatsoen momenteel niet de weg op!! (vooral niet omdat ik al om 7:00 uur wegrijd).
Hoe kan dit en wat kan ik er aan doen? Heeft iemand vergelijkbare ervaring?
Doorgebrande aarde in de koplampen 440
-
- Starter
Kan iemand me bovendien vertellen welk nummer zekering hoort bij de koplampen? Ik vond namelijk alleen de dimlichten en het grootlicht (dacht in eerste instantie dat hier het probleem in zat).
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
...mmm heb ik ook gehad, nieuwe kabelboom voor je koplampen heb ik gewoon laten doen bij de garage. Zal morgen wel ff kijken wat dat gekost heeft. Niet belachelijk veel, of ik heb het verdrongen.
VOLVO 440 1.8i '96
-
- 1st Gear member
Heb ik ook gehad, helaas was ik toen op bezoek bij mijn vriendin. Dus ik zat zonder gereedschap. De Volvo dealer heeft er toen voor iets van 70€ twee nieuwe stekkertjes op gezet (auw; materiaalkosten 2,50€). Sindsdien geen probleem meer gehad.
- laheije
- 4th Gear member
Een bekend probleem dat je kan oplossen door zoals hierboven al aangegeven op de sloop andere stekkertjes halen draden doorknippen verbindingsschoentjes er op knijpen en rijden met de handel.
Vindt je geen op de sloop dan schuifstekkertjes bij de automaterialenzaak halen en die op de lamp schuiven, en de draden ook als eerder vertelt aan elkaar maken.
Vindt je geen op de sloop dan schuifstekkertjes bij de automaterialenzaak halen en die op de lamp schuiven, en de draden ook als eerder vertelt aan elkaar maken.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- Starter
Heb ondertussen nieuwe connectors en verbindingsschoentjes gehaald bij de dealer (tja sloop kan ook, maar ik had haast...) en voila, het werkt weer! Jammer dat prompt de rechter koplamp doorbrandde, maar voor de rest simpele oplossing! Bedankt voor de tips!
Kosten voor de oplossing: 14 euro
Kosten voor de oplossing: 14 euro
- P130
- 2nd Gear member
Shit, ik kom er net achter dat ik dit probleem ook heb, maar morgen vertrek ik naar Frankrijk! Ik heb de auto net en ik weet dat de dynamo een tijdje geleden is vervangen. Als het fout gaat, vallen dan gewoon de koplampen uit of vliegt mijn auto in de fik? (één brandende Volvo vind ik wel genoeg...)